MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Er forsåvidt enig i at ekstra kjørelys gir bedre synlighet enn gule klær, men i dette tilfellet kjører bilen forbi i yttersving og har måttet se over autovern og kanskje noe buskas kratt, og da er det ikke lett å få øye på en liten motorsyklist. Så her tror jeg det kunne ha hjulpet med sterke farger på f.eks. hjelm (vet ikke om han her hadde det).
simpson skrev: 15 jun 2024, 07:18 I mange tilfeller er det ofte flere grunner til at det oppstår ulykker. Og i dette tilfelle handler det ikke om synlige klær, refleksvest osv, men kanskje mer om sykkeltype, lysbruk og andre faktorer som spiller inn. Tenker ikke på din opplevelse men ulykken på E39.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Er ikke i tvil om at gule klær viser bedre enn sorte og også at en hovedlykt med LED viser bedre enn glødelampe men som en kjørelærer en gang sa: En kan like godt kjøre i sorte klær for en må alltid kjøre som om ingen har sett deg... Han har nok litt rett men gule klær kan uansett gi deg bittelitt bedre odds...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

SveinHa skrev: 15 jun 2024, 10:27 Er ikke i tvil om at gule klær viser bedre enn sorte og også at en hovedlykt med LED viser bedre enn glødelampe men som en kjørelærer en gang sa:

.*.*.*. En kan like godt kjøre i sorte klær for en må alltid kjøre som om ingen har sett deg... .*.*.*.
Enig i den kommentaren; en del av min overlevelses-strategi er at jeg på to hjul har vikeplikt for trafikanter fra høyre, venstre, foran, bak, over og under meg. Og at blinklys brukes så inkonsekvent at de ikke er til å stole på. Tenk bare på bilister som kjører etter sat-nav kommandoer i ukjente by-strøk; sakte, umotivert vingling, for så å vrenge kjapt over veien foran deg når de omsider har fått øye på en skjult avkjørsel. Hvorfor skal sat-nav-kjøring ikke være forbudt, når hånd-holdt mobiltelefonbruk er det?

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelbokser skrev: 15 jun 2024, 11:24
SveinHa skrev: 15 jun 2024, 10:27 Er ikke i tvil om at gule klær viser bedre enn sorte og også at en hovedlykt med LED viser bedre enn glødelampe men som en kjørelærer en gang sa:

.*.*.*. En kan like godt kjøre i sorte klær for en må alltid kjøre som om ingen har sett deg... .*.*.*.
Enig i den kommentaren; en del av min overlevelses-strategi er at jeg på to hjul har vikeplikt for trafikanter fra høyre, venstre, foran, bak, over og under meg. Og at blinklys brukes så inkonsekvent at de ikke er til å stole på. Tenk bare på bilister som kjører etter sat-nav kommandoer i ukjente by-strøk; sakte, umotivert vingling, for så å vrenge kjapt over veien foran deg når de omsider har fått øye på en skjult avkjørsel. Hvorfor skal sat-nav-kjøring ikke være forbudt, når hånd-holdt mobiltelefonbruk er det?
Nå vet jeg om flere med en slik strategi det har gått dårlig for også, å selv om jeg ser en viss ironi og overdrivelse i det du skriver så tror jeg ikke det er sundt å kjøre rundt å tenke på at man hele tiden skal helgardere seg. Det fjerner mye av gleden med MC kjøring. Jeg befinner meg vel et sted midt på treet. Det er fint lite jeg er redd for, men det er mye jegbhar respekt for. Så langt har jeg klart meg ganske bra de 10 årene jeg har hatt lappen på MC. Jeg har faktisk vært borti flere nestenulykker i bil.

Jeg tror normal folkeskikk, riktig plassering og god oversikt samt det å ikke overvurdere egne evner holder i det daglige. Så kan man gjerne dra diskusjonen mot hvilke farger som er best å kle seg i og hvilken airbag vest man skal ha etc. det får være opp til hver enkelt. Funker det for deg, så sier jeg kjør på.

Jebhar vertfall ikke tenkt til å kle meg ut som påskekylling fordi jeg vil leve i falsk trygghet. Treffer du den rette bilisten så blir du kjlrt ned uansett og singelulykke i sving er vel fortsatt den mest vanlige ulykken vi MC folk utsettes for og da spiller det liten trille hvilken farge det er på tøyet som ambulansepersonell må klippe i stykker.

Men isolert sett, så synes neongult bedre enn mer nøytrale farger ja. Men jeg tror altså at årsaken til ulykker er mer sammensatt enn at man ikke ble sett.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

At dere prater om ekstralys, vester, gule hjelmer osv sov er vel og bra, men hvis folk kjører uregistrerte crossere uten lys og normal opptreden i trafikken så hjelper den slags null nada.

Brukeravatar
Gammelbokser

Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 12:39 (klipp)
Jebhar vertfall ikke tenkt til å kle meg ut som påskekylling fordi jeg vil leve i falsk trygghet. Treffer du den rette bilisten så blir du kjlrt ned uansett og singelulykke i sving er vel fortsatt den mest vanlige ulykken vi MC folk utsettes for og da spiller det liten trille hvilken farge det er på tøyet som ambulansepersonell må klippe i stykker.
Riktig gjettet, det ar både ironi og moderate overdrivelser i meningene jeg har kommet med i denne tråden.

Jeg er helt enig med ditt avsnitt over (sitert) - som om jeg skulle sagt det selv. Jfr "det er livsafarlig å leve; de fleste dør av det" - men ved å bruke hodet kan man kan til en viss grad påvirke tidspunktet.

=======

Er det mange av dere som følger denne tråden som har sett UP's (forsøk på) analyse av årsaken til dødsulykkene (DU) på veiene? Prøver å legge ved den siste rapporten jeg har sett. IMNSHO er dette en faglig svak rapport, i oversikten over DU pr måned har de ikke en gang tatt med om grunnen til at det er flere DU om sommeren er at MCer stort sett står parkert om vinteren. Og her beviser UP at høy fart kun er funnet å være medvirkende årsak til 9 % av DU, mens uoppmerksomhet, førerfeil og risikoatferd (for høy fart antagelig ikke tatt med som risikoadferd) var årsak til ca 60% av DU. Det budre si noe om hvilke tiltak politiet burde legge vekt på i forebyggende sammenheng - ikke bare fartskontroller, som de stort sett har gjort hittil.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kaster inn en liten brannfakkel, muligens, og understreker samtidig at jeg ikke har lest alle innleggene fra det siste døgnet her i tråden.
"Brannfakkelen"; denne "inflasjonen i neongult på klær, inkl. vester og ikke minst hjelmer.
Bruk av denne fargen er jo kommet for å bli lagt merke til, altså synlighet og oppmerksomhet. En vel og bra intensjon.
Men kan slik fargebruk gi litt for mye oppmerksomhet?

Vi som kjører MC kjenner jo godt til faren ved å fiksere eller feste blikket litt for lenge på ting vi ønsker å unngå. Så kan det fort likevel skje at vi nettopp treffer det vi ønsker å unngå fordi blikket fester seg for lenge på nettopp hindringen og potensielle farenr.

Så "brannfakkel"spørsmålet er; kan det samme forekomme i noen og kanskje flere situasjoner enn man tror eller evt. vet når det også gjelder disse neongule fargene vi synes å omgi oss med i stadig økende omfang?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

En ikke helt vanlig MC-ulykke...:

https://www.nettavisen.no/sport/mia-rus ... 95-1874865

Håper inderlig den unge og talentfulle damen kommer fra det uten varige mén prayer .

KiMedic
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Kontakt:

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev:Kaster inn en liten brannfakkel, muligens, og understreker samtidig at jeg ikke har lest alle innleggene fra det siste døgnet her i tråden.
"Brannfakkelen"; denne "inflasjonen i neongult på klær, inkl. vester og ikke minst hjelmer.
Bruk av denne fargen er jo kommet for å bli lagt merke til, altså synlighet og oppmerksomhet. En vel og bra intensjon.

Vi som kjører MC kjenner jo godt til faren ved å fiksere eller feste blikket litt for lenge på ting vi ønsker å unngå. Så kan det fort likevel skje at vi nettopp treffer det vi ønsker å unngå fordi blikket fester seg for lenge på nettopp hindringen og potensielle farenr.

Så "brannfakkel"spørsmålet er; kan det samme forekomme i noen og kanskje flere situasjoner enn man tror eller evt. vet når det også gjelder disse neongule fargene vi synes å omgi oss med i stadig økende omfang?
Jeg vet ikke helt..vi har hatt neongule ambulanser i Norge de siste 10 årene. De ble farget i denne fargen for å være mest mulig synlig. Jeg føler at de som kjører oppmerksom i trafikken ser oss stort sett hele tiden. Mens de som sitter i bilen etter å ha krangla med kona, eller fått en beskjed som gir tankekjør er farlige uansett. Man har fokuset helt andre steder og da hjelper det ikke å komme bakfra med blålys og sirener en gang. Eller inn i et kryss. De aller fleste som lager trøbbel for andre i trafikken er de som burde levert inn førerkortet. Bortsett fra et par varebiler der fører har Peltor og blåtann på øret, er ALLE de som ikke ser oss i den gule bilen langt over pensjonistalder. Gjerne damer..stygt å si, men det er min erfaring.

Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

greina
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin

Legg inn av greina »

Gammelbokser skrev: 15 jun 2024, 16:28
Er det mange av dere som følger denne tråden som har sett UP's (forsøk på) analyse av årsaken til dødsulykkene (DU) på veiene? Prøver å legge ved den siste rapporten jeg har sett. IMNSHO er dette en faglig svak rapport, i oversikten over DU pr måned har de ikke en gang tatt med om grunnen til at det er flere DU om sommeren er at MCer stort sett står parkert om vinteren. Og her beviser UP at høy fart kun er funnet å være medvirkende årsak til 9 % av DU, mens uoppmerksomhet, førerfeil og risikoatferd (for høy fart antagelig ikke tatt med som risikoadferd) var årsak til ca 60% av DU. Det budre si noe om hvilke tiltak politiet burde legge vekt på i forebyggende sammenheng - ikke bare fartskontroller, som de stort sett har gjort hittil.
Det blir nevnt at alder 75+ ligger høyt fordi de kjører få km pr. år. Det hadde vært interessant å vite om mc-førerne var erfarne eller "nybegynnere"/ikke kjørt på endel år/kjørt få km pr. år.

Fartskontroller er en enkel måte å lage fine statistikker, og i tillegg gir de tilskudd til en evig trengende statskasse.
Det står også at 49 % av dødsulykkene skjedde i 80-sone, så vi kan nok forvente oss lavere fartsgrenser og mer fartskontroller. Hvis farten er lav nok blir ingen drept, og nullvisjonen et faktum..

greina
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin

Legg inn av greina »

AJ skrev: 15 jun 2024, 17:32 Kaster inn en liten brannfakkel, muligens, og understreker samtidig at jeg ikke har lest alle innleggene fra det siste døgnet her i tråden.

På industrianlegg, byggeplasser, og fabrikker er det ofte påbud om synlighetstøy så fort man er ute av bilen. Det er også påbudt å ha tilgjengelig i personbilen. Sjansen er større for at man blir sett hvis man kler seg i noe som synes godt (det er ikke uten grunn at det er påbudt med lys også på dagtid).

Jeg vil ikke ha noe påbud om fargevalg, men som trafikant synes jeg det er bra at andre trafikanter synes.

Brukeravatar
Atrox
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Legg inn av Atrox »

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Lirer litt på om han hadde truffet rådyret hvis det hadde hatt pp seg gul vest... :knegg

Brukeravatar
Gammelbokser

Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 23:32
Lirer litt på om han hadde truffet rådyret hvis det hadde hatt pp seg gul vest... :knegg
Den situasjonen minnet meg om et spm jeg fikk fra Bilsakkyndiges eksaminator/sensom da jeg gikk opp til førerprøven 07.07.77; han viste meg et situasjonsbilde der en elg var på vei opp på kjørebanen fra høyre kant, og spurte "hvor skal du styre hen?" Riktig svar var til høyre, bakenfor elgen, siden den ville fortsette i retningen den var på full fart i.
Så, kjapp fremspoling til dagens "trygge veier", med betongmidtskillere som på bildet fra den siterte artikkelen. Hvor er det sannsynlig at ville drøvtyggere vil løpe? Antagelig langs veien, foran kjøretøyet som nærmer seg. Og når bilen/MCen kommer tilstrekkelig nært fyker dyret dit dets ville panikk bringer det. Mao mye mindre forutsigbart.

Så jeg stemmer også for at rådyr mfl blir pålagt å ta på seg gul vest før de forsøker å krysse veier :-)

Svar