Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
- SveinHa
- Innlegg: 713
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Jeg kan ikke skryte på med mye erfaring men jeg kjørte Yamaha MT-07 på kjøreskolen og det virket som en trivelig og lettkjørt sykkel men kanskje ikke spesielt spennende (og det er vel derfor kjøreskolen har disse). Kanskje MT-serien kan jo være verdt en kikk...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Kenneth 81
- Innlegg: 211
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Kjøreskolen jeg tenker å bruke kjører MT-07 de og. Jeg lurer litt på å vente med å kjøpe sykkel til jeg har fått tatt de første grunnleggende kjøretimene, så da får jeg jo testet den litt først.SveinHa skrev: 19 feb 2024, 10:32 Jeg kan ikke skryte på med mye erfaring men jeg kjørte Yamaha MT-07 på kjøreskolen og det virket som en trivelig og lettkjørt sykkel men kanskje ikke spesielt spennende (og det er vel derfor kjøreskolen har disse). Kanskje MT-serien kan jo være verdt en kikk...


-
- Innlegg: 372
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Da er kanskje storebror MT-09 et alternativ, ikke sånn veeeldig over budsjett om du finner et lett brukt eksemplar. Selv er jeg ganske fan av (uten å faktisk ha prøvd) fetteren XSR900. Samme motor, men utseendet på XSR syklene behager meg mer enn MT-serien.
Når det er sagt så kan jeg egentlig ikke helt se for meg at MT-07 blir kjedelig, i alle fall ikke for en fersk sjåfør. Men den ser jo ikke akkurat "klassisk" ut da. Tror ikke det er helt flust å velge mellom når det gjelder moderne sykler av type Bonneville og V7. I farten kommer jeg på Triumph Speed Twin, Kawasaki W800, kanskje Ducati Scrambler?
@AJ her på forumet har vel for øvrig vært meget fornøyd med sin V7 etter hva jeg har lest.
Men du finner jo fort en del mer i den stilen om du heller går for litt eldre sykler...
Når det er sagt så kan jeg egentlig ikke helt se for meg at MT-07 blir kjedelig, i alle fall ikke for en fersk sjåfør. Men den ser jo ikke akkurat "klassisk" ut da. Tror ikke det er helt flust å velge mellom når det gjelder moderne sykler av type Bonneville og V7. I farten kommer jeg på Triumph Speed Twin, Kawasaki W800, kanskje Ducati Scrambler?
@AJ her på forumet har vel for øvrig vært meget fornøyd med sin V7 etter hva jeg har lest.
Men du finner jo fort en del mer i den stilen om du heller går for litt eldre sykler...

Sist redigert av kaLARSnikov den 19 feb 2024, 13:38, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Man får stort sett sykkel etter hvor mye man betaler. Det gjelder alt.
Om MT07 er bra kommer ann på hva du krever av den. I starten vil trolig en hvilken som helst sykkel gjøre deg glad. Men etter hvert som erfaringene kommer krypende så er MT07 en typisk sykkel man fort bytter ut tror jeg. Ikke fordi det er en dårlig sykkel. Mye sykkel for pengene, men den blir på sikt litt "kjedelig" motormessig og løsninger ellers.
Merk at MT07 er en ganske liten sykkel. Lite plass til bagasje i tillegg til en stor mann.
MT07 er det jeg vil karakterisere som en slags bøllesykkel som ungdoman lika som stort sett ragger rundt i nærområdet eller på korte helgeturer.
Nå skal det sies at det er veldig lenge siden jeg kjørte en MT07 Med det budsjettet du har så vil jeg si MT07 er et godt valg. Skulle jeg byttet ut doningen min i dag, så hadde jeg kjøpt meg en Triumph Speed Twin 1200. Eller kaaanskje en BMW R1250 RS. BMW R nine T ligger også høyt i kurs.
Skal du på langturer hvor du fort kjører 30-60 mil pr. dag og blir borte en uke eller mer vil jeg si MT07 blir smått. Jeg sier ikke at det ikke går, men opplevelsen vil nok være langt bedre på en mer egnet sykkel.
