Våtservietter.... hva bruker du dette til?
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Våtservietter.... hva bruker du dette til?
Mange anbefaker såkalte våtservietter eller "baby wipes" på tur. Dette skal vist kunne brukes til alt fra vask av fingre til vask av bestikk og tallerkner og til og med som dopapir og andre ting.
Men jeg har lest at våtservietter inneholder blandt annet sodium laureth-11 som er et fuktighetsgivende middel. Altså fuktighetskrem. Sikkert i små mengder men klarer ikke helt og se for meg at dette skal være bra og vaske bestikk og kokekar med når man ikke har tilgang til vann?
Som dopapir eller intimvask sitter det langt inne å presse fuktighetskrem mellom skinkene....
Som generell håndvask er dem sikkert gode, men mange mener at disse er uunværlige og nærmest kan brukes til alt...
Hva tenker andre her rundt dette?
Men jeg har lest at våtservietter inneholder blandt annet sodium laureth-11 som er et fuktighetsgivende middel. Altså fuktighetskrem. Sikkert i små mengder men klarer ikke helt og se for meg at dette skal være bra og vaske bestikk og kokekar med når man ikke har tilgang til vann?
Som dopapir eller intimvask sitter det langt inne å presse fuktighetskrem mellom skinkene....
Som generell håndvask er dem sikkert gode, men mange mener at disse er uunværlige og nærmest kan brukes til alt...
Hva tenker andre her rundt dette?
- Canutus
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Kontakt:
Re: Våtservietter.... hva bruker du dette til?
Har noen king-size i garagen, og de tror må inneholde mer ulumskheter enn bare fuktighetskrem 
Er litt forsiktig med å bruke de for ofte, men syns de tar godt.
Brukes på hender og gjerne interiør i traktor og rattet i bilene, og andre småting som trengs en rens.
Tror det er disse jeg har.
https://www.kcl.no/products/wipes-ultragrime

Er litt forsiktig med å bruke de for ofte, men syns de tar godt.
Brukes på hender og gjerne interiør i traktor og rattet i bilene, og andre småting som trengs en rens.
Tror det er disse jeg har.

https://www.kcl.no/products/wipes-ultragrime
Sist redigert av Canutus den 12 jun 2024, 08:40, redigert 2 ganger totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Bruker aldri våtservietter.
Insektsvamp (svamp med microfibernetting) og rent vann på visir og vanlig tørkerull med og uten rent vann til vask av utstyr og hender.
Styrer unna kjemikalier som best jeg kan
.
Insektsvamp (svamp med microfibernetting) og rent vann på visir og vanlig tørkerull med og uten rent vann til vask av utstyr og hender.
Styrer unna kjemikalier som best jeg kan

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
Har brukt våtservietter til å fjerne gammel maling fra stikkontakter o.l.....så det er defintiivt enkelte ting jeg ikke vil bruke de til...
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
- Bjerknez
- Kontakt:
Nei, jeg har heler aldri brukt våtservietter, men klarer ikke helt å finne andre bruksområder enn barnerumper og evt. lett håndvask/annsiktsvask på tur.
-
OnlineDomino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Prøv å bruke en baby wipe i rumpa når du tror at du har tørket deg rein. Mulig du vil se at dopapiret ikke tar riktig alt.
Ellers bruker jeg denne typen wipes på dashbordet og dørtrekk i bilen. Jeg har alltid en pakke i bilen og i toppboksen. Til skitne fingre funker de også fortreffelig. Men til oppvask bruker jeg såpe og vann.
Ellers bruker jeg denne typen wipes på dashbordet og dørtrekk i bilen. Jeg har alltid en pakke i bilen og i toppboksen. Til skitne fingre funker de også fortreffelig. Men til oppvask bruker jeg såpe og vann.
- Bjerknez
- Kontakt:
Kommer ikke til å bruke Baby Wipes i ballongknuten, det er helt sikkert. Da får det heller være.Domino skrev: 12 jun 2024, 09:55 Prøv å bruke en baby wipe i rumpa når du tror at du har tørket deg rein. Mulig du vil se at dopapiret ikke tar riktig alt.

