Gir opp snart

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: Gir opp snart

Legg inn av SveinHa »

Herbjo skrev: 02 jul 2024, 22:04Unnamanøver
Start med å kjøre rett fram i 50-ish og gi styret et lite dytt framover og slipp/slapp av så ser du hva som skjer. Begynn forsiktig og dytt litt og litt hardere etterhvert som du får føling med hvordan det virker. En ting som forvirrer meg i videoene på nett er slikt som ved f.eks. unnamanøver til venstre så sier mange "dytt fram på venstre side eller dra tilbake på høyre". Begge deler er teknisk riktig men å blande høyre og venstre for samme operasjon forvirrer meg så jeg tenker utelukkende at "skal en til venstre så er det venstre det handler om og da blander en ikke inn høyre". Først countersteering og så steering på samme side.

Her er meg under oppgeaderingskurs A1-A2 med bl.a. unnamanøver:
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Om du finner videoer av noen som kjøre trial på YT så ser du hvordan de bruker skuldre og overkropp når de svinger. Godt mulig det er ein klubb der du bor også, kanskje du får teste det ut.

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Legg inn av Greddy »

Moped med clutch og manuel gir er noe jeg ville investert i hvis jeg skulle gjort dette på nytt.

Forøvrig så tok jeg lappen på to uker. Da tok jeg ferie uker for å kjøre en intensiv kurs. Altså kjøre hverdag flere timer for å holde jernet varmt, og ikke litt hver uke slik at ferdighetene blir rusten for hver gang man har kjøretime. Kunne det vært noe for deg? intensiv kurs?

Reodor Felgen
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Legg inn av Reodor Felgen »

Hva med å trene med tråsykkelen? Finne en slak motbakke å trene på å stå stille med bena på pedalene. Vil tro den kontrollen er ganske overførbar til mc.

Nå er det veldig lenge siden jeg tok mc-lappen men erfaringene jeg hadde på den tiden med useriøs motorcrosskjøring i sandtak gjorde kjøregård til plankekjøring.

Selv bruker jeg bakbrems og clutch ved krypkjøring men jeg foretrekker lette sykler, kjører en Svartpilen 401 og det er akkurat som en lettsykkel.

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

+1 for bakbrems og clutch. Ha ganske mye gass og bruk clutchen til å justere farten. Mye gass stabiliserer syklene pga gyro på roterende deler i motoren og reduserer risiko for å kvele motor. Ikke vær redd for å "misbruke" clutchen litt og helt OK å ha litt bakbrems selv når har gass, finpussing av teknikken kan komme senere, nå er det bare å komme seg gjennom oppkjøringen!

Lykke til, ikke gi opp :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Etter seks ganger i kjøregården så var jeg også fortsatt overbevist om at jeg aldri kom til å klare oppkjøring. Plutselig satt det alikevel, men det tok nok en del mer enn seks turer innom. Som man ser fra svarene her så er det mange måter å håndtere krypkjøring på og de fleste får nok litt personlig schwung på det ut i fra hva som fungerer for den enkelte person OG sykkel.

Det som kanskje var det største eureka'et for min del var nok å ty til mindre "kjøring" og mer "trilling". Skal det gå riktig sakte så har jeg clutchen inne og lar sykkelen rulle. Litt bakbrems om det går for fort. Litt ut med clutchen (og ev. en smule gass) om det går for sakte og balansen begynner å forsvinne. Litt gass og litt clutch ut i svingene mellom kjeglene. Ellers forankre godt mot tanken med knærne og være så avslappet som mulig i armer og overkropp. Blikket opp og frem, naturligvis.

Dette har - for meg - fungert helt topp både med kjøreskolesykkelen før og under oppkjøring, samt på alt jeg har kjørt og prøvekjørt av sykler etterpå.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Enig i den, jeg gjør det samme bortsett fra brems.
Jeg finner mer ro på den måten og triller pent og pyntelig avgårde.
Av det jeg har sett av kjøregårdskjøring gjort av andre, synes ikke jeg det ser ut som at mye gass, filing på clutch og sleping på bremsen er en god ide. Synes det virker som det fort blir rot.

Grunnen til at jeg bruker frambrems er at når det går sakte og balansen kommer i ulage, så kompenserer jeg ofte med å gi litt styreutslag og et touch på frambremsen fremfor å bruke motoren.
Jeg tror det best kan testes på tråsykkel. Grunnen til at jeg kjører sånn har nok bakgrunn i at jeg har kjørt moped fra rundt 5 års alder uten fungerende bakbrems.

Men folk er forskjellig.

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Sliter du veldig kunne det vært en idé kjøpt en billig moped og øvd på den, eventuelt kan en trøsykkel hjelpe noe for balansetrening.
Husk å løfte blikket, og prøv deg gjerne frem med litt forskjellig dekktrykk (spesielt fremme). Er ikke store forskjellene i dekktrykk før en merker hvor lett/tungt det er å vri på styret. Begynn med litt fart og senk farten etterhvert som du føler du får det til uten å vingle altfor mye.
Lykke til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
haakeik
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200

Legg inn av haakeik »

Hei Herbjo
Jeg bor i Heggedal. Er en voksen mann selv. Vi kan gjerne ta noen turer sammen slik at du får litt mengdetrening. Hvis du vet om noen store parkeringsplasser i Røyken området, kan du ta med kritt og så kan vi kritte opp kjegleplassering for unnamanøver og spor for krypkjøring slik at du kan øve på unnamanøver og krypkjøring så mye du vil, lovlig.
Du må ha gul vest med L på og intercom i hjelmen event. øreplugger med lang ledning til mobil. Kan ikke garantere for riktige instruksjoner, da jeg selv garantert ikke gjør alt etter boka :redface og har aldri kjørt med noen som ikke har tatt lappen.
Send meg en PM, så finner vi noen tidspunkter som passer.

Herbjo
Motorsykkelen din: Yamaha YZF750R 1993

Legg inn av Herbjo »

SveinHa skrev: 02 jul 2024, 22:36
Herbjo skrev: 02 jul 2024, 22:04Unnamanøver
Start med å kjøre rett fram i 50-ish og gi styret et lite dytt framover og slipp/slapp av så ser du hva som skjer. Begynn forsiktig og dytt litt og litt hardere etterhvert som du får føling med hvordan det virker. En ting som forvirrer meg i videoene på nett er slikt som ved f.eks. unnamanøver til venstre så sier mange "dytt fram på venstre side eller dra tilbake på høyre". Begge deler er teknisk riktig men å blande høyre og venstre for samme operasjon forvirrer meg så jeg tenker utelukkende at "skal en til venstre så er det venstre det handler om og da blander en ikke inn høyre". Først countersteering og så steering på samme side.

Her er meg under oppgeaderingskurs A1-A2 med bl.a. unnamanøver:
Ja, jeg må nok jobbe mer med å slappe av ved utførelsen. Takk for tipps!

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

Greddy skrev: 03 jul 2024, 00:49 Moped med clutch og manuel gir er noe jeg ville investert i hvis jeg skulle gjort dette på nytt.

Forøvrig så tok jeg lappen på to uker. Da tok jeg ferie uker for å kjøre en intensiv kurs. Altså kjøre hverdag flere timer for å holde jernet varmt, og ikke litt hver uke slik at ferdighetene blir rusten for hver gang man har kjøretime. Kunne det vært noe for deg? intensiv kurs?
Enig med den. Prøvde i fjor med så mange timer som mulig. Var helt åpen og fri. Men ser ut som kjøreskolen ikke hadde nok med tid. Ble bare 1-2 runder per uke. Samme nå i år. Mener det er del av grunnen til at det går trengt.

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

pingvin skrev: 03 jul 2024, 07:53 +1 for bakbrems og clutch. Ha ganske mye gass og bruk clutchen til å justere farten. Mye gass stabiliserer syklene pga gyro på roterende deler i motoren og reduserer risiko for å kvele motor. Ikke vær redd for å "misbruke" clutchen litt og helt OK å ha litt bakbrems selv når har gass, finpussing av teknikken kan komme senere, nå er det bare å komme seg gjennom oppkjøringen!

Lykke til, ikke gi opp :thumleft
Ja, jeg tror jeg skal bruke den strategien. :D

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

kaLARSnikov skrev: 03 jul 2024, 09:11 Etter seks ganger i kjøregården så var jeg også fortsatt overbevist om at jeg aldri kom til å klare oppkjøring. Plutselig satt det alikevel, men det tok nok en del mer enn seks turer innom. Som man ser fra svarene her så er det mange måter å håndtere krypkjøring på og de fleste får nok litt personlig schwung på det ut i fra hva som fungerer for den enkelte person OG sykkel.

Det som kanskje var det største eureka'et for min del var nok å ty til mindre "kjøring" og mer "trilling". Skal det gå riktig sakte så har jeg clutchen inne og lar sykkelen rulle. Litt bakbrems om det går for fort. Litt ut med clutchen (og ev. en smule gass) om det går for sakte og balansen begynner å forsvinne. Litt gass og litt clutch ut i svingene mellom kjeglene. Ellers forankre godt mot tanken med knærne og være så avslappet som mulig i armer og overkropp. Blikket opp og frem, naturligvis.

Dette har - for meg - fungert helt topp både med kjøreskolesykkelen før og under oppkjøring, samt på alt jeg har kjørt og prøvekjørt av sykler etterpå.
Takk for tipps. Håper det kommer. Fint med så mye pepp talk her. Skal gjøre et godt forsøk.

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

Canutus skrev: 03 jul 2024, 09:54 Sliter du veldig kunne det vært en idé kjøpt en billig moped og øvd på den, eventuelt kan en trøsykkel hjelpe noe for balansetrening.
Husk å løfte blikket, og prøv deg gjerne frem med litt forskjellig dekktrykk (spesielt fremme). Er ikke store forskjellene i dekktrykk før en merker hvor lett/tungt det er å vri på styret. Begynn med litt fart og senk farten etterhvert som du føler du får det til uten å vingle altfor mye.
Lykke til.
Hmm. Takk for tipps. :)

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

haakeik skrev: 03 jul 2024, 12:19 Hei Herbjo
Jeg bor i Heggedal. Er en voksen mann selv. Vi kan gjerne ta noen turer sammen slik at du får litt mengdetrening. Hvis du vet om noen store parkeringsplasser i Røyken området, kan du ta med kritt og så kan vi kritte opp kjegleplassering for unnamanøver og spor for krypkjøring slik at du kan øve på unnamanøver og krypkjøring så mye du vil, lovlig.
Du må ha gul vest med L på og intercom i hjelmen event. øreplugger med lang ledning til mobil. Kan ikke garantere for riktige instruksjoner, da jeg selv garantert ikke gjør alt etter boka :redface og har aldri kjørt med noen som ikke har tatt lappen.
Send meg en PM, så finner vi noen tidspunkter som passer.
Hei, takk for den! Det hadde kanskje vært noe :D . Jeg skal ta et par timer til på skolen, for å se om det blir noen fremsteg på kjøregård. Har fått mange gode råd her. Skal også få byttet dekka på sykkelen jeg har. (Har et par slitte racing dekk fra forrige eier) Du får en PM av meg med mitt nr. :D

Svar