Men sier jeg at MT07 er en dårlig sykkel? Absolutt ikke. Er 80.000 det du har, så er dte et godt valg tror jeg. :)
Om MT07 er bra kommer ann på hva du krever av den. I starten vil trolig en hvilken som helst sykkel gjøre deg glad. Men etter hvert som erfaringene kommer krypende så er MT07 en typisk sykkel man fort bytter ut tror jeg. Ikke fordi det er en dårlig sykkel. Mye sykkel for pengene, men den blir på sikt litt "kjedelig" motormessig og løsninger ellers.
Merk at MT07 er en ganske liten sykkel. Lite plass til bagasje i tillegg til en stor mann.
MT07 er det jeg vil karakterisere som en slags bøllesykkel som ungdoman lika som stort sett ragger rundt i nærområdet eller på korte helgeturer.
Nå skal det sies at det er veldig lenge siden jeg kjørte en MT07 Med det budsjettet du har så vil jeg si MT07 er et godt valg. Skulle jeg byttet ut doningen min i dag, så hadde jeg kjøpt meg en Triumph Speed Twin 1200. Eller kaaanskje en BMW R1250 RS. BMW R nine T ligger også høyt i kurs.
Skal du på langturer hvor du fort kjører 30-60 mil pr. dag og blir borte en uke eller mer vil jeg si MT07 blir smått. Jeg sier ikke at det ikke går, men opplevelsen vil nok være langt bedre på en mer egnet sykkel.
Men sier jeg at MT07 er en dårlig sykkel? Absolutt ikke. Er 80.000 det du har, så er dte et godt valg tror jeg. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Ta også en titt på Yamaha XSR900. Dette er den klassiske versjonen av MT09. I mine øyne en tøffere sykkel :)
Evt. en Yamaha XSR700 som er den klassiske versjonen av MT07. Så vidt jeg vet sitter det akkurat samme motoren i disse.
Evt. en Yamaha XSR700 som er den klassiske versjonen av MT07. Så vidt jeg vet sitter det akkurat samme motoren i disse.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Regner med at det er en skrivefeil, @kaLARSnikov ...kaLARSnikov skrev: 19 feb 2024, 11:07
@AJ her på forumet har vel for øvrig vært meget fornøyd med sin T7 etter hva jeg har lest.
Men du finner jo fort en del mer i den stilen om du heller går for litt eldre sykler...![]()

Men joda! er veldig fornøyd med min Moto Guzzi V7 850 Special etter snaue 10.000 km. første sesong i fjor.

Mest retro av alle moderne motorsykler der ute, vil jeg tro?
Men... godt over budsjett på 80K.
Også som brukt, om man er heldig å komme over noen...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Domino
- Innlegg: 1193
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Da jeg bytta til meg min gamle Kawasaki i 2020 var jeg rimelig sikker på at overnattingsturer og treff var ikke aktuelt. Lysten til lengre turer dukka opp ganske kjapt... Så da jeg kjøpte Tigeren i fjor var faktisk bagasje og kjørestilling viktige kriterier. Jeg hadde to overnattingsturer i fjor (Senja og Vesterålen) og i år er det mulig at det blir Finland, Sverige og Nordland.
Det blir sikkert noen omveier nærmere kysten i Nordland. Så ikke avskriv potensialet for å dra på turer lenger enn en dag.
Det blir sikkert noen omveier nærmere kysten i Nordland. Så ikke avskriv potensialet for å dra på turer lenger enn en dag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
MT07 blir liksom en sykkel som mer passer til jobbpendling og små lokale turer. Det betyr ikke at du ikke kan kjører jorden rundt på en MT07 som nevnt. Men det betyr at fort kommer til å merke behovet for å teste noe annet.
Så derfor ville jeg gått litt i meg selv og tenkt på hva du ser for deg å bruke sykkelen til. Blir det 90% småkjøring og 10% langturer? Hvordan definerer du en langtur?
Skal du evt. ha med deg telt, liggeunderlag, stormkjøkken, laptop et etc? Ja da blir MT07 fort liten.
Jeg ville gått en runde med meg selv og ikke bindt meg så veldig fast i budsjettet du nevner, men heller vurdert og låne litt ekstra for å finne sykkelen du faktisk har lyst på og som dekker dine behov.
