Hei!
Så litt på å skaffe ny sykkel, og stusset over de sjuke prisene i forhold til hva jeg hører ellers. Splitter ny Yamaha MT-07 koster 122 000, men i nabolandet vårt Sverige koster den 86000SEK/87 000 NOK. Er det avgiftene våre som gir disse sjuke pris forskjellene?
Blant annet så jeg også på brukt pris på samme sykkel, hvor brukt 2018 modell 20 000km pluss ligger på ny prisen til en 2024 modell i Sverige?!?!?.
Altså jeg viste det var stor forskjell i pris her i landet men såpass stor forksjell ante jeg ikke.
Et annet eksempel er Ninja 500 i Norge som ligger på 100 000 mens i Sverige koster den 76 000.
Hva er det som gjør MC så himla dyrt i Norge?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er det som gjør MC så himla dyrt i Norge?
Nå for tiden er det vel den svake kronekursen som sørger for høye priser på varer fra utlandet...
All import blir dyrere med svak kronekurs.
All import blir dyrere med svak kronekurs.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SveinHa
- Innlegg: 695
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Hva er det som gjør MC så himla dyrt i Norge?
Det er vel også at vi pr. definisjon er et høykostland og det betyr at en norsk forhandler betaler mer når han tar inn en sykkel enn f.eks. sin svenske kollega. Avgifter påvirker også i samme retning...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hva er det som gjør MC så himla dyrt i Norge?
Og i tillegg kommer betalingsevne og betalingsvilje.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Hva er det som gjør MC så himla dyrt i Norge?
Vi har og 5 års reklamasjonsrett. Usikker på hvordan det er i Sverige. Det må legges inn i kosten på varer.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hva er det som gjør MC så himla dyrt i Norge?
Betalingsvilligheten er priset inn i pris fra fabrikk/Europagrossist.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hva er det som gjør MC så himla dyrt i Norge?
Så lenge jeg kan huske har kjøretøy vært dyrere i Norge vs mange andre land, det har bestandig vært lukrativt å kjøpe nye kjøretøy i Norge for export på grunn av høye avgifter som blir lagt til. Ved export betales ikke avgift, mva osv. Det samme med nyere brukt da store deler av avgift blir refundert når kjøretøyet går ut av landet. Kjøretøy har vært priset gunstig til Norge på grunn av avgiftsnivå her, ser da bort fra el kjøretøy.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1