Oppgradere førerkort fra A1 til A

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
PerM
Motorsykkelen din: Yamaha XJ600 1992

Oppgradere førerkort fra A1 til A

Legg inn av PerM »

Hei,

Jeg kjørte opp til A1 i 2003, jeg vurderer nå å oppgradere til A.

Siden jeg er over 24år, ser det ut som jeg har to muligheter:

Direkte til A: kurs/kjøretimer => ny oppkjøring => A
Via A2: kurs/kjøretimer => A2 => vente 2år + kurs/kjøretimer => A

Fordelen med å gå via A2 er at jeg slipper ny oppkjøring.

Noen som har noen formening om hva som er beste valg her?

Hvis jeg skal kjøpe sykkel så vurderer jeg noe a la Honda CB500X, NX500 eller lignende, som kan kjøres med A2. Så sånn sett trenger jeg sannsynligvis ikke A med det første.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: Oppgradere førerkort fra A1 til A

Legg inn av SveinHa »

Hva som er best for deg går vel litt på hvor mye hast du har med å komme deg på A sykkel.

Jeg tok A1 i 1977 og oppgraderte til A2 for halvannet år siden. Enkelt og greit kurs på 2 korte dager uten oppkjøring.

For min del ser jeg ikke noe stort poeng med å oppgradere til A annet enn for å ha større utvalg om jeg skal skifte sykkel men A2 sykkel har mer enn nok krefter for mitt bruk på norske veier. Nå har jo jeg på en måte A sykkel (BMW R1100RS nedgradert til A2) slik at opp til normale fartsgrenser har jeg både bunndrag og hester nok.

VELDIG greit alternativ med oppgraderingskurs uten oppkjøring, tror jeg er litt for gammel til å styre med oppkjøring og sensor... :crazy:
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Kommer litt ann på hva du ønsker deg. Jeg synes nok A2 hadde blitt for slapt å kjøre med, hvorfor ikke bare hoppe rett på A? Den opplæringen du får skader ikke den heller.

PerM

Legg inn av PerM »

Ja, planen er å gå opp til A når jeg først er i gang. Men det er litt uklart for meg om det er stor forskjell på disse to veiene, bortsett fra tiden det tar, og evt hva det koster. Virker litt som at å gå direkte til A blir som å starte nesten fra scratch.

Men jeg ser nå at det er en kjøreskole ikke så alt for langt unna her som jevnlig har slike 2-dagers kurs for oppgradering fra A1 til A2. Det virker som den enkleste måten å komme seg et steg videre på.

Litt usikker på hvor smart det er å gå rett på et slikt intensivt kurs, når det er noen år siden sist jeg kjørte MC. Må vel nesten høre med kjøreskolen, hva de mener om det.

SveinHa: Hadde du kjørt mye i tiden før du tok oppgraderingskurset?

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

PerM skrev: 28 jul 2024, 21:45SveinHa: Hadde du kjørt mye i tiden før du tok oppgraderingskurset?
Nei. Hadde noen km på guttungens 125 og lurt meg til noen km på min 525 men kanskje det viktigste jeg gjorde var å ta med begge syklene på henger til en skolegård og kjøre 8-tall og slikt i en del timer. Ikke mange timer i strekk men en god håndfull turer på 3 kvarter eller noe sånn. For 2 år siden hadde jeg aldri kjørt MC i det hele tatt...

Oppgraderingskurs uten oppkjøring er muligens litt dyrere men du er sikker på "å stå" siden der ikke er noen eksamen eller slikt. Uhøytidlig opplegg med noen timer på bane og en god tur på landevei. Det ble nevnt at A2-A kurset var "en tur til Skånevik og tilbake", dvs. noe rundt 17-18 mil men der er nok litt teori og instruksjoner både før start og underveis.

...og... Velkommen til MCSiden.no @PerM :mc7
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

PerM skrev: 28 jul 2024, 21:45 Ja, planen er å gå opp til A når jeg først er i gang. Men det er litt uklart for meg om det er stor forskjell på disse to veiene, bortsett fra tiden det tar, og evt hva det koster. Virker litt som at å gå direkte til A blir som å starte nesten fra scratch.

Men jeg ser nå at det er en kjøreskole ikke så alt for langt unna her som jevnlig har slike 2-dagers kurs for oppgradering fra A1 til A2. Det virker som den enkleste måten å komme seg et steg videre på.

Litt usikker på hvor smart det er å gå rett på et slikt intensivt kurs, når det er noen år siden sist jeg kjørte MC. Må vel nesten høre med kjøreskolen, hva de mener om det.

I fare for å gjenta meg selv, så er det å gå rett på A-lappen om det tilslutt er målet det man bør gjøre. Du må starte på scratch, men hva så? Det må du egentlig uansett. Opplæringen man får nå om dagen for å ta A-lappen er grei å ha med seg åkke som og du slipper å lengte etter mer krefter i to hele år. Så regner jeg med at du først kjøper A2, så kjøper du A etter to år, blir sikkert ikke noe billigere det enn å hoppe rett på A.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

FredrikE24 skrev: 28 jul 2024, 23:27
PerM skrev: 28 jul 2024, 21:45 Ja, planen er å gå opp til A når jeg først er i gang. Men det er litt uklart for meg om det er stor forskjell på disse to veiene, bortsett fra tiden det tar, og evt hva det koster. Virker litt som at å gå direkte til A blir som å starte nesten fra scratch.

I fare for å gjenta meg selv, så er det å gå rett på A-lappen om det tilslutt er målet det man bør gjøre. Du må starte på scratch, men hva så? Det må du egentlig uansett. Opplæringen man får nå om dagen for å ta A-lappen er grei å ha med seg åkke som og du slipper å lengte etter mer krefter i to hele år. Så regner jeg med at du først kjøper A2, så kjøper du A etter to år, blir sikkert ikke noe billigere det enn å hoppe rett på A.
Veldig enig med Fredrik her.
Beste måten er ikke nødvendigvis den enkleste eller billigste. Meld deg opp til klasse A fra skretch, spesielt dersom du ikke har kjørt så mye mc på mange år. Det å håndtere en motorsykkel i dagens trafikk har så mye spesielt ved seg at riktig og god opplæring er absolutt å anbefale. Det hjelper ikke så mye at du har kjørt allverdens andre kjøretøy og behersker dette, motorsykkel er såpass spesielt og potensielt farlig at jeg vil anbefale det slik.

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

Stemmer for A jeg og. Tok klasse A for under 1 mnd siden, man får et annet syn på motorsykkel kjøring og risikovurdering. Opplæringen kan være gull verdt den dagen det springer en elg ut i veien og/eller man må foreta en nødbrems.
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

PerM

Legg inn av PerM »

Ja, begynner å helle mot å ta en ny oppkjøring direkte til A. Jeg har nok glemt en del av det som jeg lærte for 20 år siden, så det skader nok ikke å få frisket opp kunnskap litt mer grundig.

Mange flere sykler å velge i blir det også.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

PerM skrev: 29 jul 2024, 20:51 Ja, begynner å helle mot å ta en ny oppkjøring direkte til A. Jeg har nok glemt en del av det som jeg lærte for 20 år siden, så det skader nok ikke å få frisket opp kunnskap litt mer grundig.

Mange flere sykler å velge i blir det også.
Jeg tror det er et voksent og fornuftig valg. Trafikkbildet, og ikke minst opplæringen til førerkortet har endret seg mye på 20 år. Det er veldig mye å sette seg inn i, og utlært blir man aldri. Men det er lurt å få med seg ting som hvordan man best plasserer seg i trafikkbildet, hvordan man planlegger, skaffer seg handlingsrom, bruker blikket, hva man skal se etter og så veldig mye mer. Mye er svært mye annerledes enn for andre kjøretøygrupper, og opplæringsløpet for tung MC er viktig å få med seg i stedet for å velge enklest mulig vei til førerkortet.
Strengt tatt er nok det du lærte til A1 lappen for 20 år siden ganske utdatert.

Svar