Erfaringer med ettermarkeds-seter
- BC45
- Innlegg: 617
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Erfaringer med ettermarkeds-seter
Etter at jeg byttet ut min R1250RS med en nyere R1250R med oppvarmet sete, blir jeg mye fortere støl i baken. Jeg vet ikke om setet er hardere pga av at det er oppvarmet eller hva det er. Jeg vurderer å investere i et Wunderlich sete eller kanskje et annet merke for å se om det kan hjelpe.
Har noen av dere erfaring med seter fra Wunderlich eller andre merker. Er det verdt å betale 6-7000 kr for et ettermarkedssete?
Har noen av dere erfaring med seter fra Wunderlich eller andre merker. Er det verdt å betale 6-7000 kr for et ettermarkedssete?
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7073
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Erfaringer med Wunderlich seter
Har ingen erfaring med comfort seter. På KTM 1290’n hadde jeg PowerParts sete med varme uten å ha noe bedre erfaring med det vs originale seter på andre sykler, på de to siste syklene har justering av sete gitt meg bedre resultat eller bedre sittestilling sammenlignet med PowerParts sete. Både på K1600’n og 1250’n har jeg løfta sete på max i forkant og lavt bak som gir større flate å sitte på samtidig som du slipper å føle du sitter i nedoverbakke som blir slitsomt i lengden.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Det er sannsynligvis sittestillingen som gjør det. Sitter mer rett opp og ned på R1200R minnes jeg.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Mulig et par kontroversielle tips, men likevel.
Så... hva med:
1. en sauskinnsfell oppå originalsalen? MAnge mener dette hjelper, Brukte dette selv på en Europatur i 2016 og flere utenlandske motorsykler anbefalte meg å fjerne det fra sykkelen ved overnatting og ved lengre perioder på dagtid om jeg skulle befinne meg utenfor sykkelens synsvidde i lengre perioder. Hvorfor? Jo, fordi disse visstnok noe mange MC-folk svært gjerne vil ha...
2. En ekstra boxer utenpå underbukse/boxer. Altså to underbukser, rett og slett, før man trer på seg kjørebuksa.
Gjør underverker for mange, meg selv inkludert.
Å kjøpe en dyr ettermarkedssal kan fort ende som et bomkjøp. Mens andre har vært heldig. Men om du er en av dem, vet man jo aldri på forhånd...
Så... hva med:
1. en sauskinnsfell oppå originalsalen? MAnge mener dette hjelper, Brukte dette selv på en Europatur i 2016 og flere utenlandske motorsykler anbefalte meg å fjerne det fra sykkelen ved overnatting og ved lengre perioder på dagtid om jeg skulle befinne meg utenfor sykkelens synsvidde i lengre perioder. Hvorfor? Jo, fordi disse visstnok noe mange MC-folk svært gjerne vil ha...
2. En ekstra boxer utenpå underbukse/boxer. Altså to underbukser, rett og slett, før man trer på seg kjørebuksa.
Gjør underverker for mange, meg selv inkludert.
Å kjøpe en dyr ettermarkedssal kan fort ende som et bomkjøp. Mens andre har vært heldig. Men om du er en av dem, vet man jo aldri på forhånd...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Jeg har et wundelicht sete til min gsa. Vi er ikke bestevenner for og si det sånn. Har hatt mange forskjellige ettermarkedet seter som har vært topp, men for rompa mi er wunderlicht eller orginal sete same shit.
Corbin, Russel, sargent og flere andre har vært helt topp. Kommer nok helt Ann på rompa som skal bruke det.
Corbin, Russel, sargent og flere andre har vært helt topp. Kommer nok helt Ann på rompa som skal bruke det.
- BC45
- Innlegg: 617
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Ja, sitter mer oppreist nå, så får trykket et litt annet sted. Kan være det som er grunnen.FredrikE24 skrev: 20 jul 2024, 19:14 Det er sannsynligvis sittestillingen som gjør det. Sitter mer rett opp og ned på R1200R minnes jeg.
- BC45
- Innlegg: 617
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Saueskinnsfell kan jo være verdt å prøve. Har til og med en hjemme jeg kan dele opp og tilpasse. Det blir mer for transportetappene antar jeg, hvor man sitter mer statisk på samme plassen på setet. Prøvde med sykkelshorts her forleden. Det hjalp ikke noe særlig. Kanskje det hjelper å trene mer i stedetAJ skrev: 20 jul 2024, 19:23 Mulig et par kontroversielle tips, men likevel.
Så... hva med:
1. en sauskinnsfell oppå originalsalen? MAnge mener dette hjelper, Brukte dette selv på en Europatur i 2016 og flere utenlandske motorsykler anbefalte meg å fjerne det fra sykkelen ved overnatting og ved lengre perioder på dagtid om jeg skulle befinne meg utenfor sykkelens synsvidde i lengre perioder. Hvorfor? Jo, fordi disse visstnok noe mange MC-folk svært gjerne vil ha...
2. En ekstra boxer utenpå underbukse/boxer. Altså to underbukser, rett og slett, før man trer på seg kjørebuksa.
Gjør underverker for mange, meg selv inkludert.
Å kjøpe en dyr ettermarkedssal kan fort ende som et bomkjøp. Mens andre har vært heldig. Men om du er en av dem, vet man jo aldri på forhånd...

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Sykkelshorts tror jeg du glatt kan glemme.BC45 skrev: 20 jul 2024, 22:12 Prøvde med sykkelshorts her forleden. Det hjalp ikke noe særlig. Kanskje det hjelper å trene mer i stedet![]()
Flere har prøvd og det funker ikke.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Jeg kjøpte en vanlig sykkelshorts på XXL, prøvde den en tur og det var null forbedring så den gikk rett i skuffa. Men helt på tampen av fjorårets sesong kom jeg over denne på Ali: https://www.aliexpress.com/item/1005005036747400.html
Husker ikke helt hvorfor jeg valgte akkurat denne, men trolig var det en eller annen anbefaling som gjorde det. Den er billig og har større pads som går lenger bakover.
I år har jeg brukt den nesten hver tur og føler jeg holder ut lengre i salen med den på. Den er også luftig og ser foreløpig ut til å være av bra kvalitet.
Så det går an å prøve, ikke det helt store tapet om den ikke er noe for deg

- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Min erfaring er hvertfall at man fort får tresmak om salen blir for smal, og/eller at bakenden tar hele vekta av deg.
Jeg hadde faktisk god virkning av en skinnfell på Jawaen jeg hadde. Både med tanke på vinterfrost og tresmak. Der satt man rett på baken.
På BMWen flytter jeg meg frem og tilbake på setet etterhvert som jeg kjører. Det funker. Det er dog kun når man kjører veldig langt at man kjenner på det behovet. Mye av årsaken er nok at jeg ikke sitter på baken med hele vekta primært.
Jeg hadde faktisk god virkning av en skinnfell på Jawaen jeg hadde. Både med tanke på vinterfrost og tresmak. Der satt man rett på baken.
På BMWen flytter jeg meg frem og tilbake på setet etterhvert som jeg kjører. Det funker. Det er dog kun når man kjører veldig langt at man kjenner på det behovet. Mye av årsaken er nok at jeg ikke sitter på baken med hele vekta primært.
- BC45
- Innlegg: 617
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Fant denne på Biltema. Ser jo nesten ut som den er lagt for mc-seter. Skal prøves ut i hvert fall. https://www.biltema.no/hjem/innredning- ... 2000061632
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Her er lammeskinnsfellen jeg brukte på Europaturen i 2016.BC45 skrev: 21 jul 2024, 01:47 Fant denne på Biltema. Ser jo nesten ut som den er lagt for mc-seter. Skal prøves ut i hvert fall. https://www.biltema.no/hjem/innredning- ... 2000061632
Tilfeldighetene ville ha det til at fargen på skinnfellen var omtrdent identisk med fargen på originalsalen til min forrige 1290.
Sydde på et par strikker for best mulig feste slik at fellen lå stødig på salen og som samtidig fungerte som en enkel tyverisikring:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BC45
- Innlegg: 617
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Jeg kjørte en del mil på saueskinn i dag og jeg ble merkbart mindre støl i baken enn vanlig. Absolutt et veldig godt tips! Tenkte jeg skulle prøve med dobbelt lag saueskinn en dag også bare for moro skyld.
Jeg la bare fellen løst oppå setet, men er nok lurt å feste den. Strikker så jo veldig enkelt og greit ut
Jeg la bare fellen løst oppå setet, men er nok lurt å feste den. Strikker så jo veldig enkelt og greit ut

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Her et bilde fra turen i 2016:BC45 skrev: 21 jul 2024, 21:02 Jeg kjørte en del mil på saueskinn i dag og jeg ble merkbart mindre støl i baken enn vanlig. Absolutt et veldig godt tips! Tenkte jeg skulle prøve med dobbelt lag saueskinn en dag også bare for moro skyld.
Jeg la bare fellen løst oppå setet, men er nok lurt å feste den. Strikker så jo veldig enkelt og greit ut![]()

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BC45
- Innlegg: 617
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Koselig
Og fellen kledde sykkelen 


- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Har både på BMWen og Jawaen bare bretta kantene på fellen under salen og smetta den på plass. Det har holdt i massevis.
- BC45
- Innlegg: 617
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
Da er Biltema-fellen montert. Det holdt å bare brette den under setet i forkant, så jeg slapp å sy fast strikker. Kjenner jeg må jobbe litt med forfengeligheten, da jeg er litt usikker på om sykkelen ble litt vel "hårete" 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 25 jul 2024, 09:47
- Motorsykkelen din: Fantic Caballero 500 Rally 2021, Cagiva Gran Canyon 1999
- Bosted: Stavanger
Re: Erfaringer med ettermarkeds-seter
I motsetning til det du skriver AJ har jeg veldig bra erfaring ved bruk av sykkelshorts på lengere turer, (men det må være sagt at jeg sykler mye også).
Kjøpte også en del år tilbake en Corbin erstattningssal for en Suzuki Bandit 1200 og den var 100x bedre enn originalen, men ellers er jeg enig det er regn lotto spill om det er suksess eller ikke.
Load pipes don't save lives, they just piss people off!