Bra tråd med mange gode råd fra forum medlemmene her, veldig bra du har fått god følelsen etter å ha bytta kjørelærer. Apropos det å legge på litt for å være bedre enn det vi er … der er det nok mange som kjenner seg igjen, veldig bra
Det å kjøpe en 750 eller 900 er jeg helt enig i men kjøp en som er lett / lettkjørt, i min verden blir det en lett sykkel som igjen gir god og lett handling som gir deg god følelsen som du kan vokse med.
Det å starte med noe helt nytt idag er litt spesielt for du kan lese side opp og ned om det å ta mc lappen, se x antall filmer, snakke med kollega’r og venner, se på sykler med masse utstyr osv Det kan kanskje bli vel mye å forholde seg til, du kan få så mye info i forkant så det som er viktig og enkelt forsvinner. Det var nevnt tidligere her, bruk ørene i stedet for å se på instrumentene.
Tenker tilbake på min start på mc livet, jeg og søskenbarnet mitt var over 30 år yngre enn deg og hadde bladd i mc bladet MC Nytt, ikke sett filmer, men sett de store gutta kjøre og noen ganger vært så heldige å få sitte på en liten tur noen år tidligere med onkler som hadde mc. Merkene den gang var Tempo, NSU og DKW.
Vår onkel hadde noen år tideligre parkert sin mc på låven (Tempo 150) da han kjøpte bil, i ly fra vår besteforeldre hus tok vi sykkel’n ut for å forsøke å få liv i den gamle nedstøvet sykkel’n. Etter ett par dager med tukling og mange turer ut inn av bestefars uthus hvor han hadde motorsag, slåmaskin, verktøy, bensin etc Ja vi knabba bensin fra bestefar og fikk på sykkel’n som etterhvert starta, i starten var vi fornøyde med å starte og ruse motor litt og ingen voksne brydde seg.
Så en dag tok vi sjansen på å kjøre uten noen erfaring men vi hadde sett hvordan andre gjorde det, hadde også fått greie på hvordan gearing var 1 ned og resten opp men det viktigste var 1 ned. Det gikk selvfølgelig ikke å bare kjøre avgårde så etterhvert ble teknikken å gi godt med gass for deretter slippe clutchen ut og da dro det avgårde. Ett stykke bort i veien måtte vi jo snu og da var teknikken å tråkke bakbremsen hardt ned så sykkel stoppa og det samme gjorde motor som ble kvelt for vi tok ikke inn clutchen. Slik kjørte vi lenge og brukte bare 1 gear, kjørte hver vår tur. Etterhvert måtte vi ha mere bensin som gikk utover bestefars beholdning, vi skjønte etterhvert også at vi kunne holde inne clutchen mens vi snudde sykkel’n. Progresjon i kjøringa ble raskt bedre på to gutter på 12 og 13 år og vi brukte etterhvert jorder, stier og gårdsveier som vi kjørte på. Det hente vi kjørte på bygdaveier og seterveier etterhvert også.
Uten sammenligning men det var min start. Det var ikke veldig avansert kjøring fra oss heller i starten, godt med gass 1 gear og rett frem til vi låste bakbremsen og det hele stoppa :)
Lykke til med kjøringa, mc lappen, sykkelkjøp