Antakelig ikke så rart etter 6 sesonger og 77K. Har hatt TPMS som et av valgene i TFT instrumentpanelet, men koblet de ut forrige høst siden den til bakhjulet sluttet å vise dekktrykket. Ganske sikkert pga. utgått batteri siden "feilen" ikke oppsto i forbindelse. med dekkbytte, noe jeg har hørt forekommer pga. uforsiktighet/slurv fra den som gjør dekkbyttet...
Etter å ha fjernet dekktrykkvisningen i instrumentpanelet kan jeg ikke si jeg savner denne visningen. Minst mulig visning er egentlig sterkt å foretrekke for min del.
Likevel kommer jeg antakelig til å få montert to nye TPMS'er ved neste dekkbytte siden uoriginale koster lite og fungerer like godt som de originale, iflg. mange som har byttet til slike.
Så jeg har bestilt disse:
https://www.aliexpress.com/item/4001003 ... ry_from%3A
Så til problemstillingen:
Ved montering skal disse fanges opp av ECU'en/datasystemet på MC'en og identifiseres, gjenkjennes som sensor til fram- og bakhjul.
Og da må hver enkelt sensor aktiveres og gjenkjennes hver for seg.
Og da er spørsmålet:
Hvordan gjør man dette?
Legger man på det ene nye dekket med ny sensor og kjører noen km. til man ser dekktrykkverdien i instrumentpanelet for deretter å bytte det andre dekket med ny sensor og gjør det samme her til man også får avlesning fra denne sensoren?
Mulig alter alternativ:
Bytte begge sensorene samtidig og kun aktivere visningen av en om gangen til begge er identifisert, som beskrevet i spørsmålet ovenfor.
Noen her som har erfaring med bytte av slike TPMS'er og hva som funker og som har råd og tips om hva man bør og ikke ikke bør gjøre når det gjelder bytte av disse...

Ellers må jeg bare få nevnt at jeg synes det burde vært mulig å bytte batteri på disse sensorene. Men det er det ikke...

Klønete løsning