Er 400+/- klassen på vei opp for tiden? Ser det popper opp mye nyheter fra Triumph (Speed/Scrambler), Peugoeot (MP-01-300), CFmoto, Svart/Hvitpilen, RE Himalayan etc.
Noen som har erfaringer å dele med disse? Hvor stor forskjell er det eks. på Triumphs 40 hk 400cc om en sammenligner med eldre 1-dunkere i 600+klassen?
Begynt å lure litt på om min gamle BMW Scarver kunne vært erstattet med noe helt nytt....
Sykler rundt 400cc - hvordan er disse?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sykler rundt 400cc - hvordan er disse?
Har selv bare gode erfaringer med KTM 390 Duke etter å ha hatt gleden av å eie en i halvannen sesong. Tar meg i å savne den stadig vekk...
Og er veldig nysgjerrig på både de nye Triumph 400 modellene og Royal Enfield Himalayan 452
.

Og er veldig nysgjerrig på både de nye Triumph 400 modellene og Royal Enfield Himalayan 452

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sykler rundt 400cc - hvordan er disse?
Mange fine sykler der men det største markedet vil jeg tro er utenfor Norge.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Atrox
- Innlegg: 254
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: Sykler rundt 400cc - hvordan er disse?
Litt rart egentlig - med lave fartsgrenser og høyt bøtenivå burde jo disse være attraktive her :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sykler rundt 400cc - hvordan er disse?
Jeg er ganske sikker på at 400 klassen er ufortjent undervurdert her i landet.Atrox skrev: 12 apr 2024, 16:47 Litt rart egentlig - med lave fartsgrenser og høyt bøtenivå burde jo disse være attraktive her :)
Nå selger jo 390 Duke fortsatt godt her i landet og jeg tror ganske sikkert de nye Triumph 400 kubikkerne også vil albue seg oppover på nysalgsstatistikkene.
Dette fordi, og her kan jeg strengt tatt bare uttale meg om Duke'en siden det er den jeg har erfaring med, disse syklene slett ikke er noen kraftløse sinker.
De går faktisk ganske så bra, overraskende bra vil jeg si. Også er de økonomiske i bruk.
Duke'en opplevde jeg som utrolig lettkjørt og svært letthåndterlig og behøvde aldri tenke over hvor og hvordan jeg parkerte den, for å nevne akkurat dette, som jeg absolutt er mer oppmerksom på når det gjelder 1290'en jeg har.
Om man skulle komme til å parkere Duke'en litt klønete og dumt ville de aller fleste greie å komme seg ut av situasjonen uten hjelp fra andre.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sykler rundt 400cc - hvordan er disse?
Selv den gamle Suzuki gs450 som jeg har med rundt 44 hk er en helt kurrant sykkel effektmessig ,selv om en ikke skal sammenligne dette med dagens ramme bremser og fjæring og motorstyring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sykler rundt 400cc - hvordan er disse?
Jeg tror vi i Norge har det for godt til å kjøpe en 400ish kubikk. Ikke noe galt med 400ish kubikk til sitt bruk, men det koster ikke veldig mye mer for å bevege seg opp til 800ish kubikk nivået.
Fordelen med 400ish kubikk er at sykkelen trolig er liten og lett. Det er en fordel på skogsveier og trange landeveier. Man får også brukt større deler av sykkelens potensiale, noe som ofte gir en mer engasjert kjørestil.
På langtur langs motorvei pg øde landeveier frister dog ikke en 400ish kubikk noe særlig for min del. Det blir for "slapt". Anstrengt turtall i høyere hastigheter og ikke vesentlig med forbikjlringskrefter igjen i høyere hastigheter. Selv en MT07 synes jeg blir litt i slappeste laget når man skal foreta en effektiv forbikjlring i 100km/t.
Det går selvsagt, men jeg fårliksom ikke noe ståpels.
Skulle jeg hatt en 400ish kubikk sykkel så måtte det i så tillfelle blitt en slik som AJ har/hadde. KTM390. En fin allroundsykkel for småveier og grusveier. Men kun som en nummer to sykkel for min del.
Jeg tenker at hvis alle kjlrer den sykkelen man faktisk har lyst på, så spiller kubikk liten trille. Det viktigste er å kose seg på tur. :)
Fordelen med 400ish kubikk er at sykkelen trolig er liten og lett. Det er en fordel på skogsveier og trange landeveier. Man får også brukt større deler av sykkelens potensiale, noe som ofte gir en mer engasjert kjørestil.
På langtur langs motorvei pg øde landeveier frister dog ikke en 400ish kubikk noe særlig for min del. Det blir for "slapt". Anstrengt turtall i høyere hastigheter og ikke vesentlig med forbikjlringskrefter igjen i høyere hastigheter. Selv en MT07 synes jeg blir litt i slappeste laget når man skal foreta en effektiv forbikjlring i 100km/t.
Det går selvsagt, men jeg fårliksom ikke noe ståpels.
Skulle jeg hatt en 400ish kubikk sykkel så måtte det i så tillfelle blitt en slik som AJ har/hadde. KTM390. En fin allroundsykkel for småveier og grusveier. Men kun som en nummer to sykkel for min del.
Jeg tenker at hvis alle kjlrer den sykkelen man faktisk har lyst på, så spiller kubikk liten trille. Det viktigste er å kose seg på tur. :)