'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ser ut som om kontakten er 3-polet, men det kan se ut som om det er bare 2 kabler og 2 av stiftene i bruk?
I så fall så er XT90 som brukes mye innen større LiPo drevne flyvende farkoster, de er rated for 90A kontinuerlig.
Må loddes og ikke krympes på kabelen, så bruker jeg alltid krympestrømpe fra et stykke inn på kabelen og over plastikken.
I tillegg kan du evt. vanntette den ekstra på loddesiden ved å fylle f. eks. epoxy i krympestrømpen eller i evt. medfølgende deksel.
Selve kontakten er tight og kan ikke feilpolariseres, selges bla. av RC-butikker som f. eks. Elefun.
Har brukt mye av både disse og "lillebroren" XT60, supre kontakter som sitter godt og blir ikke varme.
https://www.elkjop.no/search?q=xt90
I så fall så er XT90 som brukes mye innen større LiPo drevne flyvende farkoster, de er rated for 90A kontinuerlig.
Må loddes og ikke krympes på kabelen, så bruker jeg alltid krympestrømpe fra et stykke inn på kabelen og over plastikken.
I tillegg kan du evt. vanntette den ekstra på loddesiden ved å fylle f. eks. epoxy i krympestrømpen eller i evt. medfølgende deksel.
Selve kontakten er tight og kan ikke feilpolariseres, selges bla. av RC-butikker som f. eks. Elefun.
Har brukt mye av både disse og "lillebroren" XT60, supre kontakter som sitter godt og blir ikke varme.
https://www.elkjop.no/search?q=xt90
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
@dypen Det er plasten på hunn-delen av kontakten som er svidd. Jeg har prøvd å rengjøre og stramme til så godt som mulig. Men uansett er dette underdimensjonert i forhold til strømmen som passerer. Så skulle gjerne hatt en kontakt med større kapasitet.
@Gammelsmurfen Kontakten er trepolet og alle tre lederne er i bruk. Men takk for tips, mulig det finnes tilsvarende med trepolet.
@Gammelsmurfen Kontakten er trepolet og alle tre lederne er i bruk. Men takk for tips, mulig det finnes tilsvarende med trepolet.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Bytte av gaffleolje.
Jeg vet ikke hvordan denne oljen så ut når den var ny, men den nye oljen jeg fyller på er tilnærmet helt blank. Har en mistanke om at det er lenge siden gaffeloljen ble skiftet sist.
Med dette er alle vesker på sykkelen byttet.
Jeg vet ikke hvordan denne oljen så ut når den var ny, men den nye oljen jeg fyller på er tilnærmet helt blank. Har en mistanke om at det er lenge siden gaffeloljen ble skiftet sist.
Med dette er alle vesker på sykkelen byttet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Den oljen har kanskje aldri vært byttet siden sykkel’n var tidlig i livet eller ny og det gjelder mange eldre sykler.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Min erfaring med gaffeoljje eer at den tar til seg vann ganske lett.
Så hvis den du tappa ut er like svart som det ser ut til på bildet var den nok ikke såå værst.
Uansett greit å få ny olje.
Så hvis den du tappa ut er like svart som det ser ut til på bildet var den nok ikke såå værst.
Uansett greit å få ny olje.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har hatt noen, etter egen mening, velfortjente feriedager. Før jeg reiste så sykkelen slik ut:
I hovedsak bare forgassere og radiator/kjøleslanger som mangler før oppstart av motoren. Forgasserene var vasket i ultralydvaskeren og skrudd sammen med nye tetninger, blandeskruer, flottørnåler m.m.
Når jeg kom hjem startet jeg med å kontrollere flottørhøyder. Da opplevde jeg at forgasserne flommet over av bensin. Det viste seg at de nye flottørnålene som kom med repsettene til forgasserne ikke passet.
Ny flottørnål øverst. Denne er litt kortere enn den originale nederst på bildet, akkurat så mye at flottøren stopper i messingføringen som nålen går i før nålen stenger. Etter å ha undersøkt nærmere fant jeg at leverandøren i Nederland selger samme repsettet både til XVZ 1200 (1983-85) og til XVZ 1300 (1986-93). Men det er ulike forgassere på disse to modellene, og blant annet er flottørnålene forskjellige. Byttet da tilbake til de originale flottørnålene og problemet løst.
For å kontrollere flottørhøydene er det nødvendig med bensin med riktig trykk i forgasserne. Koblet en og en forgasser til sykkelen og brukte bensinpumpa til å skape riktig trykk.
Koblet så en gjennomsiktig slange til dreneringen og åpnet dreneringsskruen. Riktig flottørhøyde skal gi et bensinnivå på 14 mm +/- 0,5 mm under midten av forgasseren som er markert på siden av forgasserhuset. Jeg markerte to streker med 14 mm avstand på slangen. Når den øverste streken er midt på forgasseren skal bensinnivået være på den nederste streken. Viktig at forgasseren står beint når dette måles.
Tre av forgasserne hadde flottørhøyde spot on. Den siste var litt for høy, dette justeres ved å bøye på tungen på flottøren som presser mot flottørnålen.
Når nivået er for høyt må tunga bøyes oppover slik at flottørnålen stenger litt tidligere. Her er det bare å prøve seg frem, jeg var heldig og traff riktig på første forsøk.
Da er neste øvelse å montere forgasserne sammen til en rack og montere denne på sykkelen.
I hovedsak bare forgassere og radiator/kjøleslanger som mangler før oppstart av motoren. Forgasserene var vasket i ultralydvaskeren og skrudd sammen med nye tetninger, blandeskruer, flottørnåler m.m.
Når jeg kom hjem startet jeg med å kontrollere flottørhøyder. Da opplevde jeg at forgasserne flommet over av bensin. Det viste seg at de nye flottørnålene som kom med repsettene til forgasserne ikke passet.
Ny flottørnål øverst. Denne er litt kortere enn den originale nederst på bildet, akkurat så mye at flottøren stopper i messingføringen som nålen går i før nålen stenger. Etter å ha undersøkt nærmere fant jeg at leverandøren i Nederland selger samme repsettet både til XVZ 1200 (1983-85) og til XVZ 1300 (1986-93). Men det er ulike forgassere på disse to modellene, og blant annet er flottørnålene forskjellige. Byttet da tilbake til de originale flottørnålene og problemet løst.
For å kontrollere flottørhøydene er det nødvendig med bensin med riktig trykk i forgasserne. Koblet en og en forgasser til sykkelen og brukte bensinpumpa til å skape riktig trykk.
Koblet så en gjennomsiktig slange til dreneringen og åpnet dreneringsskruen. Riktig flottørhøyde skal gi et bensinnivå på 14 mm +/- 0,5 mm under midten av forgasseren som er markert på siden av forgasserhuset. Jeg markerte to streker med 14 mm avstand på slangen. Når den øverste streken er midt på forgasseren skal bensinnivået være på den nederste streken. Viktig at forgasseren står beint når dette måles.
Tre av forgasserne hadde flottørhøyde spot on. Den siste var litt for høy, dette justeres ved å bøye på tungen på flottøren som presser mot flottørnålen.
Når nivået er for høyt må tunga bøyes oppover slik at flottørnålen stenger litt tidligere. Her er det bare å prøve seg frem, jeg var heldig og traff riktig på første forsøk.
Da er neste øvelse å montere forgasserne sammen til en rack og montere denne på sykkelen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Forgasserne montert sammen, uten å få deler til overs
Det var god hjelp i bildene jeg tok før demontering, glad for at jeg passet på å ta bilder fra alle sidene.
Begynte montering av gasserne på motoren, men oppdaget at jeg må ha nye skruer på klemmene på manifoilene. Så må ut å handle i morgen før jeg fortsetter.

Det var god hjelp i bildene jeg tok før demontering, glad for at jeg passet på å ta bilder fra alle sidene.
Begynte montering av gasserne på motoren, men oppdaget at jeg må ha nye skruer på klemmene på manifoilene. Så må ut å handle i morgen før jeg fortsetter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Forgasserne på plass med alle slangekoblinger.
Luftfilterboksen er litt sliten etter alle disse årene. Det er ett rør av gummi for hver forgasser som går ned på forgasseren og stikker opp inne i boksen. Bare ett av disse rørene er intakt, de andre var løse i hullene sine. Det har tidligere blitt forsøkt å tette rundt disse med en slags silikon, men denne kunne enkelt pelles vekk.
Jeg prøver med vulktape for å se om dette blir mer varig. Først surret jeg mange lag for å bygge en kant innvendig mot bunnen av boksen. Så tres røret på plass og så bygges det en tilsvarende kant utvendig som surres stramt mot bunnen av boksen utvendig. Det intakte røret til venstre. Dette tror jeg ble en bra løsning, så får tiden vise hvor varig den vil være. Alle rørene på plass. Luftfilterboksen på plass etter å ha plagdes med å få tredd slangene for veivhusventilasjonen ned på blokka. Passelig trangt under forgasserne. Jeg har også montert kjøleslanger og radiator, men ble ikke tatt bilde av dette.
Luftfilterboksen er litt sliten etter alle disse årene. Det er ett rør av gummi for hver forgasser som går ned på forgasseren og stikker opp inne i boksen. Bare ett av disse rørene er intakt, de andre var løse i hullene sine. Det har tidligere blitt forsøkt å tette rundt disse med en slags silikon, men denne kunne enkelt pelles vekk.
Jeg prøver med vulktape for å se om dette blir mer varig. Først surret jeg mange lag for å bygge en kant innvendig mot bunnen av boksen. Så tres røret på plass og så bygges det en tilsvarende kant utvendig som surres stramt mot bunnen av boksen utvendig. Det intakte røret til venstre. Dette tror jeg ble en bra løsning, så får tiden vise hvor varig den vil være. Alle rørene på plass. Luftfilterboksen på plass etter å ha plagdes med å få tredd slangene for veivhusventilasjonen ned på blokka. Passelig trangt under forgasserne. Jeg har også montert kjøleslanger og radiator, men ble ikke tatt bilde av dette.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Imponerende og ikke minst utholdende innsats for å "redde" denne flotte sykkelen
!

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for det @AJ Det er fire måneder siden jeg startet med å demontere sykkelen, så jeg gleder meg veldig til den dagen jeg kan si meg ferdig med dette prosjektet.
Så derfor ble det ny økt i garasjen i kveld. Fylte olje på motoren og vann på radiatoren. Fyller bare vann i denne omgang, planlegger en runde med rens av kjølesystemet før fylling av ny kjøleveske.
Koblet så fra bensinpumpe og tenningsmodul. Kjørte starteren i rundt ti sekunder i mange omganger. Hensikten er å blåse ut eventuell olje som har rent ned over stemplene når motoren sto opp ned. Ønsker å unngå hydrolock med bøyde råder som resultat. Samtidig fikk oljepumpa mulighet til å fylle olefilter og å pumpe olje rundt omkring inne i motoren.
Deretter ble pluggene montert etter kontroll av elektrodeåpning. Skal være 0,8 til 0,9 mm, jeg sikter meg alltid inn på minimummsverdien.
Så var det, etter å enda en gang å ha tenkt gjennom om det var noe som var glemt, å trykke på startknappen. Prøvde først uten choke, med drøye 20 grader i garasjen hadde jeg et håp om at den kunne starte uten. Men måtte til med choke, og da startet den greit.
Hadde klargjort for å skvette noen dråper vann på eksosrørene etter oppstart. Fant da ut at sylinder nr 3 ikke ble varm slik at vannet fordamper. Altså går den bare på tre sylindre. Det blir feilsøking i morgen, men har en mistanke at dette er tenningsrelatert.
Lot sykkelen gå seg skikkelig varm slik at kjølevifta koblet inn. Andre uregelmessigheter jeg har lagt merke til:
Det lekket ørlite fra dreneringen på forgasser 2 og 3. Dereneringsskruene er nye, men det kan ha stått vann i forgasserne tidligere slik at aluminiumsgodset er tæret. Har forsøkt å stramme skruene så mye som jeg tør, så får vi se om det blir noen endring.
Varsellampe for oljenivå lyser selv om oljen står midt på inspeksjonsglasset som det skal gjøre.
Det drypper fra en kjølevannslange, antagelig bare slangeklemmen som må teites.
Oppstart av motoren er en solid milepæl i prosjektet. Så i kveld feirer jeg med noe godt i glasset, så blir det feilsøking i morgen.
Så derfor ble det ny økt i garasjen i kveld. Fylte olje på motoren og vann på radiatoren. Fyller bare vann i denne omgang, planlegger en runde med rens av kjølesystemet før fylling av ny kjøleveske.
Koblet så fra bensinpumpe og tenningsmodul. Kjørte starteren i rundt ti sekunder i mange omganger. Hensikten er å blåse ut eventuell olje som har rent ned over stemplene når motoren sto opp ned. Ønsker å unngå hydrolock med bøyde råder som resultat. Samtidig fikk oljepumpa mulighet til å fylle olefilter og å pumpe olje rundt omkring inne i motoren.
Deretter ble pluggene montert etter kontroll av elektrodeåpning. Skal være 0,8 til 0,9 mm, jeg sikter meg alltid inn på minimummsverdien.
Så var det, etter å enda en gang å ha tenkt gjennom om det var noe som var glemt, å trykke på startknappen. Prøvde først uten choke, med drøye 20 grader i garasjen hadde jeg et håp om at den kunne starte uten. Men måtte til med choke, og da startet den greit.
Hadde klargjort for å skvette noen dråper vann på eksosrørene etter oppstart. Fant da ut at sylinder nr 3 ikke ble varm slik at vannet fordamper. Altså går den bare på tre sylindre. Det blir feilsøking i morgen, men har en mistanke at dette er tenningsrelatert.
Lot sykkelen gå seg skikkelig varm slik at kjølevifta koblet inn. Andre uregelmessigheter jeg har lagt merke til:
Det lekket ørlite fra dreneringen på forgasser 2 og 3. Dereneringsskruene er nye, men det kan ha stått vann i forgasserne tidligere slik at aluminiumsgodset er tæret. Har forsøkt å stramme skruene så mye som jeg tør, så får vi se om det blir noen endring.
Varsellampe for oljenivå lyser selv om oljen står midt på inspeksjonsglasset som det skal gjøre.
Det drypper fra en kjølevannslange, antagelig bare slangeklemmen som må teites.
Oppstart av motoren er en solid milepæl i prosjektet. Så i kveld feirer jeg med noe godt i glasset, så blir det feilsøking i morgen.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Så moro at du har fått fyra
Ikke ukjent problem at motor ikke går på alle etter lengre ståtid, har du montert nye plugger eller gamle? Har jeg bare gamle plugger bruker jeg propanbrenner på pluggene til elektrodene blir rød og monterer de varme noe som resulterer i raskere oppstart og gange på all sylindre. Choke må brukes uansett hvor varmt det er ute.
Tennplugghette, tennkabler og coil, der kan selvfølgelig en av delen være dårlig eller alle tre. Ser bort fra feilkobling da du hadde merket ledninger godt
Er det elektronisk tenningsanlegg på denne …

Ikke ukjent problem at motor ikke går på alle etter lengre ståtid, har du montert nye plugger eller gamle? Har jeg bare gamle plugger bruker jeg propanbrenner på pluggene til elektrodene blir rød og monterer de varme noe som resulterer i raskere oppstart og gange på all sylindre. Choke må brukes uansett hvor varmt det er ute.
Tennplugghette, tennkabler og coil, der kan selvfølgelig en av delen være dårlig eller alle tre. Ser bort fra feilkobling da du hadde merket ledninger godt

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Elektronisk tenning ja.
Plugger og -hetter nye i fjor, omlag 5-600 km siden. Pluggledninger nye i år. Coiler ohmet og i henhold til spec både på primær og sekundærsiden.
I og med at forgasserene er nyvaskede og nyoverhalte synes det sansynlig at årsaken ligger på tenningssiden. Men en runde med systematisk feilsøking i morgen vil nok avdekke hva årsaken er.
Plugger og -hetter nye i fjor, omlag 5-600 km siden. Pluggledninger nye i år. Coiler ohmet og i henhold til spec både på primær og sekundærsiden.
I og med at forgasserene er nyvaskede og nyoverhalte synes det sansynlig at årsaken ligger på tenningssiden. Men en runde med systematisk feilsøking i morgen vil nok avdekke hva årsaken er.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Hadde ofte problemer på vårparten med at plugger fusket-og hvis den var startet et pr ganger var de dritt.
Etter jeg gikk over til iridiumplugger er dette en saga blott.
Etter jeg gikk over til iridiumplugger er dette en saga blott.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Da ble det start ja
Veldig moro og følge denne typen prosjekt, og særlig når "prosjektlederen" bruker mye tid på og forklare hva som gjøres, samt mye bilder.
Håper flere her inne blir inspirert av prosjektet ditt og vil dele på samme måte, denne tråden samt noen andre er grunnen til i hvert fall jeg ser etter nye innlegg i disse trådene jevnlig.
Stå på videre, håper du får ett par fine måneders med sykkelkjørixg nå i høst

Veldig moro og følge denne typen prosjekt, og særlig når "prosjektlederen" bruker mye tid på og forklare hva som gjøres, samt mye bilder.
Håper flere her inne blir inspirert av prosjektet ditt og vil dele på samme måte, denne tråden samt noen andre er grunnen til i hvert fall jeg ser etter nye innlegg i disse trådene jevnlig.
Stå på videre, håper du får ett par fine måneders med sykkelkjørixg nå i høst

-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Hyggelig om noen finner interesse i skribleriene mine @Toalmar
Har strammet slangeklemmen og sjekket varellampen for oljenivå. Det sitter en bryter med en flottør nede i bunnpanna. Ved for lavt oljenivå er bryteren åpen med uenderlig motstand. Ved tilstrekkelig oljenivå er bryteren lukket med null motstand. Jeg måler meg frem til at det er en motstand på noen KiloOhm, altså at det er dårlig kontakt et sted langs ledningen til bryteren, eller i selve bryteren. Må forske mer på dette senere, inntil videre får jeg følge ekstra med på oljenivået i inspeksjonsglasset.
Så var det sylinder nr 3 som ikke ville være med på dansen. Startet med å kryssbytte plugg mellom sylinder 3 og 4. Da ble ikke sylinder 4 varm, altså var det så enkelt som en defekt plugg. Hadde de gamle pluggene liggende og satte inn en av disse i stedet, og da går den på alle fire.
Men når den går på alle fire ble tomgangsturtallet alt for høyt. Har skrudd helt ned på tomgangsskruen uten at dette hjelper så må nok sjekke justeringene av gassvaierne om det kan være noe der.
Kjører bort på Thansen for å høre om de har en ny plugg til meg.
Har strammet slangeklemmen og sjekket varellampen for oljenivå. Det sitter en bryter med en flottør nede i bunnpanna. Ved for lavt oljenivå er bryteren åpen med uenderlig motstand. Ved tilstrekkelig oljenivå er bryteren lukket med null motstand. Jeg måler meg frem til at det er en motstand på noen KiloOhm, altså at det er dårlig kontakt et sted langs ledningen til bryteren, eller i selve bryteren. Må forske mer på dette senere, inntil videre får jeg følge ekstra med på oljenivået i inspeksjonsglasset.
Så var det sylinder nr 3 som ikke ville være med på dansen. Startet med å kryssbytte plugg mellom sylinder 3 og 4. Da ble ikke sylinder 4 varm, altså var det så enkelt som en defekt plugg. Hadde de gamle pluggene liggende og satte inn en av disse i stedet, og da går den på alle fire.
Men når den går på alle fire ble tomgangsturtallet alt for høyt. Har skrudd helt ned på tomgangsskruen uten at dette hjelper så må nok sjekke justeringene av gassvaierne om det kan være noe der.
Kjører bort på Thansen for å høre om de har en ny plugg til meg.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys