Tips til bukse som passer over vanlige bukser?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Svar
Megaoctane
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024

Tips til bukse som passer over vanlige bukser?

Legg inn av Megaoctane »

Trenger tips til MC bukse som passer over jeans, chinos, dressbukse. Bør ikke bli for varm heller, tanken er å slippe å bære med seg skift..

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: Tips til bukse som passer over vanlige bukser?

Legg inn av Jompa »

Halvarsons har noen rimelige bukser som ikke er for tykke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Passer ikke «alle» MC-bukser over vanlige bukser?
Jeg har alltid dongeri under. Kjør Klim forøvrig.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

FredrikE24 skrev: 09 jul 2024, 01:13 Passer ikke «alle» MC-bukser over vanlige bukser?
Jeg har alltid dongeri under. Kjør Klim forøvrig.
Nei, ikke hvis klærne skal være tettsittende.
Og alle buksene har ikke glatt for heller.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Er bare på andre par med bukser så langt, men begge funker fint over olabukser. Første paret, noe gamle greier fra Yoko, tror jeg ikke er å oppdrive lenger. Nåværende par, Klim Carlsbad, er ikke like vid i toppen som Yoko buksene og er dermed litt mer styr å skli ned i, men det går helt fint.

Bruker olabukser under når jeg pendler eller hvis jeg vet at jeg skal et sted hvor jeg skal ut av kjørebuksene. Til all annen kjøring, typ turer - fra langtur til kveldstur - så bruker jeg underlaget fra Knox.

Men så spørs det jo om du vil ha noe som er vanntett eller om du baserer deg på å ha stålkontroll på værmeldinger eller ha med regnbukse ved siden av. Om vanntetthet ikke er så farlig og du er bekymret for varme så er det mye "luftig" å få tak i.

Alternativt kevlar-/aramidjeans så kan du gå i kjørebuksene hele dagen - men min erfaring, dog med varer som ikke er "top shelf", er at de gjerne oppleves som ganske tunge og lufttette sammenlignet med vanlige olabukser, spesielt om de også er fullstappede med diverse pansring i knær og hofter.

Megaoctane
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024

Legg inn av Megaoctane »

Har AAA jeans fra Dainese som jeg bruker, og har regntøy fra Revit liggende med meg i boksen. Selv om det er deilig å kjøre i jeans, kan jeg ikke gå med den samme olabuksa på jobb hver dag, så da må jeg ha med skift. Tenkte derfor det hadde vært deilig med noen luftige letter men "sikre" bukser som man kan ta over buksa. Alt jeg har prøvd i butikkene er tungt og tjukt...

OttoL
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Legg inn av OttoL »

Mosko Moto har fine \ lette overtrekks bukse ser det ut som, og den er vanntett.

https://moskomoto.eu/collections/pants/ ... 7121564751

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Jeg har en kevlarjeans som jeg nesten ikke bruker, siden den er for stiv og tung ifht vanlige jeans, og de dagene jeg gjerne skulle kjørt med den, så er den for ukomfortabel utenom kjøring f.eks på jobb.
Så jeg bruker skinn når jeg skal på kjøretur, og GoreTex hvis jeg skal kjøre mc til et sted der jeg kan ta av meg dette tøyet og ha vanlig tøy under.
Megaoctane skrev: 09 jul 2024, 12:18 Har AAA jeans fra Dainese som jeg bruker, og har regntøy fra Revit liggende med meg i boksen. Selv om det er deilig å kjøre i jeans, kan jeg ikke gå med den samme olabuksa på jobb hver dag, så da må jeg ha med skift. Tenkte derfor det hadde vært deilig med noen luftige letter men "sikre" bukser som man kan ta over buksa. Alt jeg har prøvd i butikkene er tungt og tjukt...

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Har to typer Klim bukser og der er det plass til det du måtte ønske under, Dakar buksa har åpninger (glidelås) foran og pustende stoff bak så den blir ikke for varm.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Megaoctane skrev: 09 jul 2024, 12:18 Har AAA jeans fra Dainese som jeg bruker, og har regntøy fra Revit liggende med meg i boksen. Selv om det er deilig å kjøre i jeans, kan jeg ikke gå med den samme olabuksa på jobb hver dag, så da må jeg ha med skift. Tenkte derfor det hadde vært deilig med noen luftige letter men "sikre" bukser som man kan ta over buksa. Alt jeg har prøvd i butikkene er tungt og tjukt...
Mulig jeg ikke er så kresen, men jeg har kjørt med dongeri og skjorte under kjøredressen til og fra jobb siste 8år. Finner ingen problemer med det i det heletatt. MC-bekledning er nå gjerne litt tungt om det har rikelig med padding og sikkerhet.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Lindstrands/Halvarsons har bukser som er laminert, vanntette og uten polstret for.
Både kne og hoftebeskyttelser følger med.
Bra AA sertifisert bukse til en god pris.
Tror normalpris er ca. 2500.
Går fint utenpå selv en loose fit bukse.
Både glidlås og to knapper øverst, lommer på sidene av beina i tillegg til vanlige lommer mellom lyskene og hoftene.

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Jeg bruker netting ullundertøy under kjøreklærne. Om sommeren har jeg ei bukse, noen t-skjorter og sokker liggende på kontoret. Så skifter jeg bare når jeg kommer på jobb. Det funker fint for meg. Hvis jeg skal et annet sted der jeg ikke skal gå i kjøreklær legger jeg bare ei bukse i toppboksen. Jeg har kjøpt en 5-pack med langermede t-skjorter på Zalando så jeg slipper å gå rundt i bare nettingtrøya hvis jeg skal ta av jakken f.eks. på kafe.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har også kjlrt med dongeri under MC bukse når det er kaldere ute. Jeg har også slurvet og droppet mc bukse når det er varmere i været når jeg skal på jobb. Men det blir fort "stivt" og litt ubekvemt med jeans under mc bukse over tid. Men da skal man kjøre et stykke tror jeg.

Jeg pleier også noen ganger å ta på meg en liten ryggsekk som jeg putter skiftet i.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Beste løsningen er en ryggsekk med skift som @Bjerknez skriver, da har du to antrekk som er forbeholdt to bruksområder :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kjøp en ryggsekk uten for mye dilldall. Jeg fant en på loftet som jeg tror madammen fikk på blodbanken for mange årsiden. Den er litt buet og former seg etter ryggen og det er også viktig at stroppene man har over skuldrene har strammere forran på brystet samt rundt magan. Da sitter sekken tight til kroppen og du merker ikke engang at du har den der, hvis den da ikke er for stor eller du stapper den full. Sørg for at den ikke stikker på utsiden av ryggen.

Svar