Så slipper jeg å styre med å blåse opp eller bruke blåsepose til å blåse opp liggeunderlag og pute :)
I følge flere tester klarer denne og pumpe opp et vanlig liggeunderlag på rundt 1 minutt ca. 15-20 ganger pr. lading. Så batteriet vil trolig holde uten lading på de fleste utflukter.
Testet noe lignende forrige helg, bare at det var en billig greie fra Aliexpress som tilhører en kompis. Fungerte helt utmerket og var mye mer praktisk enn pumpeposen som følger med underlaget mitt.
Ja, jeg har lest mange tester av denne og selv om det finnes mange flere typer, så var det liksom denne som generelt sett kom best ut samlet sett med mine preferanser lagt til grunn.
Flextail har også en nyere versjon som er enda mindre, men på denne må man ta ut batteriet for å lade samt at den ikke er like krafig og klarer like mange sykluser pr. opplading. Den er også en hundrelapp eller to dyrere.
mekkern skrev: 07 jun 2024, 22:39
Ser hendig ut-hva er max trykk? er det vifte pumpe eller er det en membranpumpe?
Det er en viftepumpe tror jeg.
Denne pumpen er beregnet for å kjapt fylle badabeller og liggeunderlag etc. med luft. Min erfaring er at den har krefter nok til å fylle opp liggeunderlag, men ikke trykk nok utover det. Å pumpe opp mc dekk etc. kan man nok glemme.
Har et telt med luftpølser og de skal ha ganske høyt trykk så hadde vært kjekt med en kjapp og enkel elpumpe. Sånn vanlig med stempel flytter litt lite luft så det tar votter og vinter.
Ser hendig ut-hva er max trykk? er det vifte pumpe eller er det en membranpumpe?
Denne pumpen er beregnet for å kjapt fylle badabeller og liggeunderlag etc. med luft. Min erfaring er at den har krefter nok til å fylle opp liggeunderlag, men ikke trykk nok utover det. Å pumpe opp mc dekk etc. kan man nok glemme.
Det står at den har maks trykk på "4kpa".
Jeg har brukt tilsvarende fra Biltema i 3-4 år nå, helt konge
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Det står at den har maks trykk på "4kpa".
Jeg har brukt tilsvarende fra Biltema i 3-4 år nå, helt konge
Man sparer jo ikke uhorvelig med tid med å bruke en slik kontra en pumpepose, men sammenlagt med alle hjelpemidlene man har i campen, så gjør man det mye lettere for en selv med slikt utstyr :)
Jeg liker veldig godt en slik pumpe. Har selv en gigapump 2.0 lite. Bare det å slippe alt styret med å blåse opp og ikke minst det å bruke den til å tømme underlaget.
En annen fin ting man kan bruke den til er å hjelpe bålet med litt frisk luft, så unngår man å bli svimmel av all manuell blåsing.
Den fungerer også utmerket til å blåse opp badeleker og ringer til barna.
kgjersda skrev: 17 jun 2024, 18:07
Jeg liker veldig godt en slik pumpe. Har selv en gigapump 2.0 lite. Bare det å slippe alt styret med å blåse opp og ikke minst det å bruke den til å tømme underlaget.
En annen fin ting man kan bruke den til er å hjelpe bålet med litt frisk luft, så unngår man å bli svimmel av all manuell blåsing.
Den fungerer også utmerket til å blåse opp badeleker og ringer til barna.
Man skal helst unngå å blåse opp liggeunderlag etc. selv. Altså med munnen. Da blåser man fuktig luft inn i liggeunderlaget og fuktighet tar bort isolasjonsevnen. Derfor bør man bruke disse blåseposene som ofte følger med eller som man får kjøpt for slikk og ingenting. Eller enda bedre en slik batteridreven pumpe så klart :)
Nå skal jeg være meget forsiktig med hva jeg sier av den enkle grunn at jeg faktisk ikke har noen erfaringer av nyere tid vedrørende camping, men jeg tenkte jeg kunne komme med en liten forklaring på hvorfor vertfall LYSTEN på camping plutselig har gått fra "kredittkort og tannbørste" til Telt og campingutstyr.
Tidligere har jeg sett på teltcamping som en måte og overnatte på og kanskje da aller helst på en campingplass. Altså en slags nødløsning hvor man setter opp teltet og kryper inn mens unger leker og campingnaboer skravler i nærheten.
Men så er jeg jo en såkalt Youtube Junkie og der har jeg fått masse inspirasjon fra andre som drar den litt lenger uten at det bør være så mye "jobb". Jeg tror det handler om å se på teltovernatting som en opplevelse istednefor kun overnatting.
Det krever litt basic utstyr. Mange har det fra før og kjører enkelt mens andre drar den lenger og kjøper komfort. Personlig ligger jeg nok mer mot sistnevnte, men det er mest grunnet ryggen. I mine yngre dager kunne jeg sovnet på en trebenk på en rasteplass med en søplesekk over meg.
Jeg er et sosialt dyr så jeg foretrekker kvelden samens med en kjørekompis og en pils eller tre. Spesielt gjør jeg nok dette nå i starten da jeg er litt grønn på det med å slå opp camp. Men i steden for å ta ting som det kommer, så har jeg faktisk lest meg opp en del. Så tenker mange sikkert, hva er det som er så himla vanskelig med å reise et telt og blåse opp et liggeunderlag?
Dette alene er jo null problem, men hva skjer når du har parkert sykkelen, tatt deg ett par pils for så og komme på at du har glemt å fylle vann i vannflaskene eller kjøpe deg noe å drikke (annet enn øl'en du har drukket?
Ikke kan du kjøre noe sted med det første da du har drukket og morgenkaffen er trolig spolert og det er kanskje middagen også. HELE kvelden og natten er kanskje ødelagt fordi du glemte en ting.
Eller hvis du slår opp teltet og tar deg en dram før tomteeier kommer gående å sier at han ikke vil ha noe telting der. Ikke kan du kjøre videre da du har tatt deg en pils eller flere og ikke kan du sove der. Hva gjør du da? Ikke noe man dauer av dette som regel, men det skaper negative og ubehagelige opplevelser.
Jeg snakker da altså om fricamping/villcamping her hvor man ikke betaler penger for å slå fire plugger i gresset på en campingplass. Det er trolig ikke folk i mils omkrets.
Jeg tror at for at fricamping/villcamping skal fungere bra, så krever det litt enkel planlegging og rett utstyr. Man må også sette av god tid til å finne en fin plass og slå opp camp. Forhaster man seg kan man fort ende med å våkne med kuer som rauter rett utenfor teltet etc.
Hele turen må på en måte handle om å slå opp camp. hvor campingen blir en del av opplevelsen som man gjør litt ut av og ikke bare for å sove.
Jeg har lest om mange som kjører til krampa tar en og gjerne i regnvær, før dem slår opp teltet rett ved en rasteplass med mye trafikk for å sove. Jeg tror de aller færreste av oss synes det er spesielt koselig og det gjøres kun for å enten spare penger eller for å slippe og bestille overnatting. Mitt inntrykk er at dem som overnatter på den måten egentlig synes det bare er slitsomt.
Det aller viktigste for min del er å ikke bli våt. Om det kommer noen drpåer eller litt regn i løpet av natten/kvelden bryr meg svært lite, så lenge jeg har vanntett telt og eller en tarp og sitte under, samt at jeg har muligheten for å holde meg varm. Også er målet og ALLTID ha 2 liter vann og en stor spekepølse eller noe med meg. Da har jeg vann til å lage kaffe og god mat som jeg kan leve på en natt eller hvis noe skulle skje. Det er også viktig og ha vann så man ikke blir dehydrert.
Også må man ikke gå i fella og pakke alt for effektivt når man er hjemme og før man drar på tur, slik at man aldri får pakket det ned igjen. Det blir litt som å kjøpe seg en ny sovepose og tro at du kan pakke den ned igjen i samme pakkposen like enkelt. Man bør beregne litt ekstra plass. Kanskje skal man innom butikken å handle litt og da må man ha et sted og legge handlevarene. Derfor må en eller flere av bag'ene/koffertene pakkes litt "løst" så man kan dytte mer ting nedi.
For egen del har jeg tatt med Bluetooth høytaler. Alltid greit med litt musikk i bakgrunnen. Nå skal vi nok trolig ikke sove i telt HVER dag, så vi også skal dusje samt vaske utstyr etc. så jeg ser kanskje for meg at vi camper annenhver dag eller noe. Det blir også litt værforbehold. Kanskje blir det EN natt og kanskje blir det flere netter å rad. Det blir som det blir :)
Telt, campingkjøkken av ulike typer med rødsprit, gass, kull eller trevirke og bålbrenning der det er mulig hører med på mange MC-turer.
Vi er selvfølgelig varsomme med åpen ild og sørger for at evt. brennbare væsker og åpen ild ikke kommer på avveie.
Ikke minst i god avstand fra teltet.
Hva årsaken til teltbrannen i Sverige er vet man vel ikke helt sikkert enda. Men uansett årsak så er brann i teltduken noe man for enhver pris må unngå.
Ikke minst om man befinner seg inne i teltet...
AJ skrev: 04 jul 2024, 10:20
Ikke minst i god avstand fra teltet.
For meg er "i god avstand fra teltet" så langt utifra innerteltet jeg rekker når jeg sitter i innerteltet. Så 0,5m til nærmeste duk er innafor for min del.
Er det fint vær, så finner jeg helst en plass på utsiden, men når en først har lagt i telt vinterstid i høyfjellet, så finner en ut hva som virker.
Forvarming av primus kan nok virke skummelt, men da sitter jo klar til å fyre opp.
Bålbrenning derimot, liker jeg litt lenger avstand til teltet.
Bjerknez skrev: 18 jun 2024, 07:05
Jeg har lest om mange som kjører til krampa tar en og gjerne i regnvær, før dem slår opp teltet rett ved en rasteplass med mye trafikk for å sove. Jeg tror de aller færreste av oss synes det er spesielt koselig og det gjøres kun for å enten spare penger eller for å slippe og bestille overnatting. Mitt inntrykk er at dem som overnatter på den måten egentlig synes det bare er slitsomt.
Der har jeg vært både her hjemme og utenfor grensa, startet gjerne helgeturen på fredag kveld og kjørte til du måtte legge deg. Hvor det var spilte ingen rolle bare du fikk opp teltet, at det var i en bakke oppdaget du først når du våknet i 4 - 5 tida som en bylt i enden av teltet. Kommer du sørover i Europa var det ferie, det var ikke alltid like lett å få ned teltpluggene når du bare dumper nedpå, regnet var også intens noe som ofte resulterte i att teltet klappet sammen i løpet av natta da det kom ei skur men dagen etter skinte sola igjen. Når du ligger under åpen himmel med bare sovepose på rasteplass og våkner av kommunale arbeidere som er i ferd med å rydde tømme søppel etc og du ligger tilogmed på rasteplass med toalett kan du ikke klage.
Alt dette var av fri vilje, slitsomt nei det var det ikke, spare penger … tja penger hadde vi jo ikke uansett. Hva sitter igjen og hva husker vi, vi var unge og bare gode minner med gode opplevelser
Ville jeg gjort det i dag neppe og om vi kjører sammen tror jeg det ville bli nedstemt
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1