Kim`s (B)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev:
KiMedic skrev: 22 apr 2024, 08:59
Den er nok mer lettkjørt da den tross alt har halvparten av motoren som sitter i MT07 og er derfor sikkert også lettere vil jeg tro?
Jo, det har nok mye å si. Å smalere dekk.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

Husker jeg prøvekjlrte en KTM 690 SMC for noen år siden. Dette var da motard utgaven eller cross utgaven av KTM. En utrolig morsom sykkel som jeg med en gang fikk lyst til å dra ut på skogsveier med. Var nesten som å site på en tråsykkel. Men en kort tir på E6 ødela morroa for min del. Den var så absolutt ikke oike morsom i hlyere hastigheter. Kreftene tok fort slutt og det var lite krutt igjen når man rundet 120km/t.

men å hatt en slik som nummer to sykkel for å herjet rundt med hadde vært gøy :)

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Jeg kjøpte litt småtteri når jeg handlet sykkelen. Ikke dyre ting, klarte å droppe akra-eksos, pga veldig liten forskjell i lyden ift. Original. Man må borre hull i potta for å få ut db-killer, å det er uaktuelt på så dyre ting. Heller mer mot Leo Vince, rimeligere og bedre lyd..

Men radiatorbeskyttelse var det første jeg monterte. Plastikken som er på fra fabrikk tåler nok noe, men en større stein ville nok knust den.
Bilde
Greit nok på asfalt, men tar ingen sjanser.
Bilde
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev:Husker jeg prøvekjlrte en KTM 690 SMC for noen år siden. Dette var da motard utgaven eller cross utgaven av KTM. En utrolig morsom sykkel som jeg med en gang fikk lyst til å dra ut på skogsveier med. Var nesten som å site på en tråsykkel. Men en kort tir på E6 ødela morroa for min del. Den var så absolutt ikke oike morsom i hlyere hastigheter. Kreftene tok fort slutt og det var lite krutt igjen når man rundet 120km/t.

men å hatt en slik som nummer to sykkel for å herjet rundt med hadde vært gøy :)
Du må ikke snakke! Elsker de armriverne! Men som du sier, ubrukelig i motvindBilde

Jeg fikk prøve en 690 motard for noen år siden. Var brutal å kjøreBilde
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Bilde
Sånn ble radioatorbeskyttelsen montert på. Et lite løft i utseendeBilde Men den kunne like gjerne vært svart i fargen som den som sto på. Men så jålete er jeg ikke enda..Bilde
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

Radiatorbeskyttelse mener jeg er en fornuftig, som regel tøff og ikke minst nyttig ting å bruke penger på. :)

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Ja, det blir som en skjermbeskytter på mobilen. På med en gang
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av AJ »

KiMedic skrev: 22 apr 2024, 20:19 Bilde
Sånn ble radioatorbeskyttelsen montert på. Et lite løft i utseendeBilde Men den kunne like gjerne vært svart i fargen som den som sto på. Men så jålete er jeg ikke enda..Bilde
Som @Bjerknez sa, radiatorbeskyttelse er lurt. Det kan jeg trygt slå fast av egen erfaring etter radiatorskade på 1290'en.

Her er den jeg valgte på 390, en sort vellaget en fra britiske Evotech:

viewtopic.php?p=409833#p409833

Bilde

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Se der ja! Den var fin Så solid ut!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av AJ »

KiMedic skrev: 22 apr 2024, 20:32 Se der ja! Den var finBilde Så solid ut!
Har Evotech på 1290'en også. Ble straksinnkjøpt etter radiatorbyttet...
Og ja. Dette er solide saker :prf .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

Men på Rocket er det allerede en god rediatorbeskyttelse orginalt, så den ekstrautgiften slapp jeg :). Men har hatt det på mine andre sykler.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 22 apr 2024, 20:37
KiMedic skrev: 22 apr 2024, 20:32 Se der ja! Den var finBilde Så solid ut!
Har Evotech på 1290'en også. Ble straksinnkjøpt etter radiatorbyttet...
Og ja. Dette er solide saker :prf .
+1, hatt Evotech radiatorgrill ++ på siste par syklene, vært veldig fornøyd :thumleft

Grattis med ny sykkel, som nevnt i annen tråd, kjørte 390 adv 1 uke i Georgia i fjor, KTM har gjort mye riktig med denne, liker til og med utseendet på den av en eller annen grunn da ikke så begeistret for designet på mange av de andre modellene med litt samme uttrykk.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av dypen »

Ser helt klart funksjon / behov av å beskytte radiator ekstra godt men aldri hatt det selv.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

Det er vel et av de bedre investeringene spør du meg som heller ikke koster all verden eller er vanskelig å montere.

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

pingvin skrev:
AJ skrev: 22 apr 2024, 20:37
KiMedic skrev: 22 apr 2024, 20:32 Se der ja! Den var finBilde Så solid ut!
Har Evotech på 1290'en også. Ble straksinnkjøpt etter radiatorbyttet...
Og ja. Dette er solide saker :prf .
+1, hatt Evotech radiatorgrill ++ på siste par syklene, vært veldig fornøyd :thumleft

Grattis med ny sykkel, som nevnt i annen tråd, kjørte 390 adv 1 uke i Georgia i fjor, KTM har gjort mye riktig med denne, liker til og med utseendet på den av en eller annen grunn da ikke så begeistret for designet på mange av de andre modellene med litt samme uttrykk.
Takk for det [mention]pingvin [/mention] Bilde Enig i det du sier med utseende. Jeg må innrømme at «vepse-hode» fronten måtte vokse litt på meg. Men resten av sykkelen likte jeg veldig godt. Honda NX500 var den andre jeg så på, men her vant KTM fordi den ikke så ut som NX’n..NX er langt i fra noen stygg sykkel. Men jeg personlig syns 390 ser bedre ut. En kompis trodde det var en 790 eller 890 når jeg sendte bildeBilde Jeg ble også overrasket første gang jeg så den. Trodde det var en «større» sykkel..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

Vepsehode fronten er jo det som gir sykkelen karakter spør du meg. Den ligner liksom på noe og en veps blir jo ofte regnet som nyttig, men litt skummel og fryktet samt sint. Jeg synes designet er bra.

isteden for å bare ha en sykkel med en random lykt i froten som ikke gir noe uttrykk. Typisk for Honda.

Rocket har jo også et særegent utseende. To runde lykter i fronten som får den til å virke litt nostalgisk, men samtidig moderne og muskuløs. Triumph har også innsektslignende lykter på noen av sine sykler. Jeg synes det er tøft. :)

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev:Vepsehode fronten er jo det som gir sykkelen karakter spør du meg. Den ligner liksom på noe og en veps blir jo ofte regnet som nyttig, men litt skummel og fryktet samt sint. Jeg synes designet er bra.

isteden for å bare ha en sykkel med en random lykt i froten som ikke gir noe uttrykk. Typisk for Honda.

Rocket har jo også et særegent utseende. To runde lykter i fronten som får den til å virke litt nostalgisk, men samtidig moderne og muskuløs. Triumph har også innsektslignende lykter på noen av sine sykler. Jeg synes det er tøft. :)
Ja..det var vel akkurat det som skjedde etter å ha sett på alt av videoer og ekte sykler i butikk. Vepsefront vant! Jeg ble mer å mer glad i looken. Hvis man setter på en mindre skiltholder og bytter dekk, ser den MYE tøffere ut! Åsså eksos med litt mer lyd. Potta ser ikke ut i måneskinn engangBilde selv om lyden ikke er forferdelig i originalanlegg.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Syns flata på original sidestøtte var noe beskjeden. Ser for meg at den graver seg nedi løst underlag ved regn etc. så for å ikke ødlegge nattesøvnen kjøpte jeg med en støtteplate. Så ikke ut på bilde at den var på størrelse med en snusboks i diameterBilde men den gjør nyttaBilde

Bilde
Bilde

Håper disse skruene er god kvalitet! Det finner jeg ut den dagen de skal av..
Bilde
Bilde
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Frontlykt-beskyttelse ble også kjøpt. Den er lagd i plastikk, å blir «nesten» usynlig. Er steinen stor ryker nok denne, men sjansen for jeg ligger rett bak en annen på grusvei er liten..
Bilde

Enkel å montere! Kun 3 remser med beskyttende tape på hovedlykt og 1 skrue som fester beskyttelsenBilde

Bilde

Jeg skrur alt med moment oppgitt i manualen. Så slipper man å stramme til plasten sprekkerBilde

Fra siden ser man er lite mellomrom. Går fint å skylle gjennom med vann, men skal man vaske reint må man skru den av.

Bilde

En ting jeg merket var at plastikken er meget myk. Det blir lett riper om man pusser vekk støv uten å ha såpe og myk klut. Bør ikke tørkes av når det ligger støv/fin sand på lykta..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Gammelsmurfen »

Utvidelse for støtta er nesten et must, fort gjort at den går gjennom løs grus eller jord uten dette.
Håper du brukte medium (blå) gjengelåsing, ellers må du regne med at den løsner etter hvert.
Om du ikke har det tilgjengelig er neglelakk et alternativ, blir ett "knekk" fremfor den seige effekten blå gjengelås gir gjennom skruingen.

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Gammelsmurfen skrev:Utvidelse for støtta er nesten et must, fort gjort at den går gjennom løs grus eller jord uten dette.
Håper du brukte medium (blå) gjengelåsing, ellers må du regne med at den løsner etter hvert.
Om du ikke har det tilgjengelig er neglelakk et alternativ, blir ett "knekk" fremfor den seige effekten blå gjengelås gir gjennom skruingen.
Der sa du noe! Det tenkte jeg ikke på..jeg har blå type fra Biltema. Kjedelig å miste skruene, så det skal jeg fikse!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Gammelsmurfen »

KiMedic skrev: 24 apr 2024, 22:49
Gammelsmurfen skrev:Utvidelse for støtta er nesten et must, fort gjort at den går gjennom løs grus eller jord uten dette.
Håper du brukte medium (blå) gjengelåsing, ellers må du regne med at den løsner etter hvert.
Om du ikke har det tilgjengelig er neglelakk et alternativ, blir ett "knekk" fremfor den seige effekten blå gjengelås gir gjennom skruingen.
Der sa du noe! Det tenkte jeg ikke på..jeg har blå type fra Biltema. Kjedelig å miste skruene, så det skal jeg fikse!
Den fungerer glimrende, stor flaske til en god pris!
Jeg har prøvd uten tidligere og det løsner av vibrasjonene som blir ytterst på en stang (støtta), kun spørsmål om hvor lenge den henger på uten.
Så skru ut en og en skrue å smør på før du blir uten den foten :-)

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Gammelsmurfen skrev:
KiMedic skrev: 24 apr 2024, 22:49
Gammelsmurfen skrev:Utvidelse for støtta er nesten et must, fort gjort at den går gjennom løs grus eller jord uten dette.
Håper du brukte medium (blå) gjengelåsing, ellers må du regne med at den løsner etter hvert.
Om du ikke har det tilgjengelig er neglelakk et alternativ, blir ett "knekk" fremfor den seige effekten blå gjengelås gir gjennom skruingen.
Der sa du noe! Det tenkte jeg ikke på..jeg har blå type fra Biltema. Kjedelig å miste skruene, så det skal jeg fikse!
Den fungerer glimrende, stor flaske til en god pris!
Jeg har prøvd uten tidligere og det løsner av vibrasjonene som blir ytterst på en stang (støtta), kun hvor lenge den henger på uten.
Så skru ut en og en skrue å smør på før du blir uten den foten :-)
Takk for tips🫡 skal ordne det i morgen. De der skruene er spesial så får aldri tak i reserve hvis de skulle forsvinne..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Da var det tid for 1000km service! Har 780 på telleren og jeg må kjøre 214km hver vei. Det burde klaffe sånn ca på 1000Bilde

Velger forhandler denne servicen, så får jeg heller vurdere lokale mc verksted fremover. Må helt opp til Trøndelag grensa, så bruker vel 4 timer hver vei, ink 3 ferger.

Skal prøve ta noen bilder på turenBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av dypen »

Det blir en flott tur og veldig godt å være ferdig med førstegangservice’n.

Hvis du velger å bruke lokalt motorsykkelverksted anbefaler da å ta jobben med å innhente punktliste over alt som inngår på hver service som blir utført. Påse at verkstedet ruker lista og huker av alle punkter samt signerer sammen med faktura som du tar godt vare på.

Du har både Garanti fra forhandler og Forbrukerkjøpsloven på 5 år hvis noe skulle oppstå og da må du ha nevnte dokumentasjon.

Den elektroniske service log på KTM sin side får du ikke eller software oppdateringer men ved evt recall blir du kontaktet.

Lykke til :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar