reversering av a2 plombering

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
kjørerenhonda
Motorsykkelen din: honda cb650f 2016

reversering av a2 plombering

Legg inn av kjørerenhonda »

hei, jeg kjører en sykkel som er plombert ned til a2 fra a. ikke at jeg skal gjøre dette, ....men rent teoretisk sett hvordan kunne man fjernet plomberingen og er det mulig og justere effekt av plombering selv?

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: reversering av a2 plombering

Legg inn av SveinHa »

Det spørs hvordan plomberingen er utført men jeg vil tro det er ikke veldig komplisert å fjerne. Om du bare fjerner den og ikke tar en tur innom trafikkstasjonen vil du kjøre en ulovlig sykkel med de konsekvensene det kan få...

På min BMW R1100 er det veldig enkelt å fjerne men plomberingen er synlig uten å demontere noe så den er enkel å kontrollere at er på plass...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Re: reversering av a2 plombering

Legg inn av kjellv »

Som Svein skriver, det er forskjellige måter plombering kan være utført på. Tidligere var det mest vanlig med en fysisk sperre på gasswire som gjorde at A2 plomberte sykler ikke fikk tilgang til den mest eksplosive kraften i akselerasjonen. Denne er i de fleste tilfeller enkel å fjerne. Men nå er det for de aller fleste en god del vanskeligere. Det mest vanlige nå er at det er en fysisk begrensning/strupning i innsuget, slik at det er begrenset hvor mye luft motoren får gjennom luftfilter og innsug, samtidig som programvaren i ECU er en annen. For noen merker kan det byttes programvare, mens for andre må hele ECU byttes. Din Honda er 2016 modell, altså godkjent i Euro 4 og mest sannsynlig et av de siste to alternativ jeg nevnte. Hvis den er plombert med sperre på gassen, vil du sannsynligvis se denne sperren på venstre side under tanken (kan også være på høyre side). Den pleier å sitte på akselen til spjellhuset der gasswiren ender. Er det ikke en sperre der, er det nok en mer omfattende sak å fjerne denne.
Uansett bør du tenke deg veldig godt om før du evt. fjerner denne på egenhånd og bruker sykkelen som registrert A2 når plombering er fjernet. Konsekvensene kan bli veldig store om du kommer ut for ett eller annet der forsikring er inne i bildet. Avdekkes at plombering er fjernet vil som regel forsikringsselskapet avvise dine krav og personlig økonomisk ruin kan være et sannsynlig utfall..

Svar