Endelig min tur - men utstyr?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Endelig min tur - men utstyr?

Legg inn av kjland »

Hei og takk for innslipp til forum.

Jeg er da en mann på hele 42 år som bor uten for Bergen, som nå endelig skal få på plass siste bokstaven i førerkortet(litt snikskryt der), etter at regjerningen(kona) endelig har sagt: du må få lov til noe du og :lol

Har i dag bestilt intensiv opplæring på en kjøreskole i Bergen, og de har sagt at jeg kan låne kjøreutstyr der men hjelm bør jeg holde selv.

Nå går jeg meg vill i leverandører, størrelser og type utstyr, da jeg er en mann som trenger litt større kjøreutstyr.

Jeg er jo så heldig at jeg bor utenfor Bergen og som kjent så er det svært ofte regn og elendig vær her.
Kan og nevne at jeg er en av de som bruker briller og er blitt anbefalt åpningshjelm av kollegaer.

Hva trenger jeg? Hvor begynner jeg?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Endelig min tur - men utstyr?

Legg inn av AJ »

Velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Og gratulerer med godkjenning fra regjeringa :knegg. Og masse pågangsmot for å oppfylle MC-drømmen :crazy: !

Det første og viktigste hva gjelder utstyr er naturligvis det som er påbudt, nemlig en hjelm. Og den bør sitte godt uten å være ubehagelig.
Så mener jeg det er viktig med gode hansker siden hendene er det første man tar seg for ved en evt. velt på MC. Nye hjelmer i dag er i all hovedsak tilpasset brillebrukere.

Så er det kjøreklær med beskyttelsesdetaljer og gjerne også godt med luftåpninger slik at man ikke "koker bort i kålen" på skikkelig hete sommerdager.

Ryggskinne er viktig, enten egen eller en man putter i ryggskinnlomma på kjørejakka.
Mange vil også anbefale airbarvest, som jeg selv ikke har noen erfaring med. Men det det er andre her på forumet som har.

Og til slutt et par gode kjørestøvler. Godt utvalg i MC-butikker og ikke minst på nett.

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Ta deg ein tur til Åsane, der er vel dei fleste, Yamaha, HD Bergen, Team mc, Ride, Bergen mc senter, Mc Utstyr, kan prøve og finne noko som passe.

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

AJ skrev: 22 jul 2024, 19:53 Velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !
[…]
Nye hjelmer i dag er i all hovedsak tilpasset brillebrukere.
Som brillebruker selv kan det godt være at hjelmene er tilpasset brillebrukere, men de har ikke passet meg med mine briller/meg. Jeg hadde til og med hjelm med i brillebutikken for å finne briller som passet ‘brillehjelm’ - løsning : åpningshjelm som jeg tar på og av uten å ta av brillene.

Ta med brille (sikkert ikke vanskelig) og prøv hjemer. Se om det er lett å få DINE briller inn i hjelmen rundt DITT hode.

Og selvfølgelig velkommen til mcsiden. Kos deg med å ta lappen og kjøre mc etter bestått lapp

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Enig med AJ, hjelm, hansker og støvler 1.pri så får du se hva du har igjen til bukse/jakke. Og en bra ryggskinne om den som følger med jakka ikke er all verden (ofte tilfelle) :thumleft Har gått over til såkalte adventure støvler til asfaltbruk, er litt kraftigere så beskytter litt bedre enn touringstøvler om uhellet er ute.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Velkommen :twothumbs:

Brillebruker her også, har du tynne brillestenger som jeg har er eneste løsningen åpningshjelm hvor du tar på hjelmen med brillene på. Har du litt stive robuste brillestenger ble ikke resultatet bedre for min del, med helhjelm kan jeg sette på plass brillene etter at hjelmen er på men brillestengene blir aldri liggende der de skal. De blir liggende over ørene eller utenpå ørene. Er det bare jeg som har disse problemene med briller … :D

Derfor er åpningshjelm best for meg :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Om du går all inn, kjøp fra øverste hylle. Schuberth C5 eller Shoei Neotec på hjelm.
På kjøredress velger du Rukka eller Klim siden du bor i Bergen. Du kan ellers kjøpe noe langt billigere å dra på deg en regndress istede, men det er jo litt styr?
Ryggskinne er lurt, ellers gode støvler og hansker.

Prøv å se for deg hva du vil med livet som motorsyklist. Ingen vits å kjøpe utstyr som holder deg komfortabel hele dagen i pøsregn når du kun kjører korte turer i finvær.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Jeg har fått tak i alt utstyret mitt på finn.no, noe som "Gis bort" og annet til svært lav pris i forhold til nypris. Der er mye rimelig på finn men vær obs på at størrelsene på MC-klær og støvler i beste fall er misvisende... Skinndressen min var så stort nummer at jeg ikke en gang vurderte den men noen sparket meg bak og ba meg stikke å se på den en mil unna og den passet helt supert. Støvlene er vel 3 nummer større enn de jeg vanligvis bruker men jeg har bare plass til tynne sokker i de... Finn.no kan være en rimelig start og for å samle erfaring uten å tømme kontoen.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Trenger ikke regndress selv om du kjøper noe billigere enn Rukka og Klim. Kommer selv aldri i verden til å kaste bort penger på dette, når Richa lager noe som er like bra! Kr 12.900,- for min Richa Goretex dress. Holdt meg knusk tørr i 5 år nå :twothumbs:

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

God morgen og velkommen til forumet.
Jeg vil bare støtte opp om det ErikW sier. Gå rett på kvalitet og gjør gjerne som SveinHa, kjøp pent brukt. Jeg gikk den "kostbare" veien og startet med noe jeg trodde var bra og endte opp med KLIM som mitt tredje sett. Trenger ikke regn tøy over KLIM.
Yamaha XJR 1300

OttoL
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Legg inn av OttoL »

ErikW skrev: 23 jul 2024, 00:01 Trenger ikke regndress selv om du kjøper noe billigere enn Rukka og Klim. Kommer selv aldri i verden til å kaste bort penger på dette, når Richa lager noe som er like bra! Kr 12.900,- for min Richa Goretex dress. Holdt meg knusk tørr i 5 år nå :twothumbs:
Der er jeg enig, kjørt Richa i alle år og helt i toppen. :twothumbs:
Pris på Klim og Rukka kan ikke forsvarers lenger med så mye bra på makedet som det er nå. :mc1

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Velkommen og lykke til på veien videre!

Må egentlig si meg enig med omtrent alle her siden alle har gode poenger. Jeg startet med jakke og bukse på tilbud som kostet rundt 2500,- tilsammen og de holdt meg tørr og fin i tre år før jeg oppgraderte til Klim Carlsbad. Carlsbad er langt i fra det dyreste man får av Klim, men fortsatt priset et godt hakk over mange andre. Det veier også vesentlig mindre enn alt annet jeg har prøvd, samtidig som at det er vanntett og godt ventilert. Har kjørt med det i alt fra et par plussgrader til nesten 40.

Med mindre du har lyst til å bruke tid på å bestille på nett og ev. styre med retur dersom ting ikke passer så ender det gjerne med at man kjøper det som er å oppdrive innenfor en edruelig rekkevidde. Et par generelle pointers dog:

Forskjellige hjelmer er ofte tilpasset forskjellige hodeformer så selv om man får anbefalt et merke så er det ikke sikkert de har god passform til akkurat deg. Her er det bare å prøve seg frem. Schuberth og Shoei er kjente og gode hjelmer, men jeg vil også slå et slag for HJC som jeg har kjørt med hele tiden og er strålende fornøyd med.

Når det gjelder jakke og bukse så er det mange gode og kjente aktører - Richa, Rukka, Klim, Rev'it, Lindstrands/Halvardssons, Oxford, Alpinestars, Dainese, m.m. - så det går i stor grad på hva som selges i nærheten og hva det skal brukes til + personlige ønsker. Noen vil ha klær med uttagbare trekk (for varme og/eller vanntetthet) mens andre - som meg - vil ha det så enkelt som mulig og kjører laminert Goretex (Goretex-alternativer er også minst like bra). Andre igjen har med seg et ekstra sett med regntøy til å trekke over.

Med hansker liker jeg å ha minst to par: Et par godt ventilerte sommerhansker og et litt tykkere par med vanntette for dårlig vær og lavere temperaturer. Har du sykkel med varmeholker kan du gjerne slippe unna med noe litt tynnere.

I min erfaring trenger man kun ett par støvler. Mine er både vanntette og lufttette, men det går helt fint. Enkelte foretrekker kanskje et eget par med "sommerstøvler", men det har ikke jeg kjent behovet for. Med både støvler og hansker så er det i stor grad de samme aktørene som på jakker og bukser.

Jeg vil også anbefale en buff. Jeg har flere, bl.a. en litt tykkere "helårsbuff" og noen veldig tynne som jeg bruker når temperaturen er mot slutten av 20-tallet og opp.

Personlig er jeg også stor tilhenger av teknisk undertøy der det er praktisk, dvs. jeg har bare ei olabukse under når jeg kjører til/fra jobb, men når jeg skal på "tur" - om det så bare er en kveldstur - og ikke forventer at kjørebuksa skal av før jeg er hjemme igjen, så drar jeg på base layer fra Knox. Som oftest bare underdelen da det er mye mer behagelig enn å sitte i bare undertøyet under kjørebuksa, men overdelen kan jeg også ha på så lenge det ikke er kjempevarmt. I tillegg til at man får et lag mellom kjøredressen og huden så trekker disse også til seg fuktighet slik at man føler seg mindre klam og svett, som igjen også gir en kjølende effekt når man er i bevegelse. Jeg endte opp med Knox som er et merke spesifikt for MC, men det funker også like fint med andre alternativer. Mange liker også ull, f.eks. fra Brynje.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Vedr hjelm så er jeg strålende fornøyd med min LS2 Valiant II åpningshjelm. Lett å ta av/på med briller og godkjent for bruk åpen når været tilsier at det er gunstig.

Mange omtaler på nett, her er en tilfeldig valgt: https://www.webbikeworld.com/ls2-valian ... et-review/
Bilde
Sist redigert av SveinHa den 23 jul 2024, 10:12, redigert 1 gang totalt.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Rart det der. Min Ata Fury kjøredress fra Sharkspeed har holdt vannet ute siden jeg kjøpte den. Dressen kostet 2.500 kroner. Bakdelen er at den er veldig varm. Dog en fin dress og vurdere til vår og høstturer.

Resten av året kjører jeg PMJ MC denim jeans og Halvarrson skinnjakke. Hjelmen jeg bruker er Schuberth C4 Pro og dyre Goretex hansker har jeg kistet fullstendig troa på etter å ha eid lt fra Rukka, til andre kjente merker. Bare driten alt sammen og man må nesten beregne å kjøpe et par hver sesong.

Har du varmeholker, kommer du langt med såkalte sommerhansker. Dem er luftige og deilige sommerstid og blir dem våte, så tørker dem fort. 10 mil i oppholdsvær og varmeholker på så er dem tørre igjen.

GoreTex hanskene jeg har hatt (absolutt alle sammen) har i hovedsak ett problem. Innerforet klumper seg eller revner og dem er IKKE vanntette hvis man kjører i mue regm. Enten det eller så er det kondens eller andre ting som gjør at dem blir klamme/våte inni. Det tar også lang tid før dem tørker. Har du GoreTex hansker så ta med et ekstra par på tur.

Jegbhar hatt 6 par med dyre GoreTex hansker. De beste er de jeg hadde nå sist som er Rukka, men nå begynner også inneforet i disse å klumpe seg. Dem kostet 2.600 kroner og varte i ca. 2 år.

Kjøp noen billigere hansker og gjerne sommerhansker å tre heller over en vanntett vott ved behov er min mening.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Når det gjelder hjelm, så vil jeg si at man får det man betaler for. Jeg sleit ut min Schuberth C3 Pro i løpet av 6 år. Da hadde jeg vært gjennom 4 visir, solvisiret røk i mekanismen på slutten, visirmekanismen byttet jeg to ganger, hele skallet på hjelmen flekset.
Godt brukt og jeg var svært fornøyd med den.

Så valgte jeg å kjøpe en passasjerhjelm for noen år siden, en HJC helhjelm med solvisir, pinlock og greier til 2500,- På et par korte prøveturer synes jeg det var en fin hjelm. Denne ble imidlertid tatt i bruk som en "ventehjelm" ifjor. Først da jeg begynte å bruke den hver dag forsto jeg hvorfor den er billigere. Hvor bred synsvinkel man får ut av hjelmen(smalt på HJC), hvordan hjelmen fungerer i ulike vinder og hastigheter(støy, krefter på nakken etc.), hvordan regndråper (ikke) blåser av visiret i fart. Jeg begynte å mislike den sterkt i mangel på de små detaljene som gjør Schuberth så bra.

Jeg valgte å kjøpe en ny ventehjelm på finn.no en litt eldre Schuberth S2 sport(gammel versjon med D-ring) som var brukt kun en tur til 250,-. Et røverkjøp, for en hundrelapp fikk jeg kjøpt Schuberth SRC systemet og fikk satt inn.

Denne hjelmen har jeg vært veldig fornøyd med inntil jeg kjørte på sommerferie i år. Åpningshjelm er veldig praktisk, S2 Sport har veldig dårlig luftemuligheter, etter typ 8 timer på veien begynte jeg å få skikkelig vondt i ørene, og det ble veldig vondt å trekke hjelmen av og på.

I Kiel kjøpte jeg derfor en ny Schuberth C5 med SC2 kommunikasjon i sort høyglans(fargen finnes ikke i Norge). Det var som å komme hjem å ta i bruk den hjelmen.. Jeg er blitt skikkelig glad i den.

Når det gjelder hansker har jeg prøvd litt forskjellig. Jeg har også funnet ut at man får gode hansker som er vanntette i Goretex.
De jeg har vært mest fornøyd med er BMW sine 2in1 hansker med Goretex. Jeg kjøpte meg akkurat et nytt par. De gamle holdt 5 sommersesonger og 2 vintersesonger før fòret løsnet på sommerferie i år.
Det er to hansker i en, en foret del og en luftig del. Fungerer UTMERKET.
Jeg har hatt dårlige erfaringer også, kjøpte de råeste KLIM touring-hanskene og de holdt bare i noen uker..

Svar