Ikke bestått oppkjøring, dårlig begrunnelse?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
LarsenMoto
Motorsykkelen din: Suzuki DR125SM 2009

Ikke bestått oppkjøring, dårlig begrunnelse?

Legg inn av LarsenMoto »

Hei,

Jeg hadde oppkjøring i juni, og sensoren sa at kjøringen min var perfekt. Imidlertid bemerket han at jeg brukte for lite forbrems, og dette førte til at jeg ikke besto. Jeg synes dette er en dårlig grunn til å stryke meg, spesielt siden han sa at alt annet var perfekt. Er dette virkelig en gyldig grunn til å stryke meg? Bør jeg klage på avgjørelsen?

Berbu
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ikke bestått oppkjøring dårlig begrunnelse?

Legg inn av Berbu »

Hvis det stemmer at du hovedsakelig brukte bakbrems så synes jeg sensor vurderte helt riktig. Hvis man ikke bruker frembrems så kan man ikke stoppe effektivt.

LarsenMoto

Re: Ikke bestått oppkjøring dårlig begrunnelse?

Legg inn av LarsenMoto »

Berbu skrev: 20 jun 2024, 18:54 Hvis det stemmer at du hovedsakelig brukte bakbrems så synes jeg sensor vurderte helt riktig. Hvis man ikke bruker frembrems så kan man ikke stoppe effektivt.
Synes egentlig det ikke var noe å stryke for fordi jeg brukte forbrems men kanskje ikke så mye som sensor skulle ha det til, det er jo noe man kan ta med seg videre i egen læringen. Sensor skal jo vurdere ut i fra helheten av kjøringen ikke av en ting.

kgjersda
Motorsykkelen din: .

Re: Ikke bestått oppkjøring, dårlig begrunnelse?

Legg inn av kgjersda »

Jeg tipper at sensor ikke feilet deg på bare en ting. Han følte nok du ikke var trygg nok i trafikken til å slippe deg utpå. Dette gjelder overfor deg selv og dine myke og harde medtrafikanter.

Da er det bare å lære seg og beherske bremseteknikk tio neste gang.

Megaoctane
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024

Legg inn av Megaoctane »

Kjørelæreren min fortalte meg at han også hadde en elev som strøk ifjor pga bruk av bakbrems. Alt annet var perfekt.
Begrunnelsen til sensor var at hvis man hovedsakelig brukte bakbrems, ville man også automatisk bruke bakbremsen ved en nødsituasjon.
(Nå er det dog oppmuntret til å bruke for og bakbrems i retardasjonsfelt på motorveien)

LarsenMoto

Legg inn av LarsenMoto »

kgjersda skrev: 20 jun 2024, 19:40 Jeg tipper at sensor ikke feilet deg på bare en ting. Han følte nok du ikke var trygg nok i trafikken til å slippe deg utpå. Dette gjelder overfor deg selv og dine myke og harde medtrafikanter.

Da er det bare å lære seg og beherske bremseteknikk tio neste gang.
Krysser fingrene for at jeg får ny time i år ellers er det bare å gi opp drømmen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Det er ganske enkelt for sensor å se hvordan du bremser med motorsykkel, og han er trenet/opplært til å se etter dette. Så dette nytter det nok ikke å argumentere mot. Bruker du forbremsen riktig vil sykkelen dykke ganske mye i fordemperne. Dette er veldig synlig sett forfra og fra siden. Du skal heller ikke bremse veldig mye med bakbremsen før bakhjulet slipper grepet mot asfalten og tydelig grå røyk er synlig rundt bakhjulet.
Bakbremsen er lite effektiv for å stoppe sykkelen. Mindre enn 30% av den totale bremseeffekten kommer fra bakhjulet hvis du porsjonerer bremser foran og bak riktig. I en nødbremssituasjon kan bakbremsen ha tilnærmet 0 effekt fordi forbremsene er så kraftige at vekten av hele sykkelen overføres til forhjulet, og bakhjulet ofte ikke har kontakt med asfalten. Jeg skriver forbremsene i flertall fordi de fleste motorsykler har to bremseskiver og to kalippere foran, og bare en bak. Diameter på bremseskivene foran er også større enn bak, det har også stor betydning for bremsekraften.
Så at du strøk pga dette synes jeg nok ikke er så merkelig. Det går nok bedre neste gang.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Håper du får mulighet til ny oppkjøring ganske snart og lykke til !
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Hvorfor bruker du ikke forbrems? Bakbremsen er bare til pynt.

LarsenMoto

Legg inn av LarsenMoto »

FredrikE24 skrev: 20 jun 2024, 22:00 Hvorfor bruker du ikke forbrems? Bakbremsen er bare til pynt.
Har tydeligvis fått en slags vane fra byen da jeg lærte å bruke den får å holde sykkelen mere rettet opp så jeg ikke vingler når jeg ruller sakte bak biler for jeg eksperimenterte litt med det da jeg fant ut at uten å bruke den bakbremsen begynner jeg å tilte sidelengs og da bruker jeg styre mere, men jeg skal huske til neste gang forbrems er hovedbrems ikke bakbrems :twothumbs:

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Det er som @kjellv skriver, forbremsen som gjelder da bakbrems har nesten ingen effekt under oppbremsing på asfalt og i verste fall låser hjulet. Bakbrems er noe du bruker på løst underlag og for å korrigere ved behov hvis du kjører på underlag uten asfalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Det er en ting til bakbremsen er veldig god til, og det er ved bakkestart. Da har du høytehånda fri til gassen.
Ellers bruker jeg den neste ikke. Kan være om jeg en sjelden gang roter meg inn i en by.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

FredrikE24 skrev: 20 jun 2024, 22:00 Hvorfor bruker du ikke forbrems? Bakbremsen er bare til pynt.
I lave hastigheter bidrar bakbremsen med opptil 50% av den totale samlede bremseeffekten. Dumt å ikke benytte seg av det.

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Dette er feil, siden de aller fleste sykler har mye kraftigere forbrems enn bakbrems.
Selv de syklene som har enkelskive foran, så er den normalt større foran enn bak.
I tillegg kommer fysikken inn, som flytter momentet fremover jo hardere en bremser.
MGR1 skrev: 21 jun 2024, 09:57
I lave hastigheter bidrar bakbremsen med opptil 50% av den totale samlede bremseeffekten. Dumt å ikke benytte seg av det.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Hovedbrems er forran-men på lange tyngre sykler som GW og slike har man en del bremseeffekt bak også.
Personlig bruker jeg bakbremsen en del i bykjøring -spesielt inn mot lyskryss i lav fart,da har jeg høyrehånda fri til å bruke gass uten å holde fingrene på bremsen. Dessuten er forbremsen på de fleste av syklene mine såpass kraftige at det skal meget lite kraft til for at det lugger litt og ikke blir myk nedbremsing inn mot stillestående-sånn 30kmh til stopp.
Ved sikksakkkjøring nedover i alpene bruker jeg også bakbrems en del ved "turn-in" i de krappeste svingene-bruk av forbrems tendenerer til at sykkelen reiser seg.
Og ved stopp i kryss/bakker.

Helt sikkert feil i følge alle som kan dette -men dette har funket for meg i 45år, så jeg fortsetter. :[-(
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar