Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Hva med å prøve en sportstourer nå? Svakt fremoverlent med fothvilere under deg? Lakkerte kofferter og litt stæsj så trenger det ikke se så verst ut. Ellers så er tipset om nyrebelte helt klart noe jeg også støtter. Har nyrebelte i Klim-jakka, og det hjelper utrolig.
Hva tenker du om BMW S1000XR eller Ducati Multistrada?
Speed Twin 1200 er jo kjipt utstyrt med tanke på hva som behøves på humpete norsk landevei. Det vil ikke hjelpe.
Jeg ville lyttet til kroppen om jeg fortsatt ville kjøre motorsykkel, verre er det ikke.
Hva tenker du om BMW S1000XR eller Ducati Multistrada?
Speed Twin 1200 er jo kjipt utstyrt med tanke på hva som behøves på humpete norsk landevei. Det vil ikke hjelpe.
Jeg ville lyttet til kroppen om jeg fortsatt ville kjøre motorsykkel, verre er det ikke.
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Ja, du er inne på noe. Men det er ingen sportstourere som trigger meg egentlig. Dem er tunge dem også. BMW R1250RS(?) er en god kandidat egentlig, da den ikke veier like mye som de største fra BMW, men den er jo totalt overpriset etter at utstyrslisten er krysset av. Den nærmer seg fort 300k å det er den ikke verdt synes jeg.FredrikE24 skrev: 27 jul 2024, 13:10 Hva med å prøve en sportstourer nå? Svakt fremoverlent med fothvilere under deg? Lakkerte kofferter og litt stæsj så trenger det ikke se så verst ut. Ellers så er tipset om nyrebelte helt klart noe jeg også støtter. Har nyrebelte i Klim-jakka, og det hjelper utrolig.
Hva tenker du om BMW S1000XR eller Ducati Multistrada?
Speed Twin 1200 er jo kjipt utstyrt med tanke på hva som behøves på humpete norsk landevei. Det vil ikke hjelpe.
Jeg ville lyttet til kroppen om jeg fortsatt ville kjøre motorsykkel, verre er det ikke.
En Speed Twin hjelper jo. Har kjørt den og den kan jeg fint ta i mot stør med beina med. Jeg liker også det noe enkle men robuste utseende og jeg er svak for twin etc.
BMW S1000XR og Multistrada blir for meg litt adventure. Men det skal sies at spesielt Multistrada er den jeg liker best utseendemessig. S1000XR er diresylindret å det vil jeg ikke ha. Ducati er heller ikke noe jeg har god magefølelse for...
De syklene som trigger meg mest akkurat nå er Triumph Speed Twin 1200, BMW R1250RS og BMW R-nine T. De to sistnevnte er overpriset synes jeg. Jeg har også kjlrt den gamle 1200RS og jeg er også skeptisk til vindskjermen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Jeg har to prolapser som er medfødt. Jeg ble ryggoperert for ca. 10 år siden grunnet stråling ned i beinet som var uutholdelig. Men med den bakdelen at ryggplagene kunne øke gradvis. Noe dem har gjort. Jeg får uansett ikke prolaps operasjon (vertfall ikke to) da dette er en ganske risikabel greie. Spesielt ikke siden jeg fungerer normalt i det daglige, mer eller mindre.Jompa skrev: 27 jul 2024, 13:03 Belastning rett opp og ned i ryggen er som oftest det "beste ", hvis man ikke har isjas eller andre ryggplager.
Jeg bruker alltid nyrebelte på lengre turer
Det støtter opp ryggen og hjelper til å holde den rett. Der er lett å sige ned i setet når man kjører langt og da blir man lett sittende med litt krum rygg.
Så alle støt jeg får rett opp i ryggraden er det jeg vil betegne som forferdelig. Det stikker i hele kroppen hver eneste gang det kommer en stor dump. Men sitter jeg litt fremoverlent og eller med beina mer under meg, så kan jeg mer eller mindre eliminere plagene.
Man får Rocket som R versjon som jar fothvilerne lenger bak å jeg har faktisk tenkt på denne, men man får uansett en ganske tung sykkel og drasse på. Jeg tror tiden er inne nå til å prøve noe annet som er litt lettere. Men om det blir til neste år vet jeg ikke enda. Så langt har jeg ikke bestemt noe som helst... :)
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Nå kommer jo både BMW med M1000XR og Duacti med Multistrada RS.Bjerknez skrev: 27 jul 2024, 13:32Ja, du er inne på noe. Men det er ingen sportstourere som trigger meg egentlig. Dem er tunge dem også. BMW R1250RS(?) er en god kandidat egentlig, da den ikke veier like mye som de største fra BMW, men den er jo totalt overpriset etter at utstyrslisten er krysset av. Den nærmer seg fort 300k å det er den ikke verdt synes jeg.FredrikE24 skrev: 27 jul 2024, 13:10 Hva med å prøve en sportstourer nå? Svakt fremoverlent med fothvilere under deg? Lakkerte kofferter og litt stæsj så trenger det ikke se så verst ut. Ellers så er tipset om nyrebelte helt klart noe jeg også støtter. Har nyrebelte i Klim-jakka, og det hjelper utrolig.
Hva tenker du om BMW S1000XR eller Ducati Multistrada?
Speed Twin 1200 er jo kjipt utstyrt med tanke på hva som behøves på humpete norsk landevei. Det vil ikke hjelpe.
Jeg ville lyttet til kroppen om jeg fortsatt ville kjøre motorsykkel, verre er det ikke.
En Speed Twin hjelper jo. Har kjørt den og den kan jeg fint ta i mot stør med beina med. Jeg liker også det noe enkle men robuste utseende og jeg er svak for twin etc.
BMW S1000XR og Multistrada blir for meg litt adventure. Men det skal sies at spesielt Multistrada er den jeg liker best utseendemessig. S1000XR er diresylindret å det vil jeg ikke ha. Ducati er heller ikke noe jeg har god magefølelse for...
De syklene som trigger meg mest akkurat nå er Triumph Speed Twin 1200, BMW R1250RS og BMW R-nine T. De to sistnevnte er overpriset synes jeg. Jeg har også kjlrt den gamle 1200RS og jeg er også skeptisk til vindskjermen.
Dette er noe som ligner med ADV, men er i realiteten superbike med opp mot 200hk og kjøreegenskaper som er helt vanvittige, men siden de er bygd som ADV har de komforten og mulighetene til langturer.
Dette er ulver i fåreklær og er alt annet enn gubbesykler.
Men de koster flesk, vet ikke prisen på BMW , med Ducatien bikker 500.000 kr med god margin.
Raketten din blir som en kinaputt i forhold

- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Jeg er nok ikke så veldig lysten på slike "supersykler" innpakket i ADV utseendet. Momentet i Rocket samt aksellerasjon opp til lovlige jastigheter vil nok disse supersyklene uansett ha problemer med å holde følge med jernhesten jeg har. Men over 100-150km/t er dem nok overlegne ja. Men så fort kjlrer normalt sett ikke jeg. Å betale en halv mill for muligheten er ikke spesielt fristende. :)simpson skrev: 27 jul 2024, 14:39Nå kommer jo både BMW med M1000XR og Duacti med Multistrada RS.Bjerknez skrev: 27 jul 2024, 13:32Ja, du er inne på noe. Men det er ingen sportstourere som trigger meg egentlig. Dem er tunge dem også. BMW R1250RS(?) er en god kandidat egentlig, da den ikke veier like mye som de største fra BMW, men den er jo totalt overpriset etter at utstyrslisten er krysset av. Den nærmer seg fort 300k å det er den ikke verdt synes jeg.FredrikE24 skrev: 27 jul 2024, 13:10 Hva med å prøve en sportstourer nå? Svakt fremoverlent med fothvilere under deg? Lakkerte kofferter og litt stæsj så trenger det ikke se så verst ut. Ellers så er tipset om nyrebelte helt klart noe jeg også støtter. Har nyrebelte i Klim-jakka, og det hjelper utrolig.
Hva tenker du om BMW S1000XR eller Ducati Multistrada?
Speed Twin 1200 er jo kjipt utstyrt med tanke på hva som behøves på humpete norsk landevei. Det vil ikke hjelpe.
Jeg ville lyttet til kroppen om jeg fortsatt ville kjøre motorsykkel, verre er det ikke.
En Speed Twin hjelper jo. Har kjørt den og den kan jeg fint ta i mot stør med beina med. Jeg liker også det noe enkle men robuste utseende og jeg er svak for twin etc.
BMW S1000XR og Multistrada blir for meg litt adventure. Men det skal sies at spesielt Multistrada er den jeg liker best utseendemessig. S1000XR er diresylindret å det vil jeg ikke ha. Ducati er heller ikke noe jeg har god magefølelse for...
De syklene som trigger meg mest akkurat nå er Triumph Speed Twin 1200, BMW R1250RS og BMW R-nine T. De to sistnevnte er overpriset synes jeg. Jeg har også kjlrt den gamle 1200RS og jeg er også skeptisk til vindskjermen.
Dette er noe som ligner med ADV, men er i realiteten superbike med opp mot 200hk og kjøreegenskaper som er helt vanvittige, men siden de er bygd som ADV har de komforten og mulighetene til langturer.
Dette er ulver i fåreklær og er alt annet enn gubbesykler.
Men de koster flesk, vet ikke prisen på BMW , med Ducatien bikker 500.000 kr med god margin.
Raketten din blir som en kinaputt i forhold![]()
Så motoren i feks. speed Twin 1200 er mer enn nok for min del. Godt moment og sprek i bøtter og spann i moderate hastigheter. Husk at Rocket'en jeg har egentlig ble et impulskjøp da den sykkelen jeg egentlig bestillte ikke dukket opp som avtalt. Rocket var det eneste dem hadde i butikken som trigget meg å jeg fikk en god pris, så det var litt tilfeldigheter.
Nå er vel ikke disse ADV sportssyklene du nevner spesielt lette heller kanskje? Å dem er vel også ganske høye?
Men uansett... så lenge sykkelen har en vindskjerm og ser ut som en ADV så er det ikke veldig interresant for min del egentlig. Det ligger kanskje litt i kortene at jeg mer eller mindre har bestemt meg for hvilken retning dette går hvis det blir bytte. Rocket er en hærlig doning, men det blir veldig mye sykkel som ikke er spesielt snill mot ryggen.
Jeg går heller for R-utgaven som Rocket har før jeg kjøper ADV i den klassen du nevner. Men fortsatt blir Rocket en ganske tung sykkel... :)
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Tja, tror ikke du akkurat parkerer de fra 0-100.
Vekten er vel fort 50-60 kg mindre enn rocketen. Høye? Jeg sitter vertfall med begge beina planta i bakken på Multistrada.
Men klart dette går på smak og behag. Jeg hadde ALDRI kjøpt Rocket, ser ikke poenget med en sånn sykkel og ikke synes jeg de er fine eller kule. Men det er min mening.
Jeg hadde heller ikke brukt en halv mill. på en sykkel. Kjører ikke nok til å forsvare en sånn bruk av penger, men gud det hadde vært gøy….
Vekten er vel fort 50-60 kg mindre enn rocketen. Høye? Jeg sitter vertfall med begge beina planta i bakken på Multistrada.
Men klart dette går på smak og behag. Jeg hadde ALDRI kjøpt Rocket, ser ikke poenget med en sånn sykkel og ikke synes jeg de er fine eller kule. Men det er min mening.
Jeg hadde heller ikke brukt en halv mill. på en sykkel. Kjører ikke nok til å forsvare en sånn bruk av penger, men gud det hadde vært gøy….
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Sa ikke at keg parkerte dem… langt i fra.
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Nei det stemmer, du sa de ville ha problemer med å holde følge i aksen. Opptil 100-150. Tror ikke det er så sikkert.
Du har sinnsykt mye moment, og det er desto større fare for hjulspinn.
Alle 0-100 tall er teoretiske tall. Du klarer neppe å oppnå de talle produsentene oppgir.
Til syvende og sist er det førerne som avgjør.
Du har sinnsykt mye moment, og det er desto større fare for hjulspinn.
Alle 0-100 tall er teoretiske tall. Du klarer neppe å oppnå de talle produsentene oppgir.
Til syvende og sist er det førerne som avgjør.
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Legg til lang akselavstand :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Synd å høre om ryggen, men jeg mener du skal gå for noe kroppen kan leve med om du skulle ville fortsette å kjøre motorsykkel fremfor utseendet og stilen. Den Triumph Speed Twin 1200en du nevner er som nevnt ikke noe vidunder på norsk landevei, ei heller motorvei. Jeg dro til Isle of Man med en slik på "slep" det var ikke akkurat egnet til noe annet enn å stå på sidestøtta og se pen ut spør du meg, eller en tur i nabolaget for den saks skyld.
- Canutus
- Innlegg: 623
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Har ikke prøvd Speed Twin, men tror nok på FredrikE her at dette ikke er en super kjøremaskin, men flott er de, og sikkert helt grei for å bromme litt rundt på kvelder og en og annen helgetur.
Har vært inne på tanken selv på noe slikt, siden fornuften sier den jeg har er litt for morro å dra på litt ekstra med, men samtidig vet jeg at savnet ville blitt uutholdelig.
Men Bjerknez har jo ikke problemer med å bytte titt og ofte, så hvorfor ikke... Den er nok snillere mot lappen enn Rocket'en
Har vært inne på tanken selv på noe slikt, siden fornuften sier den jeg har er litt for morro å dra på litt ekstra med, men samtidig vet jeg at savnet ville blitt uutholdelig.
Men Bjerknez har jo ikke problemer med å bytte titt og ofte, så hvorfor ikke... Den er nok snillere mot lappen enn Rocket'en
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Jeg har ikke lest det du skriver om GSABjerknez skrev: 27 jul 2024, 02:10 Men igjen... hovedproblemet mitt er ryggen. Det er den jeg må ta hensyn til når jeg teåkker ut kursen videre :)

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
Online
- Innlegg: 883
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Tar jeg helt fei, men var det noen som sa du burde kjøpe GSA?Bjerknez skrev: 27 jul 2024, 02:10Problemet mitt er litt mer kompleks. Det går ikke på hva som går. Jeg kan sikkert stable alt på en tråsykkel også. Men en mindre sykkel med like mye bagasje vil lide mer av tyngden. Spesielt siden sykkelen jeg nevner er litt høyere og samtidig spinklere. All bagasje vil henge mer på utsiden av sykkelen og det igjen går ut over kjlreegenskaper. I tillegg ser det litt dumt ut og lesse like mye bagasje på en sykkel som er litev størrelse.lazyboy skrev: 27 jul 2024, 00:54 For egen del kan jeg ikke forstå hva du snakker om. Du kan få med deg allt du stabler og stropper og henger på Rocketen på hvilken som helst sykkel. Adv gjør det bare litt enklere. Det er jo et hav av modeller og velge mellom som gjøre jobben den ENE langturen du tar i året.
Kanskje Taxi og hotel er tingen for deg![]()
90% av kjlreturene mine i løpet av et år er lokale småturer og pendling til jobb. Der skinner nok Speed Twin. Men samtidig er det sommerturen som jeg tar en gang årlig som er den jeg vil satse alt på. På en måte.
Det handler ikke om at jeg bare kjøper meg en BMW GSA med full utrustning, kaster alt ned i boksene og kjlrer av gårde. Den perfekte sykkelen mest trolig isolert sett hvis man tenker praktisk. Men en slik type sykkel gir meg absolutt ingenting ellers i året og egentlig ikke på den årlige langtiren heller. Jeg pendler ikke på jobb med en GSA eller drar til Høk og drikker kaffe med en GSA og parkerer ved siden av de 10 andre som står der som ser helt like ut. For meg er det tragisk. Da dropper jeg heller av MC karusellen.
Nå er ikke dette så negativt som det høres ut skal sies. Jeg lufter bare noen tanker om hva jeg tenker om min fremtidige MC tilværelse. Jeg tror at jeg skal gi Rocket en sesong til. Jeg koser meg på den sykkelen, men den funker best på fine landeveier og motorveier. Det er uansett der jeg trives best når jeg er på tur, men med de bakdelene jeg nevnte lenger opp.
Men jeg får se hva jeg til slutt gjør. Til mandagen er det jobb igjen, og jeg har tenkt til å slå meg med på sverigeturen i slutten av august, å det blir nok årets siste "langtur" for kin del. Selv ok det bare er er snakk om 20ish mil hver vei.
Men igjen... hovedproblemet mitt er ryggen. Det er den jeg må ta hensyn til når jeg teåkker ut kursen videre :)
-
Online
- Innlegg: 883
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
@Bjerknes
Du prater mye om din rygg.
Det finnes også andre med ryggproblemer om du vil lytte.
I 1979 ble jeg grådig påkjørt på enforskjørsvei i 70 km/t og ble kastet avgårde endel meter og landet på panseret av møtende bil.
Høyre legg knust fra kne til ankel og de sa omputasjon. NEI sa vi og2,5 år med gips og krykke så hang skiten sammen……først for 5 år siden fikk jeg innleggssåler dekket av NAV,men da var rygg så skakk kjørt siden 1979 og 1,7 cm høyre ben at rygg ikke hadde brusk igjen på høyre side. Smertene er til tider utholdelige, men jeg kjører GS og det funker 100%
Jeg tror rett og slett at du ikke har funnet ur av det enda. Lykke til
Du prater mye om din rygg.
Det finnes også andre med ryggproblemer om du vil lytte.
I 1979 ble jeg grådig påkjørt på enforskjørsvei i 70 km/t og ble kastet avgårde endel meter og landet på panseret av møtende bil.
Høyre legg knust fra kne til ankel og de sa omputasjon. NEI sa vi og2,5 år med gips og krykke så hang skiten sammen……først for 5 år siden fikk jeg innleggssåler dekket av NAV,men da var rygg så skakk kjørt siden 1979 og 1,7 cm høyre ben at rygg ikke hadde brusk igjen på høyre side. Smertene er til tider utholdelige, men jeg kjører GS og det funker 100%
Jeg tror rett og slett at du ikke har funnet ur av det enda. Lykke til
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Her var det mye og svare på
La oss ikke begynne å diskutere hvem som har vondest i ryggen. Det er helt sikkert andre som plages mer enn meg. Jeg forholder meg til den ryggen jeg har og ikke andres :)
Ingenting er bestemt enda uansett. Jeg må gi det litt tid, så ser jeg hva jeg finner på til slutt.

La oss ikke begynne å diskutere hvem som har vondest i ryggen. Det er helt sikkert andre som plages mer enn meg. Jeg forholder meg til den ryggen jeg har og ikke andres :)
Ingenting er bestemt enda uansett. Jeg må gi det litt tid, så ser jeg hva jeg finner på til slutt.

- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Jeg solgte den gamle 3D printer'n min for en ukes tid siden da jeg ville ha den nye Elegoo Mars 5 Ultra som er en mye bedre versjon med mange forbedringer.
Mars 5 Ultra har følgende som ikke den gamle Mars 3 pro hadde:
- Høyere oppløsning
- Mulighet til å skrive ut via WiFi
- Innebygget kamera med AI som overvåket printingen.
- "Auto leveling" plate så man slipper og justere dette.
- Tilting bed, som gjør printingen raskere og gir mindre slitasje på folie.
- Mer oversiktlig brukergrensesnitt.
I tillegg til dette har jeg bestillt Elegoo sin "mini heater" som opprettholder 25 grader i printeren hele året.
Den nye printeren fikk jeg i går:
Å den første printen ble vellyket :)
Mars 5 Ultra har følgende som ikke den gamle Mars 3 pro hadde:
- Høyere oppløsning
- Mulighet til å skrive ut via WiFi
- Innebygget kamera med AI som overvåket printingen.
- "Auto leveling" plate så man slipper og justere dette.
- Tilting bed, som gjør printingen raskere og gir mindre slitasje på folie.
- Mer oversiktlig brukergrensesnitt.
I tillegg til dette har jeg bestillt Elegoo sin "mini heater" som opprettholder 25 grader i printeren hele året.
Den nye printeren fikk jeg i går:
Å den første printen ble vellyket :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Blir Spennede og høre om erfaringene med denne utover høsten 

- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Har nå printet en del tjafs med den nye printeren og selve resultatet er jo like smooth som på den gamle Mars 3 pro. Men det er en hel del forbedringer på Mars 5 Ultra som gjør alt sammen!
Her er noen punkter som gjør at Mars 5 Ultra er bedre enn Mars 3 Pro:
1. "autoleveling" byggeplate. Man slipper å vatre opp byggeplaten. Her er det tut å kjør.
2. WiFi! Man sender prints direkte til printeren fra pc'en. Dette funker helt sømløst!
3. Kamera! Alle prints blir filmet og man kan også lage timelapse av printen. Kameraet har også innebygget AI som gjenkjenner printfeil etc. og stopper printeren.
4. Bedre software og LCD skjerm.
5. "Tilting bed". Dette skal gjøre printen raskere og i større grad forhindre "suction" til FEP.
6. Printeren er klargjort for Elegoo sin egen minivarmer (som jeg har bestillt). Denne skrus fast i lokket i et forhåndskuttet hull. Denne er stilt inn på 25 grader så den bare slår man på og glemmer. Kjekt og ha når printeren står i en kald kjeller.
Noen bakdeler i forhold til Mars 3 pro?
Kun en ting som jeg har funnet ut. Det er litt vanskeligere å rengjøre oversiden av byggeplaten da det er vanskeligere å komme til. Men her trenger man strengt tatt sjelden å rengjøre og når man skal det så har jeg erfart at en sprayboks med elektronikkrens fra det blå varehuset er alt som trengs. Man bare sprayer på i god mengde så blåser man all resin av. Enkelt og greit.
Printeren koster 269 dollar. rett i underkant av 3.000 norske riksdaler og det er gratis frakt fra Elegoo sine sider hvor den er klart billigst. Her finner man også den billigste resin'en. Med stor margin. Selv med tollgebyr snakker vi omtrent halve prisen i forhold til norsk nettbutikk.
Den aller beste allround resin man kan bruke er etter min oppfatning Elegoo "ABS-Like resin V2/V3" Denne har omtrent de samme egenskapene som ABS plast. Elegoo sin standard resin er alt for hard og knuser lett. Ganske ubrukelig. ABS-Like resin er det absolutt beste og funker til alt. Den fåes også i mange forskjellige farger. Også transparent og semi transparent.
Merk at man også bør investere i en vaske/herde stasjon. Elegoo Mercury Plus er den jeg bruker. Koster kun 1.500 kroner og er et must vil jeg si.
En flaske ABS-like resin V3 koster i skrivende stund 270 kroner. Man får noe rabatt om man kjøper flere fra Elegoo sine sider. Den samme flasken koster nesten det dobbelte fra norsk nettbutikk. :)
Her er noen punkter som gjør at Mars 5 Ultra er bedre enn Mars 3 Pro:
1. "autoleveling" byggeplate. Man slipper å vatre opp byggeplaten. Her er det tut å kjør.
2. WiFi! Man sender prints direkte til printeren fra pc'en. Dette funker helt sømløst!
3. Kamera! Alle prints blir filmet og man kan også lage timelapse av printen. Kameraet har også innebygget AI som gjenkjenner printfeil etc. og stopper printeren.
4. Bedre software og LCD skjerm.
5. "Tilting bed". Dette skal gjøre printen raskere og i større grad forhindre "suction" til FEP.
6. Printeren er klargjort for Elegoo sin egen minivarmer (som jeg har bestillt). Denne skrus fast i lokket i et forhåndskuttet hull. Denne er stilt inn på 25 grader så den bare slår man på og glemmer. Kjekt og ha når printeren står i en kald kjeller.
Noen bakdeler i forhold til Mars 3 pro?
Kun en ting som jeg har funnet ut. Det er litt vanskeligere å rengjøre oversiden av byggeplaten da det er vanskeligere å komme til. Men her trenger man strengt tatt sjelden å rengjøre og når man skal det så har jeg erfart at en sprayboks med elektronikkrens fra det blå varehuset er alt som trengs. Man bare sprayer på i god mengde så blåser man all resin av. Enkelt og greit.
Printeren koster 269 dollar. rett i underkant av 3.000 norske riksdaler og det er gratis frakt fra Elegoo sine sider hvor den er klart billigst. Her finner man også den billigste resin'en. Med stor margin. Selv med tollgebyr snakker vi omtrent halve prisen i forhold til norsk nettbutikk.
Den aller beste allround resin man kan bruke er etter min oppfatning Elegoo "ABS-Like resin V2/V3" Denne har omtrent de samme egenskapene som ABS plast. Elegoo sin standard resin er alt for hard og knuser lett. Ganske ubrukelig. ABS-Like resin er det absolutt beste og funker til alt. Den fåes også i mange forskjellige farger. Også transparent og semi transparent.
Merk at man også bør investere i en vaske/herde stasjon. Elegoo Mercury Plus er den jeg bruker. Koster kun 1.500 kroner og er et must vil jeg si.
En flaske ABS-like resin V3 koster i skrivende stund 270 kroner. Man får noe rabatt om man kjøper flere fra Elegoo sine sider. Den samme flasken koster nesten det dobbelte fra norsk nettbutikk. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Det er en ting mange gjøre feil å jeg har gjort den samme feilen, å det er at man tror man må rengjøre FEP og fjerne resin mellom hver print. Dette trenger man IKKE å gjøre. Den kan stå med resin i mange uker og måneder og det eneste man bør gjøre hvis den har stått lenge med resin er å røre litt rundt før man starter printen.
Derimot må man sørge for å fjerne alt av resin samt sile den tilbake på flasken hvis man har hatt feilprint, slik at det ikke ligger rester der. Det vil med sikkerhet ødelegge printene sine. Men så lenge man har hatt vellykkede prints og ingenting har ramlet av så er det bare tur og kjør.
Jeg har til gode så langt og oppleve feilprint i form av at noe har falt ned i FEP beholderen. Men jeg har selvsagt opplevd at noen prints har warpet eller ikke kommet ut 100%. Men det har ikke noe med printeren å gjøre men med måten jeg har slicet på. Som regel er grunnen for dårlig supports og eller feil vinkel på objektet.
Derimot må man sørge for å fjerne alt av resin samt sile den tilbake på flasken hvis man har hatt feilprint, slik at det ikke ligger rester der. Det vil med sikkerhet ødelegge printene sine. Men så lenge man har hatt vellykkede prints og ingenting har ramlet av så er det bare tur og kjør.
Jeg har til gode så langt og oppleve feilprint i form av at noe har falt ned i FEP beholderen. Men jeg har selvsagt opplevd at noen prints har warpet eller ikke kommet ut 100%. Men det har ikke noe med printeren å gjøre men med måten jeg har slicet på. Som regel er grunnen for dårlig supports og eller feil vinkel på objektet.
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Appropo 3D printing...
I går var det virkelig spenning i nabolaget her jeg bor. Kun 300 meter i luftlinje fra her jeg bor skjedde dette:
Alle kjenner alle her jeg bor og denne personen var intet unntak. Personen det gjaldt som trolig tok sitt eget liv, var en 80 år gammel mann som var noe dement og som det nok hadde tippet over for.
I følge hans naboer var dette verdens snilleste mann og en bekjent av meg hadde han senest på kaffebesøk i går. Han har bodd på plassen nesten hele livet. Ingen hadde noe som helst vondt og si om denne mannen.
Dette er et veldig godt eksempel på at man ALDRI vet hvem man har med å gjøre. Selv ikke om det er ens nærmeste. En dypt tragisk hendelse som med stor sannsynlighet kan avskrives som en helserelatert episode.
Det skal også sies at han ikke har truet noen med våpen. Ei heller politiet. Det eneste han brukte våpenet til var trolig å ta sitt eget liv, men hvordan han tok livet sitt er det ingen som vet enda. Selvmord er jo ikke noe som blir skrevet så mye om.
I går var det virkelig spenning i nabolaget her jeg bor. Kun 300 meter i luftlinje fra her jeg bor skjedde dette:
Alle kjenner alle her jeg bor og denne personen var intet unntak. Personen det gjaldt som trolig tok sitt eget liv, var en 80 år gammel mann som var noe dement og som det nok hadde tippet over for.
I følge hans naboer var dette verdens snilleste mann og en bekjent av meg hadde han senest på kaffebesøk i går. Han har bodd på plassen nesten hele livet. Ingen hadde noe som helst vondt og si om denne mannen.
Dette er et veldig godt eksempel på at man ALDRI vet hvem man har med å gjøre. Selv ikke om det er ens nærmeste. En dypt tragisk hendelse som med stor sannsynlighet kan avskrives som en helserelatert episode.
Det skal også sies at han ikke har truet noen med våpen. Ei heller politiet. Det eneste han brukte våpenet til var trolig å ta sitt eget liv, men hvordan han tok livet sitt er det ingen som vet enda. Selvmord er jo ikke noe som blir skrevet så mye om.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Forøvrig har jeg den siste tiden snakket mye om bytte av sykkel, men jeg har kommet frem til at fornuften seirer denne gangen. Rocket blir vertfall beholdt en sesong til, så får vi ta en ny avgjørelse etter neste år.
Rocket er litt for "komplett" til å kastes...enda. Det blir dog den aller første sykkelen jeg har hatt MER enn to år faktisk :)
Rocket er litt for "komplett" til å kastes...enda. Det blir dog den aller første sykkelen jeg har hatt MER enn to år faktisk :)
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Det blir fort litt jobb ut av det når du skal selge det du har også må du selvfølgelige lese deg opp på alternative sykler du kan tenke deg for deretter testkjøre noen … Det letteste blir å bare ta en avgjørelse kjøre til nærmeste forhandlet å bytte inn det du har og kjøre hjem med ny motorsykkel. Hva kunne du tenke deg å bytte ut Rocket‘n med da … Er det en sykkel du har tenkt på lenge som du ikke har realisert …
Tenkte vel på GS som etterhvert ble GSA jeg i nærmere 15 år, det ble mer interesse for GSA siste sju åra. Ikke noe spontan kjøp egentlig
Tenkte vel på GS som etterhvert ble GSA jeg i nærmere 15 år, det ble mer interesse for GSA siste sju åra. Ikke noe spontan kjøp egentlig

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Det trenger ikke å være mye "jobb*.
Tre av de fire syklene jeg har hatt ble kjøpt usett og uprøvd, null problem.
Tre av de fire syklene jeg har hatt ble kjøpt usett og uprøvd, null problem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Nei det trenger ikke det @Jompa … Innbytte pris på en sykkel vs privat salg til «markeds» pris skiller fort 25% men da må du legge litt jobb i det hele for å selge. Det er ikke noe problem å selge hvis du er billig eller billigst på finn.noJompa skrev: 16 aug 2024, 22:02 Det trenger ikke å være mye "jobb*.
Tre av de fire syklene jeg har hatt ble kjøpt usett og uprøvd, null problem.

Legger litt arbeide i både bilder og tekst, viktig å ha dokumentert servicehistorikk sammen med eierhistorikk og øvrig historikk. Alt av service, småfeil og skavanker ryddes opp i slik att det ikke er noe nært forestående av kostnader. Er det eldre kjøretøy gjerne ett test dokument / tilstands test. Annonse fremstår på en måte så kjøper bare behøver å se for å bekrefte at det virkelig er så bra som tekst og bilder beskriver.

På KTM’n var jeg veldig bestemt på pris selv om flere prøvde seg med 30k under pris i annonse, det tok litt tid men jeg fikk prisen jeg ville ha.
Da jeg la ut K1600’n andre gang fikk jeg det jeg forlangte, fornøyd kjøper av en sykkel jeg ville vært kjempefornøyd med i flere somre. Det blir en K1600 igjen.
Har akkurat solgt bilen min, der fikk jeg bud på 30k under satt pris som jeg «noterte» overfor budgiver til det kom en til som viste interesse og de bydde over hverandre til jeg fikk over satt pris

Tiden du legger i salgsobjektet og annonse sparer du inn på tiden du slipper å bruke på visninger og skammbud.
Det er en ting jeg ikke svarer på, finn meldinger fra folk som ikke navngir seg med fraser som «Hva selger du for …» «Siste pris …» «Rask handel, pris …» og selvfølgelig lave bud hvor det eneste de klarer å skrive er beløpet osv

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Jeg har jo eid litt forskjellige sykler i naken og cruiser segmentet samt prøvekjørt en del sykler så vet jo litt hva jeg går til ved bytte av sykkel. Den eneste sykkelen som frister akkurat nå er Speed Twin 1200. Jeg har lyst på noe som er litt lettere og mer smidig. Samtidig så mister jeg en del muligheter ved å forlate Rocket. Som feks. Bagasjeplass og langtur egenskaper.
Adventure er uansett helt utelukket for min del. En smidig sportstourer kan jeg strekke meg til, men jeg synes ikke det finnes noen som trigger meg noe særlig. Å betale mye for en sykkel er på en måte greit for meg, men ikke hvis jeg virkelig ikke liker den 100%. Selv BMW sin 1250RS koster jo fort opp mot 300 laken. 30 mindre enn det man før en Rocket for hvis man kjøper en overligger eller en demokjørt en. Så den er helt utelukket.
Speed Twin 1200 koster ca. 220k med alt av utstyr som jeg trenger. Til den prisen er Speed Twin en sikker vinner. Utseendet er helt perfekt i mine øyne. Bonneville T120 blir litt for "gammeldags" i utseendet for meg. Det er en typisk nummer to sykkel. Da skulle jeg gjerne kjøpt den.
BMW R Nine T er også en sykkel som er vurdert, men ikke verdt prisen når alle bokser er tikket av.
KTM 1290 SuperDuke er egentlig også en sykkel jeg liker, men den har jo null sjel. Ser bra ut på en måte, men det er bare plastikk og gir meg ikke de helt store følelsene. Dyr er den også.
Så egentlig har jeg funnet it at jeg befinner meg på toppen av næringskjeden med tanke på motorsykkel. Rocket er den mest komplette sykkelen jeg har hatt, uten tvil. Den kostet meg riktignok 329.000 men det er den verdt. Å få en såpass unik sykkel til den prisen er jo ganske sinnsykt.
Men ja, den har sine bakdeler som jeg har nevnt hundre ganger før. Men det har jo andre sykler også. Man må bare bestemme seg for hvilke bakdeler man kan leve med etc. JEG må definitivt snart begynne å tenke på ryggen og det er der hovedproblemet ligger. En litt spissere knevinkel og mulighet for å ta i mot med beina med fothvilere UNDER meg og ikke forran meg er noe jeg verdsetter høyt og er hovedgrunnen for bytte av sykkel.
På fine landeveier er null problem med Rocket. Men humpete vestlandsveier er det værste jeg opplever. Jeg har som nevnt to medfødte prolapser nederst i ryggen som blir værre og værre. Jeg begynte å kjenne det ut i 30 årene. Fra jeg var 30år til nå (48 år) er forskjellen enorm i negativ grad. Problemet med humper i veier for min del er at nerver i ryggraden kommer i klem og når det skjer får jeg et "støt" i form av enorm men kortvarig smerte gjennom hele kroppen. Det varer kun ett halvt sekund, men det halve sekundet er jeg helt lammet. Jeg har lært meg å takle den smerten, men kommer den ofte så blir det veldig slitsomt og på en motorsykkel potensielt farlig.
Får jeg tatt i mot med beina, så eliminerer jeg dette problemet og kan avvente med å legge MC karrieren på hylla noen få år til :)
Adventure er uansett helt utelukket for min del. En smidig sportstourer kan jeg strekke meg til, men jeg synes ikke det finnes noen som trigger meg noe særlig. Å betale mye for en sykkel er på en måte greit for meg, men ikke hvis jeg virkelig ikke liker den 100%. Selv BMW sin 1250RS koster jo fort opp mot 300 laken. 30 mindre enn det man før en Rocket for hvis man kjøper en overligger eller en demokjørt en. Så den er helt utelukket.
Speed Twin 1200 koster ca. 220k med alt av utstyr som jeg trenger. Til den prisen er Speed Twin en sikker vinner. Utseendet er helt perfekt i mine øyne. Bonneville T120 blir litt for "gammeldags" i utseendet for meg. Det er en typisk nummer to sykkel. Da skulle jeg gjerne kjøpt den.
BMW R Nine T er også en sykkel som er vurdert, men ikke verdt prisen når alle bokser er tikket av.
KTM 1290 SuperDuke er egentlig også en sykkel jeg liker, men den har jo null sjel. Ser bra ut på en måte, men det er bare plastikk og gir meg ikke de helt store følelsene. Dyr er den også.
Så egentlig har jeg funnet it at jeg befinner meg på toppen av næringskjeden med tanke på motorsykkel. Rocket er den mest komplette sykkelen jeg har hatt, uten tvil. Den kostet meg riktignok 329.000 men det er den verdt. Å få en såpass unik sykkel til den prisen er jo ganske sinnsykt.
Men ja, den har sine bakdeler som jeg har nevnt hundre ganger før. Men det har jo andre sykler også. Man må bare bestemme seg for hvilke bakdeler man kan leve med etc. JEG må definitivt snart begynne å tenke på ryggen og det er der hovedproblemet ligger. En litt spissere knevinkel og mulighet for å ta i mot med beina med fothvilere UNDER meg og ikke forran meg er noe jeg verdsetter høyt og er hovedgrunnen for bytte av sykkel.
På fine landeveier er null problem med Rocket. Men humpete vestlandsveier er det værste jeg opplever. Jeg har som nevnt to medfødte prolapser nederst i ryggen som blir værre og værre. Jeg begynte å kjenne det ut i 30 årene. Fra jeg var 30år til nå (48 år) er forskjellen enorm i negativ grad. Problemet med humper i veier for min del er at nerver i ryggraden kommer i klem og når det skjer får jeg et "støt" i form av enorm men kortvarig smerte gjennom hele kroppen. Det varer kun ett halvt sekund, men det halve sekundet er jeg helt lammet. Jeg har lært meg å takle den smerten, men kommer den ofte så blir det veldig slitsomt og på en motorsykkel potensielt farlig.
Får jeg tatt i mot med beina, så eliminerer jeg dette problemet og kan avvente med å legge MC karrieren på hylla noen få år til :)