Jeg har alltid vært fascinert av store mc-motorer.
Ikke V8ere fra biler i overdimensjonerte, hjemmebygde mc-rammer, men ordentlige mc-motorer.
Og da er det vel helt naturlig at sekserne får sin plass i denne tråden.
Jeg vet ikke hvem som konstruerte den første sekscylindrede mc-motoren,
men dette skal være en prototype fra Henderson laget i 1930.
Honda RC 166 fra 1966.
250 ccm, 65 hk, 24 ventiler, dohc
Benelli 750 sei kom i 1972 og ble avløst av 900 sei i 79.
Designet av Ghia med motor basert på Hondas CB500.
Like legendarisk (?)
Honda CBX
Kawasaki 1300
Honda laget en prototype av GoldWing med sekscylindret bokser allerede i 1973.
Da Goldwingen kom på markedet i 1974 hadde den 4-cylindret bokser.
Seksern kom først i 1989, som 1500 cc som siden ble 1800.
De siste sekserne så langt er BMW K1600 og Horex WR6.
WR6 har en veldig kompakt V6er med tre kamakslinger.
Tar med Laverdas V6 også.
Den ble kjørt i racing og det var planer om serieproduksjon, dessverre ble det ikke noe av...........
Og en til som enda ikke er på markedet.
Suzuki Stratosphere, gjenfødelsen av Katana ?
MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Når vi er innom dette med store MCmotorer så kommer man ikke utenom denne, som vi har vært innom tidligere. Men det skader ikke å ta den fram igjen siden det virker som at Midaluplanene slett ikke er lagt på is
:
Mektige Midalu - Czech luxury motorcycle - som altså forholdsvis nylig kom med med ny promovideo.
Ser ut til at det er gjort noen kosmetiske endringer på monstercaféraceren fra Tsjekkia med verdens største motor produsert spesifikt for MC - V6'er på 2500 kubikk!
Mer info her:
http://www.motofgr.com/

Mektige Midalu - Czech luxury motorcycle - som altså forholdsvis nylig kom med med ny promovideo.
Ser ut til at det er gjort noen kosmetiske endringer på monstercaféraceren fra Tsjekkia med verdens største motor produsert spesifikt for MC - V6'er på 2500 kubikk!
Mer info her:
http://www.motofgr.com/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
2 WD ?
Ja, de finns. Flest prototyper men noen få
" masseproduserte", riktignok i svært begrensede serier.
https://www.visordown.com/features/top- ... otorcycles
Ja, de finns. Flest prototyper men noen få
" masseproduserte", riktignok i svært begrensede serier.
https://www.visordown.com/features/top- ... otorcycles
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Artig med "glemte og gjemte" tråder som denne :) .
Som fikk meg til å tenke på denne tyske motorsykkelen, nemlig dieseldrevne Neander
:
Mer å lese om den her
Et avsluttet og strengt tatt ikke særlig levedyktig MC-prosjekt er vel forlengst historie, om jeg ikke tar helt feil...
?
Som fikk meg til å tenke på denne tyske motorsykkelen, nemlig dieseldrevne Neander

Mer å lese om den her
Et avsluttet og strengt tatt ikke særlig levedyktig MC-prosjekt er vel forlengst historie, om jeg ikke tar helt feil...

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- SveinHa
- Innlegg: 695
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
I 1978 kunne jo Horex skryte av 1400 turbo injection og det var jo ganske ekstremt på den tiden. Var jo "bare" 140 hk da men tøft likevel...
https://www.autoevolution.com/moto/hore ... -1978-1338

Nå er jeg jaggu ikke helt sikker på at disse bildene er av riktig sykkel da der var fryktelig mange andre som også passet med "Horex 1400 TI 1978"
https://www.autoevolution.com/moto/hore ... -1978-1338


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808