Megaoctanes logg...
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Det som er viktig er å hvite hvor mange hestekrefter og ikke minst moment man har pr. kilo (med fører på sykkelen). Som regel er det vel momentet som er viktigst med tanke på 0-100 akselerasjon tror jeg.
Men uansett, så synes jeg akselerasjon er totalt uvesentlig. Jeg vil ha kreftene der jeg trenger dem. Langt nede i turtallsregisteret i norsk landeveisfart. :)
Men uansett, så synes jeg akselerasjon er totalt uvesentlig. Jeg vil ha kreftene der jeg trenger dem. Langt nede i turtallsregisteret i norsk landeveisfart. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Feil...Megaoctane skrev: 06 mar 2024, 08:59 ...men første tanke som slo meg rett etterpå:
"På MC - ikke ta sånne sjanser, han hadde jeg sluppet forbi først, før jeg kjørte inn på motorveien"
Gir du flatt jern med MC så tar du ikke sjanser i dette tilfellet. Du forsvinner i horisonten

Å drive og bremse i aksellerasjonsfest kan fort gjøre mer skade enn motsatt.
-
- Innlegg: 168
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
- Bosted: Tønsberg
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Er enig ed Megaoctane her, greit å ta det rolig og vente med forbikjøringen til du er ute på motorveien, greit å ta ting rolig i begynnelsen. Samt at det er skremmende mange bilister som ikke følger med, noe han tydeligvis også er vant til.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Joda, man skal ta det pent i starten selvsagt hvis man er usikker etc. Men husk at en motorsykkel oppnår langt høyere hastighet enn det bilen som ligger på motorveien har uansett hastighet før aksellerasjonsfeltet er slutt.
Skal man begynne å bremse og sakke ned og begynne å knote i akselerasjonsfeltet kan fort dette bli like skummelt. Feks. biler som kommer bak deg som skal ut på samme motorvei etc. som gjerne vil prøve lykken og kjøre forbi deg og ut forran bilen.
Mitt motto er å komme meg frem, bort og vekk fra trafikken.
Skal man begynne å bremse og sakke ned og begynne å knote i akselerasjonsfeltet kan fort dette bli like skummelt. Feks. biler som kommer bak deg som skal ut på samme motorvei etc. som gjerne vil prøve lykken og kjøre forbi deg og ut forran bilen.
Mitt motto er å komme meg frem, bort og vekk fra trafikken.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Det absolutt viktigste er å gi seg sjøl handlingsrom. At du har minst én mulighet til å unngå å havne i en farlig situasjon. Og man må hele tiden ha dette i bakhodet.
I dagens trafikkbilde er det også greit å huske at mange av elbilene der ute kan matche en MC på akselerasjon. Du må bruke clutch og gir, tenke på når du skal gire. Elbilisten bare trår pedalen i bånn og resten går av seg sjøl.
I dagens trafikkbilde er det også greit å huske at mange av elbilene der ute kan matche en MC på akselerasjon. Du må bruke clutch og gir, tenke på når du skal gire. Elbilisten bare trår pedalen i bånn og resten går av seg sjøl.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Så lenge bilen er bak meg når jeg kjører ut i akselerasjonsfeltet så drar jeg på for å komme forran og bort fra bilen. Jeg bremser ikke ned, så sant jeg ikke må.
Jeg har opplevd tidligere at hvis jeg er usikker og bremser ned så kan det komme biler bak meg som også skal ut på motorvei som kjører forbi meg og da blir situasjonen brått mer knotete.
Man må selvsagt se ann situasjonen litt og bruke hue hver gang. Man ser fort i speilet om bilen nærmer seg fort eller ikke. De fleste vil legge seg ut i venstre felt uansett. Hvis det er veldig mye trafikk på motorvei i begge filer og trafikken går sagte så er det helt noe annet. Da tar man det mer med ro.
Jeg har opplevd tidligere at hvis jeg er usikker og bremser ned så kan det komme biler bak meg som også skal ut på motorvei som kjører forbi meg og da blir situasjonen brått mer knotete.
Man må selvsagt se ann situasjonen litt og bruke hue hver gang. Man ser fort i speilet om bilen nærmer seg fort eller ikke. De fleste vil legge seg ut i venstre felt uansett. Hvis det er veldig mye trafikk på motorvei i begge filer og trafikken går sagte så er det helt noe annet. Da tar man det mer med ro.
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Du må bestandig være klar over hvor sårbar du er på motorsykkel hvis det skjer noe i trafikken men du opparbeider raskt erfaring under bruk av egen sykkel.
Dette er noe som provoserer mange trafikanter på motorvei, uansett om det er bil eller mc … når du er i akselerasjonsfeltet SKAL du etablere hastighet tilsvarende øvrig trafikk på motorvei og øke for å gli sammen med øvrig trafikk. Du skal ikke under noen omstendigheter bremse for å komme inn sammen med øvrig trafikk, hva tror du skjer når trafikken på fire felt motorvei ser bremselysene foran seg i akselerasjonsfeltet.
Så ha det i tanken utnytt akselerasjonsfeltet, start så tidlig som mulig med å bygge hastighet.
Det er bare trist da du ser ofte episoder med kjøretøy som skal inn på motorvei, det nytter ikke å ligge i 50 km eller 80 km med blinklyset på og bremselys som tivoli lys når øvrig trafikk har 100 eller 110 km. Da er jeg nysgjerrig på hva slags kjørelærer og sensor du har hatt inn mot bestått førerprøve.
Dette er noe som provoserer mange trafikanter på motorvei, uansett om det er bil eller mc … når du er i akselerasjonsfeltet SKAL du etablere hastighet tilsvarende øvrig trafikk på motorvei og øke for å gli sammen med øvrig trafikk. Du skal ikke under noen omstendigheter bremse for å komme inn sammen med øvrig trafikk, hva tror du skjer når trafikken på fire felt motorvei ser bremselysene foran seg i akselerasjonsfeltet.
Så ha det i tanken utnytt akselerasjonsfeltet, start så tidlig som mulig med å bygge hastighet.
Det er bare trist da du ser ofte episoder med kjøretøy som skal inn på motorvei, det nytter ikke å ligge i 50 km eller 80 km med blinklyset på og bremselys som tivoli lys når øvrig trafikk har 100 eller 110 km. Da er jeg nysgjerrig på hva slags kjørelærer og sensor du har hatt inn mot bestått førerprøve.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Helt enigdypen skrev: 06 mar 2024, 12:08 Du må bestandig være klar over hvor sårbar du er på motorsykkel hvis det skjer noe i trafikken men du opparbeider raskt erfaring under bruk av egen sykkel.
Dette er noe som provoserer mange trafikanter på motorvei, uansett om det er bil eller mc … når du er i akselerasjonsfeltet SKAL du etablere hastighet tilsvarende øvrig trafikk på motorvei og øke for å gli sammen med øvrig trafikk. Du skal ikke under noen omstendigheter bremse for å komme inn sammen med øvrig trafikk, hva tror du skjer når trafikken på fire felt motorvei ser bremselysene foran seg i akselerasjonsfeltet.
Så ha det i tanken utnytt akselerasjonsfeltet, start så tidlig som mulig med å bygge hastighet.
Det er bare trist da du ser ofte episoder med kjøretøy som skal inn på motorvei, det nytter ikke å ligge i 50 km eller 80 km med blinklyset på og bremselys som tivoli lys når øvrig trafikk har 100 eller 110 km. Da er jeg nysgjerrig på hva slags kjørelærer og sensor du har hatt inn mot bestått førerprøve.

Som om jeg skulle skrevet det selv

Samme med avkjøringsfelt; kjør inn på avkjøringsfeltet med den hastigheten sammen med øvrig trafikk man har på veien man kjører og reduser farten først når man er i avkjøringsfeltet.
Minst mulig forstyrrelser og jevnest mulig trafikkflyt på hovedfartsårer gjør trakkavviklingen tryggest mulig.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Helt enig :)
-
- Innlegg: 106
- Registrert: 28 aug 2023, 20:38
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
- Bosted: Oslo
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Enig med majoriteten her rundt inn/ut kjøring på motorvei.
Er ganske trygg på bilkjøring, og har rimelig god trafikkforståelse, så der kan jeg «kjøre på»
MC håper jeg å bli like flink på etterhvert. Men i starten, vil jeg nok ikke ta noen unødvendige sjanser, selvfølgelig uten å lage farlige situasjoner for andre medtrafikanter.
Er ganske trygg på bilkjøring, og har rimelig god trafikkforståelse, så der kan jeg «kjøre på»
MC håper jeg å bli like flink på etterhvert. Men i starten, vil jeg nok ikke ta noen unødvendige sjanser, selvfølgelig uten å lage farlige situasjoner for andre medtrafikanter.
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Feil tråd :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Innenfor rimelighetens grenser så er mitt motto og kjøre like fort eller fortere enn øvrig trafikk. Jeg liker ikke at trafikk hoper seg opp rundt meg og kommer bakfra. (Sa kjærringa...).Megaoctane skrev: 06 mar 2024, 15:57 Enig med majoriteten her rundt inn/ut kjøring på motorvei.
Er ganske trygg på bilkjøring, og har rimelig god trafikkforståelse, så der kan jeg «kjøre på»
MC håper jeg å bli like flink på etterhvert. Men i starten, vil jeg nok ikke ta noen unødvendige sjanser, selvfølgelig uten å lage farlige situasjoner for andre medtrafikanter.
Ofte er det selvsagt uungåelig, men det er lettere å se hva som nærmer seg forran meg enn bak meg. Det er også tryggere på veier med flere felt å hele tiden se biler forsvinne i speilene. Det gjør feltbytter etc. mer forutsigbart å det gir mer flyt.
Det resulterer selvsagt i noe høyere hastighet ofte enn hva som er maks tillatt, men det får så være. Så lenge forholdene ligger til rette.
Nå har ikke jeg noen utpreget lane splitting sykkel heller, så det krever litt mer planlegging for min del, enn en som fiser rundt på en MT07. :)
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Apropos lane splitting der er det store forskjeller for hvor omfangsrike forskjellige sykler er men styrebredde er det ikke så stor forskjell på, mål i følge noen Google søk. Rocket’n har bredde på 886, 1290 SAS bredde 914, K1600 bredde tipper ca 910 alle uten speil målt største bredde som er styre. K1600 finner jeg bare mål med speil som er 1000.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Mine speil går på utsiden av styret og siden sykkelen er såpass lav så kommer mine speil i veien for bilene sitt speil. Så jo, for min del blir det ganske smalt :)dypen skrev: 07 mar 2024, 07:57 Apropos lane splitting der er det store forskjeller for hvor omfangsrike forskjellige sykler er men styrebredde er det ikke så stor forskjell på, mål i følge noen Google søk. Rocket’n har bredde på 886, 1290 SAS bredde 914, K1600 bredde tipper ca 910 alle uten speil målt største bredde som er styre. K1600 finner jeg bare mål med speil som er 1000.
IMG_0590.jpeg
Det er også lettere å "jokke" seg frem mellom biler med en smalere sykkel med lavere vekt.
Prøv og kjør balansetesten til biltilsynet med en GSA og Rocket. Jeg er ganske sikker på at GSA'en er lettere og håndtere :) Akselavstanden på Rocket er også ganske enorm i forhold til andre sykler.
Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...
Har full forståelse for det @Bjerknez :) Vekta på min merkes jo i krypfart og hvis du må jokke litt frem å tilbake innenfor ett lite område.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1