Styredemper
- B. Sveigdalen
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Kontakt:
Styredemper
I fjor høst kjøpte jeg et styredempersett fra en brukt sykkel. Selve demperen var blitt sykkelpumpe, så jeg kjøpte dette kun for å ha festebrakettene. Men i følge selgeren, var styredemperene fra Suzuki veldig lite holdbare, og de ble dårlige nokså fort. Så jeg ser liten vits i å kjøpe en ny originaldemper. Står prisen i stil med visse andre ting, koster den fort et par månedslønninger.
Så jeg lurer på om noen vet om noe universaldemper som kan brukes her. Eventuelt kan jeg kjøpe et helt sett, med fester ol. dersom det finnes. Sykkelen er en GSX-R 750 L (90 mod)
Så jeg lurer på om noen vet om noe universaldemper som kan brukes her. Eventuelt kan jeg kjøpe et helt sett, med fester ol. dersom det finnes. Sykkelen er en GSX-R 750 L (90 mod)
GSX-R 750
- B. Sveigdalen
- Kontakt:
- B. Sveigdalen
- Kontakt:
- B. Sveigdalen
- Kontakt:
Ok. Var i kontakt med et firma i dag som har spesialisert seg på dempere (www.demper.no), så jeg skal høre hva de kan skaffe. Uansett var det visst ikke mulig å komme under et par-tre tusen for noe slik, hørtes det ut til.
GSX-R 750
- B. Sveigdalen
- Kontakt:
Om jeg virkelig trenger den, er en annen sak. Så det er delvis derfor jeg er skeptisk til å punge ut så mye for dette. Det lille jeg kjørte i fjor høst avslørte ikke noe spesielle tegn til ustabilitet.
Styredemper ble standard fra fabrikk fom. årsmodellen etter min, pluss at jeg har sett en del GSX-R med ettermonterte styredemper-kit. Så det er derfor jeg har sett på dette som en "mulig" matnyttig oppgradering. Men endringene som Suzuki gjorde på disse syklene var nok siktet kun mot å forbedre egenskapene ved ekstremkjøring/banekjøring. Og minuset er at det blir tyngre å manøvrere sykkelen ved lave hastigheter og bykjøring, som du sier.
Styredemper ble standard fra fabrikk fom. årsmodellen etter min, pluss at jeg har sett en del GSX-R med ettermonterte styredemper-kit. Så det er derfor jeg har sett på dette som en "mulig" matnyttig oppgradering. Men endringene som Suzuki gjorde på disse syklene var nok siktet kun mot å forbedre egenskapene ved ekstremkjøring/banekjøring. Og minuset er at det blir tyngre å manøvrere sykkelen ved lave hastigheter og bykjøring, som du sier.
GSX-R 750
- B. Sveigdalen
- Kontakt:
- rogg
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Kontakt:
Håy..
Jeg som kjører shadow, må bare innrømme at jeg er ikke helt med i denne debatten.
Hva er styredemper, og hva er den godt for
?
Hvis sykkelen blir tyngre å styre i lave hastigheter, hva er da gevinsten med å montere styredemper.
Her i norge snakker vi om 100km/t. fartsgrense, men jeg vil tippe på at gjennomsnittsfarten ligger rundt 50-60km/t i året.
Dette er i alle fall erfaringen jeg har på bilen.
Jeg som kjører shadow, må bare innrømme at jeg er ikke helt med i denne debatten.
Hva er styredemper, og hva er den godt for

Hvis sykkelen blir tyngre å styre i lave hastigheter, hva er da gevinsten med å montere styredemper.
Her i norge snakker vi om 100km/t. fartsgrense, men jeg vil tippe på at gjennomsnittsfarten ligger rundt 50-60km/t i året.
Dette er i alle fall erfaringen jeg har på bilen.
- Indian
- Kontakt:
Den brukes i høy hastigheter. Jeg tror at styredemper på sykkler er heller en gimmick for å forestille fart.
Sykkelen min ble levert med demper i 1974. Når sykkelen ble den første til å passere 200 km/t de tok ingen sjanser.
Dmperen min justeres med et ratt på styre og går via et tannhjul og tannstang. En forenklet utgave av en tannstangs styresnekke.
Sykkelen min ble levert med demper i 1974. Når sykkelen ble den første til å passere 200 km/t de tok ingen sjanser.
Dmperen min justeres med et ratt på styre og går via et tannhjul og tannstang. En forenklet utgave av en tannstangs styresnekke.
- B. Sveigdalen
- Kontakt:
Styredemperens oppgave er enkelt og greit å dempe styrets bevegelser. Dette er for å unngå såkalt wobbling, og generelle vibrasjoner i styret. Treffer du ting med forhjulet, kan demperen også forhindre at styret blir slått ut av hendene dine. Men sistnevnte er kanskje mest aktuelt på offroaderer.
Som 916 sier, så er spesielt de verste R-syklene kontruert med såpass følsomme og skarpe hjulvinkler for å få god styrerespons, at sykkelen kan bli litt ustabil ved kjøring rett fram på grunn av det. Spørsmålet er jo om dette skjer i norske hastigheter, eller om styredemperen bare blir en "mod" som ser tøff ut, men som ikke tjener noen oppgave som står i stil med kostnaden. Jeg kunne som sagt tenkt meg en, men vil ikke betale flere tusen for dette.
Dette er ihvertfall mine oppfatninger av dette, rett eller galt...
Som 916 sier, så er spesielt de verste R-syklene kontruert med såpass følsomme og skarpe hjulvinkler for å få god styrerespons, at sykkelen kan bli litt ustabil ved kjøring rett fram på grunn av det. Spørsmålet er jo om dette skjer i norske hastigheter, eller om styredemperen bare blir en "mod" som ser tøff ut, men som ikke tjener noen oppgave som står i stil med kostnaden. Jeg kunne som sagt tenkt meg en, men vil ikke betale flere tusen for dette.
Dette er ihvertfall mine oppfatninger av dette, rett eller galt...
GSX-R 750