2024 BMW R1300 GS Adventure

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av lazyboy »

Bjerknez skrev: 16 jul 2024, 01:12
Omdal skrev: 16 jul 2024, 00:53 Tja synes den ser tøff ut. Men mann må nåkk bli vandt med utseendet litt over tid. Og det er nåkk en fantastisk mc. MEN at den produseres i Kina er et større problem for meg. meget Skuffende
Kina? Seriøst? :O
Som alle andre produsenter har nok hovedsete i Tyskland god kontroll på hvem som produserer for dem være seg Kina eller andre land.
Triumph produserer i Uk , Brasil og Thailand.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

Har i utgangspunktet ikke noe i mot Kina vedrørende kvalitet så lenge oppdragsgiveren stiller høye krav samt kvalitetssikrer.

Med å produsere i Kina kan det bli lettere for grådige fisker og fire litt på disse kravene hvis slipsknuten strammes…

Kineserne kunne sikkert gjort dette neeeesten like godt for halve prisen… men vi betaler like mye eller mer for varene. Så hvem sitter igjen med fortjenesten og hvem kjøpet et produkt som er like dyrt eller dyrerer enn før som igjen sitter igjen med svarteper i værste fall?

At dem lager et ikon av en sykkel som GSA i Kina synes jeg blir feil av BMW.

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av lazyboy »

Jo da, ser den. Men allt handler om penger. så ønsker vi forandring kan vi jo slutte og handle billig fra Temu, EBay ,Ali baba osv.
Men det gjør vi ikke, det er jo så billig :D
Motorbransjen tenker nok som oss, men har noe mere kontroll enn produsenten av den kreftfremkallende tupppevareboksen man kjøpte for en billig penge fra Temu :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 16 jul 2024, 20:13 Jo da, ser den. Men allt handler om penger. så ønsker vi forandring kan vi jo slutte og handle billig fra Temu, EBay ,Ali baba osv.
Men det gjør vi ikke, det er jo så billig :D
Motorbransjen tenker nok som oss, men har noe mere kontroll enn produsenten av den kreftfremkallende tupppevareboksen man kjøpte for en billig penge fra Temu :thumleft
Handler jeg fra Temu er det vertfall JEG som sitter igjen med en fortjeneste og ikke en mellom mann. Da kan man velge å ta risikoen selv.

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av lazyboy »

Ja der ser du, slik tenker motorbransjen også😀. Men dem har garanti og kjøpslov og forholde seg til. Derfor tror jeg produksjonslandene spiller liten rolle. Men nå har jeg sporet helt av, så nå er vi enig i at Gsa er verdens beste mc og lar det bli med det😂

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 16 jul 2024, 20:24 Ja der ser du, slik tenker motorbransjen også😀. Men dem har garanti og kjøpslov og forholde seg til. Derfor tror jeg produksjonslandene spiller liten rolle. Men nå har jeg sporet helt av, så nå er vi enig i at Gsa er verdens beste mc og lar det bli med det😂
Har aldri sagt at GSA er en dårlig sykkel. Jeg liker den bare ikke :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av dypen »

Litt lesestoff om R1300 GS Adventure …

https://www.advrider.com/bmw-r1300-gs-adventure/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg har selv en BMW mc, men må innrømme at denne R1300´n ikke tiltaler meg hva gjelder utseende.
Klumpete, kantete og ser ut som noe fra "Transformers" syns jeg da.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 17 jul 2024, 00:52 Jeg har selv en BMW mc, men må innrømme at denne R1300´n ikke tiltaler meg hva gjelder utseende.
Klumpete, kantete og ser ut som noe fra "Transformers" syns jeg da.
Utsende er selvsagt en smakssak. Noen liker kantete design mens andre vil ha mer runde linjer etc. poenget mitt var egentlig selve sammensettingen når jeg ser sykkelen uten sidevesker. Da ser det jo nærmest ut som du kjører en boss hoss....

MED sidevesker blir geometrien mer riktig, men allikevel liker jeg ikke utseendet. Da vil jeg si den gamle modellen ser bedre ut. Men hvem bryr seg. Jeg skal uansett ikke ha en slik :thumleft

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 613
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Canutus »

Nå er vel ingenting tilfeldig av det som dukker opp på fb-feeden, men kom over denne sammenligningen.
Må si eg tviler litt, men kan vel heller ikke bare fornekte det.

https://www.facebook.com/share/r/ZfjdQgKEBAWoyxev/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

Canutus skrev: 21 jul 2024, 19:34 Nå er vel ingenting tilfeldig av det som dukker opp på fb-feeden, men kom over denne sammenligningen.
Må si eg tviler litt, men kan vel heller ikke bare fornekte det.

https://www.facebook.com/share/r/ZfjdQgKEBAWoyxev/
Tja... var vel ikke så høy hastighet her? Er jo på topp disse RR syklene yter mest. Bimmern har like mye eller moment langt nede som kanskje gjør den mer brukanes i lavere hastigheter. En erfaren fører klarer nok å takle den ekstra vekten ganske bra.

Hadde dette vært på en roadracing bane hadde nok RR sykkelen parkert Bimmern når man når opp mot 300km/t på oppløpssiden, samt får spilt mer på høyere turtall etc.

Men igjen... man skal heller ikke tro på alt man ser, men at det er plausibelt? Tja... kanskje? En GSA 1300 er jo ikke akkurat noen sinke. Den veier ned mot 250kg. Uten alt utstyret? Kun 50ish kg. Ker enn RR sykkelen...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av FredrikE24 »

M1000XR er vel knapt ute av første gir.

Etter å ha ligget bak en kompis i utallige hårnåler, så er det utrolig hvor potent en tosylindret sak er på vei ut. Så kommer min rekkefire til sin rett først når neste hårnål kommer.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av GSXR-Erling »

Får vel ny motor hver 90000km denne da 😆 👅
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

Det understreker bare dte jeg alltid har ment om disse RR syklene. Disse funker best på bane. På landeveien i moderate hastigheter kan man nok lett holde følge med en RR sykkel med en MT09 eller Street Triple RS også. Sett at førerne er like gode.

På bane hvor man hele tiden kan ligge å jage turtall og mass effekt er det nok RR sykkelen som er sjefen.

Derfor foretrekker jeg personlig moment fremfor toppeffekt. Gjerne begge deler, men da blir det fort dyrt og tungt.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av GSXR-Erling »

Jeg liker ikke GS motorene, skal sies at jeg ikke har prøvd den med utblåset ned. Har kjørt en annen i samme kategori siden juni 22, ikke all verdens langt, men 16000km, XT1200Z -11.
Alt vel og bra, men...jeg liker en mer aktiv kjørestil enn hva denne og GS'er klarer å gi meg "uten å riste i filler" før det skjer noooe 😆 ...derfor, kjøpte jeg en MT10SP -17 på lørdag. Kjørt ca 50 mil siden da, på svingete vei med passe lite trafikk, og herrejemmini hvor digg!!!
Folk er forskjellige.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Svar