Motorsykkel logg, «dypen» …

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7030
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Takker @Solo-rider :thumleft det er mange allerede i den klassen :D

Takker @ErikW :thumleft ja den er akkurat som konfigurert på BMW Motorrad :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7030
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Kjørt en liten runde med GSA’n i dag, lettkjørt og fin. Har fylt opp tanken og fått vasket vekk litt fluelik så den er klar til en tur over Jotunheimen i morgen.

Førstegangservice kommer veldig fort (har erfaring) med time førstkommende fredag som må utføres mellom 800 - 1050 km tror jeg de sa, utenfor nevnte km stand får ikke verkstedet godkjent servicen digitalt hos BMW med gjeldende garantier.

Litt avhengig om jeg kjører over til Skåbu, Heidal eller Vågå så ender vi nok på en plass mellom 650 - 700 kilometer på denne runden med varslet fint vær så bare å glede seg :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 695
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 30 jun 2024, 20:02Førstegangservice kommer veldig fort...
Minner meg om en kompis som kjøpte ny Toyota og kom tilbake for førstegangsservice etter 3 uker. De lurte fælt på verkstedet da men han hadde vært en liten rundtur bl.a. rundt Portugal i mellomtiden...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7030
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Forstår at verkstedet reagerte da :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 613
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Canutus »

Gratulerer med ny mc :thumleft
Ser på avataren at du er godt igang med innkjøringen :lol

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7030
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Canutus skrev: 01 jul 2024, 08:26 Gratulerer med ny mc :thumleft
Ser på avataren at du er godt igang med innkjøringen :lol
Takker :thumleft Ja det kan du godt si, det er vel ikke min måte å kjøre på men er på Fagernes nå :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 867
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Audi Mannen »

Grattis med ny sykkel. Dette er nok gode sykler enten man liker de eller ei. Holder seg forbaska godt i pris selv om de har noen år og km på odo'n også.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7030
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Takker @Audi Mannen :thumleft Gode og litt sære kanskje, for all del fornøyd så langt :D

Det var litt spesielt tidligere i år da jeg leste du ville selge Ducati’n … Det første som slo meg … skal jeg ta kontakt for å høre om han kan ta K1600’n i innbytte men slo det fra meg for det var sikkert ikke aktuelt allikevel. Men … så leste jeg du hadde hatt den i tankene :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7030
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Det ble 621 kilometer i dag, Brandbu, Dokka, Beitostølen, Vågå, Brøttum. Snittforbruk på mila 0,51 liter. Var litt optimistisk på været i dag da jeg starta med bare t-skjorte under kjørejakka, måtte stoppe allerede på Roa for å få på mer klær.

Temperaturen lå på 10 - 11 grader hele veien med regn fra Dokka til Fagernes, etter det var det opphold og fint men bare 6 grader over fjellet. Temperaturen kom ikke opp før nedover Gudbrandsdalen da steg det til 17 grader og senere til 20 grader. Brukte varmeholker og varme i sete nesten hele turen, veldig god vind / regn beskyttelse på GSA’n men ikke så god som på K1600’n.

GSA’n er lettkjørt fin med gode støtdempere med mange valgmuligheter og velfungerende QuickShifter, har ikke testet men motormessig vil nok KTM’n være veldig brutal vs denne. Den er lett og lettkjørt så du kan holde høyt tempo på svingete kupert vei. Mange sykler ute idag og flere større følger med utenlandske sykler.

Har nå passert de 800 kilometer som kreves for å ta førstegangservice men kan heller ikke kjøre veldig mye mer for å overstige limit. Noen bilder fra i dag.
IMG_6844.jpeg
IMG_6847.jpeg
IMG_6848.jpeg
IMG_6851.jpeg
IMG_6852.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 02 jul 2024, 20:02, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av lazyboy »

På mine 3 gsa har jeg alltid fått beskjed om og holde meg under 120 mil, minimum 80 mil.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7030
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

lazyboy skrev: 01 jul 2024, 20:25 På mine 3 gsa har jeg alltid fått beskjed om og holde meg under 120 mil, minimum 80 mil.
Fikk hyggelig telefon fra selger på Mc Huset Nydal AS i dag om alt var i orden og det var det jo :thumleft Da spurte jeg om kilometerstand ved førstegangservice igjen … helst over 800 km - ikke mye over 1000 ja 1050 eller 1100 sier jeg … Ja :scratch Så 80 - 120 mil er sikkert innafor :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39731
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av AJ »

Får tro du har innkjørt nysykkelen på skikkelig vis nå da... ;)

Passe hardt og brutalt med jevnlige og heftige akselerasjoner opp mot rødgrensa for turtallet og mye motorbrems. Stort sett hele tiden :crazy: .
Forsiktig "kjærring"kjøring må unngås. Nær sagt til enhver pris.
Heftig bruk av gassrulla må til og, som allerede nevnt, mye motorbrrms med dertilhørende nedgiringer for enda bedre innkjøringseffekt av motorbremsene.

Gjort dette på alle min fabrikknye sykler.
Og nyter nå resultatet på min KTM 1290 med snart 81K på telleren, som har et ikke målbart oljeforbruk og gjennomsnittlig drivstoffforbruk på den pågående Sverigetur på 0,43 - 0.44. Med toppboks og tankveske.

Et langt og "sundt" motorliv på en MC, såvel som bil, avhenger av riktig innkjøring de første 1000-1500 km.
Og det betyr som regel å ikke følge produsentens innkjøringsanvisnger.
Kontroversielt å mene dette, jeg vet. Det lever jeg veldig fint med :-) .
Så er det slik at vet jeg veldig godt hvordan jeg selv har innkjørt flere fabrikknye sykler og hvilket godt utbytte jeg har hatt av dette, ikke minst hva gjelder forbruk over lang tid. Anekdotisk, javel. Men tallene tør tale for seg... ;)
Ikke minst på min 1290 fra 2018.

Så skal det legges til at de fleste som kjøper ny sykkel i dag kvitter seg med den lenge før den har fått kjøre 80K, så da betyr det neppe noe om neste eier opplever oljeforbruk ved 40 eller 50K pga. altfor frøkenaktig innkjøring... :mk

Uansett, lykke til med ny GSA :thumleft !

Og helt til slutt;
Jeg unner alle motorsyklister en bruktMC jeg har innkjørt fra den var ny :crazy: ..
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av lazyboy »

Innkjøringseffekt av motorbremsene? Forklar gjerne hva du mener her.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39731
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: 01 jul 2024, 22:29 Innkjøringseffekt av motorbremsene? Forklar gjerne hva du mener her.
Gir ekstra press/trykk på stempelringene slik at disse opparbeider optimal bevegelighe og dermed tetting mot sylinderveggene for å hindre oljelekkasje mellom stempel og sylindervdgg.

Så kan man man selvfølgelig diskutere og mene fram og tilbake om det forholder seg slik, en diskusjon jeg glatt melder meg ut av pga. at jeg langt fra å være noe motoringenlør.
Jeg forholder meg til de erfaringer jeg har gjort med nye sykler med km.stand fra ny, dvs. 0 til de km.standene, som forumbrukere flest her på MCsiden.no aldri eller sjelden oppnår fra sykkelen er ny. Som f.eks. 80K, som tilfelle er med min KTM 1290.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av lazyboy »

Overhodet ikke uenig med deg, men en moderne motor brytes vel inn på 5 drag på rulla. På varm motor,etter det er det vel strengt tatt kjør som du ønsker. Legge ut ringende i toppkant av ringer med motorbrems gjøres vel på 5 minutter slik jeg har forstått det.

Jeg gjør selv som deg og gir full øs fra første start ( varm motor) og har heller aldri slitt med problemer utifrå det👍

Svar