'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
-
Online
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Skulle gjerne hatt isolert og oppvarmet garasje. Men det går fint å holde på der ute selv om det er noen få minus, er jo bare å kle seg fornuftig. Men når det over lang tid er 15 blå grader som det har vært i det siste blir det for kaldt. Når jeg bare får kommet i gang og demontert kan jeg ta mindre ting inn på kjøkkenbordet, f.eks. bremsekalipere og hovedsylindre.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Når du fixer på 2 gearet så lønner det seg å undercutte drivedogs og flaten de går mot med 2-3grader-da vil den aldri glippe ut av 2 gear.
Sjekk de andre gearene også-etter 2 gear blir dårlig så pleier det å flytte seg til 4 og 5 gear.
Sjekk de andre gearene også-etter 2 gear blir dårlig så pleier det å flytte seg til 4 og 5 gear.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
Online
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Gjelder dette girkassen på XVZ-en spesielt, eller er det en generell betraktning? Årsaken til spørsmålet er at etter det jeg har lest om trøbbel med 2. gir på XVZ så skyldes dette at det ble brukt en skive (washer) som var for myk i stålet. Fra medio 1985 byttet Yamaha til en annen skive og problemet var løst. Å bytte denne skiva er ikke noen stor sak, når man bare får skrudd ting fra hverandre så man kommer til.mekkern skrev: 09 des 2023, 11:49 Når du fixer på 2 gearet så lønner det seg å undercutte drivedogs og flaten de går mot med 2-3grader-da vil den aldri glippe ut av 2 gear.
Sjekk de andre gearene også-etter 2 gear blir dårlig så pleier det å flytte seg til 4 og 5 gear.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Noe generelt- men mange yamahamodeller har/haddeet 2 gearproblem under last- ikke at det ble bedre av at de litt sportslige modellene ble gearet/bomgearet hardt/upresist på bakhjulet.
Litt av poenget med undecutting er å fjærne den sidebelastningen som kommer ved belastning.
På min XL600R greide ikke 3 gearet presset etter litt trimming da akslingen gir seg litt på midten der drevet sitter,og gir aksiell belastning på drivdoggene -gang nr2 den sprengte 3 så undercuttet jeg 3 gearet og ikke mer prob
Litt av poenget med undecutting er å fjærne den sidebelastningen som kommer ved belastning.
På min XL600R greide ikke 3 gearet presset etter litt trimming da akslingen gir seg litt på midten der drevet sitter,og gir aksiell belastning på drivdoggene -gang nr2 den sprengte 3 så undercuttet jeg 3 gearet og ikke mer prob
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har erfaring fra overhale og lettere mod av girkasser med tanke på smøring og oljetilførsel men aldri til motorsykkel. Med tanke på «undercutte drivedogs og flaten de går mot med 2-3 grader da vil den aldri glippe ut av gear.»mekkern skrev: 09 des 2023, 11:49 Når du fixer på 2 gearet så lønner det seg å undercutte drivedogs og flaten de går mot med 2-3grader-da vil den aldri glippe ut av 2 gear.
Sjekk de andre gearene også-etter 2 gear blir dårlig så pleier det å flytte seg til 4 og 5 gear.
Legger ved første bilde hvor jeg har tegnet en V, vil det si du freser 2-3 grader hvor jeg har en rød V … slik jeg ser det så har du 2-3 grader på fresestålet der?
På bilde to har jeg tegnet to røde ringer hvor det maskineres, vil det si du grader kanten på rød runding til høyre eller freser du helt i bunn?
@mekkern fint hvis du kan gi en «dummies» guide for hvordan du «undercutte drivedogs»

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Riktig slik du har tenkt.
I stedet for at jeg skal prøve å tegne og fortelle så kan jeg linke til noen som har bilder og tekst på "Nynorsk"
Enkelt forklart så vil vinklen på flatene låse eller trekke sammen under belastning.
Slik sliping kan ikke/lite vits hvis hjørnene på doggene eller sporet allerede er slitt runde-dette pga at delene er settherdet(kun i overflaten) og sliper man mye for å fjærne dette vil man gå i gjennom herdingen-og inn i de bløtere delene.
https://www.aperaceparts.com/transmissions.html

I stedet for at jeg skal prøve å tegne og fortelle så kan jeg linke til noen som har bilder og tekst på "Nynorsk"

Enkelt forklart så vil vinklen på flatene låse eller trekke sammen under belastning.
Slik sliping kan ikke/lite vits hvis hjørnene på doggene eller sporet allerede er slitt runde-dette pga at delene er settherdet(kun i overflaten) og sliper man mye for å fjærne dette vil man gå i gjennom herdingen-og inn i de bløtere delene.
https://www.aperaceparts.com/transmissions.html
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takker
Fant en video også …

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
Online
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk gutter. Lærerikt dette.
Men dette er vel ikke noe man pusler med i hobbygarasjen med hjelp av flatfila arvet fra bestefar? Her må det vel proff verkstedutstyr og kompetanse til?
Men dette er vel ikke noe man pusler med i hobbygarasjen med hjelp av flatfila arvet fra bestefar? Her må det vel proff verkstedutstyr og kompetanse til?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
tjaaa... laget meg slipejigg med en minisliper.Brigg skrev: 10 des 2023, 18:20 Takk gutter. Lærerikt dette.
Men dette er vel ikke noe man pusler med i hobbygarasjen med hjelp av flatfila arvet fra bestefar? Her må det vel proff verkstedutstyr og kompetanse til?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Hjemmelagd fresebord … regner med det funker 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har skikkelig fres og dreiebenk også-men de diamantsliperene trenger en del tusen i turtall så da er den lille sliperen med koordinatbord gull. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
Online
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for link. Et eksempel på at veien ikke altid går rett frem når man prøver å holde liv i ting som begynner å bli gammelt.dypen skrev: 18 des 2023, 21:30 Her er en i samme vektklasse som XVZ’n …
https://www.hagerty.com/media/opinion/m ... ive-tried/
Mildvær i Trøndelag noen dager nå etter en rekordlang frostperiode. I kveld har jeg startet opp og kjørt motoren varm før motoroljen ble tappet av. Den hadde ikke veldig lyst til å starte, måtte til med startkabler og ekstra batteri for å få nok fart på starteren.
Men nå er i alle fall olja tappet av, så da har jeg mulighet til å starte arbeidet med å demontere sykkelen når tiden strekker til. Det ligger dog noen forventninger i lufta om at julestria skal prioriteres først …
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Jula kommer først :) Lykke til når du kommer så langt!
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
Online
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det har vært en lang og kald vinter, for kaldt å skru i en uisolert garasje. Og de mildværsperiodene som har vært har gått med til å holde to ikke helt nye biler i drift.
Men nå er jeg i gang. Har fått demontert det meste av plast og pynt, og er nå klar til å starte med demontering av motoren. Motoren skal på benken for å fikse 2. gir som glipper, vanlig feil på 83, 84 og tidlige 85-modeller av disse syklene. Samtidig blir det en sjekk av diverse annet som ventilklaringer, startmotor, clutch osv.
Men nå er jeg i gang. Har fått demontert det meste av plast og pynt, og er nå klar til å starte med demontering av motoren. Motoren skal på benken for å fikse 2. gir som glipper, vanlig feil på 83, 84 og tidlige 85-modeller av disse syklene. Samtidig blir det en sjekk av diverse annet som ventilklaringer, startmotor, clutch osv.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys