Riktig bruk av for- bakbrems ved stans

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Riktig bruk av for- bakbrems ved stans

Legg inn av Greddy »

Megaoctane skrev: 28 jul 2024, 17:46
Greddy skrev: 28 jul 2024, 17:32 Er det amerikanske Youtubere som viser denne framgangsmetoden?
Stemmer.
Tja, MSF kursene deres er ikke like omfatterlig som her i Europa desverre. To dagers kurs, teori test og en praktisk test på dag 2 og du får lappen.

Det er ikke uten grunn man har flust av "How to Ride Motorcycle" eller "This braking technic is best for this situation" "Lean like this" videoer som kommer fra US of America. Og veldig lite videoer som kommer fra EU. Mange Youtubere bygger sine erfaringer selv etter MSF, og lager vranglære videoer. Jeg husker ennå en video om Countersteering hvor vedkommende prøvde å vise kontrastyring ved å presse ned styret, istedenfor dytte styret fram. :prf

Megaoctane
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024

Legg inn av Megaoctane »

Enig, bakbrems er til for å brukes. Og som jeg har nevnt før, så vil sensor på oppkjøring se bruk av bakbrems ved avkjøring fra motorvei. Spørsmålet var hvilken «teknikk» som brukes ved stans.

@Greddy jeg synes «my first ride» er underholdende. Når de henter sin første sykkel fra forhandler.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Som nevnt i bikerloggen min her på forumet i begynnelsen av denne måneden var jeg ledsager for en lokal kar hvor jeg tipset om bruk av bakbremsen da vi tok turen til kjøregården til SVV.
Gjaldt krypkjøringsøvelsen, som han hadde slitt med i opplæringen og hvor han måtte ned med foten etter første kjegle. Gikk ikke spesielt bedre andre og tredje gangen heller.
Det var da jeg spurte om hva kjørelæreren hans hadde lært ham om bruk av bakbremsen. Fikk vel ikke noe entydig klart svar.
Da foreslo jeg at han skulle bruke bakbremsen forsiktig neste gang, ikke forbremsen og konsentrere seg om styring, gass og blikkbruk.
Som foreslått, så gjort.
Og etter noen runder satt øvelsen som et skudd med jevnere og ikke minst lavere fart mellom kjeglene.
Karen besto med glans :-)
Fikk denne meldingen etter oppkjøringen:

Bilde

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Slenger meg på i bakbremsgjengen, det er et uvurderlig verktøy som kan brukes til så mangt. Krypkjøring, bakkestart, nødbrems, sladding (over mitt nivå foreløpig, skal sies), eller når jeg står i den litt ulendte gårdsplassen hjemme og trenger begge hendene fri for å fiske opp garasjeportåpneren fra lomma.

Men personlig bruker jeg den nok ikke så ofte ved vanlig stans. Og når det gjelder kryss, fotgjengerfelt, osv. så går jeg heller inn for å kjøre slik at jeg ikke trenger å sette en fot i bakken... ;)

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

:)
Dipp.

Det er lett å få dipp ned foran akkurat når du stopper.
Ved å bruke bare frambrems eller begge, litt kraftigere tidligere til du er nesten stoppet, og kun bakbremsen siste meteren , unngår du dippen.
Om du har noen bakpå føles dette mer behagelig spesielt for
passasjeren.
Kanskje mer tiltenkt tunge cruisere..

😊
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Relax skrev: 29 jul 2024, 09:29 :)
Dipp.

Det er lett å få dipp ned foran akkurat når du stopper.
En slik dipp, eller gaffeldykk, kan komme overraskende på mange og sånn sett være skummel med tanke på at man mister balansen og mann og maskin deiser i bakken....

Svar