MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez »

Kan ikke huske jeg har kjlrt/eid en sykkel som har plaget meg vedrørende vibrasjoner. Kanskje bortsett fra en 2007 mod. HD 1450cc. Er nok andre ting jeg er mer opptatt av enn akkurat det.

Men HD'en jeg kjørte klarte jeg ikke engang å se klart i speilene og jeg ble nummen i hendene etter 3 mil :lol

Brukeravatar
Karoda
Motorsykkelen din: Honda Valkyrie F6C 1520cc 1999, BMW R1150R Rockster, 2004

Legg inn av Karoda »

Bjerknez skrev: 08 jul 2024, 23:01 Kan ikke huske jeg har kjlrt/eid en sykkel som har plaget meg vedrørende vibrasjoner. Kanskje bortsett fra en 2007 mod. HD 1450cc. Er nok andre ting jeg er mer opptatt av enn akkurat det.

Men HD'en jeg kjørte klarte jeg ikke engang å se klart i speilene og jeg ble nummen i hendene etter 3 mil :lol
Jeg veksler mellom Valkyrie og en R1150R og merker stor forskjell. BMW'n vibrerer mye ifh. til Honda'n. :-) :-)
Kai R:
The World is Flat

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

dypen skrev: 27 mai 2024, 10:12 Har hatt 1, 2, 3, 4 og 6 sylindra motorsykkel … Hvorfor ikke 8 :D Det er vel ingen motorsykkel som har 5 sylindra motor …
Da har du fortsatt V5'en til gode :D .

https://www.reddit.com/r/motorcycles/co ... explained/

Bilde

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Se der ja, V5 motor :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Interessant tresylindret firetakts V-motor på gang hos Honda.

Så kan man gjerne spørre hvorfor ingen har kommet på dette tidligere :eh
;) :

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

AJ skrev: 11 jan 2025, 16:39 Interessant tresylindret firetakts V-motor på gang hos Honda.

Så kan man gjerne spørre hvorfor ingen har kommet på dette tidligere :eh ;) :
Fra omtalen hos EICMA (https://www.eicma.it/en/honda-unveils-i ... ercharger/)

"The V3 engine is not new to Honda, those with a good memory will remember the legendary NS400R 2-stroke of the mid-1980s, the forerunner of this project."

Dog 2-, og ikke 4-takter.

For så vidt er det utrolig mange snodige forbrenningsmotorkonfigurasjoner som har blitt designet og bygget for mange årtier siden :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da jeg kom over denne Honda V3 motoren (forrige innlegg i tråden), kom jeg på at jeg faktisk har sett en V3 motor tidligere.
Og hvor hadde jeg sett den?
Jo, i Moto Guzzi museet i Mandello del Lario, hjembyen til Moto Guzzi siden oppstarten i 1921:

Bilde

Snedig konstruksjon, som jeg er høyst usikker noen gang er blitt montert i et kjørbar MC-chassis.
Men interessant at Moto Guzzi var tidlig ute med å eksperimentere med en slik motor.

Mer å lese her:
https://thekneeslider.com/moto-guzzi-ar ... -v-triple/

Brukeravatar
Gammelbokser

AJ skrev: 11 jan 2025, 16:39 Interessant tresylindret firetakts V-motor på gang hos Honda.
Og, som alltid, er det interessant å lese Kevin Cameron's tanker om denne motoren:

https://www.cycleworld.com/blogs/ask-ke ... explained/

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Elektrisk turbo har tydeligvis sine fordeler, både rask respons og mulighet til å styre ladrtrykk uavhengig av motorens turtall.
Men V 3 ?
Krever mere plass og veier mer enn rekkemotor eller V2.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Gammelbokser

Jompa skrev: 11 jan 2025, 19:06 Elektrisk turbo har tydeligvis sine fordeler, både rask respons og mulighet til å styre ladrtrykk uavhengig av motorens turtall.
Men V 3 ? Krever mere plass og veier mer enn rekkemotor eller V2.
Enig. Og i tillegg til plasskrav og vekt er det også dyrere å produsere en V3.

Kevin Cameron stilte også det spørsmålet, og nevnte at miljøhensyn (rest uforbrente HC) kunne ha influert tankene bak avgjørelsen.

Samlet lengde av stempelringer er iflg ham relatert til rest-HC i eksosen, og Honda's presenterte V3 skal angivelig være bedre på det området.

Samt at en V3 antagelig kan gå med mindre vibrasjoner enn en V2 begrenset at de samme ytre målene i rammen - ?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Artig sak da, men før det motsatte evt. er bevist etter en tid i bruk så ville jeg ha vært litt skeptisk til driftssikkerheten/holdbarhet.
Ikke fordi det er V-motor men hele konstruksjonen med elektrisk turbo.
Generelt så er det nok flere fordeler med rekkemotor enn V-motor, men V-motor blir det tøff lyd av da men gjerne mer vibrasjon.
Har hatt 4-sylindret rekke og det var smoothe greier, prøvekjørte også Triumph Tiger med 3-sylindret 900cc med 1-3-2 i tenningsrekkefølge, den var også veldig bra med tanke på vibrasjon.

Har selv hatt en Honda med V-Twin som var helt trøbbelfri og gikk for å være "evighetsmaskiner", men en mye enklere konstruksjon da med gassere og dårlig med turbo. Men det var fin lyd og enda bedre med godkjent Mivv eksos.

Brukeravatar
Gammelbokser

Gammelsmurfen skrev: 12 jan 2025, 13:22 Artig sak da, men før det motsatte evt. er bevist etter en tid i bruk så ville jeg ha vært litt skeptisk til driftssikkerheten/holdbarhet.
Ikke fordi det er V-motor men hele konstruksjonen med elektrisk turbo.
Enig - førsteutgaver er ofte uforutsigbare mhp funksjon 'in real llife'. Men når det er sagt, virker det som om Honda's ingeniører har tenkt gjennom designet; ved bl.a. å styre den elektriske kompressoren med 48 volt istf det vanlig tilgjengelige 12 V.
Gammelsmurfen skrev: 12 jan 2025, 13:22Har hatt 4-sylindret rekke og det var smoothe greier, prøvekjørte også Triumph Tiger med 3-sylindret 900cc med 1-3-2 i tenningsrekkefølge, den var også veldig bra med tanke på vibrasjon.
Tror ikke tenningsrekkefølgen betyr mye for en tresylindret rekkemotor - ?

Hadde selv en BMW K75 (3-syl rekke), som var (og var kjent for å være) vibrasjonsfri - men det skyldtes at den var utstyrt med en ekstra vibrasjonsdempende aksling som dens litt mer vibrerende storebror K100 (4-syl rekke) ikke hadde. Erfarte den sammenligningen selv vha min K100RS som jeg hadde før min K75 . . .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Tresylindret Vmotor slik Honda har konfigurert den synes jeg ser bra og funksjonelt ut.
Men en tresylindret boxermotor ville vært noe no' ganske merksnodige greier... :knegg

Kanskje
gangbart om man går for løsningen franske Midual har valgt... :-k

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Og her er Fueling W3.

https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... euling.htm
moteur-feuling-w3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Gammelbokser

AJ skrev: 12 jan 2025, 20:42 Men en tresylindret boxermotor ville vært noe no' ganske merksnodige greier... :knegg

Om man skal lage en tresylindret boksermotor synes jeg at denne versjonen var både innovativ og elegant

https://blogger.googleusercontent.com/i ... 33-1-4.jpg

Selv om det egentlig blir snakk om en radial-motor :-)

Svar