Det der er uansett ikke det som kalles kompresjonssekk. Den komprimerer jo noe selvsagt, men en kompresjonssekk er mer effektiv :)AJ skrev: 03 jun 2024, 18:16Vi får se.Bjerknez skrev: 03 jun 2024, 18:13
Jeg har lik pose til tarpen. Man får komprimert i starten men opplever at posen ikke er helt tett og dermed eser den ut igjen etter hvert.
Nå har jeg lagt den på hylla så får vi altså se om den eser ut etter hvert.
I så fall er veien kort tilbake til Urbergposen.
Den store MC-camping tråden!
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Den store MC-camping tråden!
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Som allerede nevnt, vi får se. Rimelig bra komprimert, tør jeg påstå. Jevnt og ikke for hardt trykk på posen med kneet og posen slipper luft og holder seg komprimert.Bjerknez skrev: 03 jun 2024, 18:27Det der er uansett ikke det som kalles kompresjonssekk. Den komprimerer jo noe selvsagt, men en kompresjonssekk er mer effektiv :)AJ skrev: 03 jun 2024, 18:16Vi får se.Bjerknez skrev: 03 jun 2024, 18:13
Jeg har lik pose til tarpen. Man får komprimert i starten men opplever at posen ikke er helt tett og dermed eser den ut igjen etter hvert.
Nå har jeg lagt den på hylla så får vi altså se om den eser ut etter hvert.
I så fall er veien kort tilbake til Urbergposen.
I hvert fall enn så lenge.
Og se der, gitt!
Fikk jeg jammen komprimert den ytterligere 3 cm, fra 30 til 27 cm

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Kontakt:
Det kan gå hvis den er helt tett i lokket. Det blir litt hit and miss tror jeg. Det du har der kalles en "drybag". En bag/veske beregnet for å holde ting tørt. Men altså... uansett hvor mye du klarer og komprimere med denne så er det ingen kompresjonssekk. :)
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Øh... neivelBjerknez skrev: 03 jun 2024, 18:42 Det kan gå hvis den er helt tett i lokket. Det blir litt hit and miss tror jeg. Det du har der kalles en "drybag". En bag/veske beregnet for å holde ting tørt. Men altså... uansett hvor mye du klarer og komprimere med denne så er det ingen kompresjonssekk. :)

Den komprimerer, men er ingen kompresjonssekk

At den i tillegg er såkalt "drybag" (vanntett) er selvfølgelig et stort pluss

Ok... tror jeg lar det bli med det

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Kontakt:
Den komprimerer noe. Det gjør en Kiwi pose også hvis du stenger luften. Selv om man kan sy med en tynn spiker så betyr ikke det at man kan kalle spikeren en nål.AJ skrev: 03 jun 2024, 18:45Øh... neivelBjerknez skrev: 03 jun 2024, 18:42 Det kan gå hvis den er helt tett i lokket. Det blir litt hit and miss tror jeg. Det du har der kalles en "drybag". En bag/veske beregnet for å holde ting tørt. Men altså... uansett hvor mye du klarer og komprimere med denne så er det ingen kompresjonssekk. :),
Den komprimerer, men er ingen kompresjonssekk![]()
At den i tillegg er såkalt "drybag" (vanntett) er selvfølgelig et stort pluss.
Ok... tror jeg lar det bli med det
![]()
En kompresjonssekk har slike reimer som man strammer på hver side samtidig som posen slipper ut luft. Så lenge reimene er stramme så vil posen forbli i den størrelsen for evig.
Så ja, den du har komprimerer nok noe og kanskje komprimerer den nok til ditt formål. Men den du har bilde av over KALLES altså ikke en kompresjonssekk men en drybag. Poenget med rullemekanismen er at vann ikke skal slippe inn. Jeg har lignende funksjon på kin drybag som jeg har bak på sykkelen. Rullemekanismen er for at man lettere kan komrimere det som er på innsiden og stramme til. Men luften vil i de fleste tilfeller helt eller delvis slippes ut så sant man ikke legger press på begge sidene.
Det var egentlig kun det som var poenget mitt. Jeg sier ikke at du ikke får komprimert noe med denne sekken. Komprimere kan man gjøre med hva som helst hvis man stenger for luft og lager vacuum. Men den posen du har er altså ikke laget for det formålet, selv om den kan funke greit til det.
- Bjerknez
- Kontakt:
Hvis du ser beskrivelsen så kalles det en vanntett pakkpose:
https://www.hektapatur.no/utstyr/annet- ... rVEALw_wcB
Det står ingen sted at dette er en kompresjonspose.
Dette derimot er en kompresjonspose:
https://www.hektapatur.no/sove-ute/sove ... g-sovepsoe
Kjøper du en slik vil du trolig kunne komprimere det du skal komprimere langt mer effektivt :)
https://www.hektapatur.no/utstyr/annet- ... rVEALw_wcB
Det står ingen sted at dette er en kompresjonspose.
Dette derimot er en kompresjonspose:
https://www.hektapatur.no/sove-ute/sove ... g-sovepsoe
Kjøper du en slik vil du trolig kunne komprimere det du skal komprimere langt mer effektivt :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Siden vi befinner oss i MC camping tråden, så tenkte jeg at jeg kunne komme med en oiten minireview av teltet jeg kjøpte hos fjellsport.no som er et "Urberg 2 person Dome 2 G3" telt. Teltet koster egentlig 2.399,- men er ofte på tilbud ned mot 1500 kroner.
Jegbhar sovet i det en natt (på plenen hjemme) å jeg har spylt store mender vann på teltet. Altså overdrevet mye vann. Mine erfaringer så langt er at dette totalt sett er et meget bra telt og ikke minst til prisen. Alle sømmer er tapede.
Teltet var 100% vanntett, ytterduken har 3000 vannsøyle og bunnduken har 10.000 vannsøyle. Teltet er lett og sette opp samt ta ned og det virker stødig. I forteltet på hver side kan man lett koke kaffe på primus rett på gresset med ytterduken stengt.
Nå har ikke jeg allverdens erfaring med telt skal sies, men jeg får nesten inntrykk at at dem har tenkt litt når dem har laget dette teltet. Inne i tektet er det krok i taket til å henge opp lampe etc. det er netting hvor man kan legge mobiltelefon etc og innerteltet består av doble dører i tillegg til ytterduken.
Alt i alt et telt jeg ikke kan annet enn å enbefale hvis du er alene på tur. Det er et tomannstelt, men det blir nok litt for snaut for to voksne. Derimot har man boltreplass hvis man er på singeltur. :)
Jegbhar sovet i det en natt (på plenen hjemme) å jeg har spylt store mender vann på teltet. Altså overdrevet mye vann. Mine erfaringer så langt er at dette totalt sett er et meget bra telt og ikke minst til prisen. Alle sømmer er tapede.
Teltet var 100% vanntett, ytterduken har 3000 vannsøyle og bunnduken har 10.000 vannsøyle. Teltet er lett og sette opp samt ta ned og det virker stødig. I forteltet på hver side kan man lett koke kaffe på primus rett på gresset med ytterduken stengt.
Nå har ikke jeg allverdens erfaring med telt skal sies, men jeg får nesten inntrykk at at dem har tenkt litt når dem har laget dette teltet. Inne i tektet er det krok i taket til å henge opp lampe etc. det er netting hvor man kan legge mobiltelefon etc og innerteltet består av doble dører i tillegg til ytterduken.
Alt i alt et telt jeg ikke kan annet enn å enbefale hvis du er alene på tur. Det er et tomannstelt, men det blir nok litt for snaut for to voksne. Derimot har man boltreplass hvis man er på singeltur. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Kom akkurat hjem fra en uke på tur, Danmark,Tyskland,Sverige..camper for det meste med telt, et exped outer space III med stå/sitteplass inni, meget fornøyd. Passerte 100K med Hondaen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Ang. km.standen på sykkelen så er det av interesse for i hvert fall meg som selv har en MC, som må kunne sies å ha en forholdsvis høy km.stand med sine drøye 78K.raster skrev: 06 jun 2024, 16:05 Kom akkurat hjem fra en uke på tur, Danmark,Tyskland,Sverige..camper for det meste med telt, et exped outer space III med stå/sitteplass inni, meget fornøyd. Passerte 100K med Hondaen.
Og som jeg igjen, for å gjenta meg selv fra andre innlegg, bestemt mener går bedre enn noen gang. Senest i dag. Går så jevnt og fint og snill som en pusekatt i det ene øyeblikket og som en brølende tiger i fullt firsprang.
Som å sveve av gårde på et flygende teppe med magiske krefter

Nok poesi...

Lurer på om du kan skrive litt om dine erfaringer med Honda'en i denne tråden idet den nå ha krøpet over 100K, @raster ?
viewtopic.php?p=418060#p418060

- Bjerknez
- Kontakt:
Denne stolen var helt genial synes jeg. Faktisk behagelig å sitte i og er ypperlig til bruk i lavt telt hvor man skal sitte og ta morgenkaffen. Stolen kan også fint brukes på en fjellhylle, eller en stein etc. og fungerer da som en vanlig stol.
Denne skal byttes ut med den Urberg stolen jeg har :)
Denne skal byttes ut med den Urberg stolen jeg har :)
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Exped Outer Space III ville vært et telt jeg seriøst ville vurdert om jeg skulle gått til innkjøp av nytt i dag
.
Behagelig lav vekt, god plass, men litt for lav maks.høyde...
Ellers ser dette teltet veldig bra ut.

Behagelig lav vekt, god plass, men litt for lav maks.høyde...
Ellers ser dette teltet veldig bra ut.

- Bjerknez
- Kontakt:
Det med valg av telt er jo helt klart snakk om behov og smak. Den viktigste faktoren er at tektet faktisk er vanntett. Sørg for at alle sømmer er tapede og at ytterduken ellers er vanntett. Jeg har lest reviews av alt fra svindyre til billige telt og det er litt hit and miss virker det som vedrørende hvor vanntette dem er. Hovedårsaken til at telt lekker vann er som oftest sømmene.
Derfor så har jeg testet mitt telt ganske grundig før jeg tar det med ut på tur. Jeg var heldig med at det kom massive mengder med regn her om dagen som varte lenge i tillegg til mye vind. Mitt telt holdt seg helt tørt, mens mange har klaget på telt til 10 ganger prisen av mitt som lekker.
Telt med nylon duk er noe lettere og nylonduker er mer "stretchy" og litt tynnere enn polyester duker. Derimot er generelt sett polyester mer motstandsdyktig mot vann har jeg sett. Men dette kommer også ann på impregneringen etc.
Så sant man ikke skal slå opp telt på Sognefjellet midtvinters, så har jeg større tro samlet sett på et rimelig telt. Mitt telt kostet 1500 kroner og det betyr at jeg kan bytte det ut eller prøve noe nytt om et pr eller to uten at det ødelegger økonomien.
Kunsten er og finne de beste teltene blandt de billige. Her tror jeg ikke AliExpress er løsningen. Jeg tror Urberg er et typisk telt som holder meget god kvalitet i forhold til pris. Jeg hadde et Helsport Varanger 4-6 lavvo med innertelt til nesten 10.000 kroner for en del år siden. Det teltet var ikke 100% tett. Man ble ikke våt, men når jeg spylte på teltet så dryppet det litt vann igjennom. Dette skjedde ikke med Urberg teltet jeg har nå. Jeg prøvde faktisk å fremprovosere en lekasje ved å spyle ganske intenst, men selv ikke det gjorde at det lakk.
For meg er et vanntett telt det absolutt viktigste.
Om en glidelås skulle gå i vranglås, eller bunnduken revne, eller et teltfeste gå opp i limingen så sover man like godt for det. Men våkner man med vann som drypper ned i panna så er dahen ødelagt før meg vertfall.
Angånede teltet du linket til AJ, så mener jeg at telt bør enten være så lave at dem åpenbart ikke er laget for å stå oppreist i, eller evt. såpass høye at man lett kan stå oppreist. Alt mist i mellom er sløsing med plass. Hvis teltet er 140 høyt og du uansett ikke kan stå behagelig inne i teltet, så kan teltet like godt være lavere og dermed også spare vekt og pakkstørrelse.
Jeg har en fysikk og en rygg som tilsier at lave telt ikke er det beste, men innser også at teltet for meg er en soveplass og ikke et sted jeg oppholder meg ellers. Derfor har jeg også kjøpt tarp. Jeg er alt for rastløs til å "bo" i et telt.
Med to personer på tur så ville jeg definitivt hatt et mye større telt. Spesielt hvis formålet er å ha det behagelig samt kunne sitte under tak samt leve vanlig når det regner. Da hadde jeg nok satset mer på slikt telt du har i dag. Gjerne større også.
Jeg er lykkelig gift og alt det der, men jeg må ha litt "plass" rundt meg. :)
Derfor så har jeg testet mitt telt ganske grundig før jeg tar det med ut på tur. Jeg var heldig med at det kom massive mengder med regn her om dagen som varte lenge i tillegg til mye vind. Mitt telt holdt seg helt tørt, mens mange har klaget på telt til 10 ganger prisen av mitt som lekker.
Telt med nylon duk er noe lettere og nylonduker er mer "stretchy" og litt tynnere enn polyester duker. Derimot er generelt sett polyester mer motstandsdyktig mot vann har jeg sett. Men dette kommer også ann på impregneringen etc.
Så sant man ikke skal slå opp telt på Sognefjellet midtvinters, så har jeg større tro samlet sett på et rimelig telt. Mitt telt kostet 1500 kroner og det betyr at jeg kan bytte det ut eller prøve noe nytt om et pr eller to uten at det ødelegger økonomien.
Kunsten er og finne de beste teltene blandt de billige. Her tror jeg ikke AliExpress er løsningen. Jeg tror Urberg er et typisk telt som holder meget god kvalitet i forhold til pris. Jeg hadde et Helsport Varanger 4-6 lavvo med innertelt til nesten 10.000 kroner for en del år siden. Det teltet var ikke 100% tett. Man ble ikke våt, men når jeg spylte på teltet så dryppet det litt vann igjennom. Dette skjedde ikke med Urberg teltet jeg har nå. Jeg prøvde faktisk å fremprovosere en lekasje ved å spyle ganske intenst, men selv ikke det gjorde at det lakk.
For meg er et vanntett telt det absolutt viktigste.
Om en glidelås skulle gå i vranglås, eller bunnduken revne, eller et teltfeste gå opp i limingen så sover man like godt for det. Men våkner man med vann som drypper ned i panna så er dahen ødelagt før meg vertfall.
Angånede teltet du linket til AJ, så mener jeg at telt bør enten være så lave at dem åpenbart ikke er laget for å stå oppreist i, eller evt. såpass høye at man lett kan stå oppreist. Alt mist i mellom er sløsing med plass. Hvis teltet er 140 høyt og du uansett ikke kan stå behagelig inne i teltet, så kan teltet like godt være lavere og dermed også spare vekt og pakkstørrelse.
Jeg har en fysikk og en rygg som tilsier at lave telt ikke er det beste, men innser også at teltet for meg er en soveplass og ikke et sted jeg oppholder meg ellers. Derfor har jeg også kjøpt tarp. Jeg er alt for rastløs til å "bo" i et telt.
Med to personer på tur så ville jeg definitivt hatt et mye større telt. Spesielt hvis formålet er å ha det behagelig samt kunne sitte under tak samt leve vanlig når det regner. Da hadde jeg nok satset mer på slikt telt du har i dag. Gjerne større også.
Jeg er lykkelig gift og alt det der, men jeg må ha litt "plass" rundt meg. :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Her er vertfall et telt du lett kan stå oppreist i :)
https://youtu.be/mOna37vxOJs?si=JnYlP5YeVEREh3-_
https://youtu.be/mOna37vxOJs?si=JnYlP5YeVEREh3-_
- Bjerknez
- Kontakt:
Bestilte meg denne saken i dag og den skal hentes etter jobb i dag. :)
https://www.dntbutikken.no/flextail/128 ... -2x-orange
Så slipper jeg å styre med å blåse opp eller bruke blåsepose til å blåse opp liggeunderlag og pute :)
I følge flere tester klarer denne og pumpe opp et vanlig liggeunderlag på rundt 1 minutt ca. 15-20 ganger pr. lading. Så batteriet vil trolig holde uten lading på de fleste utflukter.
Så slipper jeg å styre med å blåse opp eller bruke blåsepose til å blåse opp liggeunderlag og pute :)
I følge flere tester klarer denne og pumpe opp et vanlig liggeunderlag på rundt 1 minutt ca. 15-20 ganger pr. lading. Så batteriet vil trolig holde uten lading på de fleste utflukter.
-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Testet noe lignende forrige helg, bare at det var en billig greie fra Aliexpress som tilhører en kompis. Fungerte helt utmerket og var mye mer praktisk enn pumpeposen som følger med underlaget mitt.Bjerknez skrev: 07 jun 2024, 12:52 Bestilte meg denne saken i dag og den skal hentes etter jobb i dag. :)