Jeg tenker mest på de gangene man feks. camper midt i skogen og ikke har tilgang til store mengder vann. Hva tar man lett oppvask med? I mine øyne er det særdeles dårlig ide og bruke Baby Wipes som inneholder fuktihetsgivende middel. Da ville jeg heller brukt noe som inneholder sprit som fordamper evt.
Å bruke Baby Wipes på visir og annet er nok også en dårlig ide da fuktighetskrem ikke har noe på vindusflater å gjøre.
-
OnlineDomino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
På hud og vinyl/plast funker de veldig fint.
-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Kjenner flere av den eldre generasjon som har sverget til våtservietter i årevis til bruk ifbm. toalettbesøk, spesielt om det er andre plager samtidig som f.eks. hemoroider. Eller så er vel bruk til håndvask ganske utbredt. Har aldri hørt om noen som bruker det til oppvask.
Har en pakke i jobbsekken som jeg bruker til å dra av frontlyktene på bilen når de innimellom dekkes med skit, funker også fjell på mus, tastatur og annet PC-utstyr som har stått og støvet ned i produksjonsmiljø over lengre tid.
Når jeg googler sodium laureth-11 så finner jeg ikke noe som tilsier at det i seg selv er fuktighetsgivende, derimot så leser jeg at det både rengjør (bl.a. fjerner oljer fra hud) og bidrar til produktets konsistens. Og det brukes ofte i bl.a. fuktighetskrem, men slik jeg leser det så er det da for evnen til å rengjøre og gjøre at produktet er lettere å smøre/påføre.
https://www.atamanchemicals.com/laureth ... id_u26937/
Men jeg er ingen ekspert på hverken kosmetikk eller kjemi
Har en pakke i jobbsekken som jeg bruker til å dra av frontlyktene på bilen når de innimellom dekkes med skit, funker også fjell på mus, tastatur og annet PC-utstyr som har stått og støvet ned i produksjonsmiljø over lengre tid.
Når jeg googler sodium laureth-11 så finner jeg ikke noe som tilsier at det i seg selv er fuktighetsgivende, derimot så leser jeg at det både rengjør (bl.a. fjerner oljer fra hud) og bidrar til produktets konsistens. Og det brukes ofte i bl.a. fuktighetskrem, men slik jeg leser det så er det da for evnen til å rengjøre og gjøre at produktet er lettere å smøre/påføre.
https://www.atamanchemicals.com/laureth ... id_u26937/
Men jeg er ingen ekspert på hverken kosmetikk eller kjemi

- Bjerknez
- Kontakt:
Kan være du har rett. Det er egentlig den fuktighetsbiten som har bekymret meg med tanke på belegget som evt. blir lagt igjen...
-
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
I kokekar o.l. kan du ta "grovvasken" med våtserviett, da skal det ikke mye vann med noen dråper Zalo til for å ta resten. De er også kjekke å ha for å "vaske" vekk fuglemøkk og søl på f.eks. benker på rasteplass hvis man skal ha en pause. Rent blir det ikke, men litt mindre uappetittelig blir det.Bjerknez skrev: 12 jun 2024, 09:59
Jeg tenker mest på de gangene man feks. camper midt i skogen og ikke har tilgang til store mengder vann. Hva tar man lett oppvask med? I mine øyne er det særdeles dårlig ide og bruke Baby Wipes som inneholder fuktihetsgivende middel. Da ville jeg heller brukt noe som inneholder sprit som fordamper evt.
Å bruke Baby Wipes på visir og annet er nok også en dårlig ide da fuktighetskrem ikke har noe på vindusflater å gjøre.
Jeg regner med at du har en rull toalettpapir i en vanntett zip-pose (iallefal anbefaler jeg det), og da har du tørkepapir til hender osv ved behov. Min erfaring er iallefall at våtservietter er et must når jeg er på tur.
Edit: Det er også lurt å ha med et par liter vann, både som drikke og til oppvask etc i tillegg til en liten flaske oppvaskmiddel.
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Spørs kanskje hvor tett "simmeringen" erDomino skrev: 12 jun 2024, 09:55 Prøv å bruke en baby wipe i rumpa når du tror at du har tørket deg rein. Mulig du vil se at dopapiret ikke tar riktig alt.

Spøk til side, for en del år tilbake så var det mye snakk om Parabener i slike, noe kjemi som viste seg å være hormonforstyrrende og gjør noe med stoffskiftet. De lurer også på om det rett og slett er kreftfremkallende. Noen varianter har blitt forbudt i Norge etter at det var mye fokus på det i kosmetikk for en del år tilbake.
Bruke de til oppvask på ting jeg skal spise eller drikke av ville jeg ikke ha gjort.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg har gitt opp letingen på den perfekte våtservietten og etter å ha testet Rema sim billigvariant samt ett par fra Europris ble jeg ikke helt overbevist. Dessuten skaper det bare mer søppel som man skal drasse med seg.
Jeg tenker at en liten miniatyrflaske med zalo og en liten skrubb eller klut og noen dråper medbrakt vann gjør susen.
Jeg tenker at en liten miniatyrflaske med zalo og en liten skrubb eller klut og noen dråper medbrakt vann gjør susen.
Våtserviett/ baby wipes bruker jeg som utenom det de er tiltenkt til er:
1. Tørke fin sko med eller ting som ikke skal brukes til å spise med eller til å tilberede mat med.
2. Tørk hendene hvis ikke tilgang til vann noen annet sted og vaske hendene med antibac etter det. Det er vel bedre enn å ha mørkete hender.
1. Tørke fin sko med eller ting som ikke skal brukes til å spise med eller til å tilberede mat med.
2. Tørk hendene hvis ikke tilgang til vann noen annet sted og vaske hendene med antibac etter det. Det er vel bedre enn å ha mørkete hender.
- Bjerknez
- Kontakt:
Er et poeng det med skitne hender, men når jeg tenker meg om, så skal det vel utrolig mye til før vi gidder å campe ett sted det ikke er vann eller tilgang til vann. Enten i form av innsjø/tjern eller hav, eller evt. medbrakt vann eller vann fra spring/brønn etc.Quinny skrev: 17 jun 2024, 14:44 Våtserviett/ baby wipes bruker jeg som utenom det de er tiltenkt til er:
Jeg tror jeg kommer til å klare meg helt fint uten disse wet wipsa når jeg tenker meg om. :)