Norges vakreste motorsykkelveier

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av dypen »

Veldig lav krone nå og billig for de fra andre land.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 19 jun 2024, 23:38 Veldig lav krone nå og billig for de fra andre land.
Det er det, men de pleier vel å ha med seg halve Lidl i bilen, så jeg er litt usikker på hva de egentlig legger igjen utover søpla :lol

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Det er allerede smekk fullt på alle de fine stedene-selv om det er flere mil inn i skauen på grusveier så er der sjåka fullt med tyskere og nederlendre med bobiler-de appene som Park4night og andre har ødelagt alt for oss som prøver å finne et rolig sted.
er det omtalt på en app så er det ødelagt. :evil
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt mange flotte steder og det er vanskelig å komme med noen konklusjon eller en slags "gullmedalje" Hvilke steder som "vinner" kommer veldig an på dagsform og humør, været, er det morgen eller kveld, etc.

Jeg forstår godt at feks. Trollstigen er et flott skue, men priviligerte som mange av oss er har de fleste av oss opplevd Trollstigen såpass ofte at det rett og slett blir litt kjedelig. Dette gjelder de fleste stedene og fjellovergangene på Vestlandet for min del.

Men må jeg trekke frem EN fjellovergang som imponerer meg mest vil jeg nok si Sognefjellet. Veien man kjører fra Øvre Årdal, via Tindevegen og Turtagrø og videre i retning Lom. Treffer man sognefjellet i lettskyet vær og 10-15 varmegrader vil jeg tippe man befinner seg på et av klodens vakreste steder. Vøringfossen er også et vakkert skue. Lofoten er også et sted som stadig imponerer meg.

Jeg skal til Molde i sommer og besøke familie, men jeg vet sagtens ikke hvilken rute jeg tar dit. Jeg har opplevd det meste som vestlandet kan by på helt siden jeg var liten og de siste 10 årene på MC ryggen.

Har man aldri vært på vestlandet derimot, er dte bare å velge å vrake. Uansett hvilken rute du tar så vil nok utsikten imponere deg. :)

Nineball
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800

Legg inn av Nineball »

En tråd om GPS tror jeg er like aktuelt som intercom ida, så det er nok ikke dumt...
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

De fleste sikkert fått det med seg men Trollstigen stengt ut 2024 pga fra for steinras.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Men vil jo anta veien holdes åpen helt frem til utsiktpunktet fra Sylte (sør).
pingvin skrev: 20 jun 2024, 18:17 De fleste sikkert fått det med seg men Trollstigen stengt ut 2024 pga fra for steinras.

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Canutus skrev: 21 jun 2024, 08:50 Men vil jo anta veien holdes åpen helt frem til utsiktpunktet fra Sylte (sør).
pingvin skrev: 20 jun 2024, 18:17 De fleste sikkert fått det med seg men Trollstigen stengt ut 2024 pga fra for steinras.

Bilde
Slik jeg forstår det er det selve veien opp fra nordsiden som er stengt. Altså veien man ser på bildet over.

Brukeravatar
haakeik
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 20 jun 2024, 05:20
Jeg skal til Molde i sommer og besøke familie, men jeg vet sagtens ikke hvilken rute jeg tar dit. Jeg har opplevd det meste som vestlandet kan by på helt siden jeg var liten og de siste 10 årene på MC ryggen.
He, he Bjerknez. Da tror jeg tiden er inne for å få deg en grussykkel :twothumbs: Det er mange fine grusbelagte fjelloverganger og ikke minst grusveier ellers, der utsikten kan ta pusten fra deg. Og, det er få bobiler der :[-X Det gjelder de fleste grusveier :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

haakeik skrev: 21 jun 2024, 11:43
Bjerknez skrev: 20 jun 2024, 05:20
He, he Bjerknez. Da tror jeg tiden er inne for å få deg en grussykkel :twothumbs: Det er mange fine grusbelagte fjelloverganger og ikke minst grusveier ellers, der utsikten kan ta pusten fra deg. Og, det er få bobiler der :[-X Det gjelder de fleste grusveier :thumleft
Ja, det er jeg nok ganske overbevist om skal sies. Men grus er ikke noe som frister veldig for min del :)

Jeg snakker om dem typiske turiststedene jeg da hvor det er asfaltveier :)

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Og ikke trenger man spesiell sykkel for å kjøre på grus heller :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 22 jun 2024, 11:21 Og ikke trenger man spesiell sykkel for å kjøre på grus heller :thumleft
Nei, men min egner seg derimot ganske dårlig på grus. 240 bakdekket svømmer greit når jeg kjører grus. Ikke mye feste der.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Det gjør jo de fleste dekk.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Søm før omtalt i denne tråden, Trollstigen er vedtatt stengt resten av året.
Men hvordan kunne dette skje? Turistnæringa opplever selvfølgelig vedtaket som katastrofalt. Besøkende turister både innenlands og utenfra likeså. Mange har drømt om Norske turistmål i årevis og har spart opp midler til en godt planlagt tur innom mange av de Norske store turistattraksjonene, og ankommer Isterdalen for å oppdage at veien videre er stengt med bom.
At Trollstigen er rasutsatt er ikke noe nytt. Det har den vært siden Kong Haakon åpnet veien for snart 90 år siden. De siste årene har det nok vært noe mer steinsprang og småras enn tidligere, men dette har alltid sammenheng med nedbør og økte vannmengder i fjellet. Hadde det ikke vært mer riktig å stenge veien på uværsdager, og tillatt trafikk når det er tørt og roligere værforhold? Er dette er hastevedtak og som Lars Kroken sier i dette innlegget altfor mange «utdanna slipspersoner» i beslutningsapparatet som ikke evner å bruke skjønn eller å ta vanskelige avgjørelser.
De fleste som har kjørt denne veien i juni, juli og august har sett hvor enorm og endeløs køen opp og ned fjellet er, og kan vel tenke seg hvordan der ser ut i Isterdalen når skuffede turister ikke kommer seg videre og må snu.
For få år siden bygde staten nytt besøkssenter med kafe, butikker, gangstier og utsiktsplasser samt stor parkeringsplass oppe på platået. Men penger eller en plan om rassikring finnes ikke. Møre og Romsdal Fylkeskommune som veieier har ikke penger til rassikring av veien, og søkte Samferdselsministeren om ekstrabevigninger. Det ble kontant avslått og begrunnet med at Fylkeskommunen har fått penger til rassikring av fylkesveinettet for i år. Slik saken står for øyeblikket er det vel lite som tyder på at det er håp for gjenåpning neste år heller. Om penger skulle komme er dette arbeid som tar tid å gjennomføre, og veien må uansett være stengt mens arbeidet pågår i noen korte sommermåneder.
For driverne kom dette veldig brått på, og frykter konkurs. Kafeen og bygget har vært stengt etter at et snøras knuste deler av bygget for 2,5 år siden, men er nå endelig gjenåpnet og i full drift igjen.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/i-h ... t/81586310

greina
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin

Legg inn av greina »

Enig med @kjellv, dette er galskap.

Som en slags parallell kan jo E-16 mellom Aurland og Bergen nevnes, der raser det ned stein rett som det er uten av noen politikere ser ut til å løfte en finger for å gjøre noe med problemet. En logisk slutning må vel da være at den veien også stenges umiddelbart?

https://www.nrk.no/vestland/politikaran ... 1.16910622
https://www.nrk.no/vestland/stor-stein- ... 1.16841314
https://www.nettavisen.no/steinras/nyhe ... 95-1198560

Svar