På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

For de av dere som lurer på hvordan det er å bo og leve i Thailand besøk gjerne bloggen min. Den blir oppdatert med ujevne mellomrom. Siste oppdatering var i dag https://thailandlivet.wordpress.com/202 ... t-skolear/

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Endelig barnevakt ett døgn. Så i morgen sales Mr Big opp og det blir sånn ca 900 km og en overnatting. Bedre enn ikke noe

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

600 km og en overnatting er historie målet med turen å besøke en kamerat. Reiste ved 7 tiden fredag morgen værer var grått og med litt regn i lufta. Ett vær som faktisk fulgte meg hele turen. Det var ikke så mye regn at det ble vått på veien eller slik at det var påkrevd med regntøy. Noen ganger måtte jeg dra hansken over visiret for å fjerne dråpene. Ruta til bestemelsstedet ble 320 km med litt motorvei litt trafikkert 2 felts vei samt mye lite trafikkerte 2 felts veier som tok meg gjennom små landsbyer og vakkert landskap. Med dette gråværet var det behagelig temperatur, rundt 30 grader. Calimoto kunne fortelle meg at på disse 320 km hadde jeg holdt en snittfart på 78 km/t maksfart 122 km/t maks nedlegg 20 grader, det er ikke så mye kurver på denne ruta.
Kvelden ble tilbrakt sammen kameraten med litt øl og god Thaimat.
Etter frokost på resorten klokken 07, var jeg tilbake på sykkelen rundt 07:30. Ruta hjem var planlagt til 278 km. Litt kortere og en del motorvei, rett og slett fordi jeg har en avtale i ettermiddag. Det var lite trafikk tørre veier og Mr Big fikk strekke ut. 35 km av turen foregikk på en 4 felts vei som nesten ingen bruker, jeg vet ikke hvorfor for det er en fin vei, men desto bedre for meg. Turens toppfart, målt av Calimoto ble oppnådd her 153 km/t, det er lett å la seg rive med når man har en slik vei helt alene.
Det ble to stopp på vei hjem, den obligatoriske kaffen samt en stopp for å handle litt og samtidig spise lunch.
Snitthastighet hjem 82km/t kun 18 grader nedlegg. Men jeg var enig med meg selv i at det var en fin tur
Neste tur? Må ha barnevakt så vet ikke....
Noen bilder fra turen
IMG20240524091334.jpg
IMG20240525083033.jpg
IMG20240525094229.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38166
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av AJ »

hansiver skrev: 25 mai 2024, 09:34 Bilde
Trivelig lesning også denne gangen :thumleft .

Og denne MC-skyssen er jo unektelig noe for seg selv :-) .
Men all ære til de som har en slik og legger ut på tur med den :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

AJ skrev: 25 mai 2024, 19:11
hansiver skrev: 25 mai 2024, 09:34 Bilde
Trivelig lesning også denne gangen :thumleft .

Og denne MC-skyssen er jo unektelig noe for seg selv :-) .
Men all ære til de som har en slik og legger ut på tur med den :prf .
Disse to karene i 20 årene var på vei nordover mot fjellene og skulle være på tur noen uker. I hengeren var det bla telt, kjølebag og kokeutstyr. Her er ett bilde tatt bakfra. Hengeren ser robust ut.
IMG20240525094220.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Plutselig var det fri i morgen mandag. Dvs jeg har alltid fri på mandager og fredager slik at jeg kan ta langhelg når det passer. Men altså i morgen mindre enn 3 uker etter at skolen har startet på nytt skoleår er det andre dagen med fri, så barna har ennå ikke hatt en full uke. I og med at jeg dater en lærerinne kom spørsmålet mens vi spiste lunch i går. Hva skal du gjøre på mandag? Ingen planer svarte jeg. Kan vi ikke dra på en liten mc tur? Spurte hun. Jammen du skal vel jobbe, sier jeg. Nei, det er dronningens bursdag så da er det skolefri.
Så da blir det mc tur i morgen. Dog ikke så langt men 150 km hver vei får vi til, korteste vei til Buriram city er 60 km hver vei, men vi kjører en laaang omvei. Blir lunch og litt shopping samt besøke Honda for å kikke litt og kanskje få prøvekjøre en Transalp

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

De hadde dessverre ingen sykler hos Honda som kunne prøvekjøres denne gangen. Fikk ett par pristilbud både på Africa Twin og Transalp. Men så ble jeg litt forelsket i NT 1100. Så da er jeg plutselig i tvil.....
Blir langtur til helgen og vi vil nok stoppe hos Honda på vei hjem neste mandag. Må nok be om tilbud på NT1100 også

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Mr Big har fått full tank og er klar for 500 km på første etappe i morgen tidlig (fredag). Første stopp er Udon Thani. På veien dit, stopper vi hos en kamerat hvor 2 sykler slutter seg til følget. Skal bli deilig å kjøre langtur og treffe gode venner.
Ser at mange her planlegger hvordan de skal pakke sykkelen og sågar prøvepakker, dem om det. Her er min måte. Kjører jeg uten passasjer, går sekken med klær i høyre sideveske, regntøy (regntiden har begynt så det må være lett tilgjengelig) og sko ligger i venstre. I toppboksen ligger pc og speilrefleks kameraet når jeg har med dette. Har jeg passasjer er det en sideveske til hver (de er like store) og toppboksen er felles. Funker hver gang. Det skal sies at jeg aldri drar med meg camping utstyr, billige og greie resorter og hoteller stort sett over alt.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Det er lørdag kveld og vi er halveis på turen. Så lang har vi kjørt rundt 700 km på flotte mc veier (takk Calimoto) i all slags vær, men dog ikke snøvær. Utrolig nok har vi ikke brukt regntøyet så lang på turen, selv om vi har hatt noen skikkelige byger. Disse bygene har kommet så brått på at det ikke har vært noen vits å tre på seg regntøy. Å ta på regntøy når du allerede er våt, gjør ting bare verre. Det er jo ikke kaldt her og med byger som varer en til to km før man igjen er ute i sol gjør at fartsvinden tørker bukse og jakke ganske fort.
Jeg sitter nå på hotell i Nong Khai og ser på ruter for morgendagens etappe, som skal ta oss i retning hjemover, dvs morgendagens reisemål er Khon Kaen. Værappen min sier 100% sjanse for regn i morgen tidlig. Planlegger dermed 2 ruter. En rute hvis regn motorvei og 180 km, og en hyggelig og fin rute på i underkant av 300 km hvis været er sånn noenlunde. Avgjørelsen tas i morgen. Den lange ruta kan kortes ned hvis været ikke spiller på lag.
Dag en på turen prøvde jeg for moro skyld å telle biler og mc'er som kjører mot kjøreretningen der det 4 felt, da jeg var kommet til rundt 50 ga jeg opp. Fasit er at det er mange. De skal jo bare. Trafikken her i Thailand er aldri kjedelig.
Bilder fra turen? Kommer når jeg kommer hjem. Nettet her på hotellet er ikke av det raqskeste

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

1170 km er kjørt siden fredag. I morgen blir det sykkelvask. I forrige innlegg skrev jeg at det ikke hadde vært brukt for regntøy, men det ble det derimot på siste etappe i dag.
Men la meg starte med 3. etappe som gikk fra Nong Khai til Kohn Kaen.
Søndag morgen møttes Danny og jeg til frokost på en restaurant rett rundt hjørnet for hotellet. Det hang tunge skyer på himmelen og vi var nokså sikre på at det ville bli regn. Værappen min sa 100% sjanse for regn. Derfor ble den lengste ruta droppet, men det å bare kjøremotorvei og være framme på under 3 timer fristet heller ikke. Vi laget en rute på ca 250 km, men som fort kunne kortes ned hvis været ble for utrivelig.
Rundt klokka 9 dro vi av gårde. Regntøyet fikk ligge i fred foreløpig, dog hadde jeg tredd plastpose over telefonen slik at den var beskyttet for plutselige regnbyger. Det var lite trafikk og vi marsjet i rundt 80 - 90 på fine veier. Foreløpig ikke noe regn og veiene var også tørre. Med så mye mørke skyer rundt oss er det nok bare ett tidsspørsmål før vi får våte veier og regn tenkte jeg. Å joda det ble noen strekker med våte veier hvor regnet hadde vært før oss. Siden det er mange farmer langs disse veiene ble det mye søle og drit både på sykler og klær. Etter 100 km var det tid for kaffepause, og vi var fortsatt tørre.
Da vi kjørte videre etter litt kaffe var jeg fristet til å ta av plastposen over telefonen min slik at det ville bli lettere å se skjermen, men lot det være. Det var lurt, for etter noen få kilometer kjøret vi inn i en kraftig byge, nok en gang kom den så brått på at det var ingen vits å ta på regntøy. Farten sank til rundt 50 - 60 km/t rett og slett fordi det ikke var noe særlig sikt. Like fort som vi hadde kjørt inn i bygen kjørte vi ut av den. Fra en vegg av vann rundt oss til i løpet av 100 meter tørr asfalt. Dette værfenomenet må oppleves. Jeg blir like fasinert hver gang.
Ved neste stopp hvor det ble iskrem tok jeg av den nevnte posen over telefonen. Det meste av skyene var borte, sola skinte og vi var igjen blitt tørre. Vi var nå ferdige med de hyggelige småveiene og hadde 70 km med motorvei foran oss for å komme til Khon Kaen. Vi lot syklene strekke ut, med fart rundt 120 km/t gikk 70 km ganske fort og vi var på hotellet litt over 12. Joda rommene våre var klare, så det var bare å legge seg på senga og slappe av noen timer.
Khon Kaen er en biker by hvor bla Diablos og Bandidos er tilstede. De jeg har møtt fra disse klubbene er hyggelige folk som jeg har utvekslet flere reiseruter med. I tillegg så er det mange slike som Danny og meg, altså vanlige bikere uten noen tilknytning til klubber, så på barene i "lyckliga gatan" er det stort sett alltid hyggelige mc folk å prate med. Så det ble en sen kveld....
I dag mandag ved 9 tiden, var Danny og jeg klare for siste etappe, hjem. Jeg hadde noen avtaler seinere i dag og siden sideveiene fra Khon Kaen ikke er veldig morsomme ble det raskeste vei. 250 km sånn ca stort sett motorvei.
Noen mil utenfor Khon Kaen var det laserkontroll. Jeg så den dårlig kamuflerte politimannen stå der og sikte på oss. Fartsgrensen var 90 og jeg var helt sikker på av vi lå under dette, siden det var to trailere foran oss som lå i hver sin fil og sperret veien. Den ene skulle kjøre forbi den andre men siden de gikk omtrent like fort, tok det tid. Men vi ble nå vinket inn på stoppstedet en kilometer lenger frem. De ville se førerkort og ta bilde sammen med oss. Så viste det seg at Dannys førerkort var gått ut for ett par uker siden. Her i Thailand får du førerkort for 5 år av gangen og det går alltid ut på den datoen du har bursdag, vi feiret Dannys bursdag for noen uker siden, altså den dagen førerkortet han gikk ut. Han ble overasket for han hadde trodd det varte i ett år til, noe det altså ikke gjorde. Fikk han kjøreforbud eller bot? Neida, bare å kjære videre men husk å fornye når du kommer hjem var beskjeden fra den blide og hyggelige politimannen.
Vi kjørte videre og hadde vel 120 km igjen av turen da det var helt svart foran oss. Uvær! Vi svingte inn på første og beste bensinstasjon for å ta en kaffe og se om det bare var en liten byge. I det vi parkerte kom regnet. Her var det bare å ta med hjelmer inn på kaffesjappa. Vi ventet i 30 minutter men regnet så ikke ut til å avta. Regntøyet ble hentet og tredd på mens vi sto under taket på bensinstasjonen. Telefoner og alt som ikke tålte mye vann ble lagt i toppboksen. Så var det bare å legge i vei. Det ble noen slitsomme 60 km. Farten var sjelden over 60 og det var som å vade i elv med sykkelen. Det tok ikke mange hundre meter før støvlene var søkkvåte. Etter disse 60 kilometerne ga regnet seg og veiene var atter tørre. Vi beholdt dog regntøyet på resten av turen siden det var mye skyer rundt oss. Det ble dog ikke mer regn.
Da jeg parkerte sykkelen i carporten var det veldig klamt inne i regntøyet. Kjørebukse og kjørejakke gikk rett i vaskemaskinen, det luktet biker så like greit å gjøre det sånn.
Neste tur? Tja si det, men forhåpentligvis ikke så alt for lenge til
Noen bilder
IMG20240608125446.jpg
IMG20240608180939.jpg
IMG20240609065412.jpg
IMG20240608181402.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Lysten på ny og større sykkel vokser stadig. Fikk nå endelig en Honda selger i tale og fikk ett skriftlig tilbud både på Africa Twin manuell og NT 1100 dct. NT 1100 selges kun som dct her i Thailand. Det er disse to det står mellom, begge gode touring sykler i følge tester og det er jo touring jeg skal bedrive. En og annen grusvei blir det sikkert men noe skikkelig ofroadkjøring blir det neppe.
Har avtale om å prøvekjøre Africa Twin på fredag, da med dct gir. Noen mt 1100 for prøvekjøring har de ikke, men det er jo samme motor og ramme (?) og jeg får testet ut dct og kan finne ut om det er noe jeg vil trives med. Testet 750 dct tilhørende en kamerat for ett par år siden, ble ikke imponert av den, men utviklingen har jo gått videre så vi får se.
Fordel NT 1100 i mine øyne er slangeløse dekk. Vet at i Europa så har Africa Twin kommet med slangeløse dekk men ikke her i Asia. Kameraten har allerede hatt en punktering i løpet av 9000 km, han kjører nå med reserve slange både til forhjul og bakhjul i toppboksen, dyre er de også. Så i mine øyne stor fordel NT1100. Har sett mange tester på youtube i det siste av begge sykler, blir vel ikke noe klokere av det.
Tilbudene er som følger: NT 1100 dct 515 000 + ca 60 000 for tre bokser veltebøyle og 4 ekstrarlys. Africa Twin manuell 509 000 + 60 000 for bokser ekstralys og veltebøyle. Begge sykler leveres med ett års full kaskoforsikring gratis service tom 18 000 km og 2 års veihjelp. Så det skiller ikke mye penger mellom dem.
I norske kr med dagens kurs og alt utstyr: NT1100, 168 000 Nkr. Africa Twin: 166 000 Nkr.
Er det noen her på forumet som har erfaring med en av disse så er jeg åpen for innspill. Transalp har jeg slått i fra meg, siden jeg ofte kjører med passasjer vil jeg ha mer kraft enn det en 750 gir
1718161008981.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23344
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Av disse to ville jeg uten tvil valgt Africa Twin. Jeg har kjlrt en slik og selv om den ikke falt helt i smak hos meg, så føler jeg sykkelen virket litt påkostet.

Synd med DCT kassen for den likte jeg absolutt ikke. Men det betyr jomikke at andre ikke bør like den. Jeg synes den skiftet gir alt for tidlig. I sport var den bedre, men automat på mororsykkel ble litt feil for min del.

Så husket jeg at fremdemperen var veldig soft på den jeg kjørte. Følte nesten som om jeg dyppet haka i asfakten hver gang jeg bråbremset. Sikkert blanding av at jeg ikke er vant til en slik sykkel og myke dempere, men det kan trolig justeres?

Sykkelen ellers var helt grei den. Jeg hadde den dog som lånesykkel mens min var på service, så det var egentlig ikke en sykkel jeg valgte, men det var den jeg fikk tildelt.

Vindskjermen var nok en gang ikke optimal.

Men at dette er en seriøs offroader fikk jeg så absolutt inntrykk av. Men der her jeg veldig liten til ingen erfaring og interesse til å mene så mye om.

Her står den i garasjen hjemme:
BJERKNEZ_05_januar_2013_00002-2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Bjerknez skrev: 12 jun 2024, 05:35 Av disse to ville jeg uten tvil valgt Africa Twin. Jeg har kjlrt en slik og selv om den ikke falt helt i smak hos meg, så føler jeg sykkelen virket litt påkostet.

Synd med DCT kassen for den likte jeg absolutt ikke. Men det betyr jomikke at andre ikke bør like den. Jeg synes den skiftet gir alt for tidlig. I sport var den bedre, men automat på mororsykkel ble litt feil for min del.

Så husket jeg at fremdemperen var veldig soft på den jeg kjørte. Følte nesten som om jeg dyppet haka i asfakten hver gang jeg bråbremset. Sikkert blanding av at jeg ikke er vant til en slik sykkel og myke dempere, men det kan trolig justeres?

Sykkelen ellers var helt grei den. Jeg hadde den dog som lånesykkel mens min var på service, så det var egentlig ikke en sykkel jeg valgte, men det var den jeg fikk tildelt.

Vindskjermen var nok en gang ikke optimal.

Men at dette er en seriøs offroader fikk jeg så absolutt inntrykk av. Men der her jeg veldig liten til ingen erfaring og interesse til å mene så mye om.

Her står den i garasjen hjemme:
BJERKNEZ_05_januar_2013_00002-2.jpeg
Takk for innspill :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38166
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av AJ »

hansiver skrev: 12 jun 2024, 05:26 Er det noen her på forumet som har erfaring med en av disse så er jeg åpen for innspill. Transalp har jeg slått i fra meg, siden jeg ofte kjører med passasjer vil jeg ha mer kraft enn det en 750 gir
@raster er vel den her på forumet med mest Africa Twin erfaring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 248
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Mr Big ligger4 nå ute for salg, men jeg har ikke den store troa på annonsen. Men det er håp i hengende snøre. Her er annonsen hvis noen se https://www.bahtsold.com/view/kawasaki- ... ner-523142

Svar