Greddy skrev: 01 mar 2024, 22:46
Jeg hadde bare prøvd en av de universale vindskjermene på den XJR'n. og se om det hjalp, før jeg begynte å snuse på andre sykkler. Hvis det er vinden som plager deg mest.
Er man ikke vant til å kjøre med vindskjerm så tror jeg mange blir skuffet når dem "klistrer på" en universal vindskjerm på en sykkel. Han skriver at han kommer til å befinne seg i hastigheter på rundt 100km/t. Skal du ha komfort bak en vindskjerm i slike hastigheter mener jeg en sportstourer er veien å gå da disse har en aerodynamisk kåpe som gjør den mer ergonomisk.
En vindskjerm fjerner jo ikke vinden, men flytter den. Når man flytter vinden så vil dette skape forskjellige effekter i negativ grad. Vibrasjoner i styret/sykkel og ikke minst hjelmen er helt vanlig og oppleve. Jeg har kjørt mange sykler med vindskjermer og over 80kmt er dem direkte ubehagelige og over tid i slike hastigheter kan man regelrett bli syk. Noe jeg holdt på og bli når jeg kjørte en Yamaha Tracer 900 fra Oslo til Eidsvoll. Det var regelrett den minst behagelige kjøreturen jeg har hatt på motorsykkel så langt. Jeg snakker her om hastigheter over 100km/t på motorvei, slik TS skisserer.
Du er jo ganske høy også og det taler jo heller ikke til TS sin fordel mener jeg.
Min anbefaling blir derfor kanskje en større sportstourer. En sykkel ala BMW R1250RT som er BMW sin innstegsmodell i sportstourer segmentet er kaaanskje en mulighet. Men den blir trolig for knapp for deg med tanke på høyden din. Jeg har kjørt denne på motorvei og vindskjermen var helt grei og den fungerte mye bedre enn Tracer 900, men ikke optimal. Jeg er 1.82 høy.
Men uansett er du NØDT til å prøvekjøre en sykkel på motorvei før du kjøper. Hvilken hjelm du har spiller også en stor rolle med tanke på vibrasjoner og turbulens. Så det kan godt være at du får en bedre opplevelse på en Tracer 900 (eller Tracer 9 som dem heter nå).
Så egentlig er det umulig og anbefale noe. Driter du penger og ikke gidder å prøvekjøre før kjøp, så er jo BMW K1600 trolig et sikkert valg. Men fornuftig er det neppe.... :)