Sunn skepsis, evne til kritisk tenkning og ikke minst bred informasjonssøking er gode egenskaper, etter min mening.
Et par gamle ordtak forteller oss at det kan være lurt å ta ting med "en klype salt" og ikke "ta alt for god fisk". Noe som for øvrig har vært rimelig tidsaktuelt med oppdrettsnæringen her i landet den siste tiden...
Mange vaksiner, kanskje de fleste, er trygge og effektive. Særlig de som har gjennomgått tester over lang tid for å teste ut virkning og ikke minst
bivirkninger. Noe som for øvrig ikke var tilfelle med mRNA koronavaksinene.
Dét er et faktum og ingen konspirasjonsteori.
Anbefaler gjerne de som vil sette seg mer inn i dette om å lese
boka til Robert Malone, en av flere opphavsmenn til nettopp mRNA vasksineteknologien.
Så til et annet og skremmende medisinhistorisk tilfelle, som jeg tenker med gru på at jeg selv fort kunne blitt et offer for, nemlig thalidomidskandalen på slutten av 50- og begynnelsen av 60-tallet.
Heldigvis utviste min mor sunn skepsis og styrte unna i 1957 da hun gikk gravid med meg.
Kjenner for øvrig to, gikk på skole med begge, som er thalidomidskadde. Heldigvis har de begge greid seg forholdsvis bra gjennom livet, men tidvis med nærmest uoverstigelige utfordringer pga. av massive misdannelser.
Mer om thalidomidskandalen, et medisinsk eksperiment, kan man vel si, som ikke akkurat er noen skinnende stjerne i medisinhistorien:
https://www.nrk.no/urix/beklager-at-bar ... -1.8305088
Også har vi denne, da...:
-En medisinsk katastrofe ...
Så... kanskje ikke så dumt å være litt på vakt og ha en sunn porsjon sunn skepsis