MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 04 feb 2024, 19:40 Første gang jeg har lest om svenske Cake, en el-motorsykkelprodusent i Sverige, som av mange ble spådd en lys framtid ( :roll ...), er nå konkurs:

https://nmcu.org/2024/02/02/cake-gar-konkurs/

Kanskje ikke så rart siden de åpenbart har glemt å bruke tid og penger på design...
Cake reddet av norsk investor (flyttet innlegg hit):

Cake Motorcycles Is Back In Business

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Sånn litt på siden så vurderte jeg en slik men nå har prisen økt litt vel mye synes jeg.
https://mrexx.no/stark-varg-hvit-80hk/g10767i7376288
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 20 jun 2024, 17:33 Sånn litt på siden så vurderte jeg en slik men nå har prisen økt litt vel mye synes jeg.
https://mrexx.no/stark-varg-hvit-80hk/g10767i7376288
Oj, det var stivt, identisk med det ga for min Scrambler 1200 med 400 mil på telleren... :O

Lang artikkel om Varg i siste "Bike/Motorrad" for øvrig (elektronisk så usikker på om i hyllene enda).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Da var CAN-AM BRP igang med elektrisk mc.
Tror jeg leste ett sted at det var 8 forhandlere her på berget som skulle begynne å selge disse, men fant det ikke igjen nå...
https://can-am.brp.com/on-road/no/en/mo ... ycles.html

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Eneste problemet mitt med el-mc er rekkevidden. Med biler mener jeg rekkevidden på de med størst batteripakker er bra nok, men for oss som kjører MC krever jeg MINST en rekkevidde i praksis på rundt 50 mil.

Før det skjer, så kommer jeg aldri til å vurdere el-mc overhodet.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Ellers Jetson er jo en kul greie :-)..

Bilde

[media]https://youtu.be/FzhREYOK0oo?si=o2gad9Y9o-23HrkC[/media]

https://jetson.com/

Men flytiden er begrenset til ca. 17 minutter, og blir nok aldri noe lenger, siden større batteri gir høyere vekt som gir kortere rekkevidde...

Prisen var 100' USD sist jeg sjekket...

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 22 aug 2024, 09:42 Eneste problemet mitt med el-mc er rekkevidden. Med biler mener jeg rekkevidden på de med størst batteripakker er bra nok, men for oss som kjører MC krever jeg MINST en rekkevidde i praksis på rundt 50 mil.

Vurderer ikke el-motorsykkel om det var 120 mil rekkevidde … Det blir aldri!
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Er nok ikke sååå bastant jeg da, men det er for tidlig anda ja...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 22 aug 2024, 14:48
Bjerknez skrev: 22 aug 2024, 09:42 Eneste problemet mitt med el-mc er rekkevidden. Med biler mener jeg rekkevidden på de med størst batteripakker er bra nok, men for oss som kjører MC krever jeg MINST en rekkevidde i praksis på rundt 50 mil.

Vurderer ikke el-motorsykkel om det var 120 mil rekkevidde … Det blir aldri!
Enig, da legger legger jeg opp om man ikke får lov å kjøre fossil sykkel lenger, El-sparkesykkel er ikke noe for meg :-)

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

https://www.olaelectric.com/motorcycles/roadster-pro
Til pendling hvis prisen holder seg til Norge....ca 26000kr pr i dag men... tjaaaaa...men52 mil? litt skeptisk..største problemet med EL-mc er jo mangel på hurtiglading.

men at de kan lage 2hjulinger har de jo vist-og penger har jo bakmennene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 22 aug 2024, 16:36 https://www.olaelectric.com/motorcycles/roadster-pro
Til pendling hvis prisen holder seg til Norge....ca 26000kr pr i dag men... tjaaaaa...men52 mil? litt skeptisk..største problemet med EL-mc er jo mangel på hurtiglading.

men at de kan lage 2hjulinger har de jo vist-og penger har jo bakmennene.
Kan jo ikke si jeg ble voldsomt imponert over specsa på pro modellen. 105NM og en akselerasjon som tilsynelatende ikke er noe bedre enn andre sykler. Min jernhingst er jo på papiret omtrent like rask og har dobbelt som mye moment.

Jeg sier ikke at det ikke er nok... men alikevel....

