Bjerknez skrev: ↑24 mai 2024, 19:11
Okay. Min er nok vesentlig mindre enn det tror jeg. Har ikke målt, men jeg ser nå etter prøvepakking at det gjorde susen med ny sovepose :)
9 cm. kortere iflg. spesifikasjonene. Omtrent samme omkrets (19 cm.)
Ganske sikkert mye takket være kompresjonsløsningen fra enden av posen noen Tiger Storm posen ikke har.
Putter jeg Tiger Storm posen i en av SeaToSummit komp.posene jeg har vil jeg nok få pakkstørrelsen redusert ganske mye. På samme måte som Vaudeteltet.
Men siden jeg allerede har kommet opp med en god pakkeløsning på begge syklene ser jeg ingen grunn til å bytte ut den originale og solide Tiger Storm posen med noe annet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Bjerknez skrev: ↑24 mai 2024, 18:45
Hva er målene på soveposesekken din pakket AJ?
35 cm. lang og 18 cm i omkrets på sitt mest komprimerte.
Kan sikkert tyne et par-tre cm. til, men vil helst unngå brudd på reimfestene. Noe jeg har opplevd på andre sekker av ikke samme kvalitet som denne Tiger Storm posen.
Tatt i betraktning at dette er en sovepose som begynner å få noen år på nakken så synes jeg dette er bra.
Det skjer jo utvikling hele tiden så soverposer laget i dag har nok både lavere vekt og mindre pakkstørrelse enn denne.
Vekten på Tiger Storm posen husker jeg ikke, men spesielt tung er den absolutt ikke.
For øvrig samme lengde på Expedunderlaget, og noe mindre omkretsmål.
Med maks komprimering er posen min 24x18cm. Da har jeg også liggeunderlaget og den opplåsbare puta oppi sekken. Jeg kan nok få den bittelitt flatere, men er ikke noe mer å stramme på.
Bjerknez skrev: ↑24 mai 2024, 20:01
Med maks komprimering er posen min 24x18cm. Da har jeg også liggeunderlaget og den opplåsbare puta oppi sekken. Jeg kan nok få den bittelitt flatere, men er ikke noe mer å stramme på.
Da tviler jeg sterkt på at du har samme liggeunderlag som jeg har.
For der har Exped vært uvanlig sparsomme med posestørrelsen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Bjerknez skrev: ↑24 mai 2024, 20:01
Med maks komprimering er posen min 24x18cm. Da har jeg også liggeunderlaget og den opplåsbare puta oppi sekken. Jeg kan nok få den bittelitt flatere, men er ikke noe mer å stramme på.
Da tviler jeg sterkt på at du har samme liggeunderlag som jeg har.
For der har Exped vært uvanlig sparsomme med posestørrelsen...
Bjerknez skrev: ↑24 mai 2024, 20:01
Med maks komprimering er posen min 24x18cm. Da har jeg også liggeunderlaget og den opplåsbare puta oppi sekken. Jeg kan nok få den bittelitt flatere, men er ikke noe mer å stramme på.
Da tviler jeg sterkt på at du har samme liggeunderlag som jeg har.
For der har Exped vært uvanlig sparsomme med posestørrelsen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Men uansett, så kjøpte jeg ny sovepose mest grunnet plassbesparelsen. Det er en sovepose som passer meg akkurat på håret å den jar en komfortemp på 0 grader. Det vil si at den også kan pakkes ganske liten. Hadde jeg valgt en med -10 grader temp, hadde den bare vært større.
Den posen jeg hadde kunne jeg nesten bruke som telt og det var ikke dun. Den tok aaaalt for stor plass. Dessuten var den på tilbud hos XXL i dag til 1800 kroner. Denne posen koster normalt mellom 3 og 4.000 kroner har jeg sett. Så det var en uvanlig god pris. Derfor slo jeg til. :)
Bjerknez skrev: ↑24 mai 2024, 21:52
Men uansett, så kjøpte jeg ny sovepose mest grunnet plassbesparelsen. Det er en sovepose som passer meg akkurat på håret å den jar en komfortemp på 0 grader. Det vil si at den også kan pakkes ganske liten. Hadde jeg valgt en med -10 grader temp, hadde den bare vært større.
Den posen jeg hadde kunne jeg nesten bruke som telt og det var ikke dun. Den tok aaaalt for stor plass. Dessuten var den på tilbud hos XXL i dag til 1800 kroner. Denne posen koster normalt mellom 3 og 4.000 kroner har jeg sett. Så det var en uvanlig god pris. Derfor slo jeg til. :)
OK...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Bjerknez skrev: ↑24 mai 2024, 20:01
Med maks komprimering er posen min 24x18cm. Da har jeg også liggeunderlaget og den opplåsbare puta oppi sekken. Jeg kan nok få den bittelitt flatere, men er ikke noe mer å stramme på.
Da tviler jeg sterkt på at du har samme liggeunderlag som jeg har.
For der har Exped vært uvanlig sparsomme med posestørrelsen...
Jepp. Det jeg har er beregnet for sommertemperaturer. Har ikke noe behov for utstyr som skal holde meg i live midtvinters
Jeg prøver å tenke pakkstørrelse når jeg kjøper og helst til en rimelig penge som mulig. Jeg har jo trolig heller ikke den lagringsplassen som du har. Hadde jeg hatt det hadde jeg trolig hatt campingtelt og større ting jeg også. For det er jo behagelig jår man bare kan røske et campingtelt opp av sidevesken selvsagt. :)
lazyboy skrev: ↑24 mai 2024, 23:48
Detta du har pakka nå Bjærknes, sovepose, liggeunderlag , tarp , kjelesett , telt, og kjelesett med primus primus går i venstre sidekoffert
Lukter GSA på deg i fremtiden
Å nei du
Jeg har nå fortsatt to sidevesker og en tankveske til rådighet til resten
Så jeg trenger ikke noe GSA for å kose meg på tur nei. Å dessuten er min erfaring at jo mer plass man har, jo mer drit tar man med seg. Jeg vil heller tenke litt alternativ innenfor rimelighetens grenser, og dermed ikke gjøre meg avhengig av mer plass.
Skal jeg ha med huset på ferie, så kjøper jeg bobil
pingvin skrev: ↑24 mai 2024, 18:20
Har AEGISMAX dunsovepose, veier bare drøyt 500g og blir bitte-liten når komprimert. Blir fremhevet som et bra ultra light budsjett alternativ når ikke alt for kaldt av flere som her:
Ser den har +11 comfort temp. Det blir i grenseland når sommertemperaturen synker under 10 grader på natten. Men ja, det er en grunn til at den er lett, og ikke minst rimelig :)
Hm, mulig linket feil, min har "hette" også og mener tålte litt lavere temperaturer. Og mente å huske mer 700g enn 500g. Fullt mulig de har gjort om litt på programmet sitt, er noen år siden kjøpte min, ut fra vekt/temperatur så er DENNE nærmere. Uansett, Aegismax har ymse dunposer så man kan velge litt hvilken temperatur og vekt man ønsker, enig i at den først linket mangler litt ifht temperaturgrense. Aegismax skal i hvert fall gi mye for pengen i følge de som har greie på det.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Gikk på liten smell i går og kjøpte ICEMULE kjølebag/sekk. Kjekt med kjølebag når camper så kan kjøpe mat og øl på Joker før fremme, leste litt tester av denne og party-trisket er at blåser opp mellom indre og ytre lag som gir bedre isolasjon, når skal pakke sammen ruller man ut luften så blir kompakt-ish. Om virkelig vil ha lang kjøleeffekt så har man is oppi bagen da vanntett, mer aktuelt med kjøleelementer her på berget kanskje (USA og Australia++ har dilla på isbiter). Mange størrelser og utforminger, kjøpte Jaunt 15L med stropper så blir sekk, greit å hive på ryggen når vært på Joker. Men ikke billig (og må kjøpe på Amazone, Icemule sender ikke utenfor US).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
pingvin skrev: ↑24 mai 2024, 18:20
Har AEGISMAX dunsovepose, veier bare drøyt 500g og blir bitte-liten når komprimert. Blir fremhevet som et bra ultra light budsjett alternativ når ikke alt for kaldt av flere som her:
Ser den har +11 comfort temp. Det blir i grenseland når sommertemperaturen synker under 10 grader på natten. Men ja, det er en grunn til at den er lett, og ikke minst rimelig :)
Hm, mulig linket feil, min har "hette" også og mener tålte litt lavere temperaturer. Og mente å huske mer 700g enn 500g. Fullt mulig de har gjort om litt på programmet sitt, er noen år siden kjøpte min, ut fra vekt/temperatur så er DENNE nærmere. Uansett, Aegismax har ymse dunposer så man kan velge litt hvilken temperatur og vekt man ønsker, enig i at den først linket mangler litt ifht temperaturgrense. Aegismax skal i hvert fall gi mye for pengen i følge de som har greie på det.
Man kan få tak i mye billig og bra på AliExpress, men jeg tror ikke du skal se deg blind på specsa dem oppgir. Dem er ofte veldig overdrevet er min erfaring. Helt i orden om man vet om det og gjort litt research selv og vet hva man kjøper, men som samtidig skuffer dem som ikke har gjort hjemmeleksen.
Man kan ikke engang være sikker på om det er ekte vare som selges. Kanskje er det en piratkopi. Bør ikke være noe galt med det selvsagt, bare man vet om det og har tatt høyde for dette når man drar kortet. :)
Bjerknez skrev: ↑25 mai 2024, 10:45Man kan få tak i mye billig og bra på AliExpress, men jeg tror ikke du skal se deg blind på specsa dem oppgir. Dem er ofte veldig overdrevet er min erfaring. Helt i orden om man vet om det og gjort litt research selv og vet hva man kjøper, men som samtidig skuffer dem som ikke har gjort hjemmeleksen.
Ja, helt klart, Aegismax ble anbefalt av flere som driver og tester utstyr (så kan man selvfølgelig spørre seg hvor mye lit skal ha til disse) så videreformidler slik sett bare informasjon fra folk som kan dette mye bedre enn meg.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days