Kjøpshjelp: førstesykkel til øvelsekjøring og veien videre

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
TheMaltake
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020

Kjøpshjelp: førstesykkel til øvelsekjøring og veien videre

Legg inn av TheMaltake »

Hei alle sammen :-)

Trenger litt råd om kjøp av førstganssykkel. Skal begynne på mc lappen om 2 uker og skal ha oppkjøring midten av juli.
Begynte med mc lappen i 2019 men måtte avbryte pågrunn av sykdom. Nå er jeg tilbake.

Da jeg begynt med mc lappen i 2019. Så syns jeg kjøregården var vanskelig. Så planen er å ha en sykkel jeg kan øvelskjøre med som passer bra i kjøregården.

Har tenkt på noen sykkler. Som jeg syns er fine.

Hadde egentlig veldig lyst på kawasaki ninja 650 2018-2020. Men har en liten følge at jeg kanskje vokser ut av denne fort.

Eller så har jeg sett på Suzuki GSX-S 750 2017 -2020.

Hva tenker dere? Budsjett er ca 100.000 😀

Takk for svar 😀

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Kjøpshjelp: førstesykkel til øvelsekjøring og veien videre

Legg inn av Bjerknez »

Det er nesten helt umulig å gi noen gode råd om valg av sykkel da det kommer an på veldig mange faktorer.

Kjøp den sykkelen du selv har mest lyst på ut fra det standpunktet du har.

Men det er jo greit å bestemme seg for en sjanger. Cruiser/Adventure/nakensykkel/RR sykkel etc.

Som regel er det Adventure segmentet eller nakensykkel de fleste faller for. RR er for spesielt interreserte og cruiser er noe du kjøper hvis du først VET at du vil ha det.

For 100.000 kr. ville jeg nok uansett droppet RR segmentet tror jeg.

Personlig har jeg ikke så mye til overs for budsjettutgavene til Suzuki og Honda. Selv ville jeg sett i retning Triumph, men igjen det blir bare smak og behag. Kjøp den sykkelen du liker best og bygg egne erfaringer.

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Det er vanskelig å komme med konkrete anbefalinger uten at vi vet hvor høy du er og om du er lang eller kort i beina.

MT-syklene til Yamaha er jo populære. Det kan også være en god ide å se litt på hvilke merker som har forhandlere nært der du bor.

Da burde jo ikke jeg ha kjøpt Triumph, siden nærmeste norske forhandler er over 100 mil unna, i Trondheim...

TheMaltake

Legg inn av TheMaltake »

Jeg er rundt 180 høy. Er hvertfall ikke kortbeint😋

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hadde det vært omvendt, altså at du var 180 og stutt i beina og lang i overkroppen hadde jo en harley med apeheng vært noe kanskje?

Men fra spøk til revolver.... de fleste syklene vil du bli vant til. Anbefaler deg å prøvekjøre noen eller vertfall prøvesitte så får du noen inntrykk av hva du liker. :)

TheMaltake

Legg inn av TheMaltake »

Ja ikke sant. Har prøve sitting en helt ny ninja 650 ( er vel ikke R sykkel det) og den syns jeg var fin. Tenkte å prøve sitte en suzuki GSX-S 750 også. Er det mye problemer med suzuki eller? 😀

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

TheMaltake skrev: 12 jun 2024, 14:07 Ja ikke sant. Har prøve sitting en helt ny ninja 650 ( er vel ikke R sykkel det) og den syns jeg var fin. Tenkte å prøve sitte en suzuki GSX-S 750 også. Er det mye problemer med suzuki eller? 😀
Suzuki og Honda er vel ganske skuddsikkert det. Det handler ikke om det for min del :)

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Alle japsene lager vel driftssikre sykler av god kvalitet. Og det meste fra resten av verden er også ganske bra.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Her har du en Triumph Street Triple RS til 118.000 som du trolig kan prute litt på:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=356715796

Dette er utrolig fine sykler. Har eid en selv.

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Min turkamerat her i Thailand kjørte Ninja 650 (han har den ennå) den har gått rundt 110 000 km og han har kjørt dette i løpet av 5 år. Dette er ingen rr sykkel men en fin tursykkel. Finner du en som har fulgt servicer og ser fin ut, ikke noe å tenke på løp og kjøp. Kameraten er i 60 åra i underkant av 180cm og en voksen kar. Dagsetapper på denne var fort 450 - 500 km. så godt egnet for langkjøring.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

TheMaltake

Legg inn av TheMaltake »

Takk for forslag:) er garanti et "must" på motorsykkel, han kun erfaring fra bil. Og da er det fort mye som kan ryke. Er det samme for motorsykkel eller er det lite som går i stykker? 😀

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

TheMaltake skrev: 12 jun 2024, 15:21 Takk for forslag:) er garanti et "must" på motorsykkel, han kun erfaring fra bil. Og da er det fort mye som kan ryke. Er det samme for motorsykkel eller er det lite som går i stykker? 😀
Så lenge du tar service når du skal så er det vel omtrent den samme driftsikkerheten på motorsykkler som med biler vil jeg tro. Vertfall hvis den ikke har alt for mange kilometer på telleren.

Men så kan man jo være uheldig her også...

Garanti er sikrest. Kan godt hende det kan lønne seg å spytte litt ekstra penger i potten for å få noe med garanti.

Svar