Bjerknez skrev: 22 apr 2024, 23:04
Det er mettopp det keg mente. Hvis dem ikke kjenner til kjøpers rettigheter så er dem ikke seriøse nok spør du meg. Hvordan er det kulig at daglig leder for et firma som selger motorsykler ikke kjenner til forbrukerrettighetene? Lærer man ikke slikt på skolen og eller gidder man ikke å lese seg opp på akkurat dette? Må jo være gjort på en liten time eller to og sette seg inn i disse reglene?
Kan ikke i farten huske at vi hadde noe særlige dypdykk i forbrukerkjøpsloven da jeg gikk på skole. Vil tippe de trolig har det på Salg, service og reiseliv, men jeg gikk Allmenn på VGS. Når det gjelder daglig leder hos MC-forhandler så er det vel strengt tatt ikke krav til fullført videregående en gang...
Erfaringsmessig med "sjefer" generelt i Norge så er inntrykket mitt at veldig mange hverken gidder eller bryr seg om så veldig mye annet enn seg selv og sjappa. Lover kan gjerne sees bort i fra og brytes om det er til butikkøkonomiens beste i det korte løp, det gjelder både ut mot kunder (forbrukerkjøpsloven) og opp mot de ansatte (arbeidsmiljøloven).
Jeg tror litt av grunnen til at det er slik er at de som gjør alt riktig ofte ikke får noe igjen for det selv om det tidvis kan være mye ekstra jobb og/eller kostbart, kombinert med at Ola Dunk gjerne er litt konfliktsky og heller ikke alltid klar over sine egne rettigheter, slik at bedrifter slipper unna med mye fordi kunder/ansatte enten ikke vet bedre selv eller ikke tør/orker/gidder å si i fra.