MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

Jeg har alltid vært fascinert av store mc-motorer.
Ikke V8ere fra biler i overdimensjonerte, hjemmebygde mc-rammer, men ordentlige mc-motorer.
Og da er det vel helt naturlig at sekserne får sin plass i denne tråden.

Jeg vet ikke hvem som konstruerte den første sekscylindrede mc-motoren,
men dette skal være en prototype fra Henderson laget i 1930.
Henderson 6.jpg
Honda RC 166 fra 1966.
250 ccm, 65 hk, 24 ventiler, dohc
Honda%20RC166%20250%20%2065.jpg
e25ee162820c6f8bd5419785d0cc6746.jpg
Benelli 750 sei kom i 1972 og ble avløst av 900 sei i 79.
Designet av Ghia med motor basert på Hondas CB500.
benelli-750-sei-08.jpg
Like legendarisk (?)
Honda CBX
Honda CBX 10002.jpg

Kawasaki 1300
Kawasaki-cob.jpg
Honda laget en prototype av GoldWing med sekscylindret bokser allerede i 1973.
Da Goldwingen kom på markedet i 1974 hadde den 4-cylindret bokser.
Seksern kom først i 1989, som 1500 cc som siden ble 1800.
1gw1800wheelie.jpg
De siste sekserne så langt er BMW K1600 og Horex WR6.
WR6 har en veldig kompakt V6er med tre kamakslinger.
010_Horex%20VR%206%20Silver%20Edition%202016_jpg_4549116.jpg
K1600.jpg
Tar med Laverdas V6 også.
Den ble kjørt i racing og det var planer om serieproduksjon, dessverre ble det ikke noe av...........
laverda%201000%20V6%2078%20%204.jpg
0204d283948b08323559c28ccf43b04c.jpg
Og en til som enda ikke er på markedet.
Suzuki Stratosphere, gjenfødelsen av Katana ?
Suzuki%20Stratosphere%20concept.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av AJ »

Når vi er innom dette med store MCmotorer så kommer man ikke utenom denne, som vi har vært innom tidligere. Men det skader ikke å ta den fram igjen siden det virker som at Midaluplanene slett ikke er lagt på is :crazy: :



Mektige Midalu - Czech luxury motorcycle - som altså forholdsvis nylig kom med med ny promovideo.
Ser ut til at det er gjort noen kosmetiske endringer på monstercaféraceren fra Tsjekkia med verdens største motor produsert spesifikt for MC - V6'er på 2500 kubikk!

Mer info her:

http://www.motofgr.com/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

2 WD ?
Ja, de finns. Flest prototyper men noen få
" masseproduserte", riktignok i svært begrensede serier.

https://www.visordown.com/features/top- ... otorcycles
WhatMakesRokonDifferent.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av AJ »

Artig med "glemte og gjemte" tråder som denne :) .
Som fikk meg til å tenke på denne tyske motorsykkelen, nemlig dieseldrevne Neander :crazy: :
Neander.png
Mer å lese om den her

Et avsluttet og strengt tatt ikke særlig levedyktig MC-prosjekt er vel forlengst historie, om jeg ikke tar helt feil... :-k ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 695
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av SveinHa »

I 1978 kunne jo Horex skryte av 1400 turbo injection og det var jo ganske ekstremt på den tiden. Var jo "bare" 140 hk da men tøft likevel...
https://www.autoevolution.com/moto/hore ... -1978-1338
Bilde
Bilde
1978_horex1400ti_friedel_muench.jpg
Nå er jeg jaggu ikke helt sikker på at disse bildene er av riktig sykkel da der var fryktelig mange andre som også passet med "Horex 1400 TI 1978"
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar