Merkelig oppførsel (BMW f750GS)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Plastrakett_71
Motorsykkelen din: BMW f750GS

Merkelig oppførsel (BMW f750GS)

Legg inn av Plastrakett_71 »

Heisann godtfolk!
For et par måneder siden kjøpte jeg en BMW f750GS som er knapt ett år gammel.
Den har alt hva et hjerte kan begjære og litt til. Herlig å kjøre, og passer en middelaldrende kropp mye bedre enn den forrige sykkelen (som forøvrig står under presenning i garasjen og venter på å bli solgt - men det er en helt annen historie).

Problemet/problemene er som følger: sykkelen har keyless-go teknologi og fjernkontrollen bruker et CR2032 batteri.
Jeg byttet batteri etter en måneds tid fordi det kom opp varsel på instrumentpanelet om at batteriet var dårlig og at dette førte til redusert funksjonalitet. Under 14 dager senere får jeg samme melding. Sjekker da spenning på CR2032 batteriet, og det viste så vidt under 3V.
I tillegg til dette, så har har sykkelen et nødsamtale-system som av en eller annen grunn nå har begrenset funksjonalitet.
Jeg har spurt tidligere eier om det er noe slags abonnement på denne funksjonen, og det er ikke det...

Jeg skal sende en e-post til MC Oslo (der sykkelen ble kjøpt inn i fjor), men lurte på om det er noen kloke hoder her på forumet som har vært borti dette, eller har noen ideer om hva dette kan komme av?

På forhånd takk for svar :-)
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Re: Merkelig oppførsel (BMW f750GS)

Legg inn av dypen »

Det beste rådet vil være å kontakte merkeforhandler for å løse problemet på en så ny sykkel, regner med du ikke lagrer nøkkel i nærheten av sykkel’n når det er keyless. Lykke til og håper du får rask time, alternativ kan være MC Huset Nydal :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Plastrakett_71

dypen skrev: 18 jul 2024, 12:14 Det beste rådet vil være å kontakte merkeforhandler for å løse problemet på en så ny sykkel, regner med du ikke lagrer nøkkel i nærheten av sykkel’n når det er keyless. Lykke til og håper du får rask time, alternativ kan være MC Huset Nydal :D
Takk for svar dypen
Nøkkelen oppbevares i huset når jeg ikke er ute på tur.
Nå skal sykkelen uansett inn på 10k service i starten av august, så jeg skal be de se på dette da, men ville bare høre om noen andre hadde vært borti tilsvarende problematikk.
Uansett; sykkelen fungerer ellers knirkefritt og er en drøm å kjøre :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Nomade
Motorsykkelen din: Honda NC750XD

Legg inn av Nomade »

Har du to keyfober(nøkler)? Er det samme problemet på begge?
Evt prøv å bytte batteri igjen, kan være at du har satt i et som ikke var bra eller gammelt.

Brukeravatar
Plastrakett_71

Nomade skrev: 18 jul 2024, 15:07 Har du to keyfober(nøkler)? Er det samme problemet på begge?
Evt prøv å bytte batteri igjen, kan være at du har satt i et som ikke var bra eller gammelt.
Har en keyfob. Batteriet var/er splitter nytt. Tok det ut av pakken og sjekket spenningen før jeg satte det i.

Jeg har svart belte i google-fu, men i dette tilfellet må jeg dessverre innrømme nederlag. Har ikke funnet noe fornuftig på verdensveven :-k . Tar det med verkstedet når sykkelen likevel skal på service.

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

Jeg har opplevd at nyinnkjøpte CR2032 batterier bare har holdt en kort stund. Da var det antagelig en serie batterier som ikke holdt mål. Det var andre som også rapportere det samme på samme tid.

Det kan godt hende at et nytt batteri av anerkjent merke kan løse problemet.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
Karoda
Motorsykkelen din: Honda Valkyrie F6C 1520cc 1999, BMW R1150R Rockster, 2004

Legg inn av Karoda »

Jeg kjøpte et rimelig batteri til min KeyFOB, men måtte bytte til dyrere og mer anerkjent merke. Fungerte da med en gang. Dette er riktignok på bilen, men BMW det også.
Kai R:
The World is Flat

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg bruker mengder av CR2032, CR2025 og CR2016, freshe batterier av den sorten måler oftest mellom 3,3 til 3,5 rett ut av pakken og ubelastet.
Litium-batterier har også en utladningskurve som er veldig ulineær, de holder grei spennng til det begynner å nærme seg slutten, så endres det plutselig og stuper.
Jeg har den litt større broren F850GS og har to ganger opplevd feilmelding på SOS systemet, lenge siden men det har gått over av seg selv begge gangene.
Fikk beskjed om hos MC Oslo hvor jeg kjøpte den fabrikkny at det SOS systemet bruker satelittkommunikasjon og ikke mobilnettet.
At det også noen ganger kunne være problemer med det systemet, det har neppe noe med batteriet i keyfob´n å gjøre.
Som det blir sagt her, kjøp f.eks. en pakke med Duracell CR2032 og se på datoen på pakken i butikken, antagelig størst sjans å få ferskvare på steder som har litt omsening av batterier.
Opplever egentlig ganske ofte at de knappecellene er dårlige selv om de er nye.
Ellers så har du jo flere år igjen av garantien.

OttoL
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Legg inn av OttoL »

har opplevd det samme selv med keyless uniten, nytt batteri varte bare en kort stund før melding kom igjen. Satt bare inn nytt batteri og så var det ok. Konkluderte med dårlig batteri allerede ved kjøp og så meg fornøyd med det..holdt i ett år nå

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Karoda skrev: 18 jul 2024, 19:27 Jeg kjøpte et rimelig batteri til min KeyFOB, men måtte bytte til dyrere og mer anerkjent merke. Fungerte da med en gang. Dette er riktignok på bilen, men BMW det også.
Samme erfaring her med batterier til bilnøkkel, stor variasjon på levetid.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Plastrakett_71

Tusen takk for alle svar :twothumbs:
Det er så vanvittig kult (og betryggende) å kunne stille spørsmål her på forumet uten å bli «tygd i filler» som man kan oppleve på andre platformer.

Når det gjelder sos-systemet; det kan hende det ramler ut fordi sykkelen står i garasjen når den ikke er i bruk *hmm…* :-k Jeg visste faktisk ikke at den var linket mot satellitter, men det gir jo mening.

Batterier går unna i alle andre duppeditter, så da skal jeg forsøke å få tak i ferske batterier og holde et øye med det ja :twothumbs:

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Fra min forrige GSA 1250 kjenner jeg igjen det du beskriver, gikk endel batterier det første året, men etter 40k service blei det bedre, om det er noe software som gir alarm? vet ikke. Var dog aldri ute for at nøkkel ikke virket.

Feilmelding på SOS systemet har jeg også hatt med jevne og ujevne mellomrom, det skyldes ofte at sim-kortet eller hva det nå er som holder kontakten med omverden mister dekningen eller en annen software hickup. har bare slått av tenning, og startet opp igjen så er det i orden.

Ellers er det en flott sykkel mdu har fått deg der
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Plastrakett_71 skrev: 18 jul 2024, 20:57 Når det gjelder sos-systemet; det kan hende det ramler ut fordi sykkelen står i garasjen når den ikke er i bruk *hmm…* :-k Jeg visste faktisk ikke at den var linket mot satellitter, men det gir jo mening.
Han sa så ekspeditøren på verkstedmottaket at det var satelittkommunikasjon, SOS systemet vet jo også posisjonen din for det er jo full utrykning om man kræsjer og ikke avbryter med å trykke på knappen innen 10 sekunder eller hva det er for noe... Det virker helt uavhengig av mobilen/connected appen.
Så det er nok posisjonering via satelittkommunikasjonen vil jeg tro.
Tror ikke jeg har fått noe feilmelding ved oppstart på det der siden første sesongen, i hvert fall ikke noe i år så det kan hende at det også har vært noe de har fikset litt på med software oppdatering, f.eks. noe timeout terskelverdier, vet ikke.
Fornøyd med sykkelen i hvert fall, spesielt etter små justeringer med tilbehør.

Svar