Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Solen brydde seg ikke om værmeldingen i dag så da ble det en impulstur rundtom på holmen min...
Der var nok et godt stykke igjen til Bimbo ble vannkjølt...
Nå er ikke vi noe plaget med oversvømmelser og slikt så dette her er vel i nærheten av det verste vi kan oppleve:Der var nok et godt stykke igjen til Bimbo ble vannkjølt...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1561
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Jaja, bar bakke og "grønn" plen, det er noen som har det :-)
Selv om det er mildvær og av og på med regn og yr i Oslo og omegn, så er det mengder med snø.
Det har vært noen mildværsperioder og regn gjentatte ganger i vinter, også beinkaldt igjen så den snøen er robust mot sånt vær nå.
Det er vel isete tvers igjennom rundt 80cm tenker jeg (bor på 250 moh).
Gleder meg ekstremt til sesongstart, men det er alt for mange uker til at jeg vil tenke for mye på det enda...
Selv om det er mildvær og av og på med regn og yr i Oslo og omegn, så er det mengder med snø.
Det har vært noen mildværsperioder og regn gjentatte ganger i vinter, også beinkaldt igjen så den snøen er robust mot sånt vær nå.
Det er vel isete tvers igjennom rundt 80cm tenker jeg (bor på 250 moh).
Gleder meg ekstremt til sesongstart, men det er alt for mange uker til at jeg vil tenke for mye på det enda...
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Bimbo har "bursdag"
Ble feiret med en kombinert sightseeing og sjåppetur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Gratulerer !
Selv er jeg sånn ca. 23000 km. unna samme milepæl på min 2018 mod. KTM 1290 SA S.
Så får vi se om jeg fortsatt eier denne når 100K nås...
Selv er jeg sånn ca. 23000 km. unna samme milepæl på min 2018 mod. KTM 1290 SA S.
Så får vi se om jeg fortsatt eier denne når 100K nås...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Ute og lufta vettet med poden i dag. Ikke helt sommer enda så måtte ha en fingervarmestopp etter 4 mil...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Så var poden levert på kjøreskolen med "L" på ryggen og kom tilbake med A1 i lomma... Rundt 7000 km i tillegg til kjøretimene har gjort sitt...
Jeg benyttet godværet til en liten tur i ventetiden...
Jeg benyttet godværet til en liten tur i ventetiden...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Til tross for en del skepsis gitt uttrykk for i annen tråd så kjøpte jeg meg 2 stk 5 Ah Lithiumbatteri på Biltema (80176). Disse batteriene har en CCA på 290A, en max ladestrøm på 20A og max ladespenning på 14.4V +- 0.5V. De gangene jeg har målt ladespenning på Bimbo har den ligget på akkurat 14.0V. Med en max ladestrøm på til sammen 40A regner jeg med de maksimale 50A fra dynamoen ikke skal utgjøre noe problem.
Bommet litt når jeg målte batteriboksen uten å ta av tanken så det ble litt i overkant trangt å få plassert de 2 batteriene men det gikk nå på et vis ved å fjerne bakkanten av batteriboksen.... Parallellkobling ble også litt trangt men det gikk nå ganske akseptabelt til slutt...
Erfaringen etter en mnd er at ABS ikke har feilet en eneste gang så suksess så langt. Har ikke merket at der er nevneverdig mer futt i startmotoren.
Vedr. blybatteri så hadde det installerte batteriet en CCA på 170A og når jeg søker på nett etter batteri til BMW R1100RS så dukker der opp en haug med batterier med CCA 170A men også noen med opptil CCA 420A og det er tydelig at CCA 170A er for lite for ABS modulen på denne typen sykkel. Jeg leser jo også på nett at "die hard" BMW folk kun kjøper originalbatteri og ikke har ABS problemer. Selv om det ikke står direkte så er jeg ganske sikker på at originalbatteri har langt høyere CCA enn 170A... I Clymer manualen står der ikke spesifisert CCA men i alle fall er der bilde av 2 forskjellige batteri merket 170A.
Bommet litt når jeg målte batteriboksen uten å ta av tanken så det ble litt i overkant trangt å få plassert de 2 batteriene men det gikk nå på et vis ved å fjerne bakkanten av batteriboksen.... Parallellkobling ble også litt trangt men det gikk nå ganske akseptabelt til slutt...
Erfaringen etter en mnd er at ABS ikke har feilet en eneste gang så suksess så langt. Har ikke merket at der er nevneverdig mer futt i startmotoren.
Vedr. blybatteri så hadde det installerte batteriet en CCA på 170A og når jeg søker på nett etter batteri til BMW R1100RS så dukker der opp en haug med batterier med CCA 170A men også noen med opptil CCA 420A og det er tydelig at CCA 170A er for lite for ABS modulen på denne typen sykkel. Jeg leser jo også på nett at "die hard" BMW folk kun kjøper originalbatteri og ikke har ABS problemer. Selv om det ikke står direkte så er jeg ganske sikker på at originalbatteri har langt høyere CCA enn 170A... I Clymer manualen står der ikke spesifisert CCA men i alle fall er der bilde av 2 forskjellige batteri merket 170A.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Oppdaget nettopp at bremsehåndtaket var litt tregt, ikke så mye men nok til at det ikke kom langt nok ut til å slå av bremselyset og det er jo ikke helt gunstig...
Det var for så vidt enkelt å finne bolten som håndtaket dreier rundt og det var tilsynelatende en vanlig 6mm unbrako men ikke f@€n om en 6mm nøkkel ville inn... Etter å ha skrudd av hele enden på styret slik at det gikk an å komme til noenlunde greit ender jeg opp med å slå inn en torx nøkkel som akkurat ikke ville inn på egenhånd... Satt rimelig fast men da den løsnet fikk jeg den ut 5-6 tørn men den ville ikke lengre... Spente på en Wise-Grip tang og fikk jekket den litt og litt ut så den måtte gi seg til slutt... Regnet med det var en standard unbrako men dette må være den mest over-engineered bolt i verdenshistorien... Glemte å ta bilde men fra hodeenden er der en god cm som er dreid litt ned og fylt i med en plastforing (det er her den er treg), så kommer et lite stykke "rå-bolt" og så en kon, så gjengeparti der den skrus fast i selve bremsehendelen og til slutt et glatt parti som går inn i et støttehull...
Litt vanskelig å spenne opp bolten i skrustikke uten å ødelegge noe men fikk det nå til på et vis og fikk slått en 6mm unbrako et omlag halvveis inn så da skal det gå an å få den ut en annen gang. Litt filing av skrustikkemerker måtte til...
Pusset og stelt litt, litt smøring og montering så går den like glatt som rett fra fabrikk... Sjekket et par delesjapper på nett men det ser ikke ut til at denne bolten finnes i løsvekt, kun som mastersylinder til kr 3-4000.-
Det var for så vidt enkelt å finne bolten som håndtaket dreier rundt og det var tilsynelatende en vanlig 6mm unbrako men ikke f@€n om en 6mm nøkkel ville inn... Etter å ha skrudd av hele enden på styret slik at det gikk an å komme til noenlunde greit ender jeg opp med å slå inn en torx nøkkel som akkurat ikke ville inn på egenhånd... Satt rimelig fast men da den løsnet fikk jeg den ut 5-6 tørn men den ville ikke lengre... Spente på en Wise-Grip tang og fikk jekket den litt og litt ut så den måtte gi seg til slutt... Regnet med det var en standard unbrako men dette må være den mest over-engineered bolt i verdenshistorien... Glemte å ta bilde men fra hodeenden er der en god cm som er dreid litt ned og fylt i med en plastforing (det er her den er treg), så kommer et lite stykke "rå-bolt" og så en kon, så gjengeparti der den skrus fast i selve bremsehendelen og til slutt et glatt parti som går inn i et støttehull...
Litt vanskelig å spenne opp bolten i skrustikke uten å ødelegge noe men fikk det nå til på et vis og fikk slått en 6mm unbrako et omlag halvveis inn så da skal det gå an å få den ut en annen gang. Litt filing av skrustikkemerker måtte til...
Pusset og stelt litt, litt smøring og montering så går den like glatt som rett fra fabrikk... Sjekket et par delesjapper på nett men det ser ikke ut til at denne bolten finnes i løsvekt, kun som mastersylinder til kr 3-4000.-
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Ute og kosekjørte litt i godværet i dag og da jeg var noen km hjemmefra, på vei hjem heldigvis, røyk clutchwiren... Ble noen litt harde giringer men prøvde å unngå giring mest mulig...
Noen i Haugesund/Karmøy området som kan ha en girwire til R1100RS liggende? Gjerne brukt i nøden...
Noen i Haugesund/Karmøy området som kan ha en girwire til R1100RS liggende? Gjerne brukt i nøden...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Da fikk jeg svar på gårsdagens henvendelse til Bavaria Haugesund: De KAN IKKE bestille deler til BMW motorsykler... I alle dager...!?!?!?!?!
Da blir det thansen denne gang. De har clutchwire til kr 699 for henting i butikk på mandag.
Da blir det thansen denne gang. De har clutchwire til kr 699 for henting i butikk på mandag.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
thansen skryter av "Varen er på lager og kan avsendes i dag ved bestilling inden kl. 14:00". Min erfaring med bilbutikker er at bestilling ikke alt for sent på dagen så er varen kommet fram neste morgen uten unntak men ser at thansen nå sier at jeg kan hente onsdag 22... Poden bestilte noen deler, som også var lagervare, sist mandag og de skal kunne hentes tirsdag 21... Ble ikke så veldig imponert over dette... Nå er der jo noen høytidsdager innimellom her men likevel...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
- Innlegg: 317
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Kan nesten virke som at det er noe spesielt nå opp mot 17. mai og pinse. Iflg. nettsidene deres så kan jeg få ting levert (estimert) den 22.05 så lenge jeg bestiller før kl. 14:00 den 21.05. Det har altså ingenting å si om jeg bestiller i dag eller på tirsdag...
Kan være de har tatt i litt på estimatet pga. at Posten Bring har varslet om fare for lengre leveringstid de kommende dagene:
https://www.bring.no/driftsmeldinger-pa ... -mai-pinse
Kan være de har tatt i litt på estimatet pga. at Posten Bring har varslet om fare for lengre leveringstid de kommende dagene:
https://www.bring.no/driftsmeldinger-pa ... -mai-pinse
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Det kan også være en del av saken at deler som er merket med "på lager" ikke er på thansens lager men hos et annet firma de har avtale med og derfor bruker litt tid for å få delene inn til sitt lager. Noen nettsjapper angir "Fjernlager" i slike sammenhenger og det er jo langt mer realt overfor kunden.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Thansen sitt hovedlager er i Danmark.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.
Da sliter de vel med å love "over natten"... Men nettsiden er jo halvveis dansk så kanskje dette bare gjelder i DK.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808