Hva gjør dere for tinnitus?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
letsgetlost
Motorsykkelen din: Tiger 800

Hva gjør dere for tinnitus?

Legg inn av letsgetlost »

Hei MC folket!

Jeg fikk nettopp lappen. (3 dager siden)
Kjøpte brukt sykkel samme dag og hadde en 6 timers kjøretur på vei hjem.
Etter 4 timer begynte jeg å merke tinnitus ringing i ørene. Blir bedre etter en natts søvn.

Jeg brukte ørepropper, men fant ut i ettertid at jeg ikke tok de langt nok inn. De skal bra langt inn faktisk, og de fleste vet jo ikke hvordan man setter de inn korrekt, inkludert meg selv.

Jeg har nå tatt av den lille vindskjermen som var ettermontert på sykkelen for å få mer "ren luft", tror det hjalp litt.

Jeg håper ikke jeg må legge hjelmen på hyllen av den grunn, så jeg har et lite prosjekt nå med å prøve å løse problemet med tinnitus slik at jeg kan fortsette å kjøre.

Hva gjør dere for å beskytte ørene?

Her er mine tanker:
- Skaffe meg windjammer (allerede bestilt)
- Muligens Skaffe meg earmuffs https://quietridehelmets.com/ https://quietridemuffs.com/will-muffs-f ... ur-helmet/
- Muligens bytte sykkel til en adventure sykkel og skaffe en gigantisk vindskjerm

Cabby Rider
Motorsykkelen din: Fantic Caballero 500 Rally 2021, Cagiva Gran Canyon 1999

Re: Hva gjør dere for tinnitus?

Legg inn av Cabby Rider »

Jeg har kjørt mc i snart 50 år. Tinnitus har jeg. Den fikk jeg for lenger siden. Det er dessverre prisen jeg har betalt for å ha nytet motorsykkel kjøring. Heldigvis kan jeg leve med det! Men for nye motorsyklister anbefaler jeg på det sterkest å bruke ørepropper HVER eneste gang du er ute å kjøre. Hjelm teknologi er jo mye bedre enn der var for en del år tilbake, men fremdelles ikke godt nok for å beskytter mot støy. Min erfaring er at Jet/åpen hjelm sitte bedre rundt ørene og dermed isolere mot støy bedre en helhjelmene (jeg bruke begge deler) selv om hjelhjelm tilby bedre fysisk beskytelse i tilfelle velt.

Det er veldig mye variasjon på vindskjerm, sykkel type og ikke minst hvor mye og hvor lenger du kjøre som påvirke tiltak mot støy, slik at du må selv prøve fram det som passer best for deg.

Husk at når du har ødelagt horselen din få du den aldri tilbake.
Load pipes don't save lives, they just piss people off!

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Mine ører er nok trolig ganske robuste. Etter 10 år og rundt 200.000 km. så kan jeg ikke si at jeg har vært plaget med dette overhodet. Har aldri brukt propper i ørene.

Men vindskjerm er uansett noe herk på de fleste sykler vedrørende turbulens og støy. Det kommer ingenting godt ut av vindskjermer mener jeg. Kanskje bortsett fra på noen få sykler i sports touring klassen av høyere prisklasse.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Ørepropper gjør mesteparten av jobben mtp. å unngå skader, men som du nevner så må de brukes riktig. Jeg slet veldig med å få propper skikkelig inn i ørene, prøvde mange forskjellige inkludert noen som var ekstra små og beregnet på trange ørekanaler. Endte opp med å gå for formstøpte og de er helt gull.

Jeg bruker disse:
https://www.hantek.no/produkt/pro20-cus ... repropper/

Vindskjerm skal ikke være nødvendig for å beskytte hørselen. Når det er sagt så syns jeg det generelt er utrolig digg, både fordi det fjerner enormt mye vindstøy og fordi det fjerner selve vinden fra hele hodeområdet slik at man kan kjøre rundt med visiret oppe (men solvisiret nede, det sniker seg inn insekter innimellom og de er kjipe å få i øyet i høy fart). Erfaringsmessig så er ettermarkedsskjerm fra Givi veien å gå ift. originalskjermer, i alle fall på syklene jeg har hatt med skjerm. Men så er man også avhengig av at skjerm passer til både sykkel og fører.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Legg inn av GSXR-Erling »

Har ikke tinnitus.

Ørepropper.
Se også til at visiret er heeelt inntil hele veien rundt.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg fikk tinnitus i relativt ung alder, 26år. Jeg er ikke veldig plaget av det enda, men jeg fikk virkelig opp øynene da jeg begynte å kjøre sykkel.
Jeg fikk det som en kombinasjon av ny jobb i tidvis støyende omgivelser(pumpestøy stort sett) og et tidligere yrkesliv på byggeplass + motorsykkelkjøring i tillegg har jeg hørt mye på musikk som Hi-Fi interessert fra ung alder, spilt MYE høyt og vært mye på konserter.
Har også vært uforsiktig hele livet med støyende verktøy(vinkelsliper, borhammer osv.).

Det er kun en ting som gjelder, og det er ørepropper. Du må finne de som passer deg. Er det lavfrekvent støy du sliter med i hjelmen, så gå gjerne for noen mykere og luftige propper, er det høyfrekvent så går du for noen hardere og mer kompakte.

Hjelm har veldig mye å si, sykkeltype har mye å si. Når det gjelder diskusjonen rundt vindskjermer etc. For min del må jeg ha ørepropper vindskjerm eller ikke med mindre vindstrømmen går over hodet på meg takket være en høy nok vindskjerm. Så løsningen er ikke nødvendigvis å kjøpe en sykkel uten vindskjerm.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Jeg har vondt for å tro at den støyen jeg har i hjelmen vil medføre noe tinnitus men gjør den det hos deg så for all del, bruk hørselvern som funker.

Jeg har kraftig tinnitus og har vel hatt det døgnet rundt i noe rundt 40 år selv om jeg mener jeg har vært flink med å bruke hørselvern (stort sett i alle fall). Begynte å kjøre sykkel for et par år siden så jeg kan ikke skylde på det... Sykevesenet kan ikke tilby noe men jeg har gått gjennom flere forskjellige andre kurer med et resultat på absolutt akkurat helt nøyaktig ingenting...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 25 jul 2024, 15:43 Jeg har vondt for å tro at den støyen jeg har i hjelmen vil medføre noe tinnitus men gjør den det hos deg så for all del, bruk hørselvern som funker.

Jeg har kraftig tinnitus og har vel hatt det døgnet rundt i noe rundt 40 år selv om jeg mener jeg har vært flink med å bruke hørselvern (stort sett i alle fall). Begynte å kjøre sykkel for et par år siden så jeg kan ikke skylde på det... Sykevesenet kan ikke tilby noe men jeg har gått gjennom flere forskjellige andre kurer med et resultat på absolutt akkurat helt nøyaktig ingenting...
Enig, tror jeg.

Står ikke noe her som spesifikt mener at høye lyder er årsaken til Tinnitus vertfall, slik jeg ser det.
https://www.helsenorge.no/sykdom/ore-ne ... /tinnitus/

Støyskader er bare en bitteliten del av hva som gjør at man får tinnitus ut fra hva jeg leser.

Brukeravatar
letsgetlost

Tinnitusen kommer når jeg kjører... Først begynte jeg å kjenne det 4 timer inn i kjøringen første dagen. Dagen etter tok det ikke lenger enn 30 minutter før tinnitusen begynte. Så jeg må virkelig gjøre noen tiltak så det ikke blir værre. Jeg er i slutten av 20 åra, men har hatt litt tinnitus av og på siden jeg var i sjøforsvaret da jeg var 18-20 år og bodde på en lugar med alt for høyt støynivå. Jeg hører godt egentlig, men den tinnitussen er irriterende. Var et par år nå jeg ikke har merket det så mye, men det kom da med en gang jeg tok den lengere turen.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 25 jul 2024, 16:09Støyskader er bare en bitteliten del av hva som gjør at man får tinnitus ut fra hva jeg leser.
Det er vel i det store og hele en gåte hele tinnitusen, både hva den kommer av og hvordan den kureres...

På -50 tallet gjorde de noen eksperimenter ved å kutte hørselsnerven. Pasienten mistet da selvsagt hørselen men beholdt tinnitusen... :scratch
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
letsgetlost

Selv de aller beste hjelmene ligger på 95-98db under kjøring på motorvei der HJC RPHA 91 scorer best ut på en test.
ref: https://www.youtube.com/watch?v=sqQ5BIPRdNI

Ifølge NIOSH så er 30 minutter eksponering på 97db nok til å begynne å permanent skade høreselen https://sengpielaudio.com/PermissibleExposureTime.htm

Fin liten graf som viser hvor mange decibel pr km/t med og uten vindskjerm
https://isvr.co.uk/archive/motorcycle-noise/

Tinnitus trenger ikke nødvendigvis å komme fra eksponering av høy lyd og støy, det kan være andre årsaker også. I mitt tilfelle så kommer ringingen kun etter kjøring.

Jeg vil gjøre forbedringer nå fremover og oppdatere her hvis jeg finner noe som hjelper :)

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Legg inn av Greddy »

Jeg har HJC RPHA 90. Forrige generasjon av 91. Og jeg må si den er den mest aerodynamiske hjelm jeg har, hvor jeg opplever minimalt lite turbulens rundt hjelmen. Sammen med Pinlock eller Alpine sine ørepropper så opplever jeg "trommingen" nesten er vekke.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Eneste saliggjørende er ørepropper-noen plages mer enn andre og noen er så hørselskadd at de ikke merker at de stadig blir værre.
hvilke type propper som passer for deg må du prøve deg frem til-støykanselerende øreplugger kamuflerer bare til en viss grad problemet da det værste er lavfrekvent som trenger dypest inn i øremuslingen og ikke er like påtrengende/fallende.
Har konstant "fm-støy" i ørene fra støy i verkstedindustrien-men har blitt litt overfølsom for støy de senere årene.
Sykling opp til ca 25-30 går til nød uten noe i ørene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ja, har en høyfrekvent summetone som jeg har hatt i mange år, da jeg var yngre brukte jeg ikke ørepropper da jeg kjørte mc...
Slurvet også med mye annet som støyet, både bensinmotordrevet og el-maskiner, så det er vel takken for å ha vært sløv.
Klarer ikke å kjøre MC uten det nå og har gjort det jeg kan med å bytte til touring-skjerm og nylig noen vinddeflektorer i gapet mellom tank og vindskjerm. Jeg merker også at når jeg lukker visiret i låsestilling (HJC FG-ST) den har en lås i nerkant midt på visiret, så er det vesentlig mindre lyd enn uten å låse det. Det er pakning rundt åpningen som tetter ganske bra. Så som @Greddy nevner over her, så har nok hjelmens tetning og utforming ganske mye å si.
Så om du gjør det du kan med tanke på turbulens rundt hjelmen, hjelm som funker for deg og passer hodefasongen godt og tetter bra, samt ørepropper som passer dine øreganger så er du nok godt på vei.

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Jeg hørte på walkman for høyt/mye i ungdommen og har litt nedsatt hørsel. Jeg bruker hantek støpte ørepropper på turer lenger enn 15 min.

Svar