Plassering før og i rundkjøring

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Herbjo
Motorsykkelen din: Yamaha YZF750R 1993

Plassering før og i rundkjøring

Legg inn av Herbjo »

Hei,
Jeg syns det er vanskelig med plassering før og i rundkjøring. Her er et eksempel på fra Sandvika, hvor jeg ikke helt vet hvor jeg skal plassere meg før og i rundkjøring.
Det er et felt inn, men i selve rundkjøringen er det 2 felt. Jeg skal ut til venstre. (Andre avkjøring).
Se bilde.
Noen som kan dette bra og kan hjelpe? :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Re: Plassering før og i rundkjøring

Legg inn av dypen »

Der skal du ligge i høyre felt gjennom hele rundkjøringa til du svinger ut på avkjøring nummer 2 :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

Takk. Det var kjapt. :)
Så venstre felt i rundkjøring er kun for biler som kjører inn fra neste innkjøring som skal til venstre?

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

Her er en til.
Her er det også et felt inn. et felt ut. Det ser ut som det er plass til 2 felt inne i rundkjøringen, men jeg er usikker på om det er 2 felt. Vanskelig å se. Ser ut som alle har kun et felt inn i rundkjøringen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Om det var meningen at det skulle være to adskilte felt i de rundkjøringene ville jeg antatt at det var markert med oppmerking (stiplet hvit maling)?? Jeg vil anta at det er så stor plass inni rundkjøringen for at lange lastebiler skal klare å komme rundt - altså kun ett felt. At bilister plasserer seg to i bredden kan føre til forvirring iom at det er bare er en fil i "tilløpet".

På MC ville jeg hele tiden plassert meg der jeg anser det tryggest å være, ikke slavisk i den ene eller andre "filen". Og sørge for å bruke blinklys hele tiden slik at andre trafikanter kan se hvor jeg har tenkt meg. Hvis de da gidder å se.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Slik jeg lærte en gang i forrige årtusen så skulle en ligge i venstre felt helt til en skal ut i neste avkjøring, da skifter en til høyre felt. Men det var en gang da rundkjøringene var enklere enn i dag. Disse avkjøringene med 2 felt kan lage noen veldig uoversiktlige situasjoner når der kommer kjøretøy fra begge felt i rundkjøring og ut på begge felt i avkjøringen i tillegg til at mange skifter felt i det de kjører ut...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Det ligger veldig mye god info på nettet på både nettsider og video.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... kjoringer/

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Herbjo skrev: 27 jul 2024, 23:13 Hei,
Jeg syns det er vanskelig med plassering før og i rundkjøring. Her er et eksempel på fra Sandvika, hvor jeg ikke helt vet hvor jeg skal plassere meg før og i rundkjøring.
Det er et felt inn, men i selve rundkjøringen er det 2 felt. Jeg skal ut til venstre. (Andre avkjøring).
Se bilde.
Noen som kan dette bra og kan hjelpe? :)
I følge vegkart.atlas.vegvesen.no er det vegbredden i Elias smith vei 8,3 m, det er da komplett vegbredde med vegskulder, kjørebane og kjørefelt. Feltet inn i rundkjøring er det kun plass til ett kjøretøy med over 2 hjul.

Jeg ville lagt meg til midt i feltet, på med blinklys til venstre også feltskifte når du passerer første trafikkøy til høyre, deretter på med blinklys til høyre.

Grunnen til at rundkjøringer er så store er for at vogntog skal komme seg igjennom rundkjøringen med alle hjulene sine, samt at det også kan være plass til to mindre kjøretøy som gir god trafikkflyt.

Samme med rundkjøring på Billingstadsletta der er vegbredde 6,9m i følge vegkart.atlas.vegvesen.no, det vil si at det er kun plass til ett kjøretøy i hvert kjørefelt. Der ville jeg lagt meg midt i feltet for, på med blinklys til høyre når du passerer trafikkøyen i Billingstadveien.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 28 jul 2024, 11:40 Det ligger veldig mye god info på nettet på både nettsider og video.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... kjoringer/
Men man bør være obs på hvor gammel den infoen er, for det er overraskende mye som over tid endres når det gjelder kjøremønster/adferd og praksis. Har fått erfare det med mine egne håpefulle og deres kjøreopplæring :-)

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

Hmm. Nå ble det to forskjellige svar for Elias smith vei. :-k
Skal gi et forsøk på oppkjøring om et par dager. Må si at jeg syns disse små rundkjøringer er forvirrende med MC.

Svar