Sykkelen har begynt å drikke olje
Sykkelen har begynt å drikke olje
Har en 2009 yzf r125 som aldri har drukket olje. Nå nylig merket jeg at det var litt lite, så jeg fylte litt. I dag sjekket jeg og jeg tror det har sunket litt igjen. Olje en over 4k kmt gammel og skal byttes hver 3k så kan det ha noe med det å gjøre? Har bestilt filter og har olje så venter på det så jeg kan få ta oljeskift igjen. Eller kan det være stempel ringene som er utslitt. Noen forslag? Sykkelen har nettop passert 50k så har no gått langt. Håper på at å bytte til ny olje vil hjelpe men vi får se. Setter pris på svar :)
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon


Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Sykkelen har begynt og drikke okje
Kjøp inn deler, filter og olje så du har til kommende servicer men sørg for å ta service på anbefalt intervall. Det at en motor bruker olje er ikke uvanlig, men får sykkel anbefalt service og sykkel går normalt er det ikke noe å bekymre seg for. Ikke tenk på alle senarier som kan oppstå, sjekk olje regelmessig så du har kontroll på forbruk og hold oljenivået på anbefalt mengde. Tut og kjør 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sykkelen har begynt og drikke okje
Som sagt er disse motorene vare på oljekvalitet(og skiftintervall) og mengde,di bruker en del olje ved litt hard kjøring også-hvis den har begynt å bruke mer olje enn tidligere er det et tegn på at det muligens nærmer seg en større service med skift av ringer og kontroll av veivaksel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sykkelen har begynt og drikke okje
Ja jeg får bare vente, bestilte 3 pak oljefilter så jeg har en liten stund. Fortsetter den å bruke mer olje etter oljeskiftet så får jeg se på å bytte stempel ringer og bytter evt til 180cc sylle og stempel når motoren først er ute og ta en ventiljustering siden det er mye lettere når motoren først er ute. Takk for svar
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon


Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sykkelen har begynt og drikke okje
En 180cc sylinder tar garanteret knekken på veiva...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sykkelen har begynt og drikke olje
Hvordan tar den knekken på veiva?
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon


Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sykkelen har begynt og drikke olje
@mekkern vil nok komme med det mest korrekte svaret, regner jeg med.
Men selv er jeg rimelig sikker på at veivakselen vil være underdimensjonert og dermed ikke tåle belastningen med et 180 kubikks sett.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sykkelen har begynt og drikke olje
Er samme veiven på 150 versjonen av min men fortsatt e jo det bare 150cc. Får kanskje kjøpe 150cc kit da
må jo ha powercommander også men om veiva ikke vil tåle d får eg finne noe annet. Forsterket veiv er alt for dyrt mtp at det bare er en 125 kubikker det er snakk om
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon


Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Sykkelen har begynt og drikke olje
Når olja er dårlig, blir oljemolekylene brutt opp i mindre biter, og pakket tettere sammen. Da blir olje volumet mindre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sykkelen har begynt og drikke olje
Grunnen til at det havarerer er høyere belastning og ubalanse med større stempel-derav forsterket/rebalansert veivaksel.
Grunnen til 150/180cc settet jo å få mer futt og da belastes den allerede hardt stressede motoren mer.
De fleste 125ccm går jo stort sett på bånn gass i utgangspunktet.
Grunnen til 150/180cc settet jo å få mer futt og da belastes den allerede hardt stressede motoren mer.
De fleste 125ccm går jo stort sett på bånn gass i utgangspunktet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sykkelen har begynt og drikke olje
Takk for gode svar alle sammen. Får håpe på at det kun trengs ny olje
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon


Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon