Lenge siden det ble skrevet noe her, så på tide å oppdatere. De som ikke gidder å lese alt, kan bla nederst til TL;DR.
Dro innom MC Oslo og Yamaha for å se på sykkel. Tenkte at hvis jeg kjøper sykkel, kan det gjøre veien til lappen enklere… Slo av en prat med selger på Yamaha, som spurte om jeg hadde noen å kjøre med, og det har jeg jo ikke. Da anbefalte han meg å ikke kjøpe sykkel. Fristelsen kan bli for stor til at man klarer å la være å kjøre sykkelen. Skjer det noe, kan det blant annet få katastrofale økonomiske følger. Så da droppet jeg kjøp.
April:
Begynte med kjøretimer igjen i midten av april.
Møtte veggen ganske raskt i form av kjøregård og krypkjøring.
Kjøring i sving og sving med brems var tungvint. Sykkelen gikk inn i kjeglene bare hvis jeg holdt lavere enn 23km/t.
På krypkjøring klarte jeg ikke første sving til høyre, og det ødela resten. Uansett hva jeg prøver, så går det ikke.
På vei går det fint. Men kjøregården gir meg skikkelig dårlig selvtillit.
Kjørelærer stresser ikke veldig. Du er flink, det kommer. Blir bedre etterhvert, og kjøring på bane vil hjelpe.
Kjøring på bane:
Dro til Trøgstad GoKart bane. Det var gøy. Jeg prøvde å ikke la meg bli påvirket av de andre. Slo av en prat med de andre, og nesten alle hadde kjørt masse sykkel før. De kjørte rundt som bare det, og selv om alle fikk gjentagende beskjed om å være forsiktige, så veltet noen av de verste likevel.
Jeg var der for å teste mine egne grenser. Ikke sykkelens. Fokuset var på min kjøring, sving, unnamanøver og brems.
Under ene pausen overhørte jeg bruddstykker av samtale mellom to stk: «…… har ikke noe her å gjøre. Forstår ikke at de lar amatører komme hit»
Jeg vet ikke hvem de snakket om, men tenkte inni meg, sikkert meg
Mai
Kjøringen har gått fremover. Ut av det blå satt plutselig krypkjøringen. Så da beveger vi oss over mot bremseøvelser og unnamanøver.
Sliter litt fortsatt. Går bra 3 av 10 ganger. Sliter med å komme opp i 50km/t…
«Kjøring på motorvei vil hjelpe» sier læreren.
Og sant nok, kjøring på motorvei løsner en del av problemene med å komme seg opp i fart.
Nå går det bra 6 av 10 ganger på unnamanøver og brems.
Landeveiskjøringen sto for tur. Gjorde en bommert. Sjekket værmeldingen. 13 grader. Lett yr deler av dagen. Det var mye kaldere enn jeg forventet. Frøs konstant, og det ødela mye av første halvdelen. Synes også det var utrolig ekkelt å kjøre i høy fart og komme til svinger der et usselt lite rekkverk sto mellom meg og Oslofjorden, eller en dyp kløft.
Hjalp ikke å lese om de stakkars MC førerne som mistet livet ved utforkjøringer rundt den samme tiden.
Men landeveiskjøring på «flate» litt «slake» veier var utrolig gøy.
Oppkjøring hadde vi bestilt i mars, og datoen nærmer seg. Jeg er usikker. Kjøregården er ikke 100%. Allerede brukt ganske mye penger på timer fordi jeg ikke har noen å kjøre med for mengdetreningen.
Kjørelærer sier at jeg bare skal ta oppkjøringen.
Den siste uken har jeg tatt kjøretimer hver dag. Prentet på av og påkjøringer og øvd mye på kjøregården.
To dager før oppkjøring, så er ikke lenger sykkelen jeg skal kjøre opp i, tilgjengelig. Får en annen sykkel. Samme type sykkel, men med en annen gripepunkt, pluss gummien på støtta er nyere og skoen «sklir» ikke ned og ut ved giring, men må løftes ned og tilbake. Fikk kjørt en dobbeltime med sykkelen.
Så i dag var det min tur for oppkjøring.
Hadde ikke fått sovet ordentlig. Lå våken fra 3 tiden og leste bok for å få tankene over på noe annet.
Møtte læreren, og vi kjørte 10-15 min på vei. Så dro vi til kjøregården for å varme opp. Tar alle øvelsene og får gode råd fra læreren.
Tar meg en kopp vann og venter på sensor. Sikkerhetsspørsmål går bra. Begynner på øvelsene.
Første unnamanøver litt lav fart. Andre mye bedre.
Brems nailer jeg begge gangene men den ene gangen rekker jeg ikke ned til 1. giret. Men kommer meg av gårde med gass og clutch kontroll.
Sving og brems i sving går bra. Men er nede med høyrefoten en gang istedenfor venstre.
Krypen treffer jeg den hvite linjen i garasjen en gang, mens andre forsøk går bra.
Satt og tenkte, dette går nok ikke bra.
«Gå og stell sykkelen tilbake til start.
Neste del av oppgaven er kjøring på vei….»
Puh…
Kjøringen går forsåvidt bra. To eller tre ting jeg var usikker på. Tenkte at dette gir inntrykk av dårlig sjåfør. Så midtveis, mistet jeg all trua på å bestå.
Tilbake spør sensor om det er noe jeg ønsker å kommentere før han drar og skriver rapporten. Nevner de tre tingene og hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde og hva jeg tenkte, og burde kanskje gjort noe annerledes på et av de ihvertfall.
«Du får vente her, så kommer jeg om 5 min»
Ba til høyere makter der jeg sto og ventet.
Kjørelæreren kom bort. «Hvordan gikk det?» «dårlig» svarte jeg. Læreren muntrer meg litt opp og setter i gang en annen elev for å kjøre i kjøregården.
Så kommer sensor. Jeg venter…
«Gratulerer. Dette gikk strålende. Noen få plasseringsfeil i sving, ellers var flyten i trafikk og med medtrafikanter fin.
Svingkjøring blir bedre med mer landeveiskjøring.
Du får nå snart en sms, så kan du gå inn og bestille nytt førerkort»

Fikk bestilt nytt førerkort, og så var det å kjøre alene uten vest tilbake til kjøreskolen. Den følelsen… og kjøringen gikk så utrolig smooth.. var totalt avslappet nå som all stresset var forbi.
TL;DR
Førerkort for klasse A er i boks. Besto på første oppkjøringen. Startet opp i år 8. april, og lappen i boks 23. mai.