56 mil rekkevidde er nok veldig teoretisk. Med aktiv kjøring i temperaturer rundt 10-20 grader i Norge tipper jeg rundt 30 mil rekkevidde i praksis. Som regel kjlrer man ikke motorsykkel og lader langs motorveier og kjente steder, så man trenger ladere på mer øde steder her i Norge. For min del vertfall. Skal jeg kjlre til Molde via Sognefjellet feks. Så må jeg med denne sykkelen minst lade en gang. I praksis to ganger.

Den er sikkert fin for pendlere, men som "tursykkel" funker det bare ikke, enda.

Jeg er åpen for el-mc, men det frister ikke overhodet før den faktiske rekkevidden nærmer seg 60 mil med aktiv kjøring og ikke minst som du sier, må det finnes ladere. Med 60 mil faktisk rekkevidde så trenger man normalt sett ikke lade så lenge for å få nok til å komme seg hjem.

En positiv side med el-mc er jo at det ikke finnes noen varme punkter i stor grad, så det blir trolig lettere og lage bagasjeløsninger som funker bedre?

MEN... det er noe med den "moderne" looken jeg ikke liker. Det blir for klinisk og upersonlig. Bare plast som er formet rundt et batteri. Dagens motorsykler slik vi kjenner dem er jo ren ingeniørkunst i forhold.

Men vi skjønner jo alle sammen at det er den veien det går. Det starter med ramaskrik, så blir det stille, og plutselig begynner flk og tilpasse seg samt kjøpe og om noen år kjlrer vi (eller neste generasjon) rundt på el-mc mens de nostalgiske av oss ser på bilder av gamle BMW S1000RR sykler som støver bort.

Jeg legger nok trolig MC karrieren min på hylla lenge før dette blir aktuelt uansett, men jeg ønsker el-mc velkommen. Men akkurat nå er det alt for tidlig å kjøpe noe slikt.

Bare tanken på og ha en stor lithium pakke mellom beina er litt skremmende. Tar noe slikt fyr under kjøring er man fucked. Enten så havner man rett i asfalten eller i fronten på en bil, eller så brenner man opp levende, for her er det ikke røyken som dreper, men flammene. Jeg kan tenke meg at det ikke er den mest behagelige måten å dø på....

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 23 aug 2024, 04:26 Bare tanken på og ha en stor lithium pakke mellom beina er litt skremmende. Tar noe slikt fyr under kjøring er man fucked. Enten så havner man rett i asfalten eller i fronten på en bil, eller så brenner man opp levende, for her er det ikke røyken som dreper, men flammene. Jeg kan tenke meg at det ikke er den mest behagelige måten å dø på....
Ja, det er et poeng, mer enn pølsa som blir overstekt da for å si det sånn :sk?
Men den røyken er nok også bra giftig, har hatt noen "kontrollerte" LiPo branner og det er en nasty søtlig lukt på den røyken.
Kan glemme å slukke det også da brenner uten oksygen (eller "produserer" det selv).

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 23 aug 2024, 15:46
Bjerknez skrev: 23 aug 2024, 04:26 Bare tanken på og ha en stor lithium pakke mellom beina er litt skremmende. Tar noe slikt fyr under kjøring er man fucked. Enten så havner man rett i asfalten eller i fronten på en bil, eller så brenner man opp levende, for her er det ikke røyken som dreper, men flammene. Jeg kan tenke meg at det ikke er den mest behagelige måten å dø på....
Ja, det er et poeng, mer enn pølsa som blir overstekt da for å si det sånn :sk?
Men den røyken er nok også bra giftig, har hatt noen "kontrollerte" LiPo branner og det er en nasty søtlig lukt på den røyken.
Kan glemme å slukke det også da brenner uten oksygen (eller "produserer" det selv).
Ja, men ute i friluft mens man kjører tror jeg neppe røyken kveler deg først...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Snipp-snapp-snute så var det elektriske Energica MC-eventyret ute... :roll

https://www.bike.no/nyheter/energica-ko ... g-opplost/

Brukeravatar
GSXR-Erling
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Legg inn av GSXR-Erling »

Æ klare ikke lyden av elektrisk mc, og rekkevidden er jo helt "førkrigs" liksom. De kan vel ha noe for seg i byen, men at det skal kunne bli samme entusiasme blandt motorsyklister som det er for fossile, er for meg veldig vanskelig å se for meg. Tipper det gror opp en liten kjøpergruppe, og blir fossilt for vanskelig å holde på med, ja så blir det veldig få tohjulinger på veiene rundt om.
Its crap!
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Svar