Jeg tror Helsport sin 3x3 eller 4x3m tarp er super til prisen. Den har 12 stk. solide festepunkter med hemper. Disse er det enkelt å feste en karabinkrok til. Den nest minste karabinkroken i rustfritt stål på Biltema passer perfekt.
De bardunene som følger med tarpen fungerer nok greit, men jeg ville kassert disse og heller laget meg egne barduner da jeg synes de medfølgende bardunene virker bittelitt spinkle og litt for korte.
Jeg anbefaler Paracord 550 til bardunering til trær og for å spenne mellom to trær som man legger tarpen over. Jeg kjøpte rundt 100 meter med Paracord 550 til dette, Jeg brukte 8 meter pr. bardun for spenning til trær og en på 20 meter for å spenne opp en string mellom to trær som man legger tarpen over.
På 8 meter lengdene så setter man på en strammer (en liten sort dings med tre hull) og fester en karabinkrok i enden. Da er det bare å huke fast bardunen til tarpen med karabinkroken og binde den andre enden til et tre, for så og dra i strammeren så er man ferdig.
På denne bardunen som går mellom trærne så fester man små lokker med Paracord 275 bardun som man fester til tarpen med karabinkrok og bare strammer til ved hjelp av en Prozak knute. Dette er en selvstrammende knute. Grunnen til at man bruker tynnere bardun her er fordi denne biter seg bedre fast i det større tauet.
Til slutt trenger man Paracord 425 som er midt i mellom de to andre som er nevnt for generell festing til teltplugger mot bakken. Disse har jeg kun kappet i 3 meters lengder. Også disse har karabinkrok og strammer i ene enden.
Da er alt klart til å sette opp tarpen :)
Hvis noen har enklere måter å gjøre det på, så fyr løs. jeg er ingen ekspert på dette. Har faktisk aldri slått opp en tarp før