Øvelseskjøring for lett mc

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Darksplat
Motorsykkelen din: Yamaha R1 '00

Øvelseskjøring for lett mc

Legg inn av Darksplat »

Snakket med en fyr i dag som hadde sett i reglene for øvelseskjøring for lett motorsykkel, og han sa at for å øvelseskjøre må man ha en person bakpå som har hatt lappen på tung i minst 5 år. Altså at man ikke kan den personen du skal øvelseskjøre med ikke kan kjøre egen sykkel, men må sitte på deg. Spør du meg virker det rimelig farlig, en som ikke har erfaring eller i hele tatt har prøvd sykkelen skal øvelseskjøre og i tilegg ha en bakpå. :scratch :[-( :-k

Noen som vet noe om dette?

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Re: Øvelseskjøring for lett mc

Legg inn av mekkern »

dette er riktig, i tillegg må man ha komunikasjon mellom elev og instruktør.
ørepropp og fri familie på tlf er greit. ellers må en ha et komunikasjonssett.

hvis totalvekten på sykkelen overskrides med passasjer/sykkel er bare registrert for 1 person.
så kreves et eget kurs for å kunne kjøre bak-i praksis er dette kun mulig med en kjøreskole/oppkjøring ved trafikkstasjon.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

Det holder vel om den som instruerer har hatt førerkort for gjeldene klasse i fem år?. Så om en har hatt A1 i mer enn fem år kan en vel være ledsager på lettsykkel?. :scratch

Brukeravatar
Darksplat

Legg inn av Darksplat »

mekkern skrev: hvis totalvekten på sykkelen overskrides med passasjer/sykkel er bare registrert for 1 person.
så kreves et eget kurs for å kunne kjøre bak-i praksis er dette kun mulig med en kjøreskole/oppkjøring ved trafikkstasjon.
Så instruktøren trenger bare ta et kurs først for å kjøre bak med egen sykkel?

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Det er ikke "Bare" For å få dette så er det masse en skal gå gjennom så det er i praksis ikke noe alternativ for de som ikke driver kjøreskole eller er sensor.
tror heller ikke det er tilgang på dette hvis en ikke driver "skole" opplæring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
d.strand
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98

Legg inn av d.strand »

mekkeren har helt rett desverre..

Er som har skrev, må ha komunikasjon - uansett om han sitter bakpå deg eller kjører egen sykkel.
Om ledsager sitter på, trenger man ikke kurs. Men om ledsager må kjøre egen sykkel fordi tillatt totalvekt overskrider det som står i vognkortet må ledsager ha kurs. Og dette er desverre ikke bare bare bernt å få. Gudfaren min er kjørelærer hos Wright Trafikkskole, og han sa til meg en gang da jeg spurte for en kompis noen år tilbake om akkurat dette, han om det er f.eks faren din skal være ledsager så må han igjennom en opplæring som gir han tillatelse til å være ledser foe en elev på eget kjøretøy. Tror det er del 1 av skolegangen for kjørelærere han må igjennom, om jeg ikke husker helt feil. Men som jeg skriver, dette er bare noen jeg tror!! Så hør med en kjørelærer på mandag, han/hun kan gi deg et eksakt svar.

Lykke til!
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Darksplat

Legg inn av Darksplat »

Det skal jeg gjøre.

Håper dere tar feil, noe jeg tror der ikke gjør.. :ills

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

En i Smia MC har undersøkt når det gjelder øvelsekjøring på MC. Og her er svaret vi fikk til klubben:

Ut ifra din mail, oppfatter vi at motorsykkelen du skal øvelseskjøre med blir overlastet i forhold til tillatt totalvekt.
Dersom dere skal øvelseskjøre på denne motorsykkelen, gis det i dag fritak for at du som ledsager skal sitte bakpå.
I trafikkopplæringsforskriften § 2-2. Øvelseskjøring på veg som ikke er avsperret kommer det frem at du som
ledsager skal ha instruksjonsmuligheter med toveis kommunikasjon.
Du skal ha visuell kontakt med eleven under øvelseskjøringen,
dette betyr at du må kjøre etter slik at du hele tiden har kontakt med eleven så vel visuelt som verbalt.

§ 2-3 i samme forskrift står det om kjøring på avsperret område.
Her kan eleven også kjøre alene, men du som ledsager skal ha toveis radioforbindelse med ham.

§§ 3-1 til 3-2 samme forskrift forteller om krav til ledsager og kjøretøy.
Du som ledsager må ha hatt førerkort sammenhengende de siste fem år for den kjøretøygruppen det skal øvelseskjøre med, og når du skal kjøre etter, stilles det krav til at du skal benytte kjøretøy av samme kjøretøygruppe som det skal øvelseskjøre med.

Vi vil anbefale dere begge å kjøre med sterke farger på kjøreutstyret, og at dere benytter refleksvest.
De første timene anbefaler vi blir gjennomført på lukket område.

Ellers så kan du sjekke vår nettside på http://www.vegvesen.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi ønsker dere begge lykke til med øvelseskjøringen

Vennlig hilsen
Pål Wang Johannesen
Statens vegvesen
Arendal trafikkstasjon
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

Kan man risikere at vedkommende som stopper "kolonnen" kan peke på at øvelseskjører kunne lovlig kjørt på ledsagers sykkel, dersom øvelseskjørers sykkel blir for tungt lastet med to på?

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

Har fått inntrykk av at som profesjonell kjørelærer må en hatt kl A i fem år for å drrive opplæring på lettsykkel. Men ved privat øvelseskjøring på lettsykkel holder det at en har hatt A1 i mer enn fem år.

Svar