Sykkel klar, oppkjøring Tirsdag 9. Juli

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Re: Sykkel klar, oppkjøring Tirsdag 9. Juli

Legg inn av Canutus »

Fikk du bot på 50' på dag 2 med tunglappen?
Kjørt i fylla el?
MikaNineFive skrev: 11 jul 2024, 23:17 FEMTEN TUSEN i bot 😂

Må bare le ass. Not even mad. Mitt eget land vil ha meg blakk. Bare trist.

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Godt du ikke kjører som bestefar da 😉

Kom igjen dere andre - ALLE har kunnet fått 15’ i bot. Hvertfall jeg….

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

BjørnSover skrev: 12 jul 2024, 15:09 Godt du ikke kjører som bestefar da 😉

Kom igjen dere andre - ALLE har kunnet fått 15’ i bot. Hvertfall jeg….
Et statsbudsjett og offentlig henrettelse med sløv øks hadde jeg vært uheldig. 😱
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

lazyboy
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Legg inn av lazyboy »

Fikk 12100kr i bot i høst og det var vel som fortjent :lol . Bota er grei nok men prikkene plager meg enda :evil :evil

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Da regner jeg med at MikaNineFive heretter kommer til å stemme FRP.

<https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X ... ere-boeter>

Husker tilbake til tidlig på nitti-tallet (!!!), da nestsjefen i UP sto frem i massemedia og i fullt alvor uttalte at 90 % av all kriminalitet (Lovbrudd??) skjer på veiene. Derfor burde UP få langt større budsjetter for å bekjempe slike lovbrudd . . . .

I en annen tråd gjenga jeg en nylig rapport fra UP, hvor de analyserte årsaksforholdene bak DØDsulykkene i trafikken i 2022. I 70 % av ulykkene var det førerfeil, uoppmerksomhet, risikoadferd, sovning eller rus som ble angitt som hovedårsak. (For) høy fart ble bare angitt som hovedårsak til 9 % av dødsulykkene.

Av MEDVIRKENDE årsak til dødsulykkene ble "Høy hastighet" oppført for 39 av 105 ulykker, mens "Ikke høy hastighet" ble oppgitt for 58 av 105 av ulykkene.

Denne analysen av årsaker til dødsulykker viser helt klart at for høy fart kun utgjør en veldig liten andel av årsaken til dødsulykkene. Derfor blir det helt meningsløst at myndighetene står frem og hevder at:

"– Økningen i satsene for forenklet forelegg i 2023 var et engangstilfelle, og bakgrunnen var at en skjerpet reaksjon i form av høyere bøter antas å ha en forebyggende effekt, og at økningen i satsene reflekterer alvorlighetsgraden av trafikkovertredelsene, sa statssekretær Tom Kalsås (Ap) da." (sitat fra VG-artikkel henvist til ovenfor)

Om myndighetene var ut etter en forebyggende effekt for å unngå dødsulykker, ville det, ut i fra deres måte å resonnere på, ha vært mer logisk å øke bøtesatsene med f.eks 3500 %; da ville antall dødsulykker ut i fra deres måte å regne/resonnere på ha blitt redusert til kun 1/35-del av 105, nemlig kun TRE dødsulykker på norske veier i året.

Venter spent på en oppdatering av tråden "NMCU gjør mye bra...", hvor de (NMCU) kan vise til å ha brukt UPs egen statistikk til å overtale myndighetene til å redusere "bøtesatsene" for fartsoverskridelser med f.eks 75%, og heve straffereaksjonen for uoppmerksomhet og førerfeil i forbindelse med trafikkulykker med f.eks 300 %.

MikaNineFive - forelegget du fikk var ikke for å ha kjørt for fort, men for manglende oppmerksomhet på hva som kan "lure i buskene" av politifolk. Se på det som en lærepenge - for manglende oppmerksomhet overfor hvilke farer som lurer i trafikkbildet.

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Men selv om trådstarter fikk 15 i bot eller i tillegg mista lappen ? Kunne han vel glidd innom her og gitt et pip om hva som skjer a.
Kunne skjedd oss alle dette

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

@MikaNineFive bot er jo en ting men mista førerkortet på toppen hvis det var utfallet var trist. Uansett utfall er du velkommen her og helt klart noe som alle kan oppleve.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
MikaNineFive
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r E1

Legg inn av MikaNineFive »

Takk for støtten. Jeg beholdt førerkortet. Fikk 3 prikker. 112 i 80 sone. Jeg lå å banka bak trafikken på Trysilvegen og når vi kom til en rettstrekke blåste jeg forbi. De tok meg rett etter forbikjøringen.

Var ikke en gang klar over at satstene har økt. 15k svir for meg, har ikke så mye inntekt.
Greit med bot, men dette er ikke forholdsmessing i det hele tatt. Nå er det vår tur ja ;)

Ellers koste jeg meg i de svenske skoger. Blitt mer komfortabel i svingene nå. Banka 50 mil de to siste dagene.

Sykkelen går som ei kule og det er hinsides gøy å dra den til 11k RPM i første og andre.

Har dog en liten oljelekkasje ved filteret. Er ikke mye. Skjer kun etter tur. Kan være den gamle O-ringen ble sittende igjen slik at jeg fikk dobbelt, eller at jeg har skrudd til for hardt, eller for løst.

Kjedet mitt er også for løst. Det virker som det blir løsere når jeg har kjørt en god tur. Tenker det er ferdig jeg. Kan være jeg ikke har strammet nok tho, og ikke strammet justeringsboltene nok. Sykkelen rykker og napper i første og andre gir når jeg bremser. Umulig å rulle i første og andre gir under 4k RPM. Kjenner også små napp/rykk når jeg gasser på, spesielt i 2-4k rpm. Må bruke mye clutch ellers er det ikke kjørtbart. Nytt kjede har jeg, drev kommer i posten snart.

Stappet i DB-killeren igomed jeg kjørte inn til Oslo i dag. Blir vell flådd om jeg blir stoppa uten. Var grom lyt uten, men funker med også. Har ingen aning om Delkevic anlegge er lovlig her med db-killer heller. De produseres i England og det sto at anlegge er road legal der, så da regnet jeg med at det går her også.

Politi karen som stoppa meg nevnte ikke anlegge mitt. I vognkortet mitt står det 94DB ved 5k rpm, og delkevic anlegge gir 100-102(med db-killer) ved 60% RPM, høyeste RPM på min er 14k(redline). Jeg klarer ikke det regnestykket. Det låter sinnsykt tøft ut hvertfall, spesielt uten db-killer <3

Dette er anlegget: https://delkevic.co.uk/kawasaki-zx9r-ni ... ption=true

Noen som har peiling?

"MikaNineFive - forelegget du fikk var ikke for å ha kjørt for fort, men for manglende oppmerksomhet på hva som kan "lure i buskene" av politifolk. Se på det som en lærepenge - for manglende oppmerksomhet overfor hvilke farer som lurer i trafikkbildet."

Det stemmer, min egen dumhet der. Jeg veit jo at Trysilvegen ikke noe sted å speede på. Blitt advart av familie som kjører der ofte også. Jaja. Lærepenge indeed. Anyway, storkost meg de siste dagene og er helt forelska i sykkelen min. :yeyeye
Sist redigert av MikaNineFive den 13 jul 2024, 23:18, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Bot men førerkort :thumleft Nyt sommeren på to hjul :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelbokser

MikaNineFive skrev: 13 jul 2024, 23:07
"MikaNineFive - forelegget du fikk var ikke for å ha kjørt for fort, men for manglende oppmerksomhet på hva som kan "lure i buskene" av politifolk. Se på det som en lærepenge - for manglende oppmerksomhet overfor hvilke farer som lurer i trafikkbildet."

Det stemmer, min egen dumhet der. Jeg veit jo at Trysilvegen ikke noe sted å speede på. Blitt advart av familie som kjører der ofte også. Jaja. Lærepenge indeed. Anyway, storkost meg de siste dagene og er helt forelska i sykkelen min. :yeyeye
Fint å se at du ikke er for oppgitt over "VV"'s aktiviteter på veiene -:-)

Ca 25 år etter at jeg tok "MC-lappen", ble jeg tilfeldigvis med i en "klubb" som har sikkerhet, gode kjøreferdigheter og effektiv fremkomst som lære-mål. Det åpnet endel barrierer, med å fokusere på hvilke potensielle farer som lurer i trafikkbildet omkring meg. Å bli oppmerksom på disse gjør primært at jeg har større sannsynlighet for å komme frem uten trafikkuhell, men også raskere. God flyt pga bedre kontroll over sykkelen, i stedet for f.eks overdreven oppbremsing med etterfølgende karaftig akselerasjon for å "ta igjen det tapte".

Å vite hvilke farer som lurer på veiene en kjører på øker både sannsynligheten for å unngå ulykker og ikke-planlagte innhugg i en bankkonto hvis innhold bedre kan brukes til å oppgradere sikkerhektskritiske komponenter på MCen :-)

Fortsett å trives på din MC :-)

Brukeravatar
MikaNineFive

dypen skrev: 13 jul 2024, 23:13 Bot men førerkort :thumleft Nyt sommeren på to hjul :D
Takk det samme :twothumbs:
Gammelbokser skrev: 13 jul 2024, 23:40
Fint å se at du ikke er for oppgitt over "VV"'s aktiviteter på veiene -:-)

Ca 25 år etter at jeg tok "MC-lappen", ble jeg tilfeldigvis med i en "klubb" som har sikkerhet, gode kjøreferdigheter og effektiv fremkomst som lære-mål. Det åpnet endel barrierer, med å fokusere på hvilke potensielle farer som lurer i trafikkbildet omkring meg. Å bli oppmerksom på disse gjør primært at jeg har større sannsynlighet for å komme frem uten trafikkuhell, men også raskere. God flyt pga bedre kontroll over sykkelen, i stedet for f.eks overdreven oppbremsing med etterfølgende karaftig akselerasjon for å "ta igjen det tapte".

Å vite hvilke farer som lurer på veiene en kjører på øker både sannsynligheten for å unngå ulykker og ikke-planlagte innhugg i en bankkonto hvis innhold bedre kan brukes til å oppgradere sikkerhektskritiske komponenter på MCen :-)

Fortsett å trives på din MC :-)
Jeg er ganske forbanna over at det er sånn, tro meg, men jeg gidder ikke syte og klage over det og la det påvirke hverdagen. Det går bare ut over meg selv. Blir avbetaling også glemmer jeg det.

Yep, har sett mye på han her for eksempel https://www.youtube.com/@DanDanTheFireman

masse gode tips der !

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

@MikaNineFive klarer ikke la være å kommentere det med at du har sett mye på han der. I mine øyne det mest rørerete jeg har sett. Greit du ser noe hendelse som kan skje, men hvorfor se på det der å ta lærdom forstår ikke jeg. Duhar vel kjørt bil en stund og lært noe?
Ut i trafikken og lær der. Kjør defensivt og ta lærdom og kjør som at ingen andre ser deg. Ha blikk kontakt på alle som krysser for deg, så går nok dette bra. Moro på 11.000 rpm, jaja, kanskje så går det bra :thumleft

Brukeravatar
Gammelbokser

ErikW skrev: 14 jul 2024, 00:14 @MikaNineFive klarer ikke la være å kommentere det med at du har sett mye på han der. I mine øyne det mest rørerete jeg har sett.
Enig med @ErikW at DanDanTheFireman's video er rørete. Jeg gjennomførte treningsopplegget som vises denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=6ri140voe74. Opplegget til IAM er å la erfarne sjåfører følge etter en mindre erfaren, og ved konstruktiv kritikk vise hvordan man kan kjøre bedre og sikrere. En slags fortsettelse av førerprøven, med et mer avansert læringsmål. Samme prinsipper som gjelder for trening av utryknings-sjåfører.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

MikaNineFive skrev: 13 jul 2024, 23:07 Politi karen som stoppa meg nevnte ikke anlegge mitt. I vognkortet mitt står det 94DB ved 5k rpm, og delkevic anlegge gir 100-102(med db-killer) ved 60% RPM, høyeste RPM på min er 14k(redline). Jeg klarer ikke det regnestykket. Det låter sinnsykt tøft ut hvertfall, spesielt uten db-killer <3
60% av 14000rpm = 8400rpm

Brukeravatar
MikaNineFive

Toalmar skrev: 14 jul 2024, 18:04
MikaNineFive skrev: 13 jul 2024, 23:07 Politi karen som stoppa meg nevnte ikke anlegge mitt. I vognkortet mitt står det 94DB ved 5k rpm, og delkevic anlegge gir 100-102(med db-killer) ved 60% RPM, høyeste RPM på min er 14k(redline). Jeg klarer ikke det regnestykket. Det låter sinnsykt tøft ut hvertfall, spesielt uten db-killer <3
60% av 14000rpm = 8400rpm
ja, men hvor mye er da DB nivået på delkevic anlegget på 5500RPM, som er brukt til måling i vognkortet mitt. Vet ikke om det går ann å regne ut eller om det må testes.

Svar