'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Er det den skiva du nevnte som skal byttes, skive eller washer som du beskrev …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
I utgangspunktet ja. Men så har dette med «undercutting dogs» blitt lansert tidligere i tråden.
Jeg fokuserer i første omgang på å få plukket ting fra hverandre og så vurdere hvor mye innsats som skal legges inn. Men sett i lys av arbeidet som er nødvendig med demontering og påfølgende montering kan det være fornuftig å få gjort unna det som er nødvendig mens ting allerede er i småbiter.
Jeg fokuserer i første omgang på å få plukket ting fra hverandre og så vurdere hvor mye innsats som skal legges inn. Men sett i lys av arbeidet som er nødvendig med demontering og påfølgende montering kan det være fornuftig å få gjort unna det som er nødvendig mens ting allerede er i småbiter.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det ser ut til å være et ganske velordnet kaos under kåpe og deksler på sykkelen din.
Sånn så det ut bakom kåpa på Electraen jeg hadde.
Men det var et slags system i rotet på den også.
Sånn så det ut bakom kåpa på Electraen jeg hadde.
Men det var et slags system i rotet på den også.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Velordnet kaos. Ja kanskje. Men det er første gangen jeg er under der, interessant å se hvor ledninger, slanger og slikt løper og henger sammen. Mange ting jeg tidligere bare har lest om i manualen og på nettet som blir mer forståelig når jeg får sett det med egne øyne.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det er forsiktig fremdrift i prosjektet. Men som alltid når man skrur på noe gammelt: Skruer sitter godt, skruehodene er gjerne utslitt etter tidligere skruing så ting tar tid.
Har demontert forgassere, YICS, kjølesystem og koblet fra det meste av ledninger. Eksosen er demontert med unntak for bakre sylindre. Det som gjenstår er å koble fra drivaksel, clutch-slange, startmotor og oljefilter. Så skal det være klart for å slippe ned motoren.
Det blir mye greier utover garasjegulvet etter demonteringen.
Jeg håper å få hjelp av et ekstra par hender i morgen, da skal motoren ned. Uforsvarlig å prøve på dette alene.
Har demontert forgassere, YICS, kjølesystem og koblet fra det meste av ledninger. Eksosen er demontert med unntak for bakre sylindre. Det som gjenstår er å koble fra drivaksel, clutch-slange, startmotor og oljefilter. Så skal det være klart for å slippe ned motoren.
Det blir mye greier utover garasjegulvet etter demonteringen.
Jeg håper å få hjelp av et ekstra par hender i morgen, da skal motoren ned. Uforsvarlig å prøve på dette alene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Da var motoren løs og kommet opp på arbeidsbordet. Ganske så tight fit, det måtte til mye lirking for å få den ned. Kjenner allerede at jeg gruer meg til å montere på plass igjen når den tid kommer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Imponerende jobbet, må jeg si!
20 år yngre og jeg kunne kanskje tatt sjansen på å gått løs på et lignende prosjekt
.
20 år yngre og jeg kunne kanskje tatt sjansen på å gått løs på et lignende prosjekt

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Motoren er vel sånn omtrent 100 kg ?
Jeg ser du har satt merkelapper på kabler og kontakter, smart.
Jeg ser du har satt merkelapper på kabler og kontakter, smart.

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for det. Nå er ikke jeg noen ungdom lengre, det kan sikkert hevdes at det er 20 år siden jeg var 20 år yngreAJ skrev: 01 apr 2024, 18:15 Imponerende jobbet, må jeg si!
20 år yngre og jeg kunne kanskje tatt sjansen på å gått løs på et lignende prosjekt.
Jeg har den fordelen at jeg ikke har gjort noe tilsvarende tidligere. Hadde jeg det er det ikke sikkert jeg ville ha hatt guts til å gjøre det en gang til.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ca 120 kg har jeg lest et sted. Den var i alle fall tung nok for to mann å løfte fra jekken og opp på bordet selv om bordet bare er en drøy halvmeter høyt.Jompa skrev: 01 apr 2024, 20:58 Motoren er vel sånn omtrent 100 kg ?
Jeg ser du har satt merkelapper på kabler og kontakter, smart.![]()
Ja, alt må merkes. Bruker maskeringstape og tusj på ledninger/slanger. På kontakter bruker jeg tusj og merker både han og hunn med samme bokstav, A, B osv. Skruer settes tilbake på plassen sin der det er mulig, eller legges i lynlåsposer som merkes med tusj.
Dette prosjektet blir antagelig så langvarig at alt jeg la merke til og bestemte meg for å huske under demontering vil være glemt før ting skal monteres tilbake igjen. Derfor må alt merkes.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Uavhengig av tidshorisont, om kabler og slanger passer på bare ett sted merkes de bestandig og alt går mye raskere. Da er alt enklere, du slipper å tvile, skulle det mot alle odds være noe problemer med oppstart og motorgange slipper du å dobbeltsjekke alt av kabler og slanger. Bra 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Bruke mobil og ta masse bilder når du demonterer...ikke alt en husker når en må vente en stund på deler.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det ble plutselig vinter igjen og litt for kaldt for å drive på ute i gatasjen.
Men har fått puslet med litt småtteri. Demonterte toppdeksler og målte ventilklaring. Er litt for tight på halvparten av ventilene. Dette vil bare bli verre etterhvert som ting slites ytterligere. Altså blir det nødvendig med ventiljustering. Da er det behov for et spesialverktøy for å avlaste trykket på ventilene slik at det blir mulig å bytte ut shimsene som bestemmer ventilklaringene. Noen som vet om det er mulig å få låne/leie et slikt verktøy? Er av denne typen etter hva jeg forstår:
https://www.ebay.com/itm/192042659944?e ... SwREhc3sDq
Jeg har også plukket ut termostaten og sjekket åpningstemperatur. Bruker en kjele med vann og bruker steketermometeret til å holde øye med temperaturen mens termostaten åpner.
I følge boka skal den begynne å åpne på 81 - 84 grader og være helt åpen ved 95 grader. Denne begynte å åpne allerede på 70 grader og var vidåpen ved 80 grader. Altså går motoren for kaldt. Da blir det ny termostat. Noen som har skrudd på sykkelen tidligere hadde også tettet med pakningssilikon rundt termostaten, sikkert pga lekkasje. Også dette tilsier at det er nødvendig med ny.
Men har fått puslet med litt småtteri. Demonterte toppdeksler og målte ventilklaring. Er litt for tight på halvparten av ventilene. Dette vil bare bli verre etterhvert som ting slites ytterligere. Altså blir det nødvendig med ventiljustering. Da er det behov for et spesialverktøy for å avlaste trykket på ventilene slik at det blir mulig å bytte ut shimsene som bestemmer ventilklaringene. Noen som vet om det er mulig å få låne/leie et slikt verktøy? Er av denne typen etter hva jeg forstår:
https://www.ebay.com/itm/192042659944?e ... SwREhc3sDq
Jeg har også plukket ut termostaten og sjekket åpningstemperatur. Bruker en kjele med vann og bruker steketermometeret til å holde øye med temperaturen mens termostaten åpner.
I følge boka skal den begynne å åpne på 81 - 84 grader og være helt åpen ved 95 grader. Denne begynte å åpne allerede på 70 grader og var vidåpen ved 80 grader. Altså går motoren for kaldt. Da blir det ny termostat. Noen som har skrudd på sykkelen tidligere hadde også tettet med pakningssilikon rundt termostaten, sikkert pga lekkasje. Også dette tilsier at det er nødvendig med ny.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
sjekk termometeret ditt også -100 på kokende vann-har hatt slikt som var ganske feil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Termostat ser jeg på som en slitedel og byttes konsekvent når den er ute eller motortemperatur indikerer for lav eller høy men ingen andre feil indikasjoner. Det spesialverktøyet for ventiljustering ville jeg kjøpt med en gang, ta noen Google søk forså se hvor stor variasjon det kan være på pris. Verktøy er det de færreste som låner bort, gjør du det har du aldri noe selv
Se link:
https://www.amazon.com/Valve-XVZ12-Vent ... B09LWGTPB3

https://www.amazon.com/Valve-XVZ12-Vent ... B09LWGTPB3
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Jeg fikk lånt meg verktøyet for ventiljustering og et sett med shims. Byttet til tynnere shims for økt ventilklaring på de fleste av ventilene.
Verktøyet ser slik ut:
Fasongen passer med sekskanten på kamakslingene. Verktøyet settes mellom ventilene før veiva og dermed kamakslen dreies slik at verktøyet presser ned begge ventilene samtidig. Da blir det plass for å vippe opp shimsen og bytte ut disse. Her er verktøyet på plass på den øverste kamakslingen.
Det var litt plundrete å få verktøyet til å treffe riktig slik at begge ventilene ble presset ned. Ofte glapp den ene ventilen samtidig som verktøyet la seg inn på shimsen på den andre ventilen slik at det ble umulig å få shimsen ut.
Det skal være mulig å justere ventilene mens motoren er montert på sykkelen. Dette ser jeg for meg vil være ganske så plundrete. Det er nok en stor fordel å gjøre dette mens motoren står på benken.
Verktøyet ser slik ut:
Fasongen passer med sekskanten på kamakslingene. Verktøyet settes mellom ventilene før veiva og dermed kamakslen dreies slik at verktøyet presser ned begge ventilene samtidig. Da blir det plass for å vippe opp shimsen og bytte ut disse. Her er verktøyet på plass på den øverste kamakslingen.
Det var litt plundrete å få verktøyet til å treffe riktig slik at begge ventilene ble presset ned. Ofte glapp den ene ventilen samtidig som verktøyet la seg inn på shimsen på den andre ventilen slik at det ble umulig å få shimsen ut.
Det skal være mulig å justere ventilene mens motoren er montert på sykkelen. Dette ser jeg for meg vil være ganske så plundrete. Det er nok en stor fordel å gjøre dette mens motoren står på benken.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- Atrox
- Innlegg: 265
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Stor tommel opp herfra for at du gidder å dele hva du gjør så detaljert som dette. Med 2.5 prosjektsykler i kjelleren så gjør tråder som dette at motivasjonen øker for å gjøre ferdig egne sykler igjen.
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Flott om mine poster inspirerer andre @Atrox
Jeg synes ikke det er mye DIY-tråder her på forumet, så du må gjerne skrive om dine prosjekter.
Jeg synes ikke det er mye DIY-tråder her på forumet, så du må gjerne skrive om dine prosjekter.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Dine poster inspirerer helt klart og bilder er veldig viktig selv om det tar en del tid for den som gjør jobben
Må ærlig innrømme jeg finner raskere igjen info jeg leter etter her inne vs min egen mail, bildealbum, nettsky osv. Da jeg oppdaget at Biltema jekken holdt på å gå i oppløsning var mcsiden hvor jeg raskt fant kjøpsdato som ledet meg til kvitteringa når jeg skulle reklamere 


dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
En god økt ute i garasjen i kveld.
Fikk hjelp til å snu motoren opp ned i går. Tettet alle åpninger og fikk avfettet mye gammel skitt slik at det blir rensligere å skru.
Har demontert deksler over clutch, generator og vannpumpe samt demontert bunnpanna.
Det ble mye bruk av slagtrekker for å unngå å ødelegge skruene. Berget alle selv om enkelte av skruene på vannpumpa satt veldig godt.
Slik så bunnpanna ut innvendig. Jeg hadde ventet mere skitt etter nærmere 40 år.
Den kobberfargete saken oppe til venstre er oljenivåføleren. Det er kun nivåføler og ikke oljetrykksmåler på denne motoren.
Og da er det klart for å dele motoren slik at jeg kommer til girene.
Fikk hjelp til å snu motoren opp ned i går. Tettet alle åpninger og fikk avfettet mye gammel skitt slik at det blir rensligere å skru.
Har demontert deksler over clutch, generator og vannpumpe samt demontert bunnpanna.
Det ble mye bruk av slagtrekker for å unngå å ødelegge skruene. Berget alle selv om enkelte av skruene på vannpumpa satt veldig godt.
Slik så bunnpanna ut innvendig. Jeg hadde ventet mere skitt etter nærmere 40 år.
Den kobberfargete saken oppe til venstre er oljenivåføleren. Det er kun nivåføler og ikke oljetrykksmåler på denne motoren.
Og da er det klart for å dele motoren slik at jeg kommer til girene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Bunnpanne ser jo ut som på en ny motorsykkel, helt utrolig etter 40 år. Hvis du kan skru av bunnpanne når motor sitter i tipper jeg den har vært nede for sjekk og rens …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det er mulig å ta ned bunnpanna mens motoren står på sykkelen. Men jeg tror ikke det er vanlig å ta ned bunnpanna uten at man skal skru på noe under der.
Jeg kjenner lite til vedlikeholdshistorikken på sykkelen, men jeg har inntrykk av at det bare er det mest nødvendige som er utført på mange år. Så om bunnpanna har vært rengjort tidligere tror jeg dette må ligge et stykke tilbake i tid.
Jeg kjenner lite til vedlikeholdshistorikken på sykkelen, men jeg har inntrykk av at det bare er det mest nødvendige som er utført på mange år. Så om bunnpanna har vært rengjort tidligere tror jeg dette må ligge et stykke tilbake i tid.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Videre oppgaver før splitting av motoren er demontering av oljepumpe og oljedistribusjon som sitter under bunnpanna.
Deretter må utgående drivaksel samt clutchlameller og holderen for disse demonteres. Så må alle 36 skruene som holder motoren sammen skrues ut. Da er det mulig å splitte motoren i to. Øvre del med veiv og gear sett nedenfra (motoren ligger fremdeles opp ned på benken):
Nedre del med skiftegaflene sett ovenfra.
Da har jeg altså fått motoren fra hverandre. Neste økt blir å inspisere for slitasje og finne ut hva som må bestilles av deler og hva som må gjøres av videre arbeid.
Deretter må utgående drivaksel samt clutchlameller og holderen for disse demonteres. Så må alle 36 skruene som holder motoren sammen skrues ut. Da er det mulig å splitte motoren i to. Øvre del med veiv og gear sett nedenfra (motoren ligger fremdeles opp ned på benken):
Nedre del med skiftegaflene sett ovenfra.
Da har jeg altså fått motoren fra hverandre. Neste økt blir å inspisere for slitasje og finne ut hva som må bestilles av deler og hva som må gjøres av videre arbeid.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Er det enkelt å få deler ….
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
- Innlegg: 254
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
På motoren er det meste mulig å gå tak i. I alle fall ser det sånn ut på lagerbeholdningene i ulike nettbutikker. Men felles for alle disse er vel at de ikke har eget lager, men må få delene fra andre ettet at bestillingen er lagt inn. Dette tar gjerne lenger tid enn det de skryter av før man bestiller.
Enkelte større deler, bla enkelte av drevene i giret er markert som utgått. Mens ting som er mer slitasjedeler å regne ser ut til å være tilgjengelig.
På sykkelen ellers er det først og fremst plastikken (kåper etc) som er vanskelig å få tak i.
Enkelte større deler, bla enkelte av drevene i giret er markert som utgått. Mens ting som er mer slitasjedeler å regne ser ut til å være tilgjengelig.
På sykkelen ellers er det først og fremst plastikken (kåper etc) som er vanskelig å få tak i.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys