Jeg tenker at generelt sett så er det nok en helhet sensor ser på og ikke denne bakbremsen alene. Jeg vil tro han tenkte at det var en grunn til at du nesten konsekvent brukte bakbrems og kanskje tenkte han at du var nervøs eller hadde lagt inn noen uvaner etc.
Jeg tror du skal ta til deg svaret og prøve igjen når du føler tiden er moden for det :)
Ikke bestått oppkjøring, dårlig begrunnelse?
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Ikke bestått oppkjøring, dårlig begrunnelse?
100 % enig med @mekkern
Gjør det på ganske nøyaktig samme måte og situasjoner. Utover dette brukes ikke bakbremsen.

Gjør det på ganske nøyaktig samme måte og situasjoner. Utover dette brukes ikke bakbremsen.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Tore L
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Re: Ikke bestått oppkjøring, dårlig begrunnelse?
Jeg er ikke kjørelærer eller sensor, så jeg skal ikke uttale meg så mye om det var riktig å stryke deg eller ikke - men å bare bruke bak bremsen er og kan være direkte farlig. Du kan fort ende opp med å velte sykkelen din og du har ikke mer en rund 30-40% av totale bremse kraft på sykkelen. Jeg kan bruke mange spaltemeter for å fortelle deg hvordan kreftene virker på sykkelen din når du kjører, og vær / vind og føre spiller også stor rolle på hvordan sykkelen oppfører seg når du bremse hardt. Ligger du i f.eks 80 km/t +++, og du må bremse hardt ned og bruker bare bakbremsen kan du fort være på bærtur. Hvis framhjulet og bakhjulet er helt parallelt etter hverandre, dvs at du kjører rett fram kan det hvis du er heldig gå bra, men du har lite bremsekraft tilgjengelig av det totale du her til sammen. Men hvor ofte er du ikke i en situasjon der framhjulet ditt har startet på en liten sving, framhjulet og bakhjulet begynner å skli ut av sin parallelle line og sykkelen begynner å legge seg svakt over. Bremser du hardt med bare bakbremsen da, kan du fort være på vei ned i asfalten og er det autovern der også, kan du fort bli med i statistikk vi ikke skal ha noen som kjører mc i. Men tilbake til eksempelet, hvis du bruker begge samtidig og med riktig kraft kan du holde sving banen din gjennom svingen og på slutten av oppbremsingen slipper du mer og mer trykk opp på bak bremsen, så retter sykkelen seg elegant opp før den stopper. Og som du skjønner, dette kommer med erfaring og trening og atter trening. Og det er sjelden at fart og alle forhold er helt like, vær gang du må bremse hardt, så da må det mer trening til for å beherske alle forhold.
Så hvis du er den som bruker bare bakbremsen, er jeg nok enig med sensoren du hadde. Det er viktig å lære seg hvordan en sykkel oppfører seg og hvordan kreftene virker på en sykkel. I høye hastigheter forflytter du stor bevegelses kraft / masse kraft/ masse energi, som påvirker hvordan sykkelen oppfører seg, når den skal reduseres fort.
Det ligger mange videoer på YouTube og NMCU har flere opplærings filmer om kjøreteknikk og ikke minst bremse teknikk.
Denne kan man også og se på, hvor han ser litt på hvordan bremsing påvirker kreftene på sykkelen din - https://www.youtube.com/watch?v=YdrR9EFNdqo ( ikke verdens beste engelsk, men innholdet er viktig )
Jeg skiftet akkurat bremser på den ene sykkelen min - bakbrems lite slitt og like fin, fram brems utslitt og måtte byttes :)
Neste gang ryker du ikke på hvordan man bremser - lykke til :)
Så hvis du er den som bruker bare bakbremsen, er jeg nok enig med sensoren du hadde. Det er viktig å lære seg hvordan en sykkel oppfører seg og hvordan kreftene virker på en sykkel. I høye hastigheter forflytter du stor bevegelses kraft / masse kraft/ masse energi, som påvirker hvordan sykkelen oppfører seg, når den skal reduseres fort.
Det ligger mange videoer på YouTube og NMCU har flere opplærings filmer om kjøreteknikk og ikke minst bremse teknikk.
Denne kan man også og se på, hvor han ser litt på hvordan bremsing påvirker kreftene på sykkelen din - https://www.youtube.com/watch?v=YdrR9EFNdqo ( ikke verdens beste engelsk, men innholdet er viktig )
Jeg skiftet akkurat bremser på den ene sykkelen min - bakbrems lite slitt og like fin, fram brems utslitt og måtte byttes :)
Neste gang ryker du ikke på hvordan man bremser - lykke til :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773