Eller bare festet skikkelig :)AJ skrev: 10 jul 2024, 20:03 Argumentet for å ha soveposen trygt plassert i toppboks eller sideveske...![]()
KjellV sin logg. Vinterparkert
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Ferie
Bedre vær der dere er i dag @kjellv …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Da er Sverigeturen over og jeg er hjemme igjen. Helt fantastisk tur, tross at det regnet nesten halvparten av dagene. 9 turdager, 6 netter i fricamp med Amok hengekøye og to netter i hytte. Totalt kjørt nesten 2600 km, og vil tippe at om vi ser bort fra transportetappene til og fra grensen er rundt 80% av kjørte kilometer på grusvei. TET sporet var vi så vidt innom, det var ved Tossjön i Värmland. Ellers har vi lagt kjøreruta selv.
I grove trekk gikk reiseruta slik, men dette er markert langs hovedveiene og der kjørte vi sjelden. Vi satte waypoint på gps til småsteder på tvers av hovedveiene, og fant innmari mange grusveier. Mange ganger sammenhengende grusvei på 2-3 mil, men ved ett tilfelle nesten 9 mil uten en eneste meter asfalt. Det var mellom Sveg og Hamra. Steike så artig den dagen var..
Vi var også innom Mangwood In i Arvika, og overnattet i ei flott hytte der. Der var vi vel også så vidt innom TET sporet da det passerer gården.
Kjøremakker avsluttet en dag før meg i Idre og dro hjem, jeg fortsatte til Funäsdalen og tok ennå ei villmarksovernatting i hengekøye før jeg dro hjem.
Veldig fornøyd med de nye dekkene, Dunlop Trailmax Raid. De har levert på alt jeg har utsatt de for til bestått veldig bra! På denne turen har de fått takle det meste utenom snø.
I grove trekk gikk reiseruta slik, men dette er markert langs hovedveiene og der kjørte vi sjelden. Vi satte waypoint på gps til småsteder på tvers av hovedveiene, og fant innmari mange grusveier. Mange ganger sammenhengende grusvei på 2-3 mil, men ved ett tilfelle nesten 9 mil uten en eneste meter asfalt. Det var mellom Sveg og Hamra. Steike så artig den dagen var..

Vi var også innom Mangwood In i Arvika, og overnattet i ei flott hytte der. Der var vi vel også så vidt innom TET sporet da det passerer gården.
Kjøremakker avsluttet en dag før meg i Idre og dro hjem, jeg fortsatte til Funäsdalen og tok ennå ei villmarksovernatting i hengekøye før jeg dro hjem.
Veldig fornøyd med de nye dekkene, Dunlop Trailmax Raid. De har levert på alt jeg har utsatt de for til bestått veldig bra! På denne turen har de fått takle det meste utenom snø.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Ser ut til å være fine omgivelser og grusveier, der har nok hatt en fin tur tross regnværet som alltid er litt kjipt i lengden men ikke får gjort noe med.
Ser du har kommet til samme konklusjon som meg med dekkene, fikk testet de på det meste av underlag/tør og vått i ferien og det biter bra det.
Kun litt sang i visse hastigheter, men det må man jo regne med på såpass grovt mønster. Overraskende smooth på asfalten til å være 50/50, kan ikke si jeg merker noe vibrasjoner.
Ser du har kommet til samme konklusjon som meg med dekkene, fikk testet de på det meste av underlag/tør og vått i ferien og det biter bra det.
Kun litt sang i visse hastigheter, men det må man jo regne med på såpass grovt mønster. Overraskende smooth på asfalten til å være 50/50, kan ikke si jeg merker noe vibrasjoner.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Har sittet en del på verandaen i dag og koset meg med opptak og bilder fra turen. Her er litt høydepunkter fra første del av turen.
Sverige på grus, del 1 / Kjell Vidar Nordhaug
https://www.youtube.com/watch?v=NeI_1uC-DZ4
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Det var en artig video. ja!kjellv skrev: 21 jul 2024, 19:34 Har sittet en del på verandaen i dag og koset meg med opptak og bilder fra turen. Her er litt høydepunkter fra første del av turen.
Takk for turen!
Må si det frister å gjøre den selv også

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Moro med film da du får med så mye mer sammenlignet med bilder. Det var jo mange filmer her @kjellv
Fin film fra mcsiden treff 2018 også 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"

- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Takk Helge.dypen skrev: 21 jul 2024, 20:51 Moro med film da du får med så mye mer sammenlignet med bilder. Det var jo mange filmer her @kjellvFin film fra mcsiden treff 2018 også
![]()
Joda, har leket meg litt med gopro noen år, men det meste ligger som uredigert råfilm hos meg. Der tar for mye tid å klippe sammen noe som blir bra nok, og den tiden har jeg ikke.. Jeg har heller ikke gode nok dataverktøy til å få til særlig profft resultat. Denne er produsert med gratisprogrammet Windows Movie Maker, og det ligger mange timer arbeid i disse få minuttene.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
TakkAJ skrev: 21 jul 2024, 19:59Det var en artig video. ja!kjellv skrev: 21 jul 2024, 19:34 Har sittet en del på verandaen i dag og koset meg med opptak og bilder fra turen. Her er litt høydepunkter fra første del av turen.
Takk for turen!
Må si det frister å gjøre den selv også.
Det er bare å kaste seg i det. Turen er ikke mye planlagt, det aller meste ble gjort underveis. Hadde bare en grov skisse i bunnen. Grusveiene er veldig lett å finne, og de finnes overalt hvis du styrer unna de store byene og tettstedene. Setter innstillingene på GPS til å unngå hovedveier, og velge korteste vei, ikke raskeste. Så setter du neste mål på tvers av omkringliggende hovedveier til et mindre og ukjent stedsnavn noenlunde i retningen du har tenkt.
Vi har unngått TET-sporet med vilje. Der er trafikken med grusentusiaster for stor, og det sliter stedvis på lokalbefolkningens godvilje. Mange steder har de gått lei av bråk og herjing på skogsveier grunneierne selv må vedlikeholde, og mange steder stenges også veistrekninger. Vi har kun møtt hyggelige og begeistrede mennesker der vi har kjørt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Godt poeng, vil jeg trokjellv skrev: 21 jul 2024, 21:22
Vi har unngått TET-sporet med vilje. Der er trafikken med grusentusiaster for stor, og det sliter stedvis på lokalbefolkningens godvilje. Mange steder har de gått lei av bråk og herjing på skogsveier grunneierne selv må vedlikeholde, og mange steder stenges også veistrekninger. Vi har kun møtt hyggelige og begeistrede mennesker der vi har kjørt.

"Alle" skal jo på død og liv kjøre TET, virker det som rett som det er...

Veldig greit å finne andre veier mindre trafikkert, for å si det sånn...

Og samtidig unngå å pådra seg grunneiernes motvilje og vrede...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Tore L
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Artig å se at dere er på tur @kjellv, kjør forsiktig og God tur videre 

Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
Tusen takk for fine reiseskildringer i bilder, tekst og video. Ser ut til at dere har hatt en topp tur. Sverige har et enormt nett av grusveier, så man trenger ikke følge TET-sporet. Det fine med å følge TET er at noen har lagt opp en trasé hvor du kan kjøre nesten sammenhengende på grus gjennom hele Sverige og ofte følger sporet områder og steder som er verdt å få med seg, både i forhold til natur og kulturhistoriske opplevelser. Det har nok blitt litt inflasjon i de som skal kjøre grus og TET, og at det dessverre også gir slike negative konsekvenser som du nevner. Jeg har kjørt en god del på det svenske TET-sporet og min erfaring fra Dalarna og nordover er at sporet stort sett følger ordinære og offentlige grusveier. Jo lenger nord du kommer jo mer øde blir det, og mindre ser du til grunneiere og andre folk. Jeg tror nok konfliktnivået er større lengre sør hvor bygd og by ligger nærmere hverandre.kjellv skrev:TakkAJ skrev: 21 jul 2024, 19:59Det var en artig video. ja!kjellv skrev: 21 jul 2024, 19:34 Har sittet en del på verandaen i dag og koset meg med opptak og bilder fra turen. Her er litt høydepunkter fra første del av turen.
Takk for turen!
Må si det frister å gjøre den selv også.
Det er bare å kaste seg i det. Turen er ikke mye planlagt, det aller meste ble gjort underveis. Hadde bare en grov skisse i bunnen. Grusveiene er veldig lett å finne, og de finnes overalt hvis du styrer unna de store byene og tettstedene. Setter innstillingene på GPS til å unngå hovedveier, og velge korteste vei, ikke raskeste. Så setter du neste mål på tvers av omkringliggende hovedveier til et mindre og ukjent stedsnavn noenlunde i retningen du har tenkt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Da er ferien over for denne gang, i morgen tidlig er det jobb igjen. Godt med alt som er unnagjort pleide bestemora mi å si..
Har endelig kommet i mål med reiseskildring del 2 og publisert den. Denne inneholder retur fra østersjøkysten og vestover til Arvika, og nordover langs grensetraktene til Funäsdalen og hjem. Blant annet er besøk i Tossjön med den lange smale tangen langt ut i vatnet.

Har endelig kommet i mål med reiseskildring del 2 og publisert den. Denne inneholder retur fra østersjøkysten og vestover til Arvika, og nordover langs grensetraktene til Funäsdalen og hjem. Blant annet er besøk i Tossjön med den lange smale tangen langt ut i vatnet.
- hansiver
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Kontakt:
Fin video. Hva blir snittfarten på slike veier?
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Ikke så lett å svare på, følger lite med på dashbordet på slike veier. Snittfart pleier som regel å være mye lavere enn man tror. Men vil tro i de fleste klippene i filmene ligger farta mellom 50 og 70.
Det ser ofte fortere ut på film en det er med lavt montert kamera og vidvinkel.
Mye grov rullegrus på de fleste veier gjør at man må ta det med ro, særlig i svingene.
Det ser ofte fortere ut på film en det er med lavt montert kamera og vidvinkel.
Mye grov rullegrus på de fleste veier gjør at man må ta det med ro, særlig i svingene.