Jeg har pusset opp denne. Alt funker fett, men oljelampa blinker. Fra tenninga blir slått på og før man starter motor.. Motor går som ei klokke. Altså sensor/bryter er gåen (?).
Denne ligger under motoren, i oljepanna, og er festet med to skruer. Skruene går lett ut. Selve bryteren sitter som den er sveiset fast. Ikke en millimeter bevegelse og umulig å få ut. Ehhhh - Ja, jeg har drenert motoren for olje, men den forb***** bryteren sitter dønn. Er det noen spesiell tek eller noen gode råd for å få løsnet den?
Det hører med til historien at motoren har ligget ubrukt og sykkelen i deler - i 18 år. Nå er den strøken.... hadde det ikke vært for den hersens oljelampa :)
Oljesensor/-bryter Kawasaki gpz 750 1982
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 18 feb 2024, 15:20
- Motorsykkelen din: Kawasaki gpz750r1 1982
-
- Innlegg: 180
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: Oljesensor/-bryter Kawasaki gpz 750 1982
Hva med å bruke gassbrenneren og varme godset rundt oljesensoren? På den måten så må jo hullet utvide seg, og lettere å skru det ut hvis det sitter så fast.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Oljesensor/-bryter Kawasaki gpz 750 1982
Eller motsatt, kjølespray på oljebryter’n …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: Oljesensor/-bryter Kawasaki gpz 750 1982
Er det nødvendigvis bryteren som er problemet? Kan det være dårlig kontakt eller overslag i ledningsnettet som er årsaken?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 18 feb 2024, 15:20
- Motorsykkelen din: Kawasaki gpz750r1 1982
Re: Oljesensor/-bryter Kawasaki gpz 750 1982
Jeg vet det ikke, men alt annet av elektrisk ser ut til å fungere 100%. Ledningen fra denne er vanskelig å følge for en amatør....
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: Oljesensor/-bryter Kawasaki gpz 750 1982
Her er oljenivåsensoren på min 85 Yamaha XVZ 1200 sett innenfra bunnpannen. Jeg tror dette er ganske likt opplegg som du har.
Sensoren er lukket når oljenivået er høyt nok og åpner når nivået blir for lavt. Dvs at det er forbindelse mellom + og minus (godset i motoren) når alt er OK, men og når denne forbindelsen brytes lyser varsellampen.
Dette vil si at om det er en vakkelkontakt et sted på veien mellom sensor og lampe vil lampen kunne blinke. Denne vakkelkontakten kan være både på + og - siden og kan skyldes dårlig kontakt i en plugg/skjøt eller (tilnærmet) ledningsbrudd. Jeg tror dette er mer sannsynlig enn at selve sensoren skal være dårlig.
Om du skal ha ut sensoren tror jeg det er lurt å demontere bunnpannen slik at du kommer skikkelig til. Da kan du presse/banke forsiktig fra innsiden, gjerne etter å ha varmet godset i bunnpanna først.
Sensoren er lukket når oljenivået er høyt nok og åpner når nivået blir for lavt. Dvs at det er forbindelse mellom + og minus (godset i motoren) når alt er OK, men og når denne forbindelsen brytes lyser varsellampen.
Dette vil si at om det er en vakkelkontakt et sted på veien mellom sensor og lampe vil lampen kunne blinke. Denne vakkelkontakten kan være både på + og - siden og kan skyldes dårlig kontakt i en plugg/skjøt eller (tilnærmet) ledningsbrudd. Jeg tror dette er mer sannsynlig enn at selve sensoren skal være dårlig.
Om du skal ha ut sensoren tror jeg det er lurt å demontere bunnpannen slik at du kommer skikkelig til. Da kan du presse/banke forsiktig fra innsiden, gjerne etter å ha varmet godset i bunnpanna først.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys