Hei,
Jeg holder for øyeblikket på med førerkort klasse A, og har begynt å titte litt på egen sykkel
Budsjettet mitt er rundt 50.000kr, og jeg ser etter noe som er driftsikkert, noe man sitter godt på, gjerne oppreist
Har falt litt for Honda Transalp. De jeg har råd til er gjerne veteraner, men hvordan er disse syklene? Er det gode sykler som er driftsikre? Lett å få tak i deler til?
Link til aktuell sykkel
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=350965605
Kjøp av min første MC
- S Big
- Innlegg: 33
- Registrert: 31 okt 2016, 19:37
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA 2016
- Bosted: Risør
Re: Kjøp av min første MC
Du burde også se på Honda Varadero 1000. Storebroren til Transalp. God langtur sykkel med godt dreimoment.
V-Strom 650 / 1000 er også innafor ditt budsjett, gode sykkler det også.
V-Strom 650 / 1000 er også innafor ditt budsjett, gode sykkler det også.

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøp av min første MC
Hei og velkommen her på MCsiden.noEAnde skrev: 16 mai 2024, 17:27 Budsjettet mitt er rundt 50.000kr, og jeg ser etter noe som er driftsikkert, noe man sitter godt på, gjerne oppreist

Hva med denne?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=349708136
Innafor budsjett og helt klart en god og driftssikker MC. Har selv erfaring med denne, som ny, fra høsten 2006 til sommeren 2010 da den ble byttet inn med tett oppunder 60000 km. på telleren, i en Triumph Tiger 1050 SE.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Kjøp av min første MC
Velkommen! Som nevnt Honda Varadero 1000 og Yamaha TDM900 det blir ikke mye feil 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Kjøp av min første MC
Hei! Jeg hadde en Transalp XL650V (RD10) i litt over to sesonger, artig sykkel med godt bunndrag.
Ingen fartsmaskin, men klatrer som en fjellgeit. Digget den egentlig, men ville ha helt ny sykkel og hadde ikke lagringsplass til to.
Solide sykler med særdeles lite feil, jeg hadde ingen problemer med min tross at den var 20-ish år gammel, motorene er nærmest uslitelige ikke uvanlig å runde 2-300K om de blir stelt pent med.
Sjekk splines ("tennene") som er på drivakslingen til framdrevet om de er slitne, det er vel den eneste potensielle svakheten på den sykkelen.
Men om det ikke er kjørt med lite kjedeslakk eller drev av møkkakvalitet og at akslingen er smurt med fett, så er det ikke et problem.
noen "fikser" dette ved å kjøpe et drev som heter "superpinion", men det er noe drit som over tid vil gjøre vondt verre.
PS! det SKAL være litt slark mellom drev og aksling på de der, selv om akslingen er helt fin så er det normalt.
Må skru av drevet (to små bolter) for å inspisere det, er bare et plastdeksel foran så det er gjort på få minutter.
Lykke til med jakten! Og god 17mai!
Ingen fartsmaskin, men klatrer som en fjellgeit. Digget den egentlig, men ville ha helt ny sykkel og hadde ikke lagringsplass til to.
Solide sykler med særdeles lite feil, jeg hadde ingen problemer med min tross at den var 20-ish år gammel, motorene er nærmest uslitelige ikke uvanlig å runde 2-300K om de blir stelt pent med.
Sjekk splines ("tennene") som er på drivakslingen til framdrevet om de er slitne, det er vel den eneste potensielle svakheten på den sykkelen.
Men om det ikke er kjørt med lite kjedeslakk eller drev av møkkakvalitet og at akslingen er smurt med fett, så er det ikke et problem.
noen "fikser" dette ved å kjøpe et drev som heter "superpinion", men det er noe drit som over tid vil gjøre vondt verre.
PS! det SKAL være litt slark mellom drev og aksling på de der, selv om akslingen er helt fin så er det normalt.
Må skru av drevet (to små bolter) for å inspisere det, er bare et plastdeksel foran så det er gjort på få minutter.
Lykke til med jakten! Og god 17mai!