Hvis 80.000 er det du maks kan bruke, å du vil ha helt ny sykkel, så er MT07/XSR700 et godt valg i seg selv. Så lenge dem dekker behovene du har. Hvis ikke så kommer du til å kjøpe deg en en helt ny sykkel som faller fort i verdi og som du kommer til å bytte ganske raskt. Det mest økonomiske er å velge mest mulig riktig med en gang.
Så derfor ville jeg gått litt i meg selv og tenkt på hva du ser for deg å bruke sykkelen til. Blir det 90% småkjøring og 10% langturer? Hvordan definerer du en langtur?
Skal du evt. ha med deg telt, liggeunderlag, stormkjøkken, laptop et etc? Ja da blir MT07 fort liten.
Jeg ville gått en runde med meg selv og ikke bindt meg så veldig fast i budsjettet du nevner, men heller vurdert og låne litt ekstra for å finne sykkelen du faktisk har lyst på og som dekker dine behov.
Hvis 80.000 er det du maks kan bruke, å du vil ha helt ny sykkel, så er MT07/XSR700 et godt valg i seg selv. Så lenge dem dekker behovene du har. Hvis ikke så kommer du til å kjøpe deg en en helt ny sykkel som faller fort i verdi og som du kommer til å bytte ganske raskt. Det mest økonomiske er å velge mest mulig riktig med en gang.
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Nesten! Det var nok heller en lesefeil, dvs. jeg syns jeg leste T7 i en tidligere post og da fortsatte jeg bare å bruke det jeg feilaktig hadde lest, i mangel på egen kunnskap om Moto Guzzi sine modellbetegnelser... Har rettet det opp nå :)AJ skrev: 19 feb 2024, 11:37 Regner med at det er en skrivefeil, @kaLARSnikov ...![]()
Men joda! er veldig fornøyd med min Moto Guzzi V7 850 Special etter snaue 10.000 km. første sesong i fjor.![]()
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Personlig har jeg i hovedsak hatt to forskjellige sykkeltyper (men fem forskjellige sykler i løpet av 10 år)
Jeg startet med en cruiser da jeg alltid hadde sett for meg motorsykkelturen med en Cruiser. Jeg hadde også planer om å kjøre lengre turer sommerstid. Derfor gikk jeg for en Yamaha XVS1300 som hadde gått 3.000km og hatt en eier som førstesykkel.
Etter en del turer samens med flere og alene så fant jeg ut at jeg ville teste en mer "leken" og litt nettere sykkel. Jeg kjøpte derfor en Triumph Street Triple R som er en nakensykkel. Denne kjørte jeg også lange turer med, men sittestillingen var slitsom og det krevde en del flere pauser.
Men jeg ga ikke opp, jeg kjøpte etter denne 2 stk. BMW S1000R etter hverandre som jeg hadde til sammen rundt 3-4 år. Dette var STreet Triple R på steroider. Teknisk meget oppegående sykkel med perfekte dempere og elektronikk etc.
Men igjen, sittestillingen var anstrengt på lengre turer. Noe som gjorde at de lange turene ikke ble fullt så "flotte". Sittestillingen ødela turen litt.
Så kjøpte jeg Triumph Rocket III GT. Jeg kjørte fra Fredrikstad til Lofoten via Trondheim og tilbake fra Lofoten via Narvik og gjennom Sverige mot Østersund før jeg kjørte til Molde og hjem igjen derfra til Fredrikstad. Jeg kunne kjørt mye lenger. Med en pakksekk på 50 liter bak ryggen hadde jeg ryggstøtte hele veien og jeg satt som i en stressless.
Motoren på 2.500cc og 167 HK'er sparker sinnsykt godt i fra, men samtidig går den helt uanstrengt på lavt turtall på langkjøring. En skikkelig turmaskin.
Bakdelen med denne er at den er veldig tung og relativt dyr i drift. Derfor blir nok min neste sykkel en med noenlunde samme motorkarakteristikk. Som feks. en Speed Twin 1200.
Ingen sykkel er 100% perfekt. Man må gi og ta litt når man velger sykkel.
Jeg startet med en cruiser da jeg alltid hadde sett for meg motorsykkelturen med en Cruiser. Jeg hadde også planer om å kjøre lengre turer sommerstid. Derfor gikk jeg for en Yamaha XVS1300 som hadde gått 3.000km og hatt en eier som førstesykkel.
Etter en del turer samens med flere og alene så fant jeg ut at jeg ville teste en mer "leken" og litt nettere sykkel. Jeg kjøpte derfor en Triumph Street Triple R som er en nakensykkel. Denne kjørte jeg også lange turer med, men sittestillingen var slitsom og det krevde en del flere pauser.
Men jeg ga ikke opp, jeg kjøpte etter denne 2 stk. BMW S1000R etter hverandre som jeg hadde til sammen rundt 3-4 år. Dette var STreet Triple R på steroider. Teknisk meget oppegående sykkel med perfekte dempere og elektronikk etc.
Men igjen, sittestillingen var anstrengt på lengre turer. Noe som gjorde at de lange turene ikke ble fullt så "flotte". Sittestillingen ødela turen litt.
Så kjøpte jeg Triumph Rocket III GT. Jeg kjørte fra Fredrikstad til Lofoten via Trondheim og tilbake fra Lofoten via Narvik og gjennom Sverige mot Østersund før jeg kjørte til Molde og hjem igjen derfra til Fredrikstad. Jeg kunne kjørt mye lenger. Med en pakksekk på 50 liter bak ryggen hadde jeg ryggstøtte hele veien og jeg satt som i en stressless.
Motoren på 2.500cc og 167 HK'er sparker sinnsykt godt i fra, men samtidig går den helt uanstrengt på lavt turtall på langkjøring. En skikkelig turmaskin.
Bakdelen med denne er at den er veldig tung og relativt dyr i drift. Derfor blir nok min neste sykkel en med noenlunde samme motorkarakteristikk. Som feks. en Speed Twin 1200.
Ingen sykkel er 100% perfekt. Man må gi og ta litt når man velger sykkel.
-
- Innlegg: 173
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800/ 2021 BMW R1250RS
- Bosted: Tønsberg
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Det er klart mye å velge i blant motorsykler, og alle komer med de perfekte råd. Men vi er og alle forskjellige, så det som passer for en passer kanskje dårlig for en annen. Mitt tips er å dra litt rundt og kikke på bruktsyklene som er hos forhandlerne (lov å sikle på nytt og dyrt og, det er litt av moroa) Prøvesitt forskjellige og se hvordan de er, kan være at forhandleren har flere enn de har lagt ut på Finn og så er det kanskje litt rolig før vårsesongen begynner. Med et ønske om maks 5 år gammel og 80k blir utvalget noe tynt, jeg ville ikke sett bort ifra litt eldre sykler med god serviceoppfølging. Spør og grav, det er det selgerne er der for.
Du kan også sjekke ut denne siden: https://cycle-ergo.com/ da kanskje du kan finne litt mer info om hvilke sykler som passer deg
Du kan også sjekke ut denne siden: https://cycle-ergo.com/ da kanskje du kan finne litt mer info om hvilke sykler som passer deg
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Rådet jeg prøver å gi er egentlig at man sjelden blir tilfreds over tid med den første motorsykkelen man kjøper. Behovene vil endre seg underveis som man blir varmere i trøya. Men velger man klokt, kan man bli tilfreds nok til at man beholder den lenger.
Så er det jo heller ikke slik at pengene man gir for en motorsykkel forsvinner. Det "eneste" man EGENTLIG betaler er verditapet. Derfor fraråder jeg å kjøpe en flunkende ny sykkel som førstesykkel. Du kan hvis du er heldig gå i null hvis du kjøper den rette sykkelen og selger den om et år.
Det er mange forhandlere som skal ha vekk fjordårets modeller og eller demokjørte sykler etc. Disse kan man få en ganske god pris på. Kjøper du en klin ny sykkel så taper du rundt 20.000 kroner bare ved å kjøre den ut døra.
Så er det jo heller ikke slik at pengene man gir for en motorsykkel forsvinner. Det "eneste" man EGENTLIG betaler er verditapet. Derfor fraråder jeg å kjøpe en flunkende ny sykkel som førstesykkel. Du kan hvis du er heldig gå i null hvis du kjøper den rette sykkelen og selger den om et år.
Det er mange forhandlere som skal ha vekk fjordårets modeller og eller demokjørte sykler etc. Disse kan man få en ganske god pris på. Kjøper du en klin ny sykkel så taper du rundt 20.000 kroner bare ved å kjøre den ut døra.
- Kenneth 81
- Innlegg: 211
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Takk for innspillene. Artig å få så mye engasjement på en nybegynnertråd.
Den V7'en, @AJ, er jo griselekker, men billigste jeg har sett på Finn.no hittil var vel litt over 110.000 og det blir nok en litt større budsjettsprekk enn planlagt dessverre. Men man må jo ha noe å se frem til når første sykkelen skal byttes og...
@Domino Senja og Vesterålen på sykkel høres ut som drømmetur! Håper på å få til noe tilsvarende selv etter hvert. Har sett ett par Tiger 800 på Finn.no som er nesten innenfor budsjett. Kanskje ikke helt det jeg begynte å se etter når dette prosjektet startet, men synes de syklene tross alt ser ganske tøffe ut.
@kaLARSnikov MT-09 (og Tracer 900) er så "nesten" innenfor budsjett (hvis jeg myser litt) så de tror jeg at jeg må kike litt nærmere på. Bonneville og Speed Twin er jo griselekre og har god plass til vesker så de står høyt på "kike-på" lista. :)
@Nineball cycle-ergo sitter jeg å kiker mye på for tiden. Veldig nyttig side det der. Overraskende mange sykler som ser ut som at de skal ha ganske "sammenkrøpet" sittestilling ser ut til å ha langt mer "rett-opp-og-ned" og avslappet sittestilling enn det jeg har sett for meg, noe som øker utvalget betraktelig.
@Bjerknez XSR900 blir nok for dyr (i følge finn.no), men tror jeg skal se litt på XSR700 for sikkerhets skyld. Budsjettet legger dessverre ned veto mot 1200-ene til Triumph, hvis ikke ville en Speed Twin eller Bonneville med 1200-motor og fullt veskesett (og kanskje avtagbar vindskjerm for de lange turene) vært en drømmesykkel, i det minste basert på utseendet.
Det skal sies at hverken budsjett eller alder på sykkelen er hogd i stein, og for rette sykkelen kan jeg strekke både alder og pengebok ett stykke for å komme i mål. Sprell ny sykkel blir det nok garantert ikke, verdifallet på motorisert morro de første par årene er for brutalt for det. Det viktigste er nok å finne en sykkel som ikke blir "feil" for fort tror jeg. Og med tanke på utvalg så skal jeg ikke henge meg 100% opp i "klassisk" utseende heller, det finnes tross alt mer moderne sykler som ser lekre ut og. :)
Snublet over denne på finn.no her om dagen. Egentlig ikke noe glad i "kåpe-sykler", men den var jo faktisk litt stilig allikevel: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=301889286
Må nok ut å kike og prøvesitte litt snart, jo mer jeg ser på Finn.no jo mer fint finner jeg...
Men jeg lurer nok på om det kanskje er lurt å prioritere litt allsidighet for første sykkelen og heller bytte til noe mer "spesialisert" når jeg ser hva jeg faktisk bruker maskinen til. Litt greiere å prøve seg på litt av hvert når sykkelen ikke har noen helt åpenbare svakheter som f.eks. å være for liten for langtur, eller for tung og "seig" for litt (forsvarlig) svingete småveier.

Den V7'en, @AJ, er jo griselekker, men billigste jeg har sett på Finn.no hittil var vel litt over 110.000 og det blir nok en litt større budsjettsprekk enn planlagt dessverre. Men man må jo ha noe å se frem til når første sykkelen skal byttes og...

@Domino Senja og Vesterålen på sykkel høres ut som drømmetur! Håper på å få til noe tilsvarende selv etter hvert. Har sett ett par Tiger 800 på Finn.no som er nesten innenfor budsjett. Kanskje ikke helt det jeg begynte å se etter når dette prosjektet startet, men synes de syklene tross alt ser ganske tøffe ut.

@kaLARSnikov MT-09 (og Tracer 900) er så "nesten" innenfor budsjett (hvis jeg myser litt) så de tror jeg at jeg må kike litt nærmere på. Bonneville og Speed Twin er jo griselekre og har god plass til vesker så de står høyt på "kike-på" lista. :)
@Nineball cycle-ergo sitter jeg å kiker mye på for tiden. Veldig nyttig side det der. Overraskende mange sykler som ser ut som at de skal ha ganske "sammenkrøpet" sittestilling ser ut til å ha langt mer "rett-opp-og-ned" og avslappet sittestilling enn det jeg har sett for meg, noe som øker utvalget betraktelig.
@Bjerknez XSR900 blir nok for dyr (i følge finn.no), men tror jeg skal se litt på XSR700 for sikkerhets skyld. Budsjettet legger dessverre ned veto mot 1200-ene til Triumph, hvis ikke ville en Speed Twin eller Bonneville med 1200-motor og fullt veskesett (og kanskje avtagbar vindskjerm for de lange turene) vært en drømmesykkel, i det minste basert på utseendet.

Det skal sies at hverken budsjett eller alder på sykkelen er hogd i stein, og for rette sykkelen kan jeg strekke både alder og pengebok ett stykke for å komme i mål. Sprell ny sykkel blir det nok garantert ikke, verdifallet på motorisert morro de første par årene er for brutalt for det. Det viktigste er nok å finne en sykkel som ikke blir "feil" for fort tror jeg. Og med tanke på utvalg så skal jeg ikke henge meg 100% opp i "klassisk" utseende heller, det finnes tross alt mer moderne sykler som ser lekre ut og. :)
Snublet over denne på finn.no her om dagen. Egentlig ikke noe glad i "kåpe-sykler", men den var jo faktisk litt stilig allikevel: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=301889286
Må nok ut å kike og prøvesitte litt snart, jo mer jeg ser på Finn.no jo mer fint finner jeg...

Men jeg lurer nok på om det kanskje er lurt å prioritere litt allsidighet for første sykkelen og heller bytte til noe mer "spesialisert" når jeg ser hva jeg faktisk bruker maskinen til. Litt greiere å prøve seg på litt av hvert når sykkelen ikke har noen helt åpenbare svakheter som f.eks. å være for liten for langtur, eller for tung og "seig" for litt (forsvarlig) svingete småveier.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Det at sykkelen kommer til kort vedrørende svingvillighet tror jeg ikke du skal bekymre deg over. Sykkelen vil med stor sannsynlighet takle langt mer enn det du kommer til presse den til de første årene.
Men å ha litt plass til bagasje er nok ikke dumt. En sykkel med fastmonterte sidebokser og topboks er jo kjekt hvis du enkelt vil ta med deg noe. Det ser ikke spesielt bra ut i mine øyne med tanke på det estetiske med disse topboksene og sideboksene, men det gjør det jo enkelt.
En adventure light sykkel kan jo derfor være en god start kanskje?
Hva med KTM 790 Adventure?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338530666
EDIT:
Er jo en forhandler som selger denne, så er du heldig kan du enten prute eller kanskje få med sidebokser etc. på kjøpet eller noe.
Men å ha litt plass til bagasje er nok ikke dumt. En sykkel med fastmonterte sidebokser og topboks er jo kjekt hvis du enkelt vil ta med deg noe. Det ser ikke spesielt bra ut i mine øyne med tanke på det estetiske med disse topboksene og sideboksene, men det gjør det jo enkelt.
En adventure light sykkel kan jo derfor være en god start kanskje?
Hva med KTM 790 Adventure?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338530666
EDIT:
Er jo en forhandler som selger denne, så er du heldig kan du enten prute eller kanskje få med sidebokser etc. på kjøpet eller noe.
- SveinHa
- Innlegg: 713
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Den der var jo dritfinKenneth 81 skrev: 21 feb 2024, 13:08 Snublet over denne på finn.no her om dagen. Egentlig ikke noe glad i "kåpe-sykler", men den var jo faktisk litt stilig allikevel: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=301889286
Må nok ut å kike og prøvesitte litt snart, jo mer jeg ser på Finn.no jo mer fint finner jeg...![]()

Er det en "kastrator" som er i forkant av setet?

-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
AGM selger denne for under 100.000,-
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338634126
Her får du også med sidevesker og mye annet.
Prut ned prisen litt, så er du nesten i mål med tanke på budsjettet :)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338634126
Her får du også med sidevesker og mye annet.
Prut ned prisen litt, så er du nesten i mål med tanke på budsjettet :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Denne var ikke dum @Domino :)
Den er jo innenfor budsjett også.
Den har jo gått en del, men det bør jo ikke ha noe å si hvis den er godt vedlikehold. :)
Den er jo innenfor budsjett også.
Den har jo gått en del, men det bør jo ikke ha noe å si hvis den er godt vedlikehold. :)
- Domino
- Innlegg: 1193
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Jeg synes ikke 48000 km er avskrekkende dersom sykkelen er godt vedlikeholdt og har fulgt serviceskjemaet. Det er jo også hos forhandler, så da har man som kjøper litt mer rettigheter dersom det skulle være noe.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Joa... enig i det :)Domino skrev: 22 feb 2024, 10:28 Jeg synes ikke 48000 km er avskrekkende dersom sykkelen er godt vedlikeholdt og har fulgt serviceskjemaet. Det er jo også hos forhandler, så da har man som kjøper litt mer rettigheter dersom det skulle være noe.
- Domino
- Innlegg: 1193
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
I gamle dager anså man en bil for utslitt når den nådde 100 000 km. Min nåværende bil har runda 240 000 og jeg regner med å ha den 3-4 år til. Jeg kjører tett oppunder 40 000 i året.
Triumphen min har gått litt over 80 000 med god pleie. Jeg vil heller ha en sykkel som har blitt kjørt enn en som har stått seg i hjel.
Triumphen min har gått litt over 80 000 med god pleie. Jeg vil heller ha en sykkel som har blitt kjørt enn en som har stått seg i hjel.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Godt poeng!Domino skrev: 22 feb 2024, 12:35 I gamle dager anså man en bil for utslitt når den nådde 100 000 km. Min nåværende bil har runda 240 000 og jeg regner med å ha den 3-4 år til. Jeg kjører tett oppunder 40 000 i året.
Triumphen min har gått litt over 80 000 med god pleie. Jeg vil heller ha en sykkel som har blitt kjørt enn en som har stått seg i hjel.
Altfor mange synes å ha en slags angst for høye kjørelengder og kvitter eg med sykkelen før den egentlig har nådd sitt beste potensiale.
Er en egen tråd her I forumet om dette med høye kjørelengder hvor jeg har trukket min egen KTM 1290, 2018 mod., som nærmer seg 80 K med stormskritt:
viewtopic.php?p=429339#p429339
viewtopic.php?p=418060#p418060
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Jeg tenker ikke at en sykkel som har gått 50k kilometer er "utslitt". Det har jeg aldri sagt eller ment. Men siden markedet er som det er og veldig mange mener at rundt 50k kilometer er "mye" på MC så kan det lønne seg å bytte en stund før dette.
Nå bytter jeg uansett sykkel av andre grunner enn kilometerstand. For min de handler det litt om at jeg går "lei" og vil prøve noe annet etter 1-2 år. Dessuten synes jeg det er ålreit å ha noe som er nytt. To av syklene jeg har hatt er kjøpt brukt. Det vil si den første sykkelen jeg hadde var ved 1-2 år gammel og hadde gått 5-6.000km. Rocket'en var en demosykkel som hadde gått 1000 km. Så å kjøpe demosykkel eller en meget pent brukt sykkel bryr meg svært lite. Så lenge den er i tipp topp stand og jeg får en god pris.
Men uten at jeg har fasiten, så kommer man vel til et krysningspunkt hvor det er mer lønnsomt og bytte ut sykkelen enn å fortsette å eie den? Altså hvis planen er at man hele tiden skal ha et oppegående og trofast verktøy på langturer?
Men altså, kilometerstanden i seg selv er jeg ikke så opptatt av som det kanskje høres ut som. Det er bare det at hvis jeg skal kjøre 80.000 km. så må jeg eie sykkelen i minst 8 år. Det blir litt kjedelig synes jeg. Uavhengig av hvilken sykkel jeg har.
Det er morsomt med noe nytt! :)
Nå bytter jeg uansett sykkel av andre grunner enn kilometerstand. For min de handler det litt om at jeg går "lei" og vil prøve noe annet etter 1-2 år. Dessuten synes jeg det er ålreit å ha noe som er nytt. To av syklene jeg har hatt er kjøpt brukt. Det vil si den første sykkelen jeg hadde var ved 1-2 år gammel og hadde gått 5-6.000km. Rocket'en var en demosykkel som hadde gått 1000 km. Så å kjøpe demosykkel eller en meget pent brukt sykkel bryr meg svært lite. Så lenge den er i tipp topp stand og jeg får en god pris.
Men uten at jeg har fasiten, så kommer man vel til et krysningspunkt hvor det er mer lønnsomt og bytte ut sykkelen enn å fortsette å eie den? Altså hvis planen er at man hele tiden skal ha et oppegående og trofast verktøy på langturer?
Men altså, kilometerstanden i seg selv er jeg ikke så opptatt av som det kanskje høres ut som. Det er bare det at hvis jeg skal kjøre 80.000 km. så må jeg eie sykkelen i minst 8 år. Det blir litt kjedelig synes jeg. Uavhengig av hvilken sykkel jeg har.
Det er morsomt med noe nytt! :)
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Jeg er enig i Bjerknez sitt argument fra tidligere - det er kosten pr år som er interessant. Selv om det er mange som mener en mc med 50k+ har gått langt - hvor mye har det å si på en sykkel til 65000,- NOK? Om den vedlikeholdes kan den sikkert om 4 år sikkert selges med 100k på telleren for 40000,- NOK
- Kenneth 81
- Innlegg: 211
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Med svingvillighet så mener jeg mer hvor "ivrig" sykkelen er på å "starte på" svingen/endre retning enn hvor fort en som vet hva han gjør kan komme seg igjennom en svingkombinasjon. Mer "leken" enn en Goldwing for å sette det helt på spissen.Bjerknez skrev: 21 feb 2024, 13:48 Det at sykkelen kommer til kort vedrørende svingvillighet tror jeg ikke du skal bekymre deg over. Sykkelen vil med stor sannsynlighet takle langt mer enn det du kommer til presse den til de første årene.
Men å ha litt plass til bagasje er nok ikke dumt. En sykkel med fastmonterte sidebokser og topboks er jo kjekt hvis du enkelt vil ta med deg noe. Det ser ikke spesielt bra ut i mine øyne med tanke på det estetiske med disse topboksene og sideboksene, men det gjør det jo enkelt.
En adventure light sykkel kan jo derfor være en god start kanskje?
Hva med KTM 790 Adventure?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338530666
EDIT:
Er jo en forhandler som selger denne, så er du heldig kan du enten prute eller kanskje få med sidebokser etc. på kjøpet eller noe.


Bokser, helst avtagbare, er nok ikke så dumt. Men kniper det om så funker sikkert en bag og ett par gode stropper og.

En liten/mellomstor adventure-sykkel virker jo å kunne være ett godt alternativ. Uten at jeg egentlig har noe særlig peiling så virker de jo ganske allsidige, og det er jo sikkert lurt når man ikke helt vet åssen man kommer til å bruke sykkelen. Det sagt, så klarer jeg ikke helt å bestemme meg for hva jeg synes om de KTM´ene. Synes kanskje de ser litt vel bajas ut for meg

Den Tigeren der synes jeg ser svintøff ut. Har litt trangt om tid for tiden, men hvis den står en stund til så skal jeg prøve å få sett på den.Bjerknez skrev: 21 feb 2024, 14:46 AGM selger denne for under 100.000,-
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338634126
Her får du også med sidevesker og mye annet.
Prut ned prisen litt, så er du nesten i mål med tanke på budsjettet :)
Sist redigert av Kenneth 81 den 24 feb 2024, 08:58, redigert 1 gang totalt.