Riktig bruk av for- bakbrems ved stans
-
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Riktig bruk av for- bakbrems ved stans
Hadde en liten diskusjon med en kamerat rundt hvilken metode som er best for å stanse ved lyskryss/fotgjenger felt. PS! Vi snakker ikke krypkjøring etc.
Han mente at man skal begynne med å bruke begge bremsene, men avslutte med å slippe forbremsen og kun bruke bakbremsen. Flere YouTube videoer viser samme fremgangsmåte.
Kjørelæreren min brukte aldri bakbremsen ved fullstendig stans, bare forbremsen. Jeg bremser rolig ned, girer nedover og bruker motorbrems, og avslutter med forbremsen rolig inn mot stans.
Hvilken metode bruker dere vanligvis?
Han mente at man skal begynne med å bruke begge bremsene, men avslutte med å slippe forbremsen og kun bruke bakbremsen. Flere YouTube videoer viser samme fremgangsmåte.
Kjørelæreren min brukte aldri bakbremsen ved fullstendig stans, bare forbremsen. Jeg bremser rolig ned, girer nedover og bruker motorbrems, og avslutter med forbremsen rolig inn mot stans.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Re: Riktig bruk av for- bakbrems ved stans
Har aldri tenkt noe over det, men bruker nok forbremsen ved full stopp.
Det er jo greit å kunne sette ned begge beina, evt bruke venstre til å legge inn 1.gear hvis det ikke allerede er gjort før stoppen.
Det er jo greit å kunne sette ned begge beina, evt bruke venstre til å legge inn 1.gear hvis det ikke allerede er gjort før stoppen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineSveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Bruker normalt aldri bakbremsen men på BMWen går jo bakbremsen på sammen med forbremsen. Ren bakbrems bruker jeg bare på grus/glatt føre.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bruker aldri bakbrems. Noen gang. Om man ikke kjører cruiser kunne bakbremsen vært fjernet fra sykkelen for min del.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Du bruker ikke bakbremsen ved bakkestarter heller?FredrikE24 skrev: 28 jul 2024, 15:29 Bruker aldri bakbrems. Noen gang. Om man ikke kjører cruiser kunne bakbremsen vært fjernet fra sykkelen for min del.
Mange gjør jo det for å ha best mulig kontroll med clutch og gass og for å minimere risikoen for å kvele motoren ved igangsertting...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Er det amerikanske Youtubere som viser denne framgangsmetoden?Megaoctane skrev: 28 jul 2024, 13:02 Hadde en liten diskusjon med en kamerat rundt hvilken metode som er best for å stanse ved lyskryss/fotgjenger felt. PS! Vi snakker ikke krypkjøring etc.
- FredrikE24
Nei, det har jeg aldri kjent noe behov for. Klarer fint å håndtere frambrems og gass samtidig. Selv på moped..AJ skrev: 28 jul 2024, 17:27Du bruker ikke bakbremsen ved bakkestarter heller?FredrikE24 skrev: 28 jul 2024, 15:29 Bruker aldri bakbrems. Noen gang. Om man ikke kjører cruiser kunne bakbremsen vært fjernet fra sykkelen for min del.
Mange gjør jo det for å ha best mulig kontroll med clutch og gass og for å minimere risikoen for å kvele motoren ved igangsertting...
-
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Forståelig når det gjelder moped.FredrikE24 skrev: 28 jul 2024, 17:32Nei, det har jeg aldri kjent noe behov for. Klarer fint å håndtere frambrems og gass samtidig. Selv på moped..AJ skrev: 28 jul 2024, 17:27Du bruker ikke bakbremsen ved bakkestarter heller?FredrikE24 skrev: 28 jul 2024, 15:29 Bruker aldri bakbrems. Noen gang. Om man ikke kjører cruiser kunne bakbremsen vært fjernet fra sykkelen for min del.
Men en MC på 2-300 kg...

Men OK, alle har siner måter som de erfarer som trygt i slike situasjoner også.
Jeg bruker bakbremsen ved enkelte bakkestarter som jeg føler meg litt usikker på.
Og i noen tilfeller hvis jeg roter meg inn i en kø og må krypkjøre...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
Jeg klarer hvertfall helt fint å håndtere gass med hånda og brems med fingrene samtidig. Ser ingen problemer med det, har aldri tenkt på at det skulle være et problem for andre før nå.. 

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
OK.FredrikE24 skrev: 28 jul 2024, 18:43 Jeg klarer hvertfall helt fint å håndtere gass med hånda og brems med fingrene samtidig. Ser ingen problemer med det, har aldri tenkt på at det skulle være et problem for andre før nå..![]()
Bruker vel ikke bakbremsen ved bakkestarter så mye på KTM'en når jeg tenker meg om. På den sykkelen har jeg jeg jo bakkestartassistent (HHC)

Uansett, til nye MC-førere anbefaler i hvert fall jeg at bakbremsen brukes som en ekstra sikring ved utfordrende bakkestarter.
Blir litt på samme måte som gammeldagse biler; brukhåndbrekket i samspill med clutch og gass for å få en tryggest mulig igangsetting ved bakkestarter,

-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Jatakkbeggedeler...
Bruker ofte bakbrems for å bremse ned/stanse-også for å holde sykkel i ro ved opp/ned bakke.
eller ikke-bare forran også.
eller begge.
alt avhengig av hva jeg vil.
noen ganger en stoppie -andre ganger trille til det stopper og ser om jeg har beregnet riktig.
hva som er "riktig" gidder jeg ikke bry meg om.
Heller ikke hva gnomer på det store youtubeinternett mener.
Bruker ofte bakbrems for å bremse ned/stanse-også for å holde sykkel i ro ved opp/ned bakke.
eller ikke-bare forran også.
eller begge.
alt avhengig av hva jeg vil.
noen ganger en stoppie -andre ganger trille til det stopper og ser om jeg har beregnet riktig.
hva som er "riktig" gidder jeg ikke bry meg om.
Heller ikke hva gnomer på det store youtubeinternett mener.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Situasjonsbetinget for min del, men sjelden alene utenom i bratte hellinger på jord, grus eller kanskje gress.
Men ofte sammen med forbrems for å gjøre stoppen mer behagelig og minske stukingen, spesielt i nedoverbakker.
Og krypkjøring i rushen i Oslo, spesielt ved lanesplitting på trange veier med to felt i samme retning.
Enduro uten bakbrems er i alle fall en dårlig idé
Men ofte sammen med forbrems for å gjøre stoppen mer behagelig og minske stukingen, spesielt i nedoverbakker.
Og krypkjøring i rushen i Oslo, spesielt ved lanesplitting på trange veier med to felt i samme retning.
Enduro uten bakbrems er i alle fall en dårlig idé

Sist redigert av Gammelsmurfen den 28 jul 2024, 22:41, redigert 1 gang totalt.
Bakbremsen er til for å brukes og jeg bruker den relativt ofte. I bykjøring, bakkestart, krypkjøring, rolig retardasjon inn mot kryss/rundkjøringer slipper gasshånden for å løse opp litt osv...
+1
Tror blir lært bort at ikke skal bruke bakbrems fordi mesteparten av bremseeffekten er på forbremsen. Tanken er vel at mye å passe på med gass, clutch, forbrems og bakbrems og at bremser dårligere med forbremsen om også bremser bak og dermed øker bremselengde istedenfor å redusere den. Men med trening så får man jo bedre effekt om bremser med begge, bakbremsen er jo ikke til pynt. Bruker mest ved by/krypkjøring og ved hard innbremsing nedover, typisk inn mot hårnål. Og ved bakkestart, setter jo venstre bein i bakken så er jo bare å vippe høyrefoten litt fremover mens venter på at køen skal bevege seg så ikke sykkelen ruller bakover, fin anledning til å riste løs høyrearmen